Børn på MC, 135 cm., snart valg.
Fra : google@pein.dk

Dato : 25-10-07 14:53

Nå, skal der handling bag ordene fra i sommers? Er der nogen der skal
have flyttet krydset et andet sted hen end det sædvanlige, når der er
valg 13. nov.?

Dette komplet unødvendige lovforslag, med at børn under 135 cm. ikke
kan komme med på MC'en, blev så vidt jeg husker enstemmigt vedtaget,
så det er ikke let at finde de uskyldige i folketinget. Men hvem af
politikerne på valg dummede sig mest i den forbindelse? Hvem skal vi
undgå?

Det var Lene Espersens forslag, så hun (og de Konservative) er vel
oplagte kandidater til et blankt felt på stemmesedlen.
Er der andre vi skal undgå? Karsten Nonbo (Venstre)?

Det forekommer mig at en eller anden lavede et godt indlæg der beskrev
de enkelte politikeres indspark under behandlingen af lovforslaget,
med navn og det hele. Den slags skulle jo kunne Googles hvis jeg
husker rigtigt, men det er jeg åbenbart ikke sej nok til. (at huske
eller at Google - vælg selv .

Er der nogle forslag til hvem man _ikke_ skal sætte kryds ved, hvis
man nu vil gennemføre sin lille mini-protest mod en mystisk lovgivning
(ikke mindst måden den blev gennemført på)? Evt. forslag til hvor det
vil have mest effekt at sende en mail hen, med begrundelsen for
hvorfor man stemmer som man gør?

Eller skulle man undlade at stemme, og sende en mail (hvorhen?) med
begrundelsen; at et enstemmigt folketing vedtog en unødvendig lov der
begrænser fornuftige folks handlefrihed?

Det kan godt være det teknisk set hører hjemme i dk.politik, men emnet
har nok størst bevågenhed her i d.f.m.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : cbm

Dato : 25-10-07 15:01

Uanset hvem der står bag forslaget synes jeg nu det ville være et rimelig
tyndt grundlag at bruge til at belsutte hvor man vil sætte sit kryds til et
folketingsvalg.. synes ikke at folketinget skal sammensættes udelukende på
baggrund af om børn på mindre end 135 cm må sidde bag på en motorcykel =)

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-07 16:29

cbm skrev:
> [...]
> baggrund af om børn på mindre end 135 cm må sidde bag på en motorcykel =)

Nå - det ved jeg nu ikke om jeg syntes det er.
Det er nok ikke det eneste kriterium, men for mig er det da et meget
væsentligt punkt - men da hele bondetoget stod bag, ja så må der jo også
andre forhold ind i vurderingen.

--
Dun@nt der finder valget meget svært da der ikke er meget forskel på
partierne

Fra : Armand

Dato : 25-10-07 16:36

cbm skrev:
> [...]
> baggrund af om børn på mindre end 135 cm må sidde bag på en motorcykel =)

Ikke desto mindre er der ikke noget galt i hvis en del af den store
skare som har svært ved at gennemskue de individuelle parti-politikker,
påtager sig et argument som de i løbet af året har hæftet sig ved og
derved kan overskue!

--
Armand.
(EU og tilflytter -skeptiker, som givetvis stemmer som sidst)

Fra : Hekto

Dato : 25-10-07 16:41

After serious thinking Armand wrote :

> [...]
> skare som har svært ved at gennemskue de individuelle parti-politikker,
> påtager sig et argument som de i løbet af året har hæftet sig ved og

Ikke noget dårligt argument!

Lige nu overbyder de hinanden med tåbelige ting,
og bagefter er alt glemt igen!

Dette er da noget konkret - og totalt kikset -
man kan forholde sig til. De har jo oven i købet
lovet mere af samme skuffe!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : KentBM

Dato : 25-10-07 19:45

Hekto wrote:
> Lige nu overbyder de hinanden med tåbelige ting,
> og bagefter er alt glemt igen!
>
> Dette er da noget konkret - og totalt kikset -
> man kan forholde sig til. De har jo oven i købet
> lovet mere af samme skuffe!

Man kunne argumentere for at en stemme på venstrefløjen vil være en
gratis måde at trække folketinget mod venstre væk fra Dansk Folkeparti,
da Fjog nok vinder valget igen. Og de fleste fra NA har ikke stemt for
loven om små personer på bagsædet.

Men hvad argumentet er for at stemme, så sørg dog for at stemme. Selv,
hvis det er en stemme på Dansk Folkeparti (jeg mærker, at min racismearm
forsørger at strække sig ud til en hilsen), så er det bedre end ikke at
tage stilling.

Det er vel en del af et demokrati. Hvis politikkerne ikke formår at
forklare deres politik på en ordentlig måde, men lader det hele gå op i
personfnidder, så kan en (lille) sag som en lov om børn på bagsædet være
udslagsgivende for ens stemme.

--

Kent

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 25-10-07 15:15

On 25 Okt., 15:52, goo...@pein.dk wrote:
> [...]
> begrænser fornuftige folks handlefrihed?
>
> Det kan godt være det teknisk set hører hjemme i dk.politik, men emnet

HA! Jeg kan komme med mange forslag til hvor man IKKE skal sætte sit
kryds.
Ingen af disse har dog nogen som helst sammenhæng med om børn må sidde
bag på en motorcykel eller je - og heller ikke med hvem der har
medvirket til lovforslag herom.

Jeg synes ærlig talt at lige netop dét spørgsmål er en kende for lille
til at påvirke ens mening om landspolitik, kvalitetsreform, velfærd,
integration, etc.

Et af goderne her i landet er at vi kan ytre vores mening og vi har
ret til medbestemmelse (at afgive stemme når der er valg). Jeg håber
blot at man vil stemme på en politikker der kan stå inde for disse
friheder.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-07 17:39

> Jeg synes ærlig talt at lige netop dét spørgsmål er en kende for lille
> til at påvirke ens mening om landspolitik, kvalitetsreform, velfærd,
> integration, etc.

Men ligesom FDM jo bruger lidt spalteplads på at skrive om de enkelte
partiers og politikeres valgløfter og manglende overholdelse af samme så
synes jeg nu godt at den for motorcykler relevante politik kan diskuteres
herinde ....

Det generelle skattetryk og "fordelingen" af pengende hører nok mere hjemme
i en politik gruppe.

Forbudet mod børn på mc'en hvor de enstemmingt vedtager det på borgen giver
heller ikke for mig anledning til at flytte min stemme - Men det er stadig
interessant læsning hvem der sagde hvad og stillede hvilke forslag/krav
under den forhastede behandling ...

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ole

Dato : 25-10-07 16:02

google@pein.dk wrote:
> [...]
> begrænser fornuftige folks handlefrihed?
>
> Det kan godt være det teknisk set hører hjemme i dk.politik, men emnet

Hej Niels

Jeg må desværre indrømme at den tåbelige lov næppe
flytter min stemme

Der er vist andre ting der er mere vigtige for mig.

Ole M

Fra : SB

Dato : 25-10-07 16:23

> Hej Niels
>
> Jeg må desværre indrømme at den tåbelige lov næppe
> flytter min stemme
>
> Der er vist andre ting der er mere vigtige for mig.
>

> Ole M

ja bare du ikke stemmer konservativt, så må du gerne sætte dit kryds hvor du
lyster

man kan ikke være ægte konservativ og ægte MC kører på en gang, efter min
mening. de har også andre tåbelige forslag som direkte går efter MC folket
MC til syn hver 2 - 3 år, fair nok, men hvad med campingvogne og trailer så?
en overlæsset CV på 1,5 T med rådne dæk udgør vist også en ikke helt
uanselig fare på motorstien. Men da der sikker er flere der har trailer og
CV end der er MC, så piller de ikke ved det

Søren

Fra : Ole

Dato : 25-10-07 17:32

SB wrote:

> [...]
> uanselig fare på motorstien. Men da der sikker er flere der har trailer og
> CV end der er MC, så piller de ikke ved det

Hvis dine eneste problemer er dem du ridser op her,
så er du en lykkelig mand....

Nu er jeg jo voksen, med børn, så jeg må jo nok
sige at jeg har andre ting som er mere vigtige
for mig.

Det vile være fint hvis MCer skulle til syn
lige så tit som biler, vi skal naturligvis
have samme afgiftssystem i bytte

Jeg synes du skal flytte dine politiske
mindreværdskomplekser over i politikmuddergruppen

FUT...FUT

Ole M

Fra : SB

Dato : 25-10-07 22:15

"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> have samme afgiftssystem i bytte
>
> Jeg synes du skal flytte dine politiske
> mindreværdskomplekser over i politikmuddergruppen

Så skal du da også gøre så det virker..

Hvem sagde det var mine eneste problemer
FUT FUT sagde toget

Fra : Hekto

Dato : 25-10-07 16:24

Ole submitted this idea :

> Hej Niels
>
> Jeg må desværre indrømme at den tåbelige lov næppe
> flytter min stemme
>
> Der er vist andre ting der er mere vigtige for mig.
>

> Ole M

Og det er vel i bund og grund årsagen til at det
går så galt?

Vi protesterer, råber og skriger - men, i den
sidste ende har det absolut ingen konsekvenser
for politikkerne.

Hvor meget skal der til? Hvad kan få danske
vælgere op af stolene og op på barrikaderne? ...
et forbud mod brun sovs?

Fra : Ole

Dato : 26-10-07 13:36

Hekto wrote:

> [...]
> for politikkerne.
>
> Hvor meget skal der til? Hvad kan få danske
> vælgere op af stolene og op på barrikaderne? ...

Du mener i fulde alvor at det at måske 100 i Danmark
ikke må køre med deres børn, er så meget mere vigtigt
end skole og uddannelses politik, skattepolitik,
ældrepolitik etc etc. ?

Ole M

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:49

Ole was thinking very hard :
> Du mener i fulde alvor at det at måske 100 i Danmark
> ikke må køre med deres børn, er så meget mere vigtigt
> end skole og uddannelses politik, skattepolitik,
> ældrepolitik etc etc. ?

Jeg mener i fuld alvor at det er tendensen til at
lovgive om ligegyldige detaljer der skal
bekæmpes.

Den enkelte sag har i dette tilfælde ikke den
store betydning - den fremstår bare som et
tåbeligt forsøg fra et overset parti, til at få
lidt opmærksomhed!

Du kan også se det som en mulighed at jeg har
helt andre preferencer end dine! Måske har jeg
ingen børn, tjener penge nok til ikke at bekymre
mig om skatten, og står i begreb med at gå på
pension om få år? Min hverdag har måske meget
lidt til fælles med din - og i den sidste ende
sætter jeg måske endda min personlige frihed
meget højt?

Personlig frihed under ansvar og inden for
straffelovens rammer, sætter jeg ihvertfald meget
højt!

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-10-07 15:04

Hekto skrev:
> Ole was thinking very hard :

> Personlig frihed under ansvar og inden for
> straffelovens rammer, sætter jeg ihvertfald meget
> højt!

HØRT!!!

--
Dun@nt

Fra : Allan K. Poulsen

Dato : 25-10-07 17:07

Nej, det skal heller ikke være småting som får mig til at vælge hvor krydset
sættes den 13. november.

Jeg tror jeg vil sætte krydset på en solid politiker, der kan stå op hver
morgen og holde ud til at se sig selv i spejlet.

En politiker, der ikke falder for overskrifterne i aviserne og vil udforme
love efter hvad der lige er populært i medierne lige for tiden, men sørger
for en ansvarlig og langsigtet politik. En politiker, der ikke lefler for
laveste fællesnævner ved at udforme sin politik efter Ekstrabladet,
JyllandsPosten eller TV-programmet "Dokumentaren".

En politiker, der ikke løber fra sine valgløfter, og hver gang der
fremsættes et forslag tillige har en model (her især økonomisk) for
hvorledes forslaget gennemføres.

Den politiker stemmer jeg på...

Er jeg naiv???

--
Allan
Aprilia SL1000

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-07 17:28

> Den politiker stemmer jeg på...

Har du nogle kandidater der kan leve op til det ?

Fra : Ole

Dato : 25-10-07 18:17

Anders Majland wrote:

> Har du nogle kandidater der kan leve op til det ?

Vote for me..!!!

Ole M

Fra : Dr. Enduro

Dato : 25-10-07 20:44

Anders Majland skrev:

> Har du nogle kandidater der kan leve op til det ?

Villy Søvndal.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Kent Nielsen

Dato : 26-10-07 07:31

> Villy Søvndal.

Ja jeg ville helt tryg ved at have sådan en "skarp" hjerne til at lede dette
land (NOT!)
http://www.ft.dk/Samling/20031/spor_sv/S5034.htm

Det burde være noget fra DR satire men det er det ikke

Kent Nielsen

Fra : Max Andersen

Dato : 26-10-07 07:44

Kent Nielsen wrote:

> Ja jeg ville helt tryg ved at have sådan en "skarp" hjerne til at lede dette
> land (NOT!)
> http://www.ft.dk/Samling/20031/spor_sv/S5034.htm
>
> Det burde være noget fra DR satire men det er det ikke

Jeg synes faktisk også at vi skal se bort fra spørgsmålets idé og
fokusere på en detalje i spørgsmålet. Anders Fogh, svarer dog både på
spørgsmålet og ideen, hvilket er godt, og sømmeligt for en statsminister.

Det samme gjorde sig dog ikke gældende da vi gik i krig. Det skete bare
en formiddag med halv fyldt sal i folketinget. skandale.

Så kan en talefejl hos en venstrefløjsaktivist vist være at foretrække.

Max

Fra : Dr. Enduro

Dato : 27-10-07 08:38

Det går da fremad: http://politiken.dk/politik/article406949.ece

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-07 20:46

Anders Majland skrev:

> Har du nogle kandidater der kan leve op til det ?

Birthe Rønn Hornbech

Fra : N/A

Dato : 26-10-07 06:42

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-10-07 06:42

Armand skrev:

> Arrgh - I puke!

måske ja

men hun står satme ved det hun siger og mener - lige efter grundloven -
som en af de få også mod sine egne om så det skulle være, måske den eneste?

Fra : Max Andersen

Dato : 26-10-07 14:03

J.C.Kløve wrote:

> måske ja
>
> men hun står satme ved det hun siger og mener - lige efter grundloven -
> som en af de få også mod sine egne om så det skulle være, måske den eneste?

Birthe Rønn er også noget nær det mest respektable der findes på den
højre side. Men hun er også jurist og har en smule selvværd og moral.
Når disse ting mødes i treenighed sker der kun gode ting. Det føles dog
som om det sker for sjældent efterhånden

Max

Fra : Armand

Dato : 26-10-07 14:10

J.C.Kløve skrev:

> måske ja
> men hun står satme ved det hun siger og mener - lige efter grundloven -
> som en af de få også mod sine egne om så det skulle være, måske den eneste?

Endnu mere *AAARRGHHH* - men nu over mig selv!
Jeg forvekslede i farten B.R.H., som jeg i vid udstrækning kan dele dine
synspunkter om, med Mariann Fischer Boel som virkelig kan få mine
indvolde til at vende sig :-|

Mine dybeste beklagelser overfor Birthe Rønn Hornbech

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 14:17

Armand formulated on fredag :

> [...]
> indvolde til at vende sig :-|
>
> Mine dybeste beklagelser overfor Birthe Rønn Hornbech

PHNIIIIS! - hvor galt kan det dog gå?

Og så lige netop den good-for-nothing-tude-marie!

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:52

"J.C.Kløve" has brought this to us :

> Birthe Rønn Hornbech

Rimeligt bud.

Arne Lund fra EL har faktisk også overrasket mig.

Fra : flopper

Dato : 26-10-07 13:21

Allan K. Poulsen frembragte:

> [...]
> et forslag tillige har en model (her især økonomisk) for hvorledes forslaget

Nej du skal bare stemme blankt !

Flopper

Fra : Niels Pein

Dato : 25-10-07 21:52

Niels Pein skrev ...

> Nå, skal der handling bag ordene fra i sommers? Er der nogen der
> skal have flyttet krydset et andet sted hen end det sædvanlige,
> når der er valg 13. nov.?

Hmmm en blandet modtagelse i gruppen. Jeg ser ikke noget formål med at søge
tilbage for at finde ud af hvem der har skrevet hvad her i gruppen, men det
forekommer mig, at da sagen kom frem midt i sommer, var der en del mente, at
den her sag skulle vi huske til næste valg.

Anyway. Nu er der en del der mener at det er en for lille ting.
Det kan da godt være man synes det er en lille ting. Men jeg tænker nu ikke
så meget på selve loven som den er blevet, jeg tænker mere på princippet. At
der overhovedet bliver vedtaget en lov der begrænser vores frihed, når nu
statistikkerne viser at der ikke er noget problem der fordrer lovgivning.
Det synes jeg egentlig er lidt alvorligt.

Og at loven så bliver sjusket igennem, uden at man lytter til eksperterne,
men blot kører løs på fornemmelser og udokumenterede påstande, det synes jeg
heller ikke er smart.

Så jeg kunne godt tænke mig at sende et eller andet signal til politikerne,
så de måske bliver opmærksomme på, at vi (borgerne) opdager når de sjusker,
og at vi gerne ser lidt kvalitet i deres arbejde.

Der er ikke meget perspektiv i blot at flytte en stemme eller undlade at
stemme. Men jeg vil tro det kan rykke lidt mere, hvis man samtidig gør de
berørte parter opmærksomme at man har gjort det og hvorfor.
Selvfølgelig skal man stemme. Jeg tror ikke der er mange i dette land der er
mere interesserede i at vi kommer til stemmeurnerne end politikerne selv. Så
hvis man undlader at stemme, og sørger for at de ved hvorfor, så tror jeg
det er noget der vil blive bemærket på "borgen".

Undtagen måske hvis det blot er en enkelt landsbytosse fra Ulstrup der gør
det.

Men jeg agter at sende dette signal til politikerne. At de skal ikke bare
lave love på områder hvor der ikke er noget problem at lovgive om, og når de
laver love, så må de godt lige lade være med at sjuske det igennem forhastet
og uden at undersøge fakta.

Hvis ingen reagerer på den slags, så er jeg bange for vi kan ende et sted
hvor livet begynder at blive træls for sådan nogen som os, der godt kan lide
at køre mc, og lignende udfoldelser.

Forresten; loven rammer slet ikke mig, jeg har ingen børn, og mine søskendes
børn (som har fået nogle mc-ture ind imellem) er alle over 135 cm nu.
For mig er det princippet og måden det skrammel er lavet på. Denne lov er
bare et konkret eksempel der tydeligt illustrerer problemet.
Jeg vil gerne beholde en smule frihed og undgå overdreven formynderi. Så en
gang imellem må der siges "stop".
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-07 22:22

Niels Pein skrev:
> [...]
> forekommer mig, at da sagen kom frem midt i sommer, var der en del mente, at
> den her sag skulle vi huske til næste valg.

-Klip en masse jeg er enig i!

> [...]
> bare et konkret eksempel der tydeligt illustrerer problemet.
> Jeg vil gerne beholde en smule frihed og undgå overdreven formynderi. Så en

Vi bliver nok ikke mere enige!
Men vi har et paradoks som bliver vanskeligt at gøre noget ved.

Politikerne retfærdiggør deres eksistens gennem "politisk handlekraft".
Således har de altså behov for hele tiden at finde emner de kan kaste
sig over for
1) At komme i nyhederne
2) At vise handlekraft

Vi har de senere år set lovgivning (ikke kun vedrørende MC relaterede
emner) der ikke engang er fysisk gennemførlig?!?

Vi er i en situation der minder mig om en vits fra Nazi-tidens tyskland
- nemlig at
"Der Fürer har befalet barselstiden nedsat fre 9 til 6 måneder for at
øge tempoet i fremskaffelsen af soldster til østfronten"

Politik er for en stor dels vedkommende ikke længere et spørgsmål om
landets/befolkningens ve og vel, men om at holde gang i en virksomhed
med 179 medarbejdere med tilhørende service personale.
Dette ses også i de nyheder der vedrører politik, det handler ikke
længere om politik, men om det "spil" og "spinn" der foregår og omgiver
politikerne, hvis ikke det lige er et spørgsmål omhandlende hvilke
politiske tiltag der kan forventes for at imødegå nok en hændelse á at
fru Hansen har fået en rift i langefingeren efter hjemmehjælpen jar
renset hendes negle :-\

--
Dun@nt der mener demokratiet i Dk har spillet falit

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-07 06:28

Niels Pein wrote:
> [...]
> laver love, så må de godt lige lade være med at sjuske det igennem forhastet

Hvordan sender du et signal?

> Hvis ingen reagerer på den slags, så er jeg bange for vi kan ende et sted
> hvor livet begynder at blive træls for sådan nogen som os, der godt kan lide
> at køre mc, og lignende udfoldelser.

Forslaget er enstemmigt vedtaget - eneste "rene" parti i den sammenhæng
er vel Ny Alliance - men ikke medlemmerne. En blank stemme vil ikke
bringe flere MC-fornuftige folketingspolitikere.

Desuden er et valg ikke stedet for protester mod tåbelige enkeltlove -
hvis eneste MC-fornuftige sad hos Nationalsocialisterne ville jeg da
ikke stemme på dem alligevel.

Mit bidrag til at arbejde imod loven er ved at bringe emnet op når det
passer ind i sammenhængen - det kan være ved frokostbordet på arbejde, i
diverse fora på nettet osv. Hvis kun et fåtal af MC-isterne overhovedet
kender problemet batter modstand og "signaler" intet.

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-10-07 08:33

Niels Pein wrote:
> [...]
> at stemme. Men jeg vil tro det kan rykke lidt mere, hvis man samtidig
> gør de berørte parter opmærksomme at man har gjort det og hvorfor.

Stem, og send bagefter en mail til vedkommende hvor du redegør for sagen.

Jeg mener der for et par år siden blev snakket en del om lovsjuskeri. Og nu
skullrr der andre boller på suppen. Færre lovforslag, længere
forberedelsestid osv.

Hvem fremsatte dét forslag? Hvad har de at sige nu?

/jim

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:55

Niels Pein explained on 25-10-2007 :

<KLIP!>

Hear! Hear!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-10-07 22:23

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:

> Hvor meget skal der til? Hvad kan få danske vælgere op af stolene og
> op på barrikaderne? ... et forbud mod brun sovs?

Jeg forudser et stort marked for grøn madkulør
--
mvh Jes Vestervang (der synes at alle partier 65-100% elendige) @
SV1000S & DT125R

Fra : Asbjørn

Dato : 25-10-07 23:07

Er der ikke vigtigere ting i Danmark end denne 135 cm regel - som
f.eks. nedsættelse af afgifter på MC'er, der ikke brænder meget benzin
af (kan se at raske 600 ccm maskiner er virkelig fremme her for tiden.

Jeg kan ikke lige se, hvad fornuft der er i, at børn absolut skal ud
med farmand og køre en tur før de har vokset sig bare nogenlunde store
og stærke til, hvis det utænkelige skulle ske... - når det så er sagt
er det vel lidt hysteri, at bakketuren med kræftramte børn ikke er
lovlig mere, da kørslen foregår under kontrollerede forhold.

Jeg ligger mig sikkert ud med mange i denne usenet-gruppe, men
altså... det er ikke farligt at køre motorcykel, det er ikke farligt
at køre stærkt - men de to ting er en l****kombination, når den der
klaphat trækker ud fra sidevejen, og der så skal bremses hurtigt,
foretages en undvigemanøvre eller hoppes op af sadlen

Jeg vil ikke mene det vil være forsvarligt at lade en unge på en meter
tage med på en tur, hvor du skal være rede til at undvige brat eller
tage en tur i asfalten...men selvfølgelig, der sker jo aldrig noget
vel!?

Mvh. Asbjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 25-10-07 23:29

Asbjørn skrev:

> [...]
> tage med på en tur, hvor du skal være rede til at undvige brat eller
> tage en tur i asfalten...men selvfølgelig, der sker jo aldrig noget

Det har ikke et klap med en, to eller tre meter høje børn at gøre!

... og det er netop problemet med det danske demokrati - "deltagerne"
evner ikke at perspektivere IMO.

- Pointen er at din mening er mig og mine børn inderligt ligegyldig,
hvorfor du eller politikerne ikke skal blande sig i _om_ mine børn skal
køre MC - højest i hvordan.

- at have meninger om noget og at være bange for noget er ikke belæg nok
for at fratage andre mennesker deres ret til at vælge for sig selv og
for deres familier -

Holder man sig det for øje handler det pludselig om grundlæggende
værdier og ikke tåbelige enkeltsager.

--
Dun@nt - der mener det danske demokrati har spillet falit

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:26

"J.C.Kløve" was thinking very hard :

> [...]
> for deres familier -
>
> Holder man sig det for øje handler det pludselig om grundlæggende

Præcis! Det er de grundlæggende værdier det
handler om.

Hvorfor skal der pilles i den enkeltes frihed til
at handle fornuftigt inden for nogle overordnede
rammer? Det er denne tendens, og ikke enkeltsagen
der er afgørende.

Det er ikke et spørgsmål om hvor høje børn
skal/kan/må være for at sidde bagpå, det er
tendensen i lovgivningen der er bekymrende.

Det næste bliver jo at der skal lovgives om
hundesnores længde, højden på rideheste til børn
under 15 år og andre minimale detaljer ... bare
for at et politisk parti kan skaffe sig opmærksom
hed og 'sætte fingeraftryk'.

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-07 12:39

> [...]
> tage med på en tur, hvor du skal være rede til at undvige brat eller
> tage en tur i asfalten...men selvfølgelig, der sker jo aldrig noget

Jeg vil svar med et modspørgsmål. Er det mere forsvarligt at cykle med
purken bagpå ?

Ja gu er trafikken farlig og en moderne bil (eller bus) er den sikreste måde
at transportere børnene på. Men skal vi derfor forbyde børn at blive fulgt
til skole til fods, på cykel eller mc ?

/A

Fra : dots

Dato : 26-10-07 22:34

"Asbjørn" <s973402@student.dtu.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Klip---

Hr. Asbjørn glemmer vist helt, at det ikke kun er _farmand_ som kører med
børnene på mc´n, OG det kunne tænkes der findes flere enlige mødre end bare
mig, - med mcpap og UDEN bil/pap, som er NØDT til at transportere ungerne pr
mc.
Heldigt for mig at knægten nu er blevet 9 og lidt højere...
Ellers så var jeg da strax blevet snøret ind i endnu en snæversynethed, som
jeg også opfatter fra fatter Asbjørn, desværre.

dots

Fra : SB

Dato : 27-10-07 08:39

"dots" <dots@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers så var jeg da strax blevet snøret ind i endnu en snæversynethed,
> som jeg også opfatter fra fatter Asbjørn, desværre.

Tror at dem der er enig i forslaget har en formodning om man kører med 100%
over tilladte fartgrænse med sine unger bagpå.
kaster dem rundt i svingene så fodhvilere skrabere på, accelerere fra 0 til
100 på 4 sekunder osv. hvad jeg tvivler på nogen ville gøre med deres barn
bagpå.
men som så meget andet, er der en der kører råddent, ja så gør alle det, på
samme måde som er der en indvandre der er kriminel, ja så er alle.

Jeg har lidt samme problem som dig, vi har godtnok en bil, men den er konen
afhængig af, og de dage hun så ikke kan hendte tøsen i børnehaven, pga af
overarbejde, der er det så mig der skal.
Mine unger har kørt med siden de var 3 år, og de er aldrig faldt af endnu,
nu også ret svært bag på en guldwing med både ryglæn og armstøtte.
Der er selvf. lavet så de kan have støtte ved deres fødder også.
Om vinteren er det så foran på en 150 ccm scooter, for den mindste, hvor der
er masser af plads til hun kan sidde.

Og ja, man har da en anden måde at køre på når de er med, lige før man rent
sikkerheds mæssigt burde have dem med hele tiden, da der jo ikke er påvist
ulykker med børn under 1,35 cm bag på en MC de sidste 10 år

Søren

Fra : Asbjørn

Dato : 26-10-07 00:37

On 26 Okt., 00:29, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> for deres familier -
>
> Holder man sig det for øje handler det pludselig om grundlæggende

Jeg kan allerede lugte blod på tanden

Håber dog vi kan være lidt konkrete - med alt det rigtige kluns på,
burde du kunne børste støvet af bukserne efter rutsjeturen, når det
der rådyr løb ud fra skoven, men har du tænkt konsekvenserne igennem
for ungen bagpå?

Barnets knogler tåler ikke vægtbelastningen fra motorcyklen i samme
grad som dig.

Børn er ikke et familieanliggende i sikkerhedsmæssig forstand - der
findes heller ikke nogle frihedsret til at lade en 5-årig søn rende
rundt med et jagtgevær, fordi du selv er storvildt-jæger... det er en
sag for de herlige politikerne, der laver lovene.

Jeg skal ikke sige, at børn bagpå er uansvarligt, hvis der køres
stille og roligt med alt udstyret til ungen, men et eller andet sted
skal færdselsregler jo åbenbart være firkantede!!

Mvh. Asbjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-10-07 06:20

Asbjørn skrev:

> [...]
> stille og roligt med alt udstyret til ungen, men et eller andet sted
> skal færdselsregler jo åbenbart være firkantede!!

Jeg har kørt med de ældste da de var små - så det kan jeg besvare
bekræftigende - jeg har tænkt det igennem og din konklussion er i øvrigt
forkert - børnene tåler i langt højere grad end en gammel forkaltket
knark som mig en tur i jorden. De kommer da også med på en jagt, hvis
muligheden byder sig, og skal være med til at slagte det med vi spisr
når det er betimeligt (vi køber lidt grise kør og høns i efteråret
- sådan er det her i famillien - og jo mine børn er _mit_ anliggende,
her må moder omklamrende samfund pakke sig (jagtvåben reguleres af
våbenloven, så det er jo fair nok)

Fra : Dr. Enduro

Dato : 26-10-07 08:30

J.C.Kløve skrev:

> og jo mine børn er _mit_ anliggende,
> her må moder omklamrende samfund pakke sig

Det der tror jeg ikke du får særlig mange til at skrive under på. Hvis
du nu ikke sendte dine børn i skole, ikke gav dem mad eller tæskede dem
fra morgen til aften, så skal jeg love for at det var samfundets opgave
at gribe ind.

--

Hilsen Jan (der kender nok mennesker der er vokset op i et diktatur til
at han gerne råber et trefoldigt leve for vores demokrati!)

GSX 750 AE

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:36

Dr. Enduro expressed precisely :
> [...]
> til aften, så skal jeg love for at det var samfundets opgave at gribe ind.

Næææh - men man må da godt undervise dem hjemme,
indoktrinere dem religiøst og politisk, fodre dem
med havregød og levertran dagligt - helt uden
problemer.

Der er ret vide grænser for hvad der er normal
opdragelse og vanrygt. Alle synes vel at det er
sund fornuft at gribe ind hvis der er tale om
vanrygt og mishandling. Det har vist ikke meget
at gøre med at sidde bagpå en MC?

Fra : Dr. Enduro

Dato : 26-10-07 14:34

Hekto skrev:

> Alle synes vel at det er
> sund fornuft at gribe ind hvis der er tale om
> vanrygt og mishandling. Det har vist ikke meget
> at gøre med at sidde bagpå en MC?

Det er heller ikke hvad jeg siger. Jeg siger, at det i nogle tilfælde er
i orden for staten at gribe ind over for, hvordan man må behandle sine
børn. Det synes du tilsyneladende også (se citatet foroven). Så er det
altså et spørgsmål om at finde ud af, hvor grænsen går. For nogle er det
f.eks. helt ok at give deres børn et par på hovedet, hvor samfundet så
går ind og siger, at det er det ikke. På samme måde med børn på mc. Om
det så hviler på hysteri eller videnskabelige erkendelser er en helt
anden ting. Jeg tror heller ikke du med en videnskabelig undersøgelse i
hånden får overbevist Søren Krarup om, at det er skadeligt for børn at
slå dem. Hans argument: Det hører til privatlivets fred at afgøre dette...

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 14:49

Dr. Enduro presented the following explanation :
> [...]
> ok at give deres børn et par på hovedet, hvor samfundet så går ind og siger,
> at det er det ikke. På samme måde med børn på mc.

Det er vi for så vidt enige i.

I dette enkeltstående tilfælde er det så grænsen
som det offentlige sætter, der ikke synes at være
rimelig. Ikke al den stund at børn må køre uden
cykelhjelm, eller må sidde bag på en cykel ...
for lige at fremdrage disse andre enkeltstående
eksempler.

Fra : Armand

Dato : 26-10-07 16:13

Hekto skrev:

> I dette enkeltstående tilfælde er det så grænsen
> som det offentlige sætter, der ikke synes at være
> rimelig. Ikke al den stund at børn må køre uden
> cykelhjelm, eller må sidde bag på en cykel ...

Faktisk ændredes omtrent samtidig sele-loven så taxa'er meget bekvemt
kan bruges som skolebusser for børnehavebørn - Uden selekrav =
Hvor ligger de folkevalgtes bekymring over børnens trafiksikkerhed dér??

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 23:35

Armand wrote:

> Faktisk ændredes omtrent samtidig sele-loven så taxa'er meget bekvemt
> kan bruges som skolebusser for børnehavebørn - Uden selekrav =
> Hvor ligger de folkevalgtes bekymring over børnens trafiksikkerhed dér??

- under taburetten?
--

/Hekto
"Women are like elephants to me. I like to look at 'em, but I wouldn't want

Fra : Jim Andersen

Dato : 29-10-07 09:22

Armand wrote:
> Faktisk ændredes omtrent samtidig sele-loven så taxa'er meget bekvemt
> kan bruges som skolebusser for børnehavebørn - Uden selekrav

Var det ikke fordi de så kunne bruges til at køre et barn til hospitalet?

/jim

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-10-07 08:29

Asbjørn wrote:
> Børn er ikke et familieanliggende i sikkerhedsmæssig forstand - der
> findes heller ikke nogle frihedsret til at lade en 5-årig søn rende
> rundt med et jagtgevær, fordi du selv er storvildt-jæger...

Jeg tror ikke han kan bestå prøven til at tage jagttegn.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 26-10-07 13:33

Asbjørn explained on 26-10-2007 :
> [...]
> stille og roligt med alt udstyret til ungen, men et eller andet sted
> skal færdselsregler jo åbenbart være firkantede!!

Hvad er konsekvensen af at børn kører på cykel i
trafikken ... det er måske også lige pludseligt
uansvarligt? Hvad med rutchebanen på legepladsen?
Karusellen? o.s.v.

Vi taler jo trods alt ikke om at køre vædeløb med
børn bagpå!

Sammenligningen med jagtgeværet er ude hampen!
Hvis ike børn er et familieanliggende, hvad er
det så? Overdrager vi dem til staten efter
fødslen? Er der pligt til at få børn ... eller
forbud imod det???

Forældre har pligt til at holde opsyn med deres
afkom. Man betror også forældre evnen til at
opdrage deres børn ud fra sund fornuft. Lige
pludseligt rækker det så heller ikke, og der må
lovgives om noget der faktisk aldrig har vist sig
som et problem! Det må da være utidig indgriben.

Havde der så bare i loven været stillet krav til
fornuftig påklædning, så havde det måske været
rimeligt! Istedet er der krav om sikkerhedsseler
i en papæske-sidevogn!

Fra : google@pein.dk

Dato : 26-10-07 09:22

On 26 Okt., 07:28, Torben Scheel <torben_sch...@hotmail.com> wrote:

> Hvordan sender du et signal?

En mail f.eks.
Jeg skal bare lige have fundet ud af hvor den skal hen, og så have
lavet en fornuftig formulering.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-07 12:49

> En mail f.eks.
> Jeg skal bare lige have fundet ud af hvor den skal hen, og så have
> lavet en fornuftig formulering.

Jeg skrev til var Lene Espersen i sommers.

Men ellers er de trafikpolitiske ordførere nok de mest relevante på den her
"enkeltsag"

Fra : SB

Dato : 26-10-07 15:14

> Jeg skrev til var Lene Espersen i sommers.
>
> Men ellers er de trafikpolitiske ordførere nok de mest relevante på den
> her "enkeltsag"

Hvad svarede hun?

/Søren

Fra : Armand

Dato : 26-10-07 16:14

SB skrev:

> Hvad svarede hun?

Jeg tror at dét (at skyde bolden videre til trafikordførerne) var det
mest faktuelle i hendes svar!

--
Armand.

Fra : google@pein.dk

Dato : 26-10-07 09:30

On 26 Okt., 00:07, Asbjørn <s973...@student.dtu.dk> wrote:

> [...]
> tage med på en tur, hvor du skal være rede til at undvige brat eller
> tage en tur i asfalten...men selvfølgelig, der sker jo aldrig noget

Ja det er jo netop det! Statistikkerne har vist at det faktisk ikke er
noget der sker. I hvert fald så sjældent så der ikke eksisterer noget
problem.
Og hvorfor så lovgive om det?

Du er i din fulde ret til at mene det ikke er forsvarligt, men når nu
virkeligheden er at der ingen problemer er med det, hvorfor så lave en
lov der begrænser borgerne i deres handefrihed?
Så skulle man da have en eller anden velbegrundet fornemmelse af at
det ville blive et problem i fremtiden, men det er der jo heller ikke
noget der tyder på.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Max Andersen

Dato : 26-10-07 10:06

google@pein.dk wrote:

> Ja det er jo netop det! Statistikkerne har vist at det faktisk ikke er
> noget der sker. I hvert fald så sjældent så der ikke eksisterer noget
> problem.
> Og hvorfor så lovgive om det?

Ja, netop. Man burde mene at der var rigeligt at tage sig af inde på
borgen end at lovgive om ting der ikke er problemer med.

Men hvis man ikke tager stilling til relle problemer, kan man jo altid
finde på nogen man vil tage stilling til. Det er åbenbart mere relevant(!)

Max

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 26-10-07 10:25

On 25 Okt., 21:44, "Dr. Enduro" <gæts...@mail.dk> wrote:

> Villy Søvndal.
>
> --
>
> Hilsen Jan
>
> GSX 750 AE

HA! Villy har da det nemmeste job i hele verdenen! Han ævler og bævler
og lover guld til alle dem som ikke har det i forvejen. Uden at
anvise, hvordan regningen skal betales. Hvis det stod til ham havde vi
gammel-sovjetisk planøkonomi.
Onu til hvorfor han har det letteste job af alle: Manden kommer jo
aldrig nogen sinde til ansvar for sin politik, for der er jo ingen der
gider lege med ham. Ikke engang smilende Sussi - øh... Helle var det
vist!
Nå, men det har jo alt sammen ikke meget med MC'er at gøre!

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 26-10-07 10:34

> [...]
> for deres familier -
>
> Holder man sig det for øje handler det pludselig om grundlæggende

Nu bliver det da lidt for broget.

Alt for meget her i vores lille land handler om "at have ret til" -
uanset på hvis bekostning denne ret tiltages.

Man kan jo omvendt argumentere for at politikkerne - om nogen - har
både ret og pligt til at beskytte børn, som er for små til at overskue
egne såvel som velmenende forældre's samt evt. andre familiemedlemmers
gode intentioner om en hyggelig tur på motorcykel.
Nå ja, statistikken bliver hevet frem som argument. Men statistikker
kan man jo som regel få til at passe på lige hvad man ønsker.
Statistikken siger også at det er godt og vel 30 gange så farligt at
køre på MC som at køre i bil.

Med en voksende, broget skare af motorcyklister kan en præventiv lov
om beskyttelse af børnene meget vel redde nogle unge liv. Og det kan
man vel næppe argumentere så voldsomt imod?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-10-07 11:20

brian@groth-knudsen.dk skrev:

> Med en voksende, broget skare af motorcyklister kan en præventiv lov
> om beskyttelse af børnene meget vel redde nogle unge liv. Og det kan
> man vel næppe argumentere så voldsomt imod?

Selvfølgelig kan man det
Din præmis er din uinskrænkede ret til at bestemme mine værdier, og som
sådan retten til at vurdere hvad jeg skal udsætte mine børn for af ricici.

Det er ikke min præmis.
Min prænis er ej heller at et langt liv er et godt liv - men at et
meningsfuldt liv er et godt liv - om det så bliver kort eller langt.

Jeg fordrer den frihed til at præge mine børn med mine holdninger og mit
livssyn - præcis som alle andre forældre.

En del af det livssyn er at give dig ret til selv at bestemme over dit
liv. Men det er selvfølgelig en gave der afstedkommer et tungt ansvar,
for det fordrer at _du_ påtager dig ansvaret, istedet for at overlade
det til professionelle politikere.

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-10-07 12:28

brian@groth-knudsen.dk wrote:

> Med en voksende, broget skare af motorcyklister kan en præventiv lov
> om beskyttelse af børnene meget vel redde nogle unge liv.

Din definition af liv.

Læste i et mc-blad om en afstemning ang. meningen med livet.
Førsteplads: At køre MC.
Andenplads: At give og modtage kærlighed.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-07 19:24

On Fri, 26 Oct 2007 13:27:54 +0200, Jim Andersen wrote:

> Din definition af liv.

Week-end'ens London tur gav mulighed for at se nyopsætningen af RENT,
historien om en AIDS syg med et år tilbage, og hans omgangskreds. Mens hele
omgangskredsen var ved at gå i hundene oven "patienten", så var den syge
den eneste med et liv. :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Anders Majland

Dato : 26-10-07 12:44

> Med en voksende, broget skare af motorcyklister kan en præventiv lov
> om beskyttelse af børnene meget vel redde nogle unge liv.

Der er ikke kommet små børn alvorligt til skade som mc passager i "mands"
minde - Så hvor er problemet der skal lovgives imod ?

Kunne du forestille dig en lov der forbød at have børn som passager på
cyklen ?
Eller forbyde børn under Xår eller Ycm at færdes alene til fods i trafikken
?

Hensigten kan være den samme - at beskytte børnene ... De love vil bare
ramme langt flere.

> Og det kan
> man vel næppe argumentere så voldsomt imod?

Netop derfor at alle politikerne stemte for - For der vild være politisk
selvmål at stemme imod en lov hvis hensigt det er at gøre det sikrere ...

Fra : Armand

Dato : 26-10-07 12:32

Faldt lige over en for mig hidtil ukendt site:

http://www.politikerlede.com/index.htm

Enjoy!

--
Armand.

Fra : Asbjørn

Dato : 28-10-07 02:35

On 26 Okt., 13:36, Hekto <ur...@urxgb.qxROT13> wrote:
> [...]
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
> Verein'www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og

Tja... der er mange fare-forhold samfundet og forældre skal tage
hensyn til. Et eller andet sted tages der jo altid et kollektivt valg
om hvor grænsen går mellem lovgivningens rammer og forældrenes rammer
- med denne nye regel har lovgivningen bevæget sig ind på felt, der
tidligere stod forældre frit for.

Jeg synes ikke det er 'fair' at sammenligne cykel-kørsel og motorcykel-
kørsel rent sikkerhedsmæssigt - kun en tumpe vil kører på motorvejen
iført badebukser og sandaler og kun en tumpe vil iføre sig hockey-
dragt og hjelm for at køre 1 km ned til kiosken efter øl.

Styrt ved 20-30-40 km/t kan give lidt hudafskrabninger, hvis ikke der
sker andet end en rutsjetur - ved 70-80 og derover bliver
hudafskrabningerne rigtigt grimme og risikoen for et fatalt udfald ved
møde med et andet køretøj, autoværn, træ eller lign. stiger kraftigt.

Det er bevist at børns knogler er svagere end voksnes - kommer børn
først i lag med motorcyklen på 200 kg under et rutsjetur er deres odds
altså væsentligt ringere end voksnes - 75 % af alle motorcyklen
skyldes tåbelige bilister, så det kan altså ikke forsvares ved bare at
køre pænt, fordi der er børn med.

Jeg er glad for at, der er nogle politikere, der har taget initiativ
til at gøre noget ved sagen - om så det egentlige formål er knapt så
nobelt, skal jeg ike kommentere

Mvh. Asbjørn
....snart CB450S

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-07 04:06

Asbjørn skrev:

> [...]
> tidligere stod forældre frit for.
>
> Jeg synes ikke det er 'fair' at sammenligne cykel-kørsel og motorcykel-

Du har lige påstået at 75% af uheldene skyldes biler - hvad er
forskellen for de 75%???

> kun en tumpe vil kører på motorvejen
> iført badebukser og sandaler og kun en tumpe vil iføre sig hockey-
> dragt og hjelm for at køre 1 km ned til kiosken efter øl.

Bevar mig vel - du udtaler dig på et niveau der er en politiker værdig :-\

Prøv lige at læs lidt op på tingene inden du udtaler dig skråsikkert.

> [...]
> hudafskrabningerne rigtigt grimme og risikoen for et fatalt udfald ved
> møde med et andet køretøj, autoværn, træ eller lign. stiger kraftigt.

Er det noget du selv har regnet ud, eller har du en kilde?

> Det er bevist at børns knogler er svagere end voksnes -

Link til dette bevis tak

> Jeg er glad for at, der er nogle politikere, der har taget initiativ
> til at gøre noget ved sagen - om så det egentlige formål er knapt så
> nobelt, skal jeg ike kommentere

Det kan og må du selvfølgelig mene, sådan er et frit samfund -
ihvertfald indtil nogle politikere tager initiativ til at gøre noget ved
"sagen" :-\

Fra : Niels Pein

Dato : 28-10-07 11:59

"Asbjørn" skrev ...

> [...]
> hudafskrabningerne rigtigt grimme og risikoen for et fatalt udfald
> ved møde med et andet køretøj, autoværn, træ eller lign. stiger

Og hvad så med de andre køretøjer der møder dig? Det sker jo ofte at nogle
bliver påkørt, og så er man vel generelt dårligere stillet som cyklist end
som motorcyklist, grundet forskellen i den beklædning og det udstyr man har
på.

> Det er bevist at børns knogler er svagere end voksnes - kommer
> børn først i lag med motorcyklen på 200 kg under et rutsjetur er
> deres odds altså væsentligt ringere end voksnes -

Hvad mener du med "kommer i lag med"? Måske tager jeg fejl, men mit indtryk
er at man kommer yderst sjældent "i lag med" sin egen motorcykel under et
styrt.

> 75 % af alle motorcyklen skyldes tåbelige bilister, så det kan
> altså ikke forsvares ved bare at køre pænt, fordi der er børn med.

Hvis tallet ellers er rigtigt, så er mit ovenstående spørgsmål blot endnu
mere aktuelt. Og hvad så med de andre køretøjer der møder dig? Er det så
bedre at være på cykel?

> Jeg er glad for at, der er nogle politikere, der har taget initiativ
> til at gøre noget ved sagen

Hvilken sag? Der er jo netop ingen ulykker sket, så der er jo ingen sag at
tage fat på. Det er jo netop humlen.

Og forresten.
Hvis du kun svarer på den ene ting af ovenstående, så klip lige resten væk,
hvis du ellers bekymrer dig lidt om at følge etiketten i nyhedsgrupper. På
forhånd tak.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Asbjørn

Dato : 28-10-07 02:44

On 26 Okt., 22:33, "dots" <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> Ellers så var jeg da strax blevet snøret ind i endnu en snæversynethed, som
> jeg også opfatter fra fatter Asbjørn, desværre.

Tja, hvis du står som Venstre-mand til en fest i Ungdomshuset, kan du
ikke undgå at virke snævert-synet

Spøg til side - jeg kan godt se det sjove i at give et barn, hund,
kone, kæreste en tur på motorcyklen - det er jo også en del af det -
men jeg må jo bare konstatere at et flertal af gruppens brugere har
set sig sur på, at reglerne nu bliver skærpet. Jeg forsøger blot at
komme ind i diskussionen med nogle fornuftige synspunkter, ligesom du
gør, med hvilke fordele og ulemper, der er ved at der kommer nye
regler.

Når du siger, du er NØDT til at transportere ungen med MC er det jo
også en sandhed med modifikationer... der er ingen, der forbyder dig
at køre bil, tage cyklen(kender ikke afstand , tage toget, finde en
skole tættere på - det er et valg du selv har taget, fordi du er glad
for motorcyklen!

Mvh. Asbjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-07 04:10

Asbjørn skrev:

> [...]

> at køre bil, tage cyklen(kender ikke afstand , tage toget, finde en
> skole tættere på - det er et valg du selv har taget, fordi du er glad

Der er ingen somhelt grund til at foretage bemeldte ingreb overhovedet
INTET! Ingen huled at referere til eller lignende - alene din og dine
ligesindedes fantasi og neuroser ligger til grund for beslutningen - og
det er fanme for groft at begrænse min og mine ligesindedes frihed, som
følge af din fantasi - og så ken det vist ikke udtrykkes meget mere præcist.

Fra : cbm

Dato : 28-10-07 10:10

Den her er faktisk vældig interessant.. Det er godt nok en svensk
undersøgelse, men den er sikkert rimelig tæt på de danske forhold.. Den
siger ikke direkte noget om børn på MC, men hvis der er børn mellem de
dræbte må det være meget få da næsten alle dræbte er føreren selv.. Men her
står også noget om hvor mange som egentlig er solo ulykker.. hvor mange som
skyldes for høj hastighed osv... Både skræmmende og interessant og giver
noget at tænke over..
www.vv.se/filer/27656/Mc-OLA%20-%20For%20safer%20motorcycle%20traffic.pdf

Fra : Hekto

Dato : 29-10-07 12:10

cbm pretended :
> [...]
> høj hastighed osv... Både skræmmende og interessant og giver noget at tænke

Ret så spændende!

Fra : Hekto

Dato : 29-10-07 11:52

"J.C.Kløve" laid this down on his screen :
> - og så ken det vist ikke udtrykkes meget mere præcist.

Det bliver ihvertfald svært!

Fra : Asbjørn

Dato : 28-10-07 10:53

On 28 Okt., 04:09, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> følge af din fantasi - og så ken det vist ikke udtrykkes meget mere præcist.

Hvis fantasi?

Du påråber dig frihed, men vil ikke kommenterer tekniske detaljer?!

Fantasi og statistik er forresten to helvedes gode ting at have med
sig, når du efter 10 års kørsel har lullet dig selv i søvn med at alle
andre mennesker på vejene kører som de skal - og så trækker en
modkørende bil ind foran dig i et venstre-sving (udgør en væsentlig
del af uheld)

Fantasi eller ej, den slags ting sker, og du er en idiot, hvis du ikke
er forberedt på forskellige scenarier - og også har tænkt
konsekvenserne igennem med bagsædepassageren!

....Jeg synes nu det er interessant at ulykker med passager i den
svenske undersøgelser er begrænset til nogle få stykker om året - kan
det skyldes, der køres lidt pænere!?

Mvh. Asbjørn

Fra : Niels Pein

Dato : 28-10-07 12:12

"Asbjørn" skrev ...

> - og så trækker en modkørende bil ind foran dig i et
> venstre-sving (udgør en væsentlig del af uheld)

Har du en kilde til at det skulle udgøre en væsentlig del af uheld?

> Fantasi eller ej, den slags ting sker, og du er en idiot, hvis du
> ikke er forberedt på forskellige scenarier - og også har tænkt
> konsekvenserne igennem med bagsædepassageren!

Forældre har vel netop tænkt sig om gennem tiderne, og sikret børnene godt
mod uheld (også ved måden at køre på), siden der ikke er sket uheld i
længere tid.
Jeg ser stadig ingen grund til indgriben.

> ...Jeg synes nu det er interessant at ulykker med passager i den
> svenske undersøgelser er begrænset til nogle få stykker om året -
> kan det skyldes, der køres lidt pænere!?

Jeg gætter på det er fordi _langt_ de fleste kilometer bliver tilbagelagt
single.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Asbjørn

Dato : 28-10-07 11:04

On 28 Okt., 04:05, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
>
> Det kan og må du selvfølgelig mene, sådan er et frit samfund -
> ihvertfald indtil nogle politikere tager initiativ til at gøre noget ved

Link:

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=627/sprog=1/grp=8/menu=1/

Skelettet udvklet og forstærkes indtil det 25'ende år. Leg og motion
opbygger ligeledes en tættere og dermed stærkere knoglemasse.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-07 13:24

Asbjørn skrev:

> http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=627/sprog=1/grp=8/menu=1/
>
> Skelettet udvklet og forstærkes indtil det 25'ende år. Leg og motion
> opbygger ligeledes en tættere og dermed stærkere knoglemasse.

Leg og motion?
Hvad vil du anbefale?
Klappekage i rundkreds - det er der vist ikke registreret skader ved (i
lighed med tilskedekommende børn som følge af uheld på MC - uden
sammenligning i øvrigt.)

Fodbold --> Mange skader hvert år på bevægeapparatet.

Håndbold --> Mange skader hvert år på bevægeapparatet. yderligere ses
invaliderende skader hos især piger hvert år.

Ridning --> Dødsfald registreret og alvorlige kvæstelser almindeligt
forekommende.

Cylking --> Dræbte hvert år

Badminton --> Ledbåndsskader almindeligt forekommende

Du må gerne selv fortsætte listen over populære idrætsgrene...

Ud fra din bekymring for vi andres børn, så er der ikke meget motion fra
breddeidrætten tilbage at vælge mellem.

Det sagt - i linket nævnes den specifikke forskel i styrke og
elesticcitet ikke, herunder kan modstand over for belastninger og brud
ej heller udledes. Der står blot nogle almindeligheder om at skelettet
udvikles til man når, hvad jeg gætter på er din alder +- 5 år

Du har en _holdning_ til børn og MC - fint nok, den skal du have lov til
at have, og så kan du undlade at tage dine egne børn med på MC, når og
hvis du får nogen - i modsætning til dig vil jeg nemlig ikke tvinge dig
til at leve efter mine normer og dermed tvinge dig køre med børn på MC.

Men det berettiger ikke til at du skal forulempe vi andre med regler for
at vi skal følge dine moralbegreber.

Fra : Hekto

Dato : 29-10-07 11:46

on 28-10-2007, Asbjørn supposed :
> Skelettet udvklet og forstærkes indtil det 25'ende år. Leg og motion
> opbygger ligeledes en tættere og dermed stærkere knoglemasse.

Er det ikke den gamle historie om piletræet???

En hård knogle brækker - en blød bøjer.

Jeg ser intet i din argumentation som ikke også
burde gælde for børn på cykler og heste? Din
teori om at styrt ved lave hastigheder 'kun'
giver hudafskrabninger holder ikke IRL.

Hvis politikkerne nu skal opføre sig ansvarligt,
hvorfor skal de så samtidigt være
snævertsynede????

Fra : Asbjørn

Dato : 29-10-07 21:27

On 28 Okt., 13:23, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> til at leve efter mine normer og dermed tvinge dig køre med børn på MC.
>
> Men det berettiger ikke til at du skal forulempe vi andre med regler for

Med al respekt tror jeg du tager munden for fuld. Nu er jeg ikke læge,
så det var det bedste link, jeg lige kunne finde i farten - skulle
diskussionen fortsætte ville jeg nok fremhæve noget bedre
dokumentation. Min kæreste er til gangæld noget indenfor medicin -
humanbiologi (og nej, det har intet med humanioara at gøre, det er
hardcore naturvidenskab om mennesker) - så min baggrundsviden er i
orden. Begrav dig lidt i emnet over en god spand kaffe og læser lidt
om knoglernes udvikling.

Ja, det er farligt at cykle, spillefodbold osv. - men også skide-sjovt
og godt for børns udvikling - så lad være med at lægge de ting oveni
hatten på, hvad sådan_nogen_som_mig går og tænker. Mine børn skal sgu'
også have noget at glæde sig til, når de vokser hvad angår motorcykel,
bil, øl, fiskefilet og hornmusik!

Jeg vil da afslutte emnet med at konstatere, at der inden for MC-
gruppen er massiv modstand mod den nye lov - man kan ikke leve uden at
løbe visse risici, men sådan som nogle biler kører på vejene, kommer
jeg aldrig til at køre rundt med små unger omme bag på - hvad I gør,
skal jeg ikke bestemme, men nu har I fået min mening til at supplere
med!

Men hvad er en diskussion, hvor alle klapper hinanden på ryggen over
de intet-anende politikere -

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-10-07 21:45

Asbjørn skrev:

> [...]
> løbe visse risici, men sådan som nogle biler kører på vejene, kommer
> jeg aldrig til at køre rundt med små unger omme bag på - hvad I gør,

Dine rationelle overvejelser - dit valg - jeg vil aldrig klandre dig for
det.

> men nu har I fået min mening til at supplere
> med!

...og den er altid velkommen, og værd at tage med i betragtning når der
skal træffes et valg.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-10-07 09:56

Asbjørn wrote:
> [...]
> jeg aldrig til at køre rundt med små unger omme bag på - hvad I gør,
> skal jeg ikke bestemme, men nu har I fået min mening til at supplere

Jeg har ikke noget mod fornuftig beskyttende lovgivning - men netop
denne er noget klamphuggeri. Læs kommentarerne om loven fra juni -
lovforslaget var ikke så ringe, men 2. og 3. behandlingen gav de 135cm
ud af det blå (måske for nemheds skyld).

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.motorcykel/browse_thread/thread/ab384af37e134886/084caf6309653c11?lnk=gst&q=torben+scheel#084caf6309653c11

--
vh
Torben

Fra : Hekto

Dato : 30-10-07 11:30

Torben Scheel laid this down on his screen :
> [...]
> ikke så ringe, men 2. og 3. behandlingen gav de 135cm ud af det blå (måske

De 135 cm er sansynligvis grebet ud af luften for
at gøre det 'lettere' at forstå og administrere.

Til gengæld fatter jeg ikke hvordan nogen
overhovedet kan tænke på at spænde nogen fast til
en 3-hjulet MC eller en sidevogn med en
sikkerhedssele. Det må hidrøre fra een eller
anden 'bil-tankegang'.

Fra : Asbjørn

Dato : 29-10-07 22:11

> [...]
> til at leve efter mine normer og dermed tvinge dig køre med børn på MC.
>
> Men det berettiger ikke til at du skal forulempe vi andre med regler for

Læs links:

Kommentar omkring børn der kører deres offroadere ulovligt ud på de
rigtige veje:

http://www.cincinnatichildrens.org/about/news/release/2005/3-motorbikes.htm

"Motorbikes are two-wheeled vehicles, such as motorcycles and dirt
bikes, and are intended for off-road use," says Wendy Pomerantz, MD,
an emergency medicine physician at Cincinnati Children's and the
study's lead author. "Riding motorbikes is dangerous because the
rider's body is fully exposed and there is very little protection
during a crash. Fast vehicles, combined with immature skeletal
systems, strength, coordination and judgment of many young riders,
result in increased potential for injuries."

Læs venligst: combined with immature skeletal systems
Kommentar fra forsikrings-selskab:

http://www.progressiveic.com/n26mar05.htm

"Additionally motorbikes are fast vehicles and many young drivers have
immature skeletal systems and strength. "
Rapport fra: Monash University - Accident Research Center

http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc056.pdf

se pdf side 34 (dokument sidetal: 24):

"A number of British studies of chilfren involved in "scramling"
motocross have commented that children with immature skeletons are
more prone to injury (...) and that the severity of injuries sustained
by children is greater than for adults(...)"

Jeg vil afslutte mine indlæg til dette emne med at kommenterer risiko
- jeg vil tage børn med i flyveren, i en bil, ud på en fodboldbane og
ud på en cykel, når de viser de kan holde balancen og kender trafik
reglerne... men ikke ud bag på motorcyklen - dertil er ungers
størrelse, styrke og vægt sgu' ikke egnet til at færdes ude blandt
biler og andet tungt skyts. Dette er min personlig holdning og jeg
håber de tre links sammenholdt med diverse ulykkesstatistikker (se
bl.a. den svenske i denne tråd)viser, hvorfor jeg har denne!

Mvh. Asbjørn

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-10-07 22:59

Asbjørn skrev:

> Læs links:
>
> Kommentar omkring børn der kører deres offroadere ulovligt ud på de
> rigtige veje:

Nu får ungerne ikke ligefrem lov til at at syre når de er med på MC -
det er kun i bilen de får lov til det.

> Læs venligst: combined with immature skeletal systems

Læst

> [...]

> more prone to injury (...) and that the severity of injuries sustained
> by children is greater than for adults(...)"

Hvilket også gør sig gældende for ridning, cykling og andre udfoldelser
- igen jeg tager underne med til race, men kun som tilskuere - bagpå
MC'en kører vi skam ganske konservativt og pænt.

> [...]
> håber de tre links sammenholdt med diverse ulykkesstatistikker (se
> bl.a. den svenske i denne tråd)viser, hvorfor jeg har denne!

Dit valg vil jeg ikke angribe. (og det mener jeg skam helt ærligt jeg
respekterer skam et overvejet valg)

Jeg agter ikke at vælge om, og når den mindste (1 år) udviser interesse
for at køre MC - det være sig som 5 årig, eller som 25 årig, så kommer
hun med (hvis hun selv vil).
Den mellemste (9 år i DEC.) er ikke fascineret af at sidde bag på, så
han slipper - den ældste (15, 16 i JAN) elsker det og er en drøm af en
bagsædepassager, hun var 5 første gang hun var med. - Vi har da for
øvrigt en aftale om at køre til Syd Frankrig når hun bliver 18 og selv
får MC

Ingen plads på MC'en uden hele molevitten - hjælm, rygbeskytter,
støvler, handsker og læder med diverse beskyttere.

"Det tunge skyts" mejer adskildelige cylkister og bilister ned hvert år
- her er der faktisk statistisk grundlag for at påvise en reel risici
for børnenes liv og førlighed.
Dette vælger jeg at ignorere (som også du gør) og tager underne med i
madkassen.

Forskellem kommer først til udtryk ved MC, hvor du vurderer risici
højere, trods manglende statistisk påviselig årsag.

Skulle jeg kommentere et valg du "tilsyneladende" har taget (og tag
dette som en velment råd af bekymring for dit ve og vel) - den korte
køretur med 50 ned til kiosken koster flere livet end motorvej - så
netop på denne tur bør du nok i særlig grad tage alt sikkerhedsudstyret på!

Fra : Asbjørn

Dato : 30-10-07 00:45

> [...]
> køretur med 50 ned til kiosken koster flere livet end motorvej - så
> netop på denne tur bør du nok i særlig grad tage alt sikkerhedsudstyret på!

Nå, ja - så fik vi vist slået fast, at der ikke er nogen af os, der er
særligt radikale i holdning!

>Ingen plads på MC'en uden hele molevitten - hjælm, rygbeskytter,
>støvler, handsker og læder med diverse beskyttere.

Dertil kan jeg jo kun foreslå, at børn skal dyrke meget motion - så
bliver skelet-strukturen også stærkere, udover de kan tæske dem i de
større klasser

Statistik kan bruges til mange ting, og heldigvis kan jeg se at både
uheld med voksne og unge passagerer er underrepræsenteret i
statistikkerne - måske fordi der netop køres ekstra defensivt, mere
opmærksomt osv.

Jeg er ikke trafik-ekspert og emnet kan nok debateres til
uendelighed, men jeg vil ikke nu stadig aldrig tage børn med bagpå,
før de lige har nået en vis størrelse, ikke bestemt af en meterstok,
men mere statur, fysisk styrke og ikke mindst hvordan hovedet er
skruet på (bliver der gjort, hvad der bliver sagt!) - og jeg tror nu
nok loven er kommet for at blive, så der er vel hellet ikke så meget
at vælge imellem?!

Mvh. Asbjørn

Fra : stupmail@gmail.com

Dato : 01-11-07 14:49

On 29 Okt., 22:58, "J.C.Kløve" <j...@aats.dk> wrote:

> [...]
> køretur med 50 ned til kiosken koster flere livet end motorvej - så
> netop på denne tur bør du nok i særlig grad tage alt sikkerhedsudstyret på!

Hej

Jeg vil lige give en kommentar til debatten, da jeg for kort tid siden
snakkede med en læge, som er medlem af det europæiske
trafiksikkerhedsarbejde via FIM om emnet og han vurderer også, at
loven i Danmark er baseret forkert og er helt uden for proportioner i
forhold til resten af landene i EU, hvor reglerne slet ikke er så
stive (Det hedder det altså på dansk!! Ordet rigid er det engelske
ord....). Nå men i snakken om børn og trafik var vi også inde på det
med børn i en cykelanhænger og farligheden. Han forklarede blandt
andet, at det var farligere at have et barn bag på trædecyklen, da
faldhøjden var mere end fra en anhænger. At der så dræbes flere børn
på den måde på grund af påkørsel af tungere køretøjer end børn bag på
mc'er er så også bare en anden vinkel på det hele.
I øvrigt er det morsomt at søge frem til folketingsdebatten om loven
om anhængere til mc'er (foråret 2000). Her fremgår det, at det
åbenbart var ulovligt at have børn i en cykelanhænger, men folk gjorde
det og efterhånden blev det så accepteret. Altså kan civil ulydighed
godt betale sig...))

Problemet med de 135 cm er kun fordi INGEN forklarede lovgiverne, at
man sagtens kan flytte fodhvilerne opad på en mc uden at ødelægge
sikkerheden for nogen.

Mvh
Stup
XS1100S