Hvad gør en bypassventil til olie?
Fra : 2

Dato : 02-11-07 11:47

Hej
Købte en brugt kawasaki klr600 i sommers, med forholdvis nyrenoveret
motor ca ½ år tidligere, før jeg fik den.
Jeg skiftede olie og oliefilter, kontrollerede oliestand efter 200 km
intet forbrug.
Men så nu efter yderlige 1600 km, mistede motoren pludselig effekt, og
gik en anelse mere tungt men ikke dårligt, listede 10 km hjemad, og
opdagede at udstødningen røg en hel del 500 m fra jeg var hjemme. Mere
røg end en kold 2takter, selv kawasaki er en 4 takter.

Nå men har skilt motor ad, og den nederste zigzag ring har sat sig
fast i rillen på stempel på et lille område, og stempel revet.

Nyt overstørrelse stempel er bestilt.
Knaster og ventiler har det godt.

Men jeg mangler ligesom en forklaring og årsag til hvorfor motoren
står af efter de 1800 km, service interval for olieskift er ellers
5000 km.
Kawasaki har også drukket noget olie på et tidspunkt, da jeg hældte 2
L ny Castrol olie på, men hældte kun 1 L af, og der har ikke været røg
fra udstødningen undervejs.

Har nu bemærket at der mangler en bypassventil, som skal sidde i midt
i oliefilter.

http://veset.dk/images/Seite047.pdf
http://veset.dk/images/Seite050.pdf

Hvilken funktion eller funktioner har den bypassventil?
Er den årsag til at stemplet bliver revet og olien evt blevet dårlig
og forsvundet?

Har I garvede gutter et bud på det?

Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 02-11-07 12:34

2 wrote:

> Hvilken funktion eller funktioner har den bypassventil?

Den skal lede olien forbi oliefiltret hvis dette er tilstoppet, eller hvis
at olien er meget kold, og dermed så tyk at den kun svært passerer
filteret.

> Er den årsag til at stemplet bliver revet og olien evt blevet dårlig
> og forsvundet?

Måske, Hvis røret, med ventil, mangler helt, så er der måske samtidigt
åbent ud af oliefilterhuset, og så er der intet olietryk. :-/

Men egentlig frygter jeg mere det faktum, at Du kun lukkede 1 liter olie
af motoren. Det er alt for lidt, måske for lidt til at oliepumpen
overhovedet kunne nå ned til olien. Tjek lige knastaksellejerne, er de
revet, så har Du kørt uden olietryk.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 02-11-07 13:22

Orla Pedersen skrev:

> Måske, Hvis røret, med ventil, mangler helt, så er der måske samtidigt
> åbent ud af oliefilterhuset, og så er der intet olietryk. :-/

Selve ventilen består af en kugle der er fjederbelastet og den befinder
sig vel skjult inde i det rør som udgør olifilter-bolten.
Jeg kan ikke præcist genkende monteringen, men jeg kan ikke forestille
mig at man kan montere oliefilteret uden pågældende rør-bolt, ligesom
jeg heller ikke kan forestille mig at kugle+fjeder bare sådan lige er
faldet ud :-/ Ergo, så tror jeg at tingene er som de skal være og at du
blot er blevet forvirret over ventil-designationen!?

Kom igen!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 15:46

On Fri, 02 Nov 2007 13:21:35 +0100, Armand wrote:

> Kom igen!

Det jeg forestillede mig var, at filtret bare var "skovlet" ind bag
dækslet, og så ellers raslede løst derinde. Problemet ville så være hvor
den manglende bolts gevind endte

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : 2

Dato : 02-11-07 17:36

On Fri, 02 Nov 2007 13:21:35 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>faldet ud :-/ Ergo, så tror jeg at tingene er som de skal være og at du
>blot er blevet forvirret over ventil-designationen!?

Ved køb af den brugte MC var røret/ventilen ikke monteret, af
tidligere ejer, eller engang i fortiden. Og jeg har så skiftet olie
og oliefilter, uvidende at der skulle sidde en ventil også. På
oliefilter er der en gummianslutning i begge ender, og sidder fint i
oliefilterhuset, og bliver holdt fast og på plads af oliefilterhus
dæksel.
Så røret og kugle kan jo ikke falde ud, når det har manglet fra
starten, da det ikke har været monteret.

Om det har så haft betydning for motoren/stemplet at røret/ventilen
har manglet, er ligesom spørgsmålet?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 10:36

On Fri, 02 Nov 2007 17:36:25 +0100, 2 wrote:

> Om det har så haft betydning for motoren/stemplet at røret/ventilen
> har manglet, er ligesom spørgsmålet?

Nej, ved nærmere granskning af tegningerne, så tror jeg ikke at røret har
betydning for den fejl, der er ved olieskraberingen. MEN, i den tid røret
ikke har været der, har der heller ikke været nogen filtrering af olien,
men igen, mange gamle mc'er havde slet ikke oliefilter, så nogen katastrofe
er det vel ikke.

En klemt stempelring er som regel følge efter varmkørning, det være sig på
grund af forkert tændingsindstilling, forkert tændrør, og/eller for mager
benzinblanding. Eller som sidste, manglende olie, men netop manglende olie
giver normalt også rivninger i knastaksellejringen. Ses som riller, og små
"gnister" i lejebukkenes aluminiumoverflade.

Derimod vil krumtappens kugle, og rullelejer ikke umiddelbart lide under en
olietørkøring. Stempel, og knastaksellejring, vil stoppe motoren først.

Fra : 2

Dato : 02-11-07 18:01

On Fri, 2 Nov 2007 11:33:39 +0000 (UTC),
o.pedersen.torsted@post.tele.dk (Orla Pedersen) wrote:

>Den skal lede olien forbi oliefiltret hvis dette er tilstoppet, eller hvis
>at olien er meget kold, og dermed så tyk at den kun svært passerer
>filteret.

OK tak for forklaring, tænkte ellers det var mærkeligt at lave en
konstruktion at lede evt beskidt olie med evt metalstumper i uden om
oliefilteret. For så var der ingen grund til at have oliefilter i.

> [...]
>af motoren. Det er alt for lidt, måske for lidt til at oliepumpen
>overhovedet kunne nå ned til olien. Tjek lige knastaksellejerne, er de

Jeg er heller ikke stolt og tilfreds med hændelses forløbet. Og vil jo
finde fejlårsagen til det.
Når jeg havde topdækslet af, trådte jeg på kickstarter, og der kom
olie op til begge knastaksler, samt at knastkæde havde et godt lag
olie på sig med rundt. Aklserne har det også fint, så "heldigvis" er
det kun gået ud over stemplet.

Hvordan er bypassventil med til at skabe olietryk? For på ifølge
tegning vil oliepumpen da bare presse olien igennem oliefilter og så
videre rundt, og det har den da alligevel gjort uden det rør/ventil?
Så hvor skal det ekstra olietryk opstå, som det evt ikke har gjort
mens jeg har haft MC?

Kan mangel på bypassventil gøre at olien kun har løbet langsomt rundt,
og olien blevet overvarm, mister smøreegenskaber, og forbrændt sig
selv af?

For ja jeg skal finde ud af hvor den 1 L olie er blevet af, iløbet af
1600 km, eller om den har pumpet olie med ud de sidste 10 km jeg
nødsaget kørte. Men så skulle der ikke have været årsag til at zigzag
oliering skulle sætte sig.
Så jeg synes årsagen er noget uklart?

Torben

Fra : Armand

Dato : 02-11-07 19:28

2 skrev:

> [...]
> olie op til begge knastaksler, samt at knastkæde havde et godt lag
> olie på sig med rundt. Aklserne har det også fint, så "heldigvis" er

Stempel+cylinder er ikke smurt af olietrykket og det manglende rør i
oliefilterhuset er ikke grund til at stemlet er brændt sammen!
Den bølgepap-lignende stempelring sidder nederst og er i modsætning til
de øverste kompressions-ringe, en olieskrabe-ring og er den færdig kan
der hurtigt opstå olietåger i totagger-stil når olien på cylindervæggen
ikke skrabes effektivt af!

> [...]
> videre rundt, og det har den da alligevel gjort uden det rør/ventil?
> Så hvor skal det ekstra olietryk opstå, som det evt ikke har gjort

Hvis man kigger nøje på pilene på det kredsløbsbillede du har linket til
så komme olien fra pumpen frem til oliefilterhuset og presses gennem
filteret udefra og ind hvorfra det løber ind i omtalte rør og videre i
kredsløb i højre side (på billedet) - Men fremløbet går også til bunden
(á venstre side på tegningen) af pågældende rør hvor det normalt ikke
kommer længere p.g.a. den fjederbelastede kugle. Kun hvis trykket i
filteret stiger p.g.a. stoppet filter presses kuglen åben så olien
derefter kan løbe ind bag kuglen; ud af center-røret på indersiden af
filteret (á tegningens hvide pile); ind i røret igen (i højre ende på
tegningen) og videre rundt i kredsløbet!
Manglende center-rør medfører blot at olitrykket hopper over hvor gærdet
er lavest og løber direkte ind på filteret inderside og videre rundt i
kredsløbet, ufiltreret!

> Kan mangel på bypassventil gøre at olien kun har løbet langsomt rundt,
> og olien blevet overvarm, mister smøreegenskaber, og forbrændt sig
> selv af?

Næppe!

> [...]
> 1600 km, eller om den har pumpet olie med ud de sidste 10 km jeg
> nødsaget kørte. Men så skulle der ikke have været årsag til at zigzag

Jeg er ganske overbevist om at det er en dårlig montering af, måske
endda den gamle (skadede), olieskrabering der er årsag til hele dit
olieforbrug, som givetvis har eskaleret mod slutningen af forløbet.
Man plejer at lade 1 liter olie pr. 1000 km være målet for hvornår det
er tide for en cylinder-renovering - SÅ meget olie kan en motor med
andre ord sluge i ubemærkethed. Din har givetvis haft et progressivt
stigende forbrug gennem hele forløbet indtil du tilsidst kørte
totagger-style!

DEn tidligere ejer lyder som en klamphuger af højeste karat og var jeg i
dine sko ville jeg ikke ofre en øre den motor. En brugt, evt. fundet på
Ebay koster ikke vildt meget mere end stempel/opboring + nyt centerrør
til oliefilterhuset og for prisen får man en motor man burde kunne stole
mere på end den der har været klamphuggerhænder i :-|

Jeg har ikke umiddelbart kunnet finde én til anskueliggørelse af
prislejet(*), men måske at den tilstødende lavsæson (hvis der findes en
sådan for en KLR-ejer?) var lejlighed til at lede videre!?

(*):
En firecylindret GPZ600-motor står til sammenligning at finde til
fastpris á 225 Euro
<http://cgi.ebay.de/Kawasaki-GPZ600R-GPZ-600-R-ZX600A-Motor-engine-moteur_W0QQitemZ280168430976QQihZ018QQcategoryZ88481QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItem>

--
Armand.