Transalp til vinterbrug?
Fra : Torben Scheel

Dato : 02-11-07 11:25

Jeg har måske mulighed for en byttehandel hvor jeg ender med en Transalp
- tager jeg meget fejl, eller vil sådan en ikke være optimal til
vinterbrug? Håndbeskyttere, styrtbøjler, kåbe, ikke så tung, grove dæk -
så mangler der vist bare håndtags-, visir- og sædevarme

Jeg har længe luret på at komme lidt offroad, så jeg lurer lidt på
Africa Twin og Transalp.

--
vh
Torben

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 02-11-07 12:56

Hej Torben,

Min erfaring er, at hvis det er glat eller bare smattet, så kan cyklen kun
veje for meget.
Derfor nøjes jeg med en 250 kubikz Suzuki DR. Den vejer vistnok 125 kg.
fuldtanket. 22 HK og nærmest 0 NM er rigeligt til kørsel på sne og lign.
Jeg har også prøvet vinterkørsel på min tidligere og nuværende BMW - det er
ikke til at have med at gøre.
Henset til din højde (er det 198 cm), kan det dog være, at en lille 250'er
er fysisk for lille - afhængig af hvor mang km, du regner med at køre
dagligt.

Go' jagt!

Mvh.
Carsten, der har kørt såkaldt vinterkørsel de seneste 6 år

> Jeg har måske mulighed for en byttehandel hvor jeg ender med en Transalp -
> tager jeg meget fejl, eller vil sådan en ikke være optimal til vinterbrug?
SNIP

Fra : CL

Dato : 02-11-07 17:51

Torben Scheel wrote:
> [...]
> grove dæk - så mangler der vist bare håndtags-, visir- og sædevarme
>
> Jeg har længe luret på at komme lidt offroad, så jeg lurer lidt på

Jeg kørte sidste vinter på en Honda xl 600 R (46 HK og 131 Kg)
Og de dage hvor der var sne var den alt for kraftig,
bare man var lidt på gassen var der dømt udskridning / piruette
Jeg har de foregående vintre kørt på en MZ 251 (22 hk 135 kg)
og den var meget nemmere at have med at gøre. og det er også den
der bliver brugt i denne vinter.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Armand

Dato : 02-11-07 19:33

CL skrev:

> Jeg kørte sidste vinter på en Honda xl 600 R (46 HK og 131 Kg)
> Og de dage hvor der var sne var den alt for kraftig,
> bare man var lidt på gassen var der dømt udskridning / piruette

Klart!
Et af argumenterne for de store off-roadere er drejningsmomentet og
stort drejningsmoment er ikke det optimale i fedtet føre.

Ingen tvivl om at de mindste totaggere er ideelle både p.g.a. motoren og
egenvægten, og f.eks. vil selv en MZ150 i den sidste ende også være
bedre kvalificeret end en større off-roader i "sne og sjap" -diciplinen!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-11-07 23:21

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Et af argumenterne for de store off-roadere er drejningsmomentet og
> stort drejningsmoment er ikke det optimale i fedtet føre.

Jaeh, men der skal sgu alligevel så lidt til før det går galt, at
kontrollérbarheden af momentet er en del mere væsentligt end hvad det
lige kan nå op på. På Fazeren (600cc R4 for dem, der ikke kender den)
fik jeg da sommetider kørt i is, vådt is, sne og sjap på dens helt
almindelige gadedæk, og det gik skam ganske fint. Det ville det ikke
have gjort på en totakter, der tog gassen lidt ujævnt.

Det minder mig om en vinter på en 125'er, der kun lige kunne køre med
fuld gas (den gik ad h... til og måtte trækkes halvdelen af
tiden). Jeg skulle til eksamen, og ind gennem Sdr. Tranders ad
brostene gik turen gennem sneen med bagenden flyvende fra side til
side. Da lortet så satte ud i udkanten af byen opdagede jeg så den
politibil, der havde fulgt med gennem byen. Avav, det bliver dyrt,
tænkte jeg, men de fortsatte heldigvis - sikkert flade af grin
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-11-07 11:47

Torben Scheel wrote:
> [...]
> så mangler der vist bare håndtags-, visir- og sædevarme
>
> Jeg har længe luret på at komme lidt offroad, så jeg lurer lidt på

Tak til alle - gode kvalificerede råd om at den ikke dur når det er glat

Jeg tror i virkeligheden ikke jeg vil ud og lege i sneen - måske er jeg
nærmere ude efter en allroadmaskine jeg kan forsvare at trække igennem
salthelvedet.

--
vh
Torben

Fra : CL

Dato : 03-11-07 16:46

Torben Scheel wrote:

> [...]
> Jeg tror i virkeligheden ikke jeg vil ud og lege i sneen - måske er
> jeg nærmere ude efter en allroadmaskine jeg kan forsvare at trække

Okay så er det på plads. Så er der kun at sige at den er rimeligt
meget klædt på så rengøring blver mere besværlig end på en
nøgen model.
Og så det positive det er jo en Honda så du skal nok få meget
køreglæde
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Niels Pein

Dato : 03-11-07 12:08

"Torben Scheel" skrev ...
> [...]
> der vist bare håndtags-, visir- og sædevarme
>
> Jeg har længe luret på at komme lidt offroad, så jeg lurer lidt på Africa

En TransAlp er for tung til begge dele. Jeg har godt nok kørt 157.000 km. i
løbet af 15 år på en TransAlp, heraf adskillige vintre med hardcore
vinterkørsel, så jeg vil ikke sige det er en dårlig maskine. Den er en meget
fin kombination af gadekørsel, eminent i byen, kan også tage turen gennem
Tyskland, ferier med fuld oppakning, og skulle der være en hullet grusvej
eller et stykke mark der skal krydses går det også meget fint.

Men decideret offroad er den for tung til. Vinterkørsel kan man IMHO køre på
stort set alt, men en TransAlp er ikke bedre end så mange andre.
Håndbeskyttere er en fordel om vinteren, og det er kåben også, for begge
dele tager noget vind, og om vinteren kan det altså mærkes om man kører med
eller uden håndbekyttere. Kåben er til gengæld en ulempe (dyrt) ved styrt,
men det kan styrtbøjlerne nok afhjælpe. Jeg kørte med sidetasker om vinteren
for at redde kåben, og specielt den ene blev ret slidt.

Det er også en fordel at maskinen kan levere et meget jævnt træk helt nede
fra ingenting. På det punkt er der i hvert fald nogle af de små 2-taktere
der ikke har samme gode egenskab, og derfor er svære at styre når det bliver
rigtigt glat. De har så til gengæld lav vægt som et plus. Jeg havde også en
Yamaha DT125R et par år. God til offroad, og til glatkørsel var den nem
fordi den ikke var tung, men lidt svær at styre på grund af måden den
trækker på.
Det betyder IMHO ingenting at maskinen faktisk har mange kræfter når man
lukker op, hvis bare den kan levere et jævnt træk ved langsom kørsel. Så
lader man bare være med at lukke op for posen når det er glat.

Så en maskine med lav vægt, kan levere et jævnt "svagt" træk ved lav
hastighed, beskytter mod den kolde vind, og kan tage et styrt uden ditten og
datten går i stykker, det er en fin vintercykel. TransAlp'en får minus på
vægten. Og vægten er et endnu større minus hvis man vil køre offroad.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Torben Scheel

Dato : 05-11-07 07:40

Niels Pein wrote:
> "Torben Scheel" skrev ...

> En TransAlp er for tung til begge dele.

Tak for en udførlig beskrivelse

Jeg kan ikke lade være med at tænke at Paris-Dakar ikke er domineret at
fluevægtere, så helt umulige kan de da ikke være? Det er jo ikke trial
jeg spørger til

I "the long way round" så jeg dog at det kan blive for tungt.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 07-11-07 14:17

> Jeg kan ikke lade være med at tænke at Paris-Dakar ikke er domineret at
> fluevægtere, så helt umulige kan de da ikke være? Det er jo ikke trial jeg
> spørger til

Btw så kører jeg vinterkørsel på en xt600z og den er vist omtrent så tung
som en transalp. Det kan man sagtens - men da jeg købte den var det for at
køre hele året. Skulle jeg have en maskine der "bare" skulle bruges til sjov
og lokaltransport om vinteren ville en mindre og lettere da være bedre - Men
da langt de fleste km er på tværs af landet med 50% motorvej, 49%
landevej/by og højes 1% grusvej så blev xt'en valget.

Transalpen er også forholdsvis lav så man nemt kan køre med begge fødder
nede som støtteben

Btw så er en scooter med kilremsgear et rent helvede på glat vej. Når først
hjulet spinner gearer den op så det bare spinnere endnu mere ... Der er et
traditionelt gear og kobling altså bedre ....

Fra : google@pein.dk

Dato : 05-11-07 11:36

On 5 Nov., 07:40, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> jeg spørger til
>
> I "the long way round" så jeg dog at det kan blive for tungt.

Jamen en TransAlp (eller lignende) kan da godt klare lidt af hvert.
Jeg har også deltaget i et 3-timers offroad løb på en knallert-/
crossbane, med et hæderligt resultat, og een der hedder Bjarke har
kastet sin TransAlp ud i alskens mudder på DORK ture og vundet hæder
på det. Men skal det være rigtig sjov (læs: svær) offroad er der mange
andre der er bedre.

Alle offroadture jeg har være på med Aalborg offroad klub, Dansk
offroad klub (DORK) og Dansk enduro klub, der har vi hygget os i noget
terræn hvor vi snakker sandede skråninger i en grusgrav, mudrede
grøfter, snævre skovspor, evt. med træstammer der skal forceres, og
områder hvor der er sporkørt til langt op over akslerne. Der kommer en
TransAlp til kort sammenlignet med "almindelige" offroadere.
Men der er også nogen der kører offroad i lettere terræn. Jeg har
aldrig været på tur med Tenereklubben (og har i det hele taget ikke så
voldsomt meget offroad-erfaring), men jeg vil da tro at Tenereklubben
holder sig væk fra det allerværste så deres maskiner kan komme til
deres ret.

Du siger at det jo ikke er trial du spørger til. Point taken; det
kommer jo an på hvordan vi definerer "offroad".

I Paris-Dakar kører de mig bekendt på maskiner der er trimmet, så de
trods størrelsen vejer mindre end en standard TransAlp. Og løbet er
hårdt fordi det er langt og der skal køres længe med _god_ fart for at
nå hjem i tide. Men ren offroad-teknisk er terrænet på det meste af
turen jo ikke særligt svært. Hårdt underlag og ikke så mange voldsomme
skråninger. Nemt nok at køre i, men det svære er at det skal gå
f*nd*ns stærkt - hele dagen.
Jeg er sikker på, at når de kommer ud i de rigtigt løse sanddyner,
eller når de rammer en seriøst mudret og sporkørt skråning op af et
flodleje, så ville de ønske at de sad på en 250 ccm crosser og ikke
sådan en kampvogn af en KTM 640 eller hvad de nu kører.
Men de må jo vælge den maskine der "overall" bringer dem bedst gennem
løbet, så det bliver et kompromis, og der tæller det højt at de kan
tilbagelægge en 300 km. strækning over en hård ørken på et par timer.
Det er ikke den slags offroad vi normalt kommer ud på i de små
offroadklubber rundt om i Dannevang.

Men jeg må indrømme, jeg kunne godt lide at køre ture hvor jeg vidste
at vejen blev til en grusvej et par kilometer, og så nyde TransAlp'en
lidt på de steder. Det var den god til, og det lægger jeg på hylden nu
jeg har skiftet til Bandit 1250 (snøft).
I DORK og andre offroadklubber ville de grine overbærende hvis jeg
kaldte disse grusvejsture for "offroad".
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Anders Majland

Dato : 06-11-07 17:02

> [...]
> voldsomt meget offroad-erfaring), men jeg vil da tro at Tenereklubben
> holder sig væk fra det allerværste så deres maskiner kan komme til

Transalp og andre i samme vægtkategori har det nok bedst når der stadig er
mindst en nogenlunde fast sti at køre på. Jeg har prøvet en skovvej på XT'en
der var så sporkørt af skovmaskiner så sidetaskerne også var nede i mudderet
og der skal altså noget lettere til (både maskine og fører

> Jeg har
> aldrig været på tur med Tenereklubben
> I DORK og andre offroadklubber ville de grine overbærende hvis jeg
> kaldte disse grusvejsture for "offroad".

Kald dem hellere "allroad" - Jeg har desværre kun været med i sverige en
enkelt gang men de har et ganske godt forgrenet vejnet med mere eller mindre
løst underlag. Og det er da bestemt fine veje der sagtens kan køres på en
bandit eller lign men svenskerne vil nok også kalde deres veje for veje og
så kan det jo ikke være offroad

Et par tur historier ...

http://www.tenere.dk/2007/skattejagt2007/skattejagt2007.htm

http://www.tenere.dk/2007/Elgjagt%202007/Elgjagt%202007.htm

Sådan noget egner en transalp sig fint til

Så hvis du med offroad mener gedestier og andet uden asfalt så er den
sikkert et fint valg. Også til at krydse tværs over island eller alperne
(men det så også på veje/stier)

Fra : Niels Pein

Dato : 07-11-07 01:10

"Anders Majland" skrev ...

> [...]
> på en bandit eller lign men svenskerne vil nok også kalde deres veje for

Jep, det er jo bare deres vejnet der er sådan. Langt fra alt er asfalteret.
Jeg har været med på DORK ture i Sverige 3 gange (på DT125R) og de der
grusveje som anvendes til normal trafik, er direkte kedelige når man er på
sådan en tur. Så dem undgik vi på samme måde som asfaltveje. Vi fandt
arbejderspor gennem skovene, eller bare direkte gennem skovene steder hvor
der ingen spor var.

> Så hvis du med offroad mener gedestier og andet uden asfalt så er den
> sikkert et fint valg. Også til at krydse tværs over island eller alperne
> (men det så også på veje/stier)
Det er der en TransAlp og den slags kommer til sin ret. Den kan klare de
store stræk, og skulle man så møde lidt "alternativt" underlag, så er den
ikke helt uduelig.
Både i Schweiz og Italien er vi (konen bagpå, fuld oppakning) rendt ind i
pasveje der er blevet til grusveje. Det par gange det er sket har jeg været
rigtig glad for at det var på en TransAlp. Een ting er grus, men når det er
på pasveje med 12-15 pct. stigning så er det lidt sværere. En af gangene
mødte vi en gut på en Ducati. Det gik meeeget langsomt og forsigtigt.
Han kunne så få revance når der kom asfalt under sutterne igen.
--
Hilsen Niels
(glæder mig allerede til næste sommer - Banditten skal på Alpetur).