/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skifte kobling DT125R - specielværktøj ?
Fra : Per


Dato : 04-11-07 08:23

Hej Svende !

Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg bruge
nogen former for specielværktøj til den lille operation ?

I øvrigt noget jeg skal være opmæksom på - jeg har aldrig prøvet at skifte
en kobling før ?

--
Med venlig hilsen Per !



 
 
Thomas Jensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 04-11-07 09:58

> Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg
> bruge nogen former for specielværktøj til den lille operation ?
>

det er ikke nødvendigt med specialværktøj.
Olien af, koblingsdækslet af og så er du ved kobling.

> I øvrigt noget jeg skal være opmæksom på - jeg har aldrig prøvet at skifte
> en kobling før ?
>

Der sidder 4 eller 5 skruer som holder kobling/fjedre på plads.
Dem skal du bare løsne ens stille og roligt, dvs et par omgange hver
skiftevis. Du skal ikke være bange for at fjedrene kommer flyvende ud, så
meget tryk er der ikke på din kobling.
Når du fjerner pladen som skruer og fjedre sidder igennem, kan du se der
også er den stang som sidder på. Vær lige opmærksom når du trækker den ud,
da der for enden af den godt kan sidde en lille stålkugle. Højst sandsynligt
kommer den ikke med ud, men hold alligevel øje med det. Den skal
selvfølgelig ind i hullet igen.
Så fjerner du koblingsplader og friktionsplader (stålplader), og erstatter
koblingspladerne med de nye, og samler det hele i samme rækkefølge igen, dvs
i bunden skal der være en koblingsplade, så friktionsplade, det gør du
indtil du har fyldt den op, og der ligger en koblingsplade til sidst.
HUSK! at den plade der er til sidst som skruer og fjedre går igennem også
skal gå i hak i koblingsskålen. Har glemt det før, man får en meget slap
kobling
Ellers er det at skrue skruerne i igen, også denne gange skruer man lidt af
gangen på alle sammen, så man spænder det ens sammen, og til sidst lige
spænde med korrekt moment.
Der er ikke meget gods dernede, så skidt hvis du overspænder.
Stangen i midten kan du justere på også, den skal du bare spænde til der
kommer lidt modstand, og så spænde kontramøtrik. Spænder du den for hårdt,
trykker den på koblingen som om du er ved at koble ud.

Dæksel på, olie på, juster koblingsgrebet og du er kørende.

En lille ting mere: nogle fabrikanter anbefaler man lægger pladerne i olie
et døgn inden man skal bruge dem, så de kan suge olie. Hvor meget der
betyder ved jeg ikke, men har selv gjort, både på min DT125 og ZX9R.

Håber det kunne bruges.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099




Per (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 04-11-07 10:02

Thomas Jensen wrote:
>> Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg
>> bruge nogen former for specielværktøj til den lille operation ?
>>
>
> det er ikke nødvendigt med specialværktøj.
> Olien af, koblingsdækslet af og så er du ved kobling.
>
>> I øvrigt noget jeg skal være opmæksom på - jeg har aldrig prøvet at
>> skifte en kobling før ?
>>
>
> Der sidder 4 eller 5 skruer som holder kobling/fjedre på plads.
> Dem skal du bare løsne ens stille og roligt, dvs et par omgange hver
> skiftevis. Du skal ikke være bange for at fjedrene kommer flyvende
> ud, så meget tryk er der ikke på din kobling.
> Når du fjerner pladen som skruer og fjedre sidder igennem, kan du se
> der også er den stang som sidder på. Vær lige opmærksom når du
> trækker den ud, da der for enden af den godt kan sidde en lille
> stålkugle. Højst sandsynligt kommer den ikke med ud, men hold
> alligevel øje med det. Den skal selvfølgelig ind i hullet igen.
> Så fjerner du koblingsplader og friktionsplader (stålplader), og
> erstatter koblingspladerne med de nye, og samler det hele i samme
> rækkefølge igen, dvs i bunden skal der være en koblingsplade, så
> friktionsplade, det gør du indtil du har fyldt den op, og der ligger
> en koblingsplade til sidst. HUSK! at den plade der er til sidst som skruer
> og fjedre går igennem
> også skal gå i hak i koblingsskålen. Har glemt det før, man får en
> meget slap kobling
> Ellers er det at skrue skruerne i igen, også denne gange skruer man
> lidt af gangen på alle sammen, så man spænder det ens sammen, og til
> sidst lige spænde med korrekt moment.
> Der er ikke meget gods dernede, så skidt hvis du overspænder.
> Stangen i midten kan du justere på også, den skal du bare spænde til
> der kommer lidt modstand, og så spænde kontramøtrik. Spænder du den
> for hårdt, trykker den på koblingen som om du er ved at koble ud.
>
> Dæksel på, olie på, juster koblingsgrebet og du er kørende.
>
> En lille ting mere: nogle fabrikanter anbefaler man lægger pladerne i
> olie et døgn inden man skal bruge dem, så de kan suge olie. Hvor
> meget der betyder ved jeg ikke, men har selv gjort, både på min DT125
> og ZX9R.
> Håber det kunne bruges.


Hej Thomas !

Det kan vist ikke forklares mere tydeligt, end du netop har gjort.

1000 tak for hjælpen - det lader vist at være lige til at gå til

God weekend

/Per






Ukendt (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-07 10:51

On Sun, 4 Nov 2007 09:57:34 +0100, Thomas Jensen wrote:

> Stangen i midten kan du justere på også, den skal du bare spænde til der
> kommer lidt modstand, og så spænde kontramøtrik.

NEJ, og atter nej. Justerskruen må IKKE spænde mod stangen

Justering foretages som følger:

Justerskruen ved koblingskablet, (ved håndtag, eller ved motorblok slækkes
helt.

Justerskruen i koblingsnavet, (på nogle modsat ende af stangen ved
"sneglen" i venstre dæksel), drejes med uret indtil at den netop rører
stangen, og drejes derefter en ½ omgang mod uret, og kontramøtrikken
spændes.

I øvrigt giver det god mening at adskille, og rense/smøre den notorisk
træge "yamaha snegl" i venstre sidedæksel.

Til sidst justeres til et par mm. slup i koblingskablet med justerskruen på
kablet.

> Spænder du den for hårdt,
> trykker den på koblingen som om du er ved at koble ud.

Ikke nok med det, men enderne af koblingsstangen brænder sammen på grund af
den manglende frigang. Der skal altid være frigang i en
koblingsudrykkermekanisme.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Thomas Jensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 04-11-07 11:11

> NEJ, og atter nej. Justerskruen må IKKE spænde mod stangen
>
> Justering foretages som følger:
>
> Justerskruen ved koblingskablet, (ved håndtag, eller ved motorblok slækkes
> helt.
>
> Justerskruen i koblingsnavet, (på nogle modsat ende af stangen ved
> "sneglen" i venstre dæksel), drejes med uret indtil at den netop rører
> stangen, og drejes derefter en ½ omgang mod uret, og kontramøtrikken
> spændes.
>

okey, jeg fik at vide af en mekker det skulle fikses på den anden måde. Men
giver da mening det du siger med frigangen er dernede.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



Ukendt (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-07 11:31

On Sun, 4 Nov 2007 11:10:38 +0100, Thomas Jensen wrote:

>> NEJ, og atter nej. Justerskruen må IKKE spænde mod stangen

> okey, jeg fik at vide af en mekker det skulle fikses på den anden måde. Men
> giver da mening det du siger med frigangen er dernede.

Det fortæller så lidt om niveauet for "mekkere" :-/

Faktisk har jeg set et eksempel på hvad, der kan ske ved et manglende
spillerum. Begge stænger+kugle var "friktionssvejst" sammen Og var
faktisk mere end besværlige at få ud af akslen. Dette på en R5.

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Thomas Jensen (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 04-11-07 11:21

> Justerskruen i koblingsnavet, (på nogle modsat ende af stangen ved
> "sneglen" i venstre dæksel), drejes med uret indtil at den netop rører
> stangen, og drejes derefter en ½ omgang mod uret, og kontramøtrikken
> spændes.
>

har lige tjekket manualen for det, og Orla har helt ret.
Beklager Per.

--
mvh

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099



Per (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 04-11-07 15:03

Thomas Jensen wrote:
>> Justerskruen i koblingsnavet, (på nogle modsat ende af stangen ved
>> "sneglen" i venstre dæksel), drejes med uret indtil at den netop
>> rører stangen, og drejes derefter en ½ omgang mod uret, og
>> kontramøtrikken spændes.
>>
>
> har lige tjekket manualen for det, og Orla har helt ret.
> Beklager Per.

ok - fair nok - det skal jeg nok klare...

Det er først om et par måneder jeg går igang med maskinen så jeg har ikke
ødelagt noget endnu

Men tak for kvalificerede svar til alle

/Per



Armand (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-11-07 11:46

Thomas Jensen skrev:
>> Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg
>> bruge nogen former for specielværktøj til den lille operation ?
>>
>

> HUSK! at den plade der er til sidst som skruer og fjedre går igennem også
> skal gå i hak i koblingsskålen. Har glemt det før, man får en meget slap
> kobling
>
Jup!
Find enten den fabriks-fremstillede markering mellem trykplade og skål,
eller lav simpelthen en rids med en skruetrækker tværs over skillelinien
før adskillelse, således at du slipper for at rode efter
"falde-i-hak-punktet" ved samlingen!

> Dæksel på, olie på, juster koblingsgrebet og du er kørende.
>
Husk at have en frisk koblings-dæksel pakning i baghånden for det
(næsten sikre) tilfælde at den gamle skades ved demontagen - Det er et
irriterende sted efterfølgende at have en lækage ligesom at dækslet ikke
lader sig montere uden pakningstykkelsen (á flydende pakning)!

--
Armand.

Niels Pein (04-11-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 04-11-07 23:35

"Per" skrev ...
> Hej Svende !
>
> Jeg står og skal skifte koblingsplader på en Yamaha DT125R - skal jeg
> bruge nogen former for specielværktøj til den lille operation ?
>
> I øvrigt noget jeg skal være opmæksom på - jeg har aldrig prøvet at skifte
> en kobling før ?
>
Der er givet nogle vældigt gode råd allerede, så jeg har bare et lille
indspark:
Jeg skiftede engang koblingsplader på en DT125R som jeg udelukkende brugte
til offroad / ræs, og jeg havde stor fornøjelse ud af at udskifte
"fjederskiven" (dæmperskiven?) med en 6. koblingsplade. Så fik den en dejlig
kontant kobling, som bare tog ved, men som IMHO stadig er nem at styre på
sådan en DT'er.

Hvis jeg nu kun havde brugt min DT'er til gadekørsel, så havde jeg nok ikke
gjort det, men til enduro og den slags kørsel var den en meget fin ændring.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste