Sabb Diesel 8 hk ca 1960
Fra : 5580 Nørre Åby

Dato : 04-12-07 16:30

Hej

Ja så prøver jeg lige igen.

Motoren er udstillet på et norsk museum og linket til billedet er

http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/yrjarheimbygdslag/motor/bildeside/b_sabb_3_rb.htm

Mit spørgsmål går på hvordan starter man en motor som denne.

Der sidder en form for "gløderør" som min nabo siger der skal monteres en
"stjernekaster" lignende ting i.

Der kommer diesel frem fra pumpen og håndtaget drejer fint ( men tungt )
rundt, og den ventil der kan tage kompressionen væk fungerer også.

Så hvis nogle har et godt tip til min "nyerhvervelse" ville jeg blive glad
for hjælpen.

Karl
Nørre Åby

PS. Det med billederne var jeg ikke klar over, men tak for forklaringen til
Ole Pagh

Fra : Boje

Dato : 04-12-07 17:11

"5580 Nørre Åby" <box3176@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Karl
> Nørre Åby
>
> PS. Det med billederne var jeg ikke klar over, men tak for forklaringen

Hej Karl.

Kender udmærket typen. Behøver ikke startpatron. For at starte giver man
lidt gas og løfter ventilerne m. "dekompressionshåndtaget". Herefter tørner
man motoren med håndsvinget. Når man er kommet godt op i fart (indtil du
ikke orker mere), lukkes dekompressionshåndtaget igen, mens man stadig
drejer af al kraft. Hvis motoren ellers er i orden, skulle den gerne starte.

Var i mine unge dage fører af en personaletransportbåd, som var udstyret med
den 2 cyl. udgave på 16 hk. På kolde vintermorgener havde jeg simpelt hen
ikke kræfter til at få dyret i gang selv med begge hænder på håndsvinget og
en ekstra person til - på givet signal - at vippe dekompressionshåndtaget
ned igen. Vores færøske formand var den eneste, som havde kræfter nok -
endda med kun den ene arm. Ret blæret syntes vi andre.

Mvh
Boje

Fra : Ivar

Dato : 04-12-07 23:33

Boje skrev:

> [...]
> orker mere), lukkes dekompressionshåndtaget igen, mens man stadig drejer af
> al kraft. Hvis motoren ellers er i orden, skulle den gerne starte.

Vil det ikke hjælp at give den lidt motorstart (dieselstart)?
Det er æter på spraydåse, og æter antænder ved lavere kompression
end diesel. Det antænder ved så lav kompression at det kan bruges
til starthjælp i benzinmotorer.

Ivar Magnusson

--
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af

Fra : Boje

Dato : 05-12-07 11:22

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
> Hvis du er træt af at Outlook Express ikke finde ud af
> at citere indlæg fra Googles Groups korrekt.

Det er en dårlig ide på en håndstartet motor, da man risikerer, at den slår
baglæns, og håndsvinget dermed river armen af.

Mvh
Boje

Fra : Per Nordahl

Dato : 06-12-07 00:50

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en dårlig ide på en håndstartet motor, da man risikerer, at den
> slår baglæns, og håndsvinget dermed river armen af.
>
> Mvh
> Boje
Såfremt der stadigvæk er arm tilbage, så husk at tommefingeren skal være
på samme side af håndtaget som de andre fingre.
Hvis der ellers er flere tilbage Ps: Virker nok bedst med højre
arm/hånd, når motoren tørnes med uret.
Mvh. "Thulfen"