Motor fra fly fra WW2?
Fra : Toke Nørby

Dato : 29-11-07 09:15

For ca. 25 år siden lagde jeg til i en havn, hvor der uden for
klubhuset, en garage eller et eller andet hus stod en motor med en
bøjet propel fra et (vistnok) engelsk bombefly, der var skudt ned (?)
og var faldet i vandet tæt ved denne havn.

Er der een, der kan fortælle mig, hvilken havn det er og hvad det var
for et fly?

Jeg kom til at fortælle det til en flyhistorisk interesseret og han
kendte ikke til historien, så jeg vil gerne guide ham nærmere.

På forhånd tak for hjælpen.

--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 10:14

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kom til at fortælle det til en flyhistorisk interesseret og han
> kendte ikke til historien, så jeg vil gerne guide ham nærmere.

Et sådant Bæst er for mange år siden opfisket og indbragt i Rødvig på
Stevns.
Jeg så den på havnen.
Desværre er det alt, jeg kan fortælle om dette, idet Huskeren intet andet
har registreret

Forøvrigt har vi oplevet, også for år tilbage, at en opfisket kanon gik af,
altså skød, da en mand forsøgte at bore fænghullet ud--
Ingen kom til skade.

MVH
Egon

Fra : HO

Dato : 29-11-07 17:44

> [...]
> og var faldet i vandet tæt ved denne havn.
>
> Er der een, der kan fortælle mig, hvilken havn det er og hvad det var
Hej
Du tænker måske på Assens?
http://www.fyens.dk/article/121050:Assens--Faldne-engelske-flyvere-mindes

Hvis man går ud af læmolen, møder man et mindesmærke.

MVH
Hans O

Fra : Toke Nørby

Dato : 29-11-07 19:23

"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> wrote:

...snip

> [...]
>http://www.fyens.dk/article/121050:Assens--Faldne-engelske-flyvere-mindes
>
>Hvis man går ud af læmolen, møder man et mindesmærke.

Hej Egon og Hans.
Jeg er sikker på, at det er Assens, hvor vi har været flere gange i
sin tid. Jeg syntes, at den sad på en stjernemotor, men det er nok
ønsketænkning / erindingsforskydning.

Egon. Jeg ringede til Rødvig Turistbureau, men de havde ingen
erindring om en sådan - damen var dog ikke så gammel i gårde, at hun
ville lægge hovedet på (motor)blokken om der var en eller ikke - men
da jeg altid sejlede forbi Rødvig, er det ikke "din" propel, jeg har
set

Men: Tak for hjælpen, begge to. Jeg har selvfølgelig ladet begge
beretninger gå videre til min flyhistorisk-interesserede ven.
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 30-11-07 11:27

> [...]
>
> Men: Tak for hjælpen, begge to. Jeg har selvfølgelig ladet begge
> beretninger gå videre til min flyhistorisk-interesserede ven.

Næ, pigerne i "turisten" er ikke så gamle på havnen

Det var en dieselmotor, række, vi havde på kajen.
Sådanne brugtes jo på enkelte tyske fly.
Hvor den blev af, ved jeg ikke.
Men et sted, hvor man kan fortælle meget om sådant, er Rødvig
Skibsmotormuseum.
Dette er befolket af motorkyndige på snart sagt alle områder, og der landes
intet interessant, uden de står på kajen
Prøv eventuelt at ringe til samme, om yderligere ønskes oplyst.
De kan sikkert hjælpe.

MVH
Egon

Fra : HH

Dato : 30-11-07 04:08

Hej,
Jeg synes nu at kunne huske, at der i lystbådehavnen i Nyborg er en
sådan propel. Den stod ved den del af havnen der går langs med vejen
til Svendborg sydover.

Hans-Henrik

Fra : Toke Nørby

Dato : 02-12-07 11:02

HH <hhmcsv@get2net.dk> wrote:

> [...]
>Jeg synes nu at kunne huske, at der i lystbådehavnen i Nyborg er en
>sådan propel. Den stod ved den del af havnen der går langs med vejen

Hej igen,
Hans-O. Jo, den med Assens kendte min "flyvske" ven godt og propellen
skulle ganske rigtig være der endnu.

HH. Jeg har fluks ladet din beretning gå videre til min ven og (Egon)
også tippet ham om Rødvig Skibsmotormuseum.

Igen tak for god hjælp!
--
Mvh Toke

http://www.norbyhus.dk/

Fra : jan krogh

Dato : 20-12-07 23:13

Jeg mindes også at i Sønderborg udfor dykkerklubben havde de
også en flymotor stående , men Assens er der en.

--
lappedykkeren