Skæv forgaffel
Fra : Thorbjørn

Dato : 27-10-07 12:43

Jeg har opdaget at min forgaffel på min nyerhvervede GS 750'er er en anelse
skævt (grrr det er fanme uforskammet bare at sælge sorteper videre). Nå men
kan man rette sådan noget op? Og kræver det nye lejer eller hvordan?

Mvh. Thorbjørn

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-10-07 12:53

"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
> [...]
> anelse skævt (grrr det er fanme uforskammet bare at sælge sorteper
> videre). Nå men kan man rette sådan noget op? Og kræver det nye lejer

Hvordan skæv?
Jeg kender ikke forgaflen på din MC, men hvis det blot er rørene, der er
"vredet", er det sommetider nok at løsne gaffelrørene i fastgørelserne, og
dreje dem på plads.

venlig hilsen

Michael D

Fra : Thorbjørn

Dato : 27-10-07 13:02

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skæv?
Så styret skal holdes en anelse til venstre for at køre ligeud

> Jeg kender ikke forgaflen på din MC, men hvis det blot er rørene, der er
> "vredet", er det sommetider nok at løsne gaffelrørene i fastgørelserne, og
> dreje dem på plads.
Ok. Det lyder beroligende.

Fra : Armand

Dato : 27-10-07 13:26

Thorbjørn skrev:
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Så styret skal holdes en anelse til venstre for at køre ligeud

Først kan du lige kontrollere at kædeopspændingsmærkerne ved bagakslen
er ens i begge sider!

Hvis det er tilfældet, så prøv også at flugte dine hjul i forhold til
hinanden:
Brug en ret planke og en makker til hjælp (evt. en tredie-mand til at
sidde på motorcyklen og holde den i balance, hvis støttebenet viser sig
at være i vejen) og læg planken ind til det brede bagdæk og frem langs
fordækket. Lad hjælperen rette forhjulet ind således at det ligger
parallelt med planken og derefter måle mellemrummet mellem dæk og planke!
Udført fra begge sider, skal målet for mellemrummet være ens!
Har du adgang til et halv-meters laser-waterpas kan du være helt
selvhjulpen ved at binde waterpas'et på siden af baghjulet og selv måle
(parallel-)afstanden mellem fordæk og laser-plet

Får du behov for at justere baghjulet ind under denne udmåling, er det
en god ide at notere dig hvorledes at mærkerne for kædeopspænding
matcher for senere at bruge samme "skæve match" ved kædejustering!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 27-10-07 13:12

Thorbjørn skrev:
> Jeg har opdaget ........

Hvorledes???

> ......at min forgaffel på min nyerhvervede GS 750'er er en anelse
> skævt (grrr det er fanme uforskammet bare at sælge sorteper videre). Nå men
> kan man rette sådan noget op? Og kræver det nye lejer eller hvordan?

Det kommer sgisme an på hvor skævheden befinder sig!

Det er mest sandsynligt at det "kun" er ét eller begge inderrør i
forgaffel-teleskopet og dé kán principielt rettes til brugbar stand af
en fagmand, men tiden får med det og de ca. 1000,- et uoriginalt rør
koster er hurtigt brugt. Dertil kommer de nuværende rørs yderligere
tilstand á skader i crom-overfladen.

Det kan dog hænde at rørene holdes fast i et vrid fra en svag kollision.
hvorfor den første handling bør være at løsne forgaffelbroernes klem om
inderrøret - Husk endelig at løsne/genspænde ét rør af gangen for at
motorcyklen ikke skal synke sammen når begge forrør pludselig stikker 15
cm op over øverste bro =

Hjælper dét ikke, så er den bedste måde at kontrollere rørenes rethed på
at adskille sagerne (hvilket alligevel skal ske uanset om de skal
udskiftes eller rettes) og rulle dem på en plan flade(*) ved at skubbe
dem med et tyndt søge-blad - Hvis bladet smutter ind under røret
undervejs er det fordi det er skævt og "løfter" sig fra underlaget!

Hvis inder-rørene ikke falder igennem denne test, kan det være
forgaffelbroerne der er skæve. I så fald har du fået sorteper bevidst
derved at dé ikke skades uden at teleskoprørene også bukkes - Med andre
ord: Der er blevet udskiftet teleskoprør efter en skade uden at
forgaffelbroerne er rørt (det betyder selvfølgelig ikke at det
nødvendigvis er seneste ejer der har udført den halve reparation!)!

Kontrol udføres ved at montere de adskilte inderrør i broerne og flugte
om de er absolut parallelle:
Øjemål burde være tilstrækkeligt, men ellers afmonteres hele broen så
man med broer/inderrør liggende på et bord kan bruge et waterpas til at
måle om begge ender (lad en fingerbredde af inderrørene stikke op over
øverste bro) er i water!

Er hverken rør eller bro skæve kan det kun være kronrøret/stellet der
bærer den skævhed du har bemærket og det skal der helt andre sager til
at udmåle hhv. rette

(*):
Mit forhåndenværende bedste værktøj dertil har altid været glasset på
klubbens flippermaskine, så et rudeglas brugt med forsigtighed er
sandsynligvis også effektivt til jobbet!

--
Armand.

Fra : Thorbjørn

Dato : 27-10-07 13:25

Tak for det udførlige indlæg. Jeg er først for nylig begyndt at pille ved
MC, så det med at adskille hele forgaflen, er nok lidt over mit niveau. Men
jeg vil prøve det du nævner med at løsne klemmet om forgaflerne en ad
gangen. Skal jeg hive lidt i hjul og styr for at forsøge at vrikke det på
plads eller skal det indstille sig selv når jeg løsner det?

Jeg opdagede det ved at fik enormt ondt i det ene håndled når jeg kørte,
hvilket fik mig til at måle det op. Da jeg kiggede nøjere på det, var det
ret synligt.

Fra : Armand

Dato : 27-10-07 14:01

Thorbjørn skrev:
> Tak for det udførlige indlæg. Jeg er først for nylig begyndt at pille ved
> MC, så det med at adskille hele forgaflen, er nok lidt over mit niveau.

Egentlig er forgaffelarbejde et job der er enkelt og lige til at gå til
fra en ende af, selvom det kán virke overvældende at man skal have
adskilt hele forenden for at komme til.
Omstændigheden gør det omvendet til en dyr sag at betale sig fra ved
mekanikeren

Procedure til udprintning:
Forarbejde: Central-støtteben bruges og der opklodses (donkraft?) under
motoren så fordækket lige akkurat svæver over jorden!
- Skru bremsecalibere af og bind dem ind til f.eks. forrørene så de ikke
hænger og slasker!
- (først derefter kan du:) løsne og udtage forakslen og eftefølgende
fjerne forhjulet.
- Afmonter forskærmen.
- Løsn den øverste(!) forgaffelbro's klembolt og pre-løsn derefter
top-proppen i forgaffel-inderrøret.
- Løsn nedereste forgaffelbros klembolt og træk teleskoperne under-ud!

Adskillelse af teleskop:
- Tøm teleskopet for olie v.h.a. den lille bundskrue der sidder
nederst/bag på yderrøret.
- Løsn og udtag unbraku-skruen i bunden af yderrøret (den sidder normalt
skjult af akslen).
- Afskru den løsnede top-prop (pas på: fjedertryk idefra).
- Udtag teleskop-fjederen.
- hæld(!) støddæmperdelen ud (bemærk herunder en given rækkefølge af
enkeltdele).
- Fjern den pynte-gummi-hætte der sidder i overgangen mellem inder og
yder -rør.
- Fjern den låsering som dérunder sidder monteret over en simmering!
- Brug teleskopet til at støde (á trække i hårde ryk) simmerringen ud af
sit fæste i yderrøret (Der KAN lade sig gøre derved og at begynde at
grave simmeringen ud med skruetrækkere/lign er. dødsvold!)!

Samling i modsatte rækkefølge med nye simmeringe samt kobberskiver under
bundbolten, samt rette mængde forgaffelolie!
Bundbolten kan kræve lidt tålmodighed før man fanger gevindet indenfor i
støddæmperdelen, og det kan drille ved tilspændingen derved at
støddæmperdelen drejer med hvilket dog kan imødegåes ved at montere
fjeder og top-prop eller alternativt spidse en ende af et kosteskaft til
og banke ned i støddæmperdelen ovenfra (istedet for fjederen) til at
holde kontra med!

> [...]
> Skal jeg hive lidt i hjul og styr for at forsøge at vrikke det på
> plads eller skal det indstille sig selv når jeg løsner det?

Drej blot lidt med det enkelte inderrør - Evt. v.h.a. ved at "spænde)
topproppen!

Nu vi snakker om at rette op på forgaflen:
Tillad mig lige at "rette dig lidt ind til højre":
Gider du vænne dig til at svare nedenfor tidligere indlæg - Akkarat som
jeg gør her, og alle andre også. Ellers bliver det hurtigt et rod at
læse sig igennem!
Og hvis du så også gider beskære det tidligere indlæg med hård hånd, så
blive "alles gut"

--
Armand.

Fra : Thorbjørn

Dato : 27-10-07 15:32

> Armand skrev:
> Procedure til udprintning: ...

Tak for det. Det bliver et vinterjob, men du har overbevist mig

> [...]
> Gider du vænne dig til at svare nedenfor tidligere indlæg - Akkarat som
> jeg gør her, og alle andre også. Ellers bliver det hurtigt et rod at læse

Det er modtaget!!

> Og hvis du så også gider beskære det tidligere indlæg med hård hånd, så
> blive "alles gut"

Jeg føler bare jeg skal præcisere mit spørgsmål så meget som muligt, så i
ikke spilder jeres tid på at svare på noget forkert, og så jeg får det svar
jeg leder efter. Men jeg har skåret "fyldet" fra i det tidligere indlæg.

Fra : Armand

Dato : 27-10-07 17:21

Thorbjørn skrev:

> Tak for det. Det bliver et vinterjob, men du har overbevist mig

Prøv så at flugte hjulene ud inden!

> [...]
> jeg leder efter. Men jeg har skåret "fyldet" fra i det tidligere indlæg.

Rolig nu - Det går fremragende!!

--
Armand.