Yes! Regn :-)
Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-07 08:49

Så skulle vejene være saltfri fra i eftermiddag - jeg glæder mig

--
vh
Torben

Fra : Robert Eriksen

Dato : 29-10-07 11:42

Torben Scheel wrote:
> Så skulle vejene være saltfri fra i eftermiddag - jeg glæder mig

øøøh.. er de allerede begyndt at salte?

Synes nu ikke jeg har set nogle saltvogne på de danske veje endnu.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-07 11:46

Robert Eriksen wrote:

> øøøh.. er de allerede begyndt at salte?
>
> Synes nu ikke jeg har set nogle saltvogne på de danske veje endnu.

Der har ligget et pænt lag salt på rute 16, kongevejen og i københavn i
en uges tid. En embedsmand havde rim på græsset, og så blev hele styrken
mobiliseret

--
vh
Torben

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-10-07 18:02

> Der har ligget et pænt lag salt på rute 16, kongevejen og i københavn i en
> uges tid. En embedsmand havde rim på græsset, og så blev hele styrken
> mobiliseret

Shocking - var jeg ikke klar over, da jeg var ude at lufttørre min
nyvinteropbevaringsvaskede cykel i lørdags. Havde en dejlig tur fra Amager
til bakkerne/svingene omkring Søsum/Ganløse/Slagslunde/Slangerup . Måske
jeg skulle foretage et ekstra undervognsskyl.....

--
Finn og Angela Christensen
Yamaha XJ: 700N Maxim/900F -4BB

Fra : Richard

Dato : 29-10-07 18:26

Finn og Angela wrote:

> [...]
> til bakkerne/svingene omkring Søsum/Ganløse/Slagslunde/Slangerup . Måske
> jeg skulle foretage et ekstra undervognsskyl...

Eller bedre: Hold op med at sprøjte vand på den i tide og utide – gør
hellere cyklen ren med lampeolie/petroleum og sørg for at komme godt ind i
krogene. Så efterlader du et tyndt lag fedstof, som saltstøvet fra i
lørdags ville have bidt endnu mindre på

- i øvrigt var det vist kun de største veje fjernt fra nord- og østkysten,
der blev saltet i sidste uge. På de mindre veje og de større syd for
Kø'strup, var der ikke noget salt at se i weekenden, heller ikke ude i
Hove-sandkassen IMHO

Men regnen vasker sikkert resterne plus alle de jordklatter, bønderne har
efterladt ude på småvejene. Så måske bliver vejr- og vejforholdene endnu
en gang til novembertræf på Malerklemmen nu på søndag

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Finn og Angela

Dato : 29-10-07 18:56

"Richard" <rpaderichard@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hellere cyklen ren med lampeolie/petroleum og sørg for at komme godt ind i
> krogene. Så efterlader du et tyndt lag fedstof, som saltstøvet fra i

Joe - nu er jeg ikke den store vasker (2-3 gange er det blevet til i år) og
jeg har desuden, konserveringsmidlernes fortræffeligheder til trods, en
fornemmelse af, at det ikke er så godt at gnide for meget rundt på
støved/snavsede overflader, før de er spulede af....Min forchromede plan var
at fjerne alt støv/skidt/snavs og så konservere den grundigt i WD40
(lampeolie er måske et billigere alternativ)?

> [...]
> der blev saltet i sidste uge. På de mindre veje og de større syd for
> Kø'strup, var der ikke noget salt at se i weekenden, heller ikke ude i

Nej, kunne godt se på vintertrafik.dk at jeg formentlig havde kørt mest på
saltfri veje..("Hove-sandkassen" - det er jo dét, den skal hedde

> Men regnen vasker sikkert resterne plus alle de jordklatter, bønderne har
> efterladt ude på småvejene. Så måske bliver vejr- og vejforholdene endnu
> en gang til novembertræf på Malerklemmen nu på søndag

Yes; lad os håbe på en god gang skylning og et par ugers Indian summer!

Fra : Richard

Dato : 30-10-07 20:08

Finn og Angela wrote:

> [...]
> fornemmelse af, at det ikke er så godt at gnide for meget rundt på
> støved/snavsede overflader, før de er spulede af...

Kluden skal selvsagt være tilstrækkelig våd til at opslemme snavset. Til
rengøring af en gadecykel efter tørvejrskørsel eller måske let regn på
asfaltveje burde det række; til en crosser næppe...

> Min forchromede plan var
> at fjerne alt støv/skidt/snavs og så konservere den grundigt i WD40
> (lampeolie er måske et billigere alternativ)?

Tjah, lampeolie koster vist ca. 12kr/l. WD40 ville jeg ikke bruge på
lakerede dele, slet ikke hvor der er transfers; men det er der vist delte
meninger om. Hvad man evt. får ud af merprisen, kan jeg dog ikke lige
gennemskue...

Et bedre middel til lakerede dele er IMHO tynd vintervoks som Motorex
Protect & Shine 645 - et petroleumsprodukt med voks til 75-80 kr. for en
½l-dåse. Det fordamper efter 10-12 uger, men er tilgengæld let at pudse af
igen til foråret. Længere virkning har fx S100's eller Louis'
konserveringsmiddel, husker ikke lige navnene, men de kræver begge lidt
mere knofedt at pudse af igen.

> Nej, kunne godt se på vintertrafik.dk at jeg formentlig havde kørt mest på
> saltfri veje..("Hove-sandkassen" - det er jo dét, den skal hedde

Ja, ikke - navnet "600cc country" for den slags veje faldt mig også ind,
efter jeg et par sæsoner havde mast rundt derude med min VF750S. Med gode
dæk og fjedre klarer den vejene derude rigtig pænt, men GB500'en ulige
bedre, bare den bliver holdt oppe i omdrejninger

> Yes; lad os håbe på en god gang skylning og et par ugers Indian summer!

Netop, det er jo det vi mc'ister får at glæde os over i midtnovember –
mens politikerne går og vrider hovederne over, hvem der skal danne
regering og på hvilket kludetæppe af et grundlag, nu den gamle har givet
op i utide

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Finn og Angela

Dato : 31-10-07 23:02

> [...]
> igen til foråret. Længere virkning har fx S100's eller Louis'
> konserveringsmiddel, husker ikke lige navnene, men de kræver begge lidt

Tak for rådene om pleje; dem vil jeg som forholdsvis grøn mc-ist afprøve i
min renserutine.
Havde nu kun tænkt på WD-40 på metaldele; til det lakerede vil jeg checke
Motorexen ud...

> [...]
> dæk og fjedre klarer den vejene derude rigtig pænt, men GB500'en ulige
> bedre, bare den bliver holdt oppe i omdrejninger

Fedt at vi har den slags veje i lille DK - har de sidste par gange tænkt på,
at det er værd at memorere en rute derude, man kan invitere kørevennerne med
på...

> [...]
> mens politikerne går og vrider hovederne over, hvem der skal danne
> regering og på hvilket kludetæppe af et grundlag, nu den gamle har givet

Regeringer bli´r tilsyneladende (i modsætning til mc´er) ikke mere
charmerende med alderen

Fra : Richard

Dato : 01-11-07 20:20

Finn og Angela wrote:

> Tak for rådene om pleje; dem vil jeg som forholdsvis grøn mc-ist afprøve i
> min renserutine.

Velbe', velbe'

> Havde nu kun tænkt på WD-40 på metaldele; til det lakerede vil jeg checke
> Motorexen ud...

Altså, hvis ikke du har købt WD40'en allerede, så køb dog hellere 1l
lampeolie og evt. en blomstersprøjte, hvis du absolut vil sprøjte det på

> Fedt at vi har den slags veje i lille DK - har de sidste par gange tænkt på,
> at det er værd at memorere en rute derude, man kan invitere kørevennerne med
> på...

Tror nok, der er et eller flere forslag under favorit-ruter på bike.dk;
men ellers er det blot at køre ind i sandkassen og vende, når du møder en
hovedvej. Efter få timer har du sikkert fundet dine favoritstrækninger

> Regeringer bli´r tilsyneladende (i modsætning til mc´er) ikke mere
> charmerende med alderen

Tjah, ministrene er da kun blevet ringere, regering for regering IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : KentBM

Dato : 29-10-07 21:40

Richard wrote:
> [...]
Jeg var i går aftes ude og køre en tur fra København, ind forbi Havdrup
mod Viby og retur hjem over Roskilde. I hvert tilfælde den mindre veje
så ud til at have fået et lag af noget der kunne have været salt.

Og så vidt jeg ved er det vist syd for Hove-sandkassen?

--

Kent

Fra : Richard

Dato : 30-10-07 20:16

KentBM wrote:

> Jeg var i går aftes ude og køre en tur fra København, ind forbi Havdrup
> mod Viby og retur hjem over Roskilde. I hvert tilfælde den mindre veje
> så ud til at have fået et lag af noget der kunne have været salt.

Var det ikke snarere kalk-klumper? - krydsede selv mellem
Ejby-Osted-Vindinge lørdag og så ingen saltpasserede, men så et par steder
nogle kalklignende klumper tabt på vejen. Hvorom alting er, vejen var
tørre og støvet på hjulene og under motoren efter turen smagte ikke af
salt.

> Og så vidt jeg ved er det vist syd for Hove-sandkassen?

Just, fx gennem Fløng-Soderup-Hvedstrup, Sengeløse-Høje Tåstrup-Ishøj
Landsby eller Ågerup-Roskilde – alle tre veje har deres charme ~~~

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-07 11:49

Robert Eriksen wrote:

> øøøh.. er de allerede begyndt at salte?
>
> Synes nu ikke jeg har set nogle saltvogne på de danske veje endnu.

se i øvrigt indlægget "salt" fra d. 19/10

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 29-10-07 19:51

Torben Scheel wrote:
> Så skulle vejene være saltfri fra i eftermiddag - jeg glæder mig

Tillad mig at gøre dig opmærksom på at selv en tynd opløsning
af salt, som kan komme ind alle de forkerte steder, kan
gøre mere skade end et tykt lag salt hvor du kan se det.

Ole M.. som har betalt prisen.

Ole M

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-10-07 09:59

Ole wrote:
> Tillad mig at gøre dig opmærksom på at selv en tynd opløsning
> af salt, som kan komme ind alle de forkerte steder, kan
> gøre mere skade end et tykt lag salt hvor du kan se det.

I know - men med den morgenfugt vi har er der ingen chancer for at køre
til arbejde på tørre veje, så 20mm regn er den bedste option for
overhovedet at komme på græs mere i år.

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 31-10-07 15:26

Torben Scheel wrote:

> I know - men med den morgenfugt vi har er der ingen chancer for at køre
> til arbejde på tørre veje, så 20mm regn er den bedste option for
> overhovedet at komme på græs mere i år.

Jeg tror at jeg skal smide nogle billeder af hvordan
jern ser ud , selv om man tror at man har fået skyllet
alt salten af.

Jeg skal bla. ud og finde en ny baglygte/nummerplade holder.

Når jeg har fået renoveret Guzzilla, er det slut med at
køre, når der bare er risiko for en mængde salt der ikke
engang er nok til en gang sovs.

Ole M

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-11-07 07:32

Ole wrote:

> Jeg tror at jeg skal smide nogle billeder af hvordan
> jern ser ud , selv om man tror at man har fået skyllet
> alt salten af.
>
> Jeg skal bla. ud og finde en ny baglygte/nummerplade holder.

Surt.

Kan jeg forsigtigt konkludere at du vil være glad for en advarsel når
der er saltet?

--
vh
Torben

Fra : Ole

Dato : 05-11-07 17:22

Torben Scheel wrote:

> Surt.
>
> Kan jeg forsigtigt konkludere at du vil være glad for en advarsel når
> der er saltet?

Guzilla kommer ikke ud de næste 1½ år, hun har kørt hele året,
selv i 30 cm sne, de sidste 6 år, så det blive nok ikke aktuelt
med salt advarsler lige med det første

Men det er da fint at blive advaret om dårlig vej/vejr, selv
om det kun er vivens bil det går ud over

Ole M