Startshjælp til MC
Fra : Hans Petersen

Dato : 12-11-07 18:31

Hejsa Ng
Kan man give startshjælp fra en bil til en motorcykel via
startskabler

-/ HP

Fra : Klaus Kjærgaard

Dato : 12-11-07 18:40

On 12 Nov 2007 17:30:33 GMT, Hans Petersen <hpetersen@E91ONc.dk> (slet
E91ON) wrote:

>Hejsa Ng
>Kan man give startshjælp fra en bil til en motorcykel via
>startskabler
>
>-/ HP

Hvis det er en ældre mc, uden en masse elektronik, ville jeg
personligt ikke være i tvivl. Jeg har flere gange gjort det på min
gamle XJ 600, uden problemer. Men er den med elektronik skal du være
meget forsigtig. Hvad siger din manual?

Vh.
Klaus

Fra : Hans Petersen

Dato : 12-11-07 18:50

Har ingen manual
men der er en masse elektronik
Honda VF750S

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-07 19:27

"Hans Petersen (slet E91ON)" <hpetersen@E91ONc.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Ng
> Kan man give startshjælp fra en bil til en motorcykel via
> startskabler

Jeg mener bestemt ikke at der sker noget, andet hvis du har et meget defekt
batteri på din cykel, for så kan komme til at virke som om din cykel ikke
har noget batteri på, da forbindelse mellem mc og bil ikke vil være stabil.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc

Fra : Armand

Dato : 12-11-07 21:25

Flemming Disc skrev:

> [...]
> defekt batteri på din cykel, for så kan komme til at virke som om din
> cykel ikke har noget batteri på, da forbindelse mellem mc og bil ikke

Jup!
Bare klø på, men husk den eviggyldne regel for starthjælp: sidste klemme
monteret skal være en stel-klemme - Som Ikke monteres på batteriets
minus-pol, men derimod på et ulakeret stel-punkt (á bil/mc-) motor eller
f.eks. udstødning eller fodhvilerbeslag!
Først afmonterede klemme skal derudover være selvsamme!
Baggrunden for så stiv en regel er at sidstmonterede forbindelse
uvilkårligt vil trække en gnist - Og gnister skal holdes fra
akkumulatorer da der udvikles brint ved ladning og brint = *BOOM*!

Ofte vil det være ligeså hurtigt at løbe en karburator-bestykket
motorcykel igang, som at begynde at rode med startkabler og et
donor-køretøj - Hár du prøvet dét?
Faktisk var det tilfældet for de første motorcykler, som man fjernede
kick-starteren på, at den stadig fandtes i primitiv form, monteret et
sted på stellet - Akkurat som håndsvingene på gamle biler. I den sidste
ende ville man til enhver tid ville starte motoren
hurtigere/sikrere/lettere ved at løbe den igang frem for at afskrue
kickstarter => Montere den => Træde igang => Afskrue den fra akslen =>
Genmontere på stelpunktet - - - Og gentage hele sekvensen fordi motoren
gik istå imens man udførte de sidstnævnte punkter, hvorfor at
"nød-kickstarterne" hurtigt forsvandt!

Endelig vil jeg lige rode ved situationen: Akkumulatorer er 3-400kr's
service-dele! Er du sikker på at den 10 år(?) gamle akkumulator ikke
bare står for udskiftining?

--
Armand.

Fra : Klaus R

Dato : 14-11-07 10:27

Hans Petersen formulerede spørgsmålet:
> Hejsa Ng
> Kan man give startshjælp fra en bil til en motorcykel via
> startskabler
>
> -/ HP

hvorfor ikke købe en booster..? den har power til at starte bilen flere
gange, nød-trykluft til dæk, og 12 volt udtag(cigarstik) og kan typisk
erhverves for kr 300-500 og virker i lang tid. har selv en
Harald-Nyborg model på 4. år og virker fint til min GS fra 86 og div
vintertrætte biler. nemt og praktisk...

Klaus R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-11-07 17:45

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Og gnister skal holdes fra akkumulatorer da der udvikles brint ved
> ladning og brint = *BOOM*!

Nemlig, og det er vel at mærke et boom med masser af syre :-/
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R