Nye dæk ?
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 10:16

Hej NG.

Bimmeren jeg har købt trænger til nye dæk, der er masser af mønster på de
gamle, men de er over 5 år gamle !

Så melder tvivlen sig, kikker jeg på http://www.mynetworld.com/ og søger
specifikt på dæk til min model kommer der jo en masse op, jeg vil helst have
nogen dæktyper der passer til mc-typen og ikke "bare" nogle alm. gade dæk,
men jeg skal samtidig kunne stole 100% på dem i regn/fugtigt føre, på
asfalt, da jeg meget ofte kører uanset vejret.........

Jeg har følgende i kikkerten:

Pirelli Scorpion MT 90 180 Euro / pr. sæt
Michelin Anakee 186 Euro / pr. sæt
Metzeler Tourance 191 Euro / pr. sæt
Avon Distanzia 197 Euro / pr. sæt

Nogen der har erfaringer med nogle af dem ? gode / dårlige, eller er det
bare at springe på de billigste !

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-07 11:38

> Michelin Anakee 186 Euro / pr. sæt

Er et skide godt asfalt dæk med rimelig holdbarhed - Jeg har kørt et sæt på
min XTZ750. Altså det ser ud af lidt mere, men hvis du kun undtagelsesvis
kører grusvej eller værre så sikkert et fint valg.

> Avon Distanzia 197 Euro / pr. sæt

Kørt 2 sæt af dem på min lille tenere (xt600z) og de holder næsten evigt (
over 20000km ) På en bimmer med lidt motor ryger bagdækket nok hurtigere ...

> jeg vil helst have nogen dæktyper der passer til mc-typen

Men skal stilen holdes og du også har brug for lidt grovere dæk så kig også
på continental tkc 80. Det kører jeg på nu og er godt tilfreds. Det har
sikkert ikke samme greb på asfalt som et anakee, men indtil videre har jeg
ikke kunnet give det skylden for noget utilsigtet.

Men se også på dækerfaringerne i forummet på http:www.tenere.dk - Det er
ihvertfald en der bestemt ikke kan lide et tkc80 fordæk. Henrik mener at det
skrider meget pludseligt, men nu har jeg lige glemt hvad det så er han
putter på foran. Mener at det er karoo han er glad for (men der holder
bagdækket ikke ret godt)

Sidste år var der et par stykker der kørte til nordkap på store bimmere med
tkc80 - og de var vist tilfreds med valget. Konklusion. Groft gade
touringdæk med god holdbarhed. Grebet ringede end anakee og karoo.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-07 11:53

Gadeorientede endurodæk:
http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/

Og så kan du jo passende bruge vinteren på at se Long way arround, Race 2
dakar og Long way down mens du drømmer om hvad dig og bmw 'en skal ud og
opleve

http://www.longwayround.com/
http://www.racetodakar.com/html/racetodakar.html
http://www.bbc.co.uk/longwaydown/ << kan du ikke taget bbc er de første 4
afsnit allerede tilgængelige som torrent (not strictly legal

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-07 11:54
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 22:23

> http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/enduro/reifen_e_05_01.html

Tak, fin læsning

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 22:22

> [...]
> dakar og Long way down mens du drømmer om hvad dig og bmw 'en skal ud og

Står allerede på DVD hylden, og er blevet set hele 2 gange
Meeen man kan da godt se at cyklen er "lidt" for tung til nogen af de "veje"
de "kører" på

Men en tur til Nordkap _det_ kommer den ud på......

> http://www.racetodakar.com/html/racetodakar.html

hemm...... vee' ikke rigtigt.....!

> http://www.bbc.co.uk/longwaydown/

Den er bestilt, håber at den ligger i postkassen d. 3 Dec.

Har også været på www.globeriders.com og kikke på nogen af deres DVD'er,
kunne bla. godt tænke mig at få fat på deres *Silk road Adventure*
http://www.globeriders.com/product_pages/products_main.shtml men den er
desværre udsolgt........

Fra : Hekto

Dato : 23-11-07 11:51

on 23-11-2007, Dennis Hellan Pedersen (4690)
supposed :
> Pirelli Scorpion MT 90 180 Euro / pr. sæt

Jeg har Scorpion på pøllefanten, og de har
fungeret fint på de små veje i Sverige og kan
køres til kanten på danske sogneveje.
Holdbarheden synes rimelig, da de sad på da jeg
købte den og efter små 10.000 km er der stadig
rimeligt meget slidbane tilbage.

Jeg har hovedsageligt kørt på tør vej med dem.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-07 22:26

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> købte den og efter små 10.000 km er der stadig
> rimeligt meget slidbane tilbage.
>
> Jeg har hovedsageligt kørt på tør vej med dem.

Hej.

I den dæk test Anders henviser til, får de bund karakter på våd vej/bane,
men det er på en Varadero, ved ikke om /hvor meget selve cyklen har at sige
?

Fra : Anders Majland

Dato : 23-11-07 23:47

> I den dæk test Anders henviser til, får de bund karakter på våd vej/bane,
> men det er på en Varadero, ved ikke om /hvor meget selve cyklen har at
> sige ?

Man tester 8 gode mærkevare dæk op mod hinanden, giver point og udråber en
vinder. Så selvom et dæk ligger sidst behøver det ikke være decideret ringe

Men på tør vej har de fleste af os greb nok - det er på våd mig man
hurtigere kommer tæt på grænsen. Og selvom jeg var tilfreds med de avon
distanzia jeg har slidt et par sæt af så stoler jeg nok på testen fra
motorrad til at tro på at et anakee er bedre i den disiplin

Fra : Armand

Dato : 24-11-07 11:29

Anders Majland skrev:

> Man tester 8 gode mærkevare dæk op mod hinanden, giver point og udråber en
> vinder. Så selvom et dæk ligger sidst behøver det ikke være decideret ringe

På den anden side, hvorfor så læse test's, hvis ikke man agter at
anerkende resultaterne ?
Jeg har en Honda-elskende kammerat, der på samme måde er mester i at
undsige enhver dårlig omtale af Honda'er i sammenligningstest's - Det er
ulideligt at snakke motorcykler med en så snævertsynet mærkefanatiker;
hvilket også gælder folks fanatisme omkring mc-beklædning; olie; dæk
m.m. :-|

> Men på tør vej har de fleste af os greb nok - det er på våd mig man
> hurtigere kommer tæt på grænsen.

Jeg tillader mig lige at byde ind med min personlige våd-kørsels
egenskaber: Mange dæk kan vitterligt hæfte særdeles godt ved i vådt
føre, men dét er ikke et gode hvis friktionen er som på en våd plæne når
blokerings-grænsen endelig overskrides.
Hav dét in mente når jeres nuværende dæk regn-vurderes!!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-11-07 09:50

> På den anden side, hvorfor så læse test's, hvis ikke man agter at
> anerkende resultaterne ?

Min pointe er at selvom samlet sidst ender på en sidsteplads så er der
masser af dæk der er ringere ... Det er også mere interesessant at se på del
resulateter ned den samelde score - Det er jo ikke sikkert at man prioriter
de testede egenskaber på samme måde .

Jeg prioriterer greb på våd vej og at kunne hive mange km ud af et dæk højt

Grunden til at jeg købte distanzia til den lille tenere var prisen - jeg vik
dem meget billigt. Jeg var egenligt ganske tilfreds med dem og er ikke gået
på røvet hvor jeg har kunnet give dækket skylden (Det var været en bil eller
manglende talent nærmere end manglende greb) Senere har læst testen samtidig
med at der var anakee på den store tenere

> [...]
> ulideligt at snakke motorcykler med en så snævertsynet mærkefanatiker;
> hvilket også gælder folks fanatisme omkring mc-beklædning; olie; dæk m.m.

Pas nu på inden du kalder mig en snæversynet mækefanatiker ....

> [...]
> blokerings-grænsen endelig overskrides.
> Hav dét in mente når jeres nuværende dæk regn-vurderes!!

Og det er et af ankepunkterne mod de tkc80 jeg kører på nu - Ikke fra mig
selv men "hørt i byen". Alså at når grænsen nåes er overgangen meget brat.

Men nu har jeg anskaffet mig nogle ekstra hjul så jeg kan have anakee (eller
lign) til gadebrug / touring og så et ekstra sæt til leg med noget grovere.

/Anders Majland

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-07 17:54

On Mon, 26 Nov 2007 09:50:02 +0100, Anders Majland wrote:

> [...]
> resulateter ned den samelde score - Det er jo ikke sikkert at man prioriter

Jeg undrede mig også over Armands indlæg, men kunne ikke lige sætte ord på.
Jeg har også til tider måbet over testresultater kontra egne oplevelser.
Ofte tror jeg forskellen netop ligger i "de 5 testkøreres" preferencer
kontra mine i den slags subjektive "oplevelser".

Så det handler i høj grad om at "læse" tests, så eksempelvis jeg forstår
sætningen "fremragende vedhæftning på kurverige strækninger", faktisk
betyder "skal køres pissehamrendesvarme for blot at få nogenlunde bid ud af
en blød kurve"

Orla Pedersen, som er mere bange for _for_ "gode" dæk.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : news.cybersity.dk

Dato : 23-11-07 14:51

Hej
Det er åbenbart ikke helt nemt at finde det optimale dæk?
Jeg havde Metzler på min sidste Honda CBR 1000, og var egentlig meget godt
tilfreds indtil min mekaniker fortalte mig at det var noget møg.
Har nu købt en lige magen til (1992 - 12.000km.) og dækkene er vist mindst
fra 1993 - så de skal skiftes uanset at de ser åæne ud.
Jeg hører MEGET gerne input om dækvalg, da det kan være et afgørende valg
omkring sikkerhed.
Mvh John
"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:bb7d7$47469a58$55183f7d$11859@news.arrownet.dk...