Honda CB 900 ødelægger tændrør
Fra : Zix

Dato : 28-11-07 12:07

Et familiemedlem har en Honda CB 900 Boldor fra 1983. Den kører
fantastisk godt, men lider under at den ødelægger en del tændrør.

Det sker næsten altid i forbindelse med at motorcykelen har stået
stille i en periode (mere end end uge). Den er så lidt sværere at
starte end normalt, og når/hvis den så "kommer"og går meget ujævnt, er
der som regel et tændrør der er stået af.
Efter montering af et nyt tændrør starter den som regel med det samme.
Tændrørstypen er NGK DR8ES.

Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

/ HCN

Fra : Futte & Co.

Dato : 28-11-07 15:18

Zix skrev:
> Et familiemedlem har en Honda CB 900 Boldor fra 1983. Den kører
> fantastisk godt, men lider under at den ødelægger en del tændrør.
>

> Tændrørstypen er NGK DR8ES.
>
> Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Skift tændrørsmærke
NGK er kendt for at stå af.

--

Jørgen, Brøndby
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-07 15:22

"Zix" <nissen@budweiser.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Tændrørstypen er NGK DR8ES.
>
> Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Tændrørene bliver sikkert druknet og det ødelægger isolatoren mellem
elektroderne, så de er delvis kortsluttet.
Tændrørene af mærket Splitfire, er meget bedre til at klare en drukning og
dem bruger jeg tit på ældre cykler.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Big Mumi

Dato : 28-11-07 22:12

Eller Denso X27ESR-U

--
Venlig hilsen / Mit freundlichen Grüßen / Best Regards.
Carsten Hansen

Fra : vmx

Dato : 29-11-07 07:18

> [...]
> elektroderne, så de er delvis kortsluttet.
> Tændrørene af mærket Splitfire, er meget bedre til at klare en drukning og

Isolatoren er fremstillet af keramisk materiale eller ?
( porcelæn ? ) Skulle røret så også blive
ødelagt af at blive renset med benzin ?
Kan nogen forklare hvordan benzin kan ødelægge
dette materiale således det bliver elektrisk ledende ?
~ mig bekendt er benzin i sig selv ikke ledende, eller ?

Jeg har efterhånden læst om alskens "ulykker" forårsaget
af NGK tændrør, eller er det bare "selvforstærkende"
rygter ( "jeg har hørt at" )? Jeg har aldrig haft problemer
med disse rør, knallert, MC, plæneklipper, motorsav
etc.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-11-07 09:21

vmx wrote:

> [...]
> rygter ( "jeg har hørt at" )? Jeg har aldrig haft problemer
> med disse rør, knallert, MC, plæneklipper, motorsav

Jeg er også i tvivl efter 19 år med NGK rør på mine MC'er - jeg har et
enkelt forår (1. eller 2. tur) haft en synkrondød af 2 rør på min FJ1100
- under rolig kørsel med varm maskine vel at mærke. Derudover har der
ikke været store problemer, selv ikke på startbesværede cykler, eller
efter drukning. Efter tørring og en normal køretur har de opført sig
ordentligt.

Men jeg må erkende at jeg har været medløber efter at have hørt den
diagnose så mange gange - måske delvist fra andre medløbere.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 11:40

On Thu, 29 Nov 2007 09:20:37 +0100, Torben Scheel wrote:

> Men jeg må erkende at jeg har været medløber efter at have hørt den
> diagnose så mange gange - måske delvist fra andre medløbere.

Det er nogle år tilbage, men utallige var de NGK rør som TZ'en sendte i
graven. De var hundedyre, så tro mig, alt blev forsøgt. Siden tog
drejeventil Kawaen sine såvel.

Problemet på TZ løstes med først Bosch rør, med relativ kort levetid á
slid, og siden Nippon Denso, (nu kun Denso), rør.

Så det er absolut værst med pumpede totaktere, hvor drukning under opstart
oftest forekommer.

Men selv VTR'en tog for sig af NGK'erne. På ét rør forsvandt
platinmidterelektroden over ganske få Km. og efter en mislykket start, (for
lidt strøm efter en lang stilstand), så kom der aldrig ordentlig liv i det
ene tændrør. Dette viste sig ved "encylinderopstarter" indtil et nyt rør
blev sat i.

Så det er bestemt ikke "røg" altsammen......

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw vistnok med hele 4 NGK'er
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : MKS - 74

Dato : 29-11-07 11:50

On Thu, 29 Nov 2007 11:39:30 +0100, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Så det er bestemt ikke "røg" altsammen......

Næh - Jeg vil ikke sige at jeg har haft store NGK-problemer, men jeg
har bl.a oplevet en af mine CBR600'ere knalde alle 4 rør på en gang,
og det lykkedes aldrig at få liv i dem igen uanset hvad jeg
forsøgte...4 nye rør og der var aldrig problemer med den cykel igen.

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 11:55

> [...]
> været store problemer, selv ikke på startbesværede cykler, eller efter
> drukning. Efter tørring og en normal køretur har de opført sig ordentligt.

Jeg kan ikke med sikkerhed forklare hvad det er der sidder på tændrøret, men
det er formodentlig en blanding af for meget benzin og for lidt knist.
Det er for mig det samme som sidder på rørene, efter en motor har kørt i
længere tid med al for fed blanding.
De fleste cykler køre også ganske udemærket med NGK, men bla bol'dor kan
ligesom ikke selv rense sine rør igen og her er bla. Splitfire letter ved at
rense sig selv. De fleste rør der er blevet druknet, kan da også renses med
glasblæsning, før i tiden havde de fleste bilværksteder en sandblæsnings
maskine specielt til at rense tændrør med.
Problemet med bol'dor'en er at deres tændspoler ikke lev. kraftig knist nok
og derfor finder folk spoler fra feks. CBR 1000 SC21-SC24 og mont i stedet
for, det skulle hjælpe en del på lige det problem.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Zix

Dato : 29-11-07 21:22

On Wed, 28 Nov 2007 12:07:09 +0100, Zix <nissen@budweiser.com> wrote:

> [...]
>Tændrørstypen er NGK DR8ES.
>
>Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?

Takker for input. Vi forsøger med andre tændrørsmodeller - det er jo
både nemt og billigt.

Ejeren var selv inde på om det kunne være en defekt tændspole, men da
ingen i gruppen har nævnt dette, går jeg ikke ud fra det er relevant
at mistænke den?

/ HCN

Fra : Ukendt

Dato : 29-11-07 22:14

> [...]
>
> Ejeren var selv inde på om det kunne være en defekt tændspole, men da
> ingen i gruppen har nævnt dette, går jeg ikke ud fra det er relevant

Ikke defekt tændspole, men generalt for dårlige spoler, læs dette i andet
indlæg:

Fra : Jesper Risskov Peder~

Dato : 02-12-07 18:52

Jeg har en bol'dor med selvsamme problem, den æder også en del tændrør. Det
lyder interessant med tændspoler fra cbr 1000. Ved du om man uden videre
(altså uden at skulle skifte andre dele) kan bytte tændspolerne ud??

Hilsen Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 21:23

"Jesper Risskov Pedersen" <jesperrisskov@FJERNMIGhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4752f0ab$0$15900$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> lyder interessant med tændspoler fra cbr 1000. Ved du om man uden videre
> (altså uden at skulle skifte andre dele) kan bytte tændspolerne ud??

Det skulle du kunne, da de spoler har samme modstad primær og sekundær.
Men jeg skal lige prøve at finde af hvilke cykler det præcis er, for der er
flere end CBR 1000
Jeg vender tilbage med mere.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 23:52

> [...]
> lyder interessant med tændspoler fra cbr 1000. Ved du om man uden videre
> (altså uden at skulle skifte andre dele) kan bytte tændspolerne ud??

Jeg har fundet at 906 honda modeller der køre med den spole, så den skulle
kunne fås.
At der er så mange er bla. jeg finder næsten ens cykler fra forskellige
lande.

Dem der kunne tænke sig en sådan liste med modeller og årg. kan bare kaste
mig en mail, så får i listen.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : erik@ivers.dk

Dato : 02-12-07 15:18

On 2 Dec., 21:22, "Flemming Disc" <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> [...]
> Men jeg skal lige prøve at finde af hvilke cykler det præcis er, for der er

Hvis det er tændspolerne, så burde det vel være de samme 2 tændrør,
det går ud over hver gang. Hver tændspole kontrollerer 2 tændrør og
det er vel usandsynlig at begge tændspoler er gået i stykker samtidig?
Det er tilfældig hvilket tændrør som går i stykker.
Det er mig som har denne Honda bol'dor CB 900F 1983 som nævnt i
begyndelsen af dette indlæg.

/ Erik

Fra : Ukendt

Dato : 02-12-07 23:43

<erik@ivers.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

<Det er tilfældig hvilket tændrør som går i stykker.
<Det er mig som har denne Honda bol'dor CB 900F 1983 som nævnt i

Det er heller ikke fordi tændspolerne er i stykker, de er bare fra nye af
ikke gode nok.
Den har sikkert virket fint, men gammel ledningsnet, men der følger
spændingsfald og en motor der sikkert heller ikke er som ny, så mange bække
små, gør en motor ikke vil starte så godt og her hjælper det med spoler fra
en nyer model.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 03-12-07 16:59

Flemming Disc skrev:

> [...]
> spændingsfald og en motor der sikkert heller ikke er som ny, så mange
> bække små, gør en motor ikke vil starte så godt og her hjælper det med

Tændingen er som sådan også Honda's første halv(*)-elektroniske type,
hvilket godt kan indikere at den fra ny af måske ikke engang var helt så
effektiv som senere (læs: Det nye årtusindes) tændingsanlæg :-/

(*):
Kun platinerne er udskiftet med elektroniske "pick-up'er", mens den
gamle traditionelle slyngklods-tændingsavancering stadig er at finde
inde bag pick-up pladen!

--
Armand.