wind software
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 04-12-07 15:47

Hej

Er i bekendte med en software pakke (helst så gratis som muligt) der læser
og behandler diverse NMEA data, og f,eks, udregner sand vind osv osv

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 04-12-07 17:05

Hej Børge,

Uden at være helt sikker på, hvad du mener, kunne jeg nævne
softwarepakken SOB - Software On Board - fra Digiboat i Australien.

Applikationen er dedikeret til brug af C-Map kort og den nyeste version
inkluderer håndtering af GRIB og AIS. Derfor ville jeg prøve den.

Fra deres hjemmeside - http://www.digiboat.com.au/ har jeg klippet:

Wind Indicators: Predominantly for sailors, quickly become an
indispensable source of information when linked to the SOB program. The
wind indicator and anemometer provides the computer with Apparent Wind
strength direction. SOB combines this information with your boat's
course and speed to determine the True Wind speed and direction.

Electronic Compass & Speed LOG: Electronic compasses (gyros, fluxgate
etc) if installed (often as part of an Autopilot installation) can be
combined with manual speed pickup instruments (analogue LOG device)
which, if NMEA enabled, will be used by SOB to calculate boat leeway,
wind slippage and current "Set & Drift".

Er det noget i den stil, du har i tankerne?

Jeg har testet systemet og synes systemet er meget funktionelt.
Brugerfladen er lidt utraditionel, idet man har forsøgt at udvikle et
system, der kan håndteres til søs uden brug af tastatur og "rullemenuer"
.... blot klik med musen eller bedre: En touch screen (som jeg ikke har
prøvet).

Du kan downloade en komplet version og prøve den gratis i tre måneder.
Prisen for en brugerlicens er meget rimelig. 60 Australske $ og så kan
du installere systemet på tre forskellige PC'er ... i båden, i hjemme og
på jobbet(!) ... ...

--
Flemming Torp

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 08-12-07 17:16

Hej Flemming

Jeg har Silva/Nexus programmet, og også kigget på nedenstående fra digiboat.

I simpleste udgave, ønsker jeg bare at få vist sand vind og retning.

mvh
/Børge

Fra : sten lembo

Dato : 26-02-08 11:59

Hej Børge

Jeg bruger selv Nexus og er glad for det. Men har et problem med at
exporterer data. Hvad er dine erfaringer?

/Sten

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-02-08 15:34

Hej Sten

Jeg tror ikke NEXUS softwaren kan køre uden en NX2 server, NX2 Wind, NX2 log
og NX2 kompas = 15kkr+

mvh
/Børge