"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:4755dfd8$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Jesper Hedegaard skrev:
>> "Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4755d4b8$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>> Jesper Hedegaard skrev:
>>>> "forekommer både i to og fire cylindret design".....
>>>>
>>>> Det blir min Savage ked af at læse - så eksisterer den jo ikke
>>>>
>>> Hvorfor ikke? Hvad mener du?
>>>
>> Jeg skriver at en 6½'er faktisk findes som 1-cylindret - ikke kun som 2-
>> eller 4-cylindret.
>> Og det sku ikke undre mig om de første 6½'ere, der kom til verdenen, ikke
>> osse var 1-stampere.
>> Dengang som nu er det vel det teknisk set enkleste at bygge.
>>
> I sen-70'erne var den spanske Sanglas 750 den hidtil største et-cylindrede
> motorcykel, så det er altså grænsen for hvad der tidligere har været.
> Personligt kan jeg umiddelbart ikke komme på 650ccm's en-stampere i
> pre-jap' tid og netop mængden af 650'er-twins tyder på at 600 har været
> grænsen for et-cylindrede og at der skulle to cylindre til at bære en
> 650'er :-/
> Men det kan andre måske byde ind med?!
>
> --
> Armand.
> (godt tilfreds med at qiuzz'en kan udvikle sig til slige debatter)
Næhhh - præ-jap kan jeg ikke komme i tanke om nogen - men vi har da DR Big -
Suzuki's Off-Roader med en 850'er som 1-stamper.
Min tanke gik mere på at generelt set var de 1-cylindrede motorer mest
almindelige engang - fordi de er teknisk lettere at konstruere end
flercylindrede.
Men du har ret - 500 kubik er nok den mest almindelige (store) størrelse i
de år.
I øvrigt forbløffende, så mange år det varede før der begyndte at komme lidt
mere ydelse ud af de masliner. Men når man ser på teknikken dengang; f.eks.
karburatorer, der vist nærmest havde overløb i stedet for dyser og nåle.....
For et par år siden faldt jeg over en tysk side om en gal tysker, der havde
bygget Werner's (tysk MC-tegneserie, som i burde kende) træ-mc.
Men for at skille sig ud fra de andre kopier - og for at vinde et væddemål -
havde han konstrueret en 1-cylindret maskine selv.
Der indgik svjh en del stumper fra en traktor-motor i projektet - og jeg
mener den endte et pænt stykke ovdr 1½ liter !
Den fungerede faktisk - og havde en fornøjelig tomgang
Desværre har jeg ikke senere kunnet finde siden igen
Men han vandt væddemålet
--
Jesper Hedegaard
Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder