Holdbarhed af nødraketter
Fra : Steen Andreasen

Dato : 02-12-07 12:54

Hej

Jeg har lige opdaget at alle mine nødraketter og nødblus havde sidste
udløbsdato i 1995. Jeg køber nogle nye til foråret .
Jeg vil umiddelbart tro at raketter og blus stadig virker til trods for at
fabrikanten kun lover en holdbarhed på fire år.

Hvad har I andre af erfaringer omkring nødraketter og nødblus? Hvor tit
skifter I ud? Hvor mange og hvilke typer har I liggende i båden?

Steen

Fra : Lars Hansen

Dato : 02-12-07 16:46

> [...]
> Jeg vil umiddelbart tro at raketter og blus stadig virker til trods for at
> fabrikanten kun lover en holdbarhed på fire år.

Udstiller egentlig ikke gerne min dumhed, men du får et ærligt svar på dit
spørgsmål.
For knap et år siden afprøvede jeg to nødraketter og to håndblus, alle af
mærket Ikaros, der alle var ret nøjagtig 5 år over sidste anvendelsesdato.

Begge håndblus fungerede som normalt.

Den ene raket tændte overhovedet ikke, den anden sendte ladningen til vejrs,
men uden ingen lys deroppe.

Alle fire dele blev som nyindkøbte pakket i tør tilstand i hver sin
frysepose og opbevaret sådan indtil affyringen.

Fremover bliver raketter afleveret til destruktion, når de er udtjente mens
håndblus måske får et år eller to ekstra som ekstra reserver.

Har normalt 2 raketter og 2 røde + 2 hvide håndblus med til overvejende
kystnær sejlads i en lille motorbåd.

VH,
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 17:42

Hej Steen,

"Levetiden" for nødraketter m.m. afhænger af det sikkerheds
niveau der ønskes.
Inden for de forskellige grene luftfart, søfart m.m. optræder
ofte forskellige krav til udløbstato.
Båden SOLAS og Søfartsstyrelsen anbefaler 4 år og fabrikanternes
påstemplede datoer kan man også anvende som rettesnor.
Når man kigger på nødudstyr er det vigtigt at forstå at alt
dstyr kun er en del af en palet af muligheder for at forlænge
overlevelsestiden På/i vand, samt være i stand til at gøre
opmærksom på sig selv i en given situation.
Uanset hvad eller hvor meget man tager med på sin tur er der
ingen garanti for at der er nogen som opdager man er kommet i
nød.
Det vil derfor under alle omstændigheder være forkert kun at
basere sin mulighed for at påkalde sig opmærksomhed til en
enkelt del.

Stabilitet og kvalitet afhænger af mange ting. Alt nødudstyr der
affyres med en krudtladning har en begrænset levetid. Som regel
står der en udløbsdato på pakken. Dernæst skal det opbevares og
behandles korrekt. Ellers risikerer man funktionsfejl. Der
sælges også noget som betegnes "Personligt Sikkerhedsudstyr" Det
indgår sammen med bådens sikkerhedsudstyr i en
helhed.

Du må gerne have al de raketudstyr om bord, inden for lovens
rammer, som du vi i en privat lystbåd, du vil sikkert få flere
forskellige tilkendegivelser af hvad man mener levetiden er; men
man ved det først, når raketten er affyret om den virkede eller
det var en fuser.

Der findes anvisninger bl.a. i bådudstyrskatalogerne med hvor
meget der bør medbringes i de forskellige sejladsom½råder.

Mvh/Harding

Fra : Sune

Dato : 02-12-07 18:39

"Harding E. Larsen (slet Q6L1H)" <harding@Q6L1Hlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11966140520.888885279130996@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> niveau der ønskes.
> Inden for de forskellige grene luftfart, søfart m.m. optræder

Hvordan bortskaffer man egentlig nødraketter, når de er blevet for gamle ?
Jeg har nogle store raketter liggende, som jeg ikke rigtigt ved hvad jeg
skal gøre med. De er blevet alt for gamle.

Vh Sune

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-12-07 20:32

Sune wrote:
> [...]
> Jeg har nogle store raketter liggende, som jeg ikke rigtigt ved hvad jeg
> skal gøre med. De er blevet alt for gamle.

Du afleverer dem der hvor du køber nye. Jeg mener de er forpligtiget til
at modtage det gamle.

Man kan i øvrigt købe et kit med et passende sortiment alt afhængigt af
hvordan ens sejlmøster er.

- Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 02-12-07 22:08

Hej Sune,
Gør Google til din ven!
Her finder du Søsportens Sikkerhedsråd og de skriver bl.a.:

Du må kun affyre raketter og nødblus, når skib og besætning er i
nød.
Selvom de gamle raketter stadig kan affyres, er de mindre
effektive efter udløbsdatoen (f.eks. mister blusset sin farve),
og mange bliver ligefrem farlige. Skil dig derfor af med dine
nødsignaler, når udløbsdatoen er overskredet. Gamle nødsignaler
skal afleveres til politiet eller i den forretning, hvor du
køber frisk forsyning.
Opbevar raketter og blus væk fra varme og fugt
Alle lys- og røgsignaler er eksplosive – så hold dem væk fra
stærkt sollys eller varme. Sørg også for, at de ikke bliver
fugtige, så kan de være umulige at tænde, når det gælder.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 21:47

"Sune" <formel999@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg har nogle store raketter liggende, som jeg ikke rigtigt ved hvad jeg
> skal gøre med. De er blevet alt for gamle.

Det helt korrekte er at aflevere dem på politistationen.
For et par år siden var der en disput med politiet, som enkelte steder
nægtede at modtage sagerne.
Sagen blev afgjort, og der er ingen tvivl:
Politiet er forpligtet til at aftage, og destruere skidtet.

Genbrugspladser og andre affaldssystemer, som er set foreslået, er helt
uforsvarligt.

MVH
Egon

Fra : Sune

Dato : 03-12-07 00:49

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nægtede at modtage sagerne.
> Sagen blev afgjort, og der er ingen tvivl:
> Politiet er forpligtet til at aftage, og destruere skidtet.

Tak for svarene. Jeg vil snarest besøge den lokale politistation. De bliver
nok lykkelige for gaven
Sune

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 16:15

"Steen Andreasen" <steen.andreasen@humleby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad har I andre af erfaringer omkring nødraketter og nødblus? Hvor tit
> skifter I ud? Hvor mange og hvilke typer har I liggende i båden?

Efter forlydende er det farligt at anvende raketter, der er udløbet.
Exempler på explotion af sådanne findes både i England og Tyskland.

Practical Boatowner sam Yacht har gennemført undersøgelser, der bekræfter
dette.

MVH
Egon

Fra : Ivar Holm

Dato : 03-12-07 13:02

Pyroteknik er mærket med sidste anvendelsesdato. Når denne er overskredet,
så skal grejet afleveres til politiet eller den nærmeste militære
forlægning. De sørger derefter for, at det bliver destrueret. Hvis
sprængstoffet være blevet ustabilt.

For snart mange år siden skulle pyroteknikken i et skib, jeg sejlede med,
udskiftes i.f.m. med et syn. Skipperen og undertegnede mente, at det var
synd at kassere de "fine" faldskærmssignaler. Jeg tog en med hjem til min
jolle, og han tog også nogle stykker.

Efter et par år telefonerede han til mig. Ham havde hørt rygtet om ustabilt
sprængstof, og havde tapet en af sine raketter på et kosteskaft og trukket i
udløserringen med en snor, for at skyde den lavt hen over havoverfladen i
Sejerøbugten. (FY).

Resultatet var, at kosteskaftet blev sprængt over. Jeg lovede ham
øjeblikkelig at aflevere min antikke raket til destruktion.

Ivar Holm

Fra : Ukendt

Dato : 03-12-07 22:46

Bemærkelsesværdig historie. Hvor gamle var de ?

Bjarke

Fra : Ivar Holm

Dato : 04-12-07 09:04

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47547917$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Bemærkelsesværdig historie. Hvor gamle var de ?
>
> Bjarke

Hallo Bjarke.

Jeg kan ikke huske, hvor meget de var overskredet terminen, men hvis vi
siger 4-6 år, så er det ikke helt galt. En "sprængmand" har forklaret mig,
at det sprængstof, der skal sende faldskærmen m.m. op i atmosfæren, kan
krystallisere ved forkert opbevaring. Så er sprængladningen ikke længere
retningsbestemt, hvorefter det sprænger i alle retninger. Det var jeg valgt
at tro på. Da jeg ikke bryder mig om alternativet

Ivar Holm

Fra : Lars H

Dato : 04-12-07 22:54

> Resultatet var, at kosteskaftet blev sprængt over. Jeg lovede ham
> øjeblikkelig at aflevere min antikke raket til destruktion.

Én, der ikke ønsker at stå frem selv har mailet til mig om en lignende
oplevelse med en raket magen til min (nævnt længere oppe i tråden) og i
samme alder. Der kom ifølge ham kun lidt fnuller ud inden den øverste ende
af raketttens affyringsrør blev rødglødende og han kylede skidtet ad h...
til, hvorefter det sprang med et mindre knald. Metalrøret revnede ca. halvt
ned.

Skal vi ikke bare være enige om at den slags bedaget skrammel hører hjemme
hos ordensmagten. Leg ikke med fusere - lige meget hvor meget nytårsaften
kunne friste!

Lars
(som ikke er god til at skrive med tifingersystemet - men godt vil beholde
muligheden!)

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-01-08 20:48

Hej.

En bekendt af mig fyrede for nogle år siden en udløbet raket af nytårsaften
(fy-fy, men det gjorde han altså). Resultatet var en et lille dumpt "tøf" og
en forbrænding på hånden. Men der kom ikke nogen kugle op!
Heraf kan man lære, at udløbsdatoen ikke står der for sjov.

Jeg har ladet mig fortælle, at raketter fuldt forsvarligt kan bortskaffes
med almindelig dagrenovation, da forbrændingsovnene sagtens kan klare de små
eksplosioner fra raketterne. Men det kan jo være forkert...

Venlig hilsen
Mads Bo Falk