Styrt - Start af væltet MC
Fra : Martin Wittrock

Dato : 02-11-07 21:38

I dag lykkedes det så at få min MC væltet for tredje gang i min første sæson
som motorcyklist :(

Jeg har bemærket at maskinen har meget svært ved at starte efter at den har
ligget ned? Hvad er årsagen til dette, for når man først får den startet
igen er der ingen problemer og alt er som før. Denne gang kørte motoren i
ca. 10 sek før jeg slukkede den.

Min venstre potte ryger også noget mere end den højre (damp-agtigt). Kan
dette skyldes styrtet (som var på venstre side) eller er det bare en
motor-finurlighed.

Sidst har jeg til min rædsel bemærket at forgaflen eller lign. må være
blevet bøjet. Styret føles forkert og hvis jeg slipper styret mens den
kører, trækker den en lille smule mod højre :(
Er der nogen der kan sige hvad der sandsynligvis er bøjet, eller kan det
være mange ting? Forgaflen, gaffelkrone eller noget andet? Jeg kunne uden
problemer køre maskinen 10 km hjem.

Styrtet skete fordi en bil kørte ud foran mig og jeg opdagede det for sent
så bremsen blev trukket helt ind og så blokerede hjulet. Han bremsede
heldigvis også, så jeg blev ikke kørt over :)
Det var krydset ved den lille triangel på Østerbro - fejlen var min da jeg
skulle have holdt tilbage for ham, idet han kørte over for grønt. Problemet
var at jeg også lige havde kørt over for grønt og drejet til venstre, men
det var altså meningen at jeg skulle være blevet holdende. Det kryds er
vist ret fucked op, det fortalte vidner og billisten mig også. Shit
happens.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : John de Summer-Braso~

Dato : 02-11-07 22:32

"

> [...]
> være mange ting? Forgaflen, gaffelkrone eller noget andet? Jeg kunne uden

Jeg tror jeg har været ude for noget lignende for længe siden. Mon ikke bare
de to forgaffelrør skal justeres - bolte løsnes og strammes - lidt i forhold
til ophænget.

Fra : tp

Dato : 02-11-07 22:41

> Jeg tror jeg har været ude for noget lignende for længe siden. Mon ikke
> bare de to forgaffelrør skal justeres - bolte løsnes og strammes - lidt i
> forhold til ophænget.

Ellers kan de jo skiftes. Der er masser af stumper på ebay til sådan en
gammel fætter. Kig dog efter på stellet ved kronrøret for at se om der er
en lille bule/afskalling, for så har dit stel lidt skade, hvis ikke, kan det
fixes.

Og vedr vælt. Sluk med det samme så den ikke kører rundt uden at kunne få
olie til at smøre. Ellers er det problemet blot at der løber benzin ud (og
evt batterisyre = noget ætsende skidt). At du ikke kan starte / røg, er
benzinen fra karb. der er kommet på afveje. Din røg bør derfor forsvinde
den lige har kørt lidt.

Og husk mig så på at jeg ikke skal købe en brugt GPZ fra 88 når den kommer
til salg om et par år

Mvh TP
R1100RS (til kedelig hverdags transport) + CBR1K (når det gerne må kilde
lidt i maven

Fra : Dak

Dato : 02-11-07 23:03

> Og husk mig så på at jeg ikke skal købe en brugt GPZ fra 88 når den kommer
> til salg om et par år

Tror du den holder så lang tid? eller ham? At styrte i indre kbh er da
en sjældenhed, efter min mening, da man ved at man skal være meget
opmærksom. Og specielt ved trianglen. så jeg tror mere at Martin tager
billetten rimelig hurtigt hvis han ikke passer bedre på. Hvis jeg var kommet
i en fuld læsset lastbil ville jeg aldrig havde kunne nå at standse inden
jeg drønede ham over.

Dak
"Som pt. kører forvogn+hænger/sættevogn"

Fra : tp

Dato : 03-11-07 00:02

> [...]
> opmærksom. Og specielt ved trianglen. så jeg tror mere at Martin tager
> billetten rimelig hurtigt hvis han ikke passer bedre på.

Det må vi så håbe han gør!

Hvis jeg var kommet i en fuld læsset lastbil ville jeg aldrig havde kunne nå
at standse inden jeg drønede ham over.

Hvorfor ikke? byzone = 50kmt. Trianglen mv - masser af trafik, masser af
ting at være opmærksom på, dvs lavere fart. 40? Selv en vellæsset lastbil
kan vel bremse rimeligt hurtigt? nok er den stor, men den har vel bremser
der matcher køretøjet, ellers skal de jo slet ikke være på offentlige veje?

Fra : Dak

Dato : 03-11-07 12:21

> [...]
> kan vel bremse rimeligt hurtigt? nok er den stor, men den har vel bremser
> der matcher køretøjet, ellers skal de jo slet ikke være på offentlige

tjaa... en ting er hvad man skal gøre i teorien, en anden hvad man gør i
virkeligheden. Hvis du læser hans post så kører bilen over for grønt!

Og hvis lastbilen skal overholde lovgivningen så må den jo gerne kunne
bremse på 10m ved 30km/t. Og det er uden reaktionstiden! så inden jeg har
nået at bremse så ville jeg ihvertfald være halvvejs igennem krydset. Da jeg
er ligeså urutineret i lastbil som han er på mc så ville jeg højst
sandsynligt være kørt over krydset før jeg reageret på det.

Fra : Perminator

Dato : 03-11-07 00:37

> [...]
> inden jeg drønede ham over.
>

> Dak
> "Som pt. kører forvogn+hænger/sættevogn"

Ææv!
Du har ingen ret til at forudsige andres død og ulykke! Eller hvad andre
skulle have gjort.
Du har at køre din tunge ekvipage, så den altid kan standses på betryggende
vis, uden at der sker ulykker, og det uanset hvad du bliver budt af
manglende kørekompetane fra medtrafikanter.
Subj. er ikke i tvivl om at hans oplevelse har givet nye kompetancer, og at
der bliver kørt med skærpet opmærksomhed på den reparerede MC.
Perminator

Fra : Dak

Dato : 03-11-07 12:34

> Du har at køre din tunge ekvipage, så den altid kan standses på
> betryggende
> vis, uden at der sker ulykker,

Sig det til alle de lastbil chauffører som har kørt alm. cyklister ned og så
tror jeg at de ikke lige bliver glade for dig.

Er du klar over ens blinde vinkler i en lastbil? og nu tænker jeg forlæns og
ikke baglæns. Man har et spejl som er mindst 300cm2 og et som er 200cm3 Og
det er bare de indre mål for spejlene. Derudover skal der lægges plastic
skallen til samt beslag osv. Og hvis de har automatisk indstillingsbare
vinduer så fylder de pænt mere. Der er også et mindre cyklist spejl i højre
side foran forruden.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 03-11-07 02:14

He he... ja den har desværre fået nogle tæv. Men den bliver fin igen, der
bliver puslet og arbejdet flittigt på den :)

> Tror du den holder så lang tid? eller ham? At styrte i indre kbh er da
> en sjældenhed, efter min mening, da man ved at man skal være meget
> opmærksom. Og specielt ved trianglen.

Jeg har kørt i indre kbh. ca 5 gange nu på MC (med undtagelse af da jeg tog
kortet), kører normalt i vestsjælland. Og det er først nu jeg har en ide om
hvordan det kryds fungerer for det er da godt nok ondskabsfuldt. Jeg tror
vist der var højre-vigepligt midt inde i krydset :(

Og jo, man er ganske opmærksom, men jeg var desværre mere opmærksom på nogle
biler der kom fra højre side end den bil der kørte ud foran - og jeg kunne
simpelthen ikke fatte hvordan han kunne være der. Jeg kunne måske godt have
nået at bremse ordentligt, men jeg tog chancen og huggede forbremsen i -
vidste godt jeg ville ryge ned, men håbede på et mirakel. Jeg er desværre
meget urutineret i hårde opbremsninger - der er stadigvæk lang tid til
april før de starter bronzekurserne op igen.

Og at det er en sjældenhed at styrte i kbh? Min erfaring er at man kan
styrte overalt, der er vel godt og vel 150 forskellige måder at gøre det
på :) Den kan sågar styrte mens man ikke engang er i nærheden af den.

Men det er da noget jeg tager til efterretning for jeg har haft ca 5 ture
derinde og jeg er styrtet 2 gange. Det er altså ikke ok.

Fra : Dak

Dato : 03-11-07 12:43

> Jeg er desværre
> meget urutineret i hårde opbremsninger -

Men så er der jo altid mc'er med ABS nu.

> Og at det er en sjældenhed at styrte i kbh? Min erfaring er at man kan
> styrte overalt, der er vel godt og vel 150 forskellige måder at gøre det
> på :) Den kan sågar styrte mens man ikke engang er i nærheden af den.

Ja men efter min mening så kører man bare ikke "sikkert" nok hvis man
styrter så mange gange mens man kører. Jeg synes det er fint nok at styrte
hvis det er en parkeringsstyrt eller man styrter fordi man kører ræs osv.
Men nu hjælper det så ikke at du siger du kører i vestsjælland hvor der ikke
er nær så meget trafik og kun kører herinde engang imellem. men det er en
helt anden sag.

> Men det er da noget jeg tager til efterretning for jeg har haft ca 5 ture
> derinde og jeg er styrtet 2 gange. Det er altså ikke ok.

Men hvis det begge skulle være omkring trianglen så skulle du nok undgå
dette sted! kør af en anden vej da.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-11-07 12:23

"Dak" <dak_nFjernmigvenligst@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg var kommet i en fuld læsset lastbil ville jeg aldrig havde kunne
> nå at standse inden jeg drønede ham over.

Jeg tror lige vi skal have bilinspektionen til at
kigge din lastbils bremser efter. Desværre en
fejl der ofte ses på lastbiler.
Hvad med sidespejljusteringen, nu hvor vi har
dåsen åben

Fra : Dak

Dato : 03-11-07 12:48

> Jeg tror lige vi skal have bilinspektionen til at
> kigge din lastbils bremser efter.

Du er velkommen...

>Desværre en
> fejl der ofte ses på lastbiler.

at de overholder lovgivningen? husk det er lovligt at køre 10m ved 30km/t

> Hvad med sidespejljusteringen, nu hvor vi har
> dåsen åben

He he... nu er det sådan at jeg lige har fået kørekortet så jeg ved godt
hvordan det skal indstilles. Der er automatisk indstillingsmulighed i de
biler jeg kører så kan sidde trygt inde i kabinen og indstille dem. Og ja
jeg GØR det rent faktisk. Men det er mest nok fordi jeg er lærling. Og
desuden har vi en spejlbane vi kan tjekke om spejlene sidder ordentlige. Det
er nemlig en af de få ting politiet kan tjekke hvis de standser os. Vi er
for det meste undtaget at køre med skiver men gør det kun fordi ledelsen har
bestemt vi skal gøre det. Ja så kan i gætte firmaet.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 03-11-07 21:26

>Vi er for det meste undtaget at køre med skiver men gør det kun fordi
>ledelsen har bestemt vi skal gøre det. Ja så kan i gætte firmaet.
Der er nu en del firmaer der er undtaget denne regel.
I mit nuværende skal vi ikke og det skulle vi heller
ikke i det forrige.
Men som du stiller det op der må/kan det være Falck.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-07 07:28

> [...]

> motor-finurlighed.

> Sidst har jeg til min rædsel bemærket at forgaflen eller lign. må være

Hej Martin

Den ryger mere fra venstre side fordi fugt samler sig i venstre potte får
den står på sidestøttebenet og hælder til venstre. Det er helt normalt. Min
kærestes GPZ gør det samme og den kører perfekt.

Det er helt normalt at en MC er svær at starte når den har været væltet. Den
kan være druknet. Den kan have fået motorolie i luftfilterkasse og
karburator. Den kan have tømt svømmehusene for benzin, eller noget helt
fjerde.

Dine gafler er sikkert ikke skæve. Sæt den på centralstøttebenet og løft
under motoren med en donkraft til vægten fjernes fra forhjulet. Løsen (ikke
pil ud) de de 4 skruer i broerne. Stå med fronten ind mod din cykel og klem
om forhjulet med benene. Tag fat i hver styrende med hænderne og ryk styret
frem og tilbage til det flugter med forhjulet. Spænd boltene igen. Når man
vælter er der MEGET større chance for dine clipon'er bliver skæve.
Når den står på centralstøttebenet og hjulet hænger frit i luften så prøv at
drej styret langsomt fra side til side. Det skal køre frit og ikke gå "hak"
lige ud. Gør det det er dine kronrørslejer færdige og skal skiftes.

Er du sikker på dine dæk er iorden? Man kan selvfølgelig godt blokere sine
hjul ved et uheld, men gamle hårde og slidte. Jeg kan til en GPZ'er anbefale
Bridgestone BT 45. De har et godt greb, og holder ok. De koster ca. 1300kr
for et sæt ved www.reifenversand.com. 100/90-16 og 130/90-16.
http://www.motorcycle-karttires.com/glamourindex.aspx?productID=3&LookupID=8

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Armand

Dato : 03-11-07 10:39

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Det er helt normalt at en MC er svær at starte når den har været væltet. Den
> kan være druknet. Den kan have fået motorolie i luftfilterkasse og
> karburator. Den kan have tømt svømmehusene for benzin...

Jup! Og tømte karbunader genfyldes først når vacuum-bensinhanen åbner
når motoren starter!
Næste gang(!) skal du prøve at benytte den bl.a. dertil beregnede
PRI-position på bensinhanen, der efterfylder uden brug af vacuum!

--
Armand.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 03-11-07 12:46

Så er det vist på plads! Det er bare så nervepirrende når man starter
maskinen og beder til de højere magter om at den stadig virker, og at den
så bare hoster og sprutter og olietrykslampen ikke stopper med at lyse osv.

> Næste gang(!) skal du prøve at benytte den bl.a. dertil beregnede
> PRI-position på bensinhanen, der efterfylder uden brug af vacuum!

Min Haynes manual har også nævnt prime-positionen et par gange, men jeg kan
ikke finde den. Hanen har vist tre indstilninger: RES til venstre, ON ned,
OFF til højre. Jeg sætter den på RES når jeg afmonterer tanken.

Fra : Armand

Dato : 03-11-07 17:45

Martin Wittrock skrev:

> Min Haynes manual har også nævnt prime-positionen et par gange, men jeg kan
> ikke finde den. Hanen har vist tre indstilninger: RES til venstre, ON ned,
> OFF til højre. Jeg sætter den på RES når jeg afmonterer tanken.

Øhh???
Den burde da!? Og hvis du kan afmontere tanken uden læk v.h.a. "Res"
tyder det på at ventilen styres af vacuum. Går der da ikke også to
slanger til/fra bensinhanen?
Prøv ellers ved næst givne lejlighed at lege med ventilen og se ved
hvilken/hvilke positioner at der løber bensin fra tanken!

Hvis ikke at der sidder en vacuum-styret bensinhane kan du næste(!) gang
lige give bensinen lidt tid til at løbe til karbunaderne førend du
forlader scenariet.

I ekstremfald, kan det stik modsatte gå hen og ske: En af
svømmerne/svømmerventilerne sætter sig og lader bensinen flyde frit fra
tanken med drukning til følge og først efter vibrationerne fra et stykke
tids motorgang falder den på plads igen hvorefter motorgangen normaliseres!
Normaliserer den sig ikke som forventet kan et par gok fra en støvlehæl;
lægte-ende eller gummihammer ofte gøre arbejdet!

--
Armand.

Fra : none

Dato : 03-11-07 19:10

Armand wrote:

> [...]
> Prøv ellers ved næst givne lejlighed at lege med ventilen og se ved
> hvilken/hvilke positioner at der løber bensin fra tanken!

PRI-positionen findes ikke på de Gpz 500s cykler jeg har set inklusive
min egen

/Johnni
Gpz 500s fra 91
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=604

Fra : Martin Wittrock

Dato : 03-11-07 12:38

> Den ryger mere fra venstre side fordi fugt samler sig i venstre potte får
> den står på sidestøttebenet og hælder til venstre. Det er helt normalt.
> Min kærestes GPZ gør det samme og den kører perfekt.

Godt at høre, man er bare ret paranoid når man lige er styrtet :)

> [...]
> og klem om forhjulet med benene. Tag fat i hver styrende med hænderne og
> ryk styret frem og tilbage til det flugter med forhjulet. Spænd boltene

Jeg er meget glad for at det virker som noget man kan justere sig ud af. Har
også kigget godt efter på kronrørene og har ikke fundet noget der virker
ødelagt, så det lyder jo meget godt.

> Når den står på centralstøttebenet og hjulet hænger frit i luften
> så prøv at drej styret langsomt fra side til side. Det skal køre frit og
> ikke gå "hak" lige ud.

Det gjorde jeg lige efter uheldet og den kører perfekt fra side til side.

> Er du sikker på dine dæk er iorden? Man kan selvfølgelig godt blokere sine
> hjul ved et uheld,

Forhjulet blev skiftet for 2-3 måneder siden med et nyt. Det er et Metzeler
Lasertec E3 og jeg tror såmænd ikke der er noget i vejen med det. Men jeg
hører kun gode ting om Bridgestone og prisen er rigtig fin, så det vil jeg
da tage til overvejelse. Selv fik jeg dækket for 800 og afbalanceret det
for 50.

Jeg tror blokeringen nok har lidt at gøre med et meget hårdt ryk i
forbremsen samt at der nok stadig var lidt hældning fra svinget. Og den har
trods alt dobbelte skivebremser.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 03-11-07 14:45

> [...]
> hører kun gode ting om Bridgestone og prisen er rigtig fin, så det vil jeg

De er fine. Jeg ville bare sikre mig du ikke kørte med 10 år gamle hårde,
skæve dæk under påskud af "der er jo masser af mønster".
Gem pengene til et broncekursus

Fra : Armand

Dato : 03-11-07 17:48

Martin Wittrock skrev:

> Godt at høre, man er bare ret paranoid når man lige er styrtet :)

Jeg tror at det er Jes V. Der engang erklærede at 90% af alle de fejl
man mærker/hører ikke forekommer!

--
Armand.

Fra : Sa

Dato : 03-11-07 12:57

Jeg har boet på Østerbro i 15 år & kan fortælle at Motorcykel-styrt altså
ikke er specielt sjældne i byen, har endda set et på Langelinie.!! *GG*

Hvis det er det kryds ved Østerbrogade/Classensgade du mener, er der ikke
højrevigepligt (det er jo lysreguleret) men det er et sted mange har
problemer pga det er udformet som det er & det sker hver eneste dag at nogen
holder midt i det & ikke kan finde ud af om de må køre eller ej..

Godt at høre der ikke skete noget alvorligt..

Søren.

Fra : Martin Wittrock

Dato : 03-11-07 15:02

> Hvis det er det kryds ved Østerbrogade/Classensgade du mener

Præcis det kryds. Jeg kom fra Øster Søgade og svingede til venstre for at
komme til Østerbrogade, hvorefter en bil kom fra Classensgade. Der var vist
et rødt lys 10-15 meter længere fremme som jeg skulle holde tilbage for
allerede der. Det er lidt tricky.

> Godt at høre der ikke skete noget alvorligt..
Tak

Fra : Armand

Dato : 03-11-07 17:59

Martin Wittrock skrev:
> I dag lykkedes det så at få min MC væltet for tredje gang i min første sæson
> som motorcyklist :(

Tak!

En af mine tungeste anbefalinger omkring newbie-model er at købe en
kåbefri af hensyn til udgiftsminimering ved dét banale styrt der
uundgåeligt venter i den første sæson.
Jævnligt løber jeg ind i argumenter fra personer der angiveligt aldrig
har været tiltet trods flere sæsoner på C.V.'et; og DIN statistik
hjælper unægteligt på mine ord ved at opveje de elitære

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-11-07 19:28

Armand skrev:

> Tak!
>
> En af mine tungeste anbefalinger omkring newbie-model er at købe en
> kåbefri af hensyn til udgiftsminimering ved dét banale styrt der
> uundgåeligt venter i den første sæson.
+1
> Jævnligt løber jeg ind i argumenter fra personer der angiveligt aldrig
> har været tiltet trods flere sæsoner på C.V.'et; og DIN statistik
> hjælper unægteligt på mine ord ved at opveje de elitære

... og af dem skal der nu nok være en eller to der lider af
erindringsforskydning

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Armand

Dato : 03-11-07 19:45

Martin Wittrock skrev:

> Styrtet skete fordi en bil kørte ud foran mig og jeg opdagede det for sent
> så bremsen blev trukket helt ind og så blokerede hjulet. Han bremsede
> heldigvis også, så jeg blev ikke kørt over :)

Øhh?
Er der nogen der hurtigt kan overskue om dén er på listen - Eller har vi
#149 hér??

--
Armand.