At svejse
Fra : Martin

Dato : 14-11-07 20:12

Belært af en tidligere erfaring med en skadestue må jeg heller spørge først.
Jeg skal have bagpotten af kanden for at sætte en lap på et hul som er
opstået.

Sidst jeg forsøgte mig med svejse-kunst havnede jeg på skadestuen fordi jeg
ikke brugte beskyttelses-dimsen til øjnene. Og det var kun 10 min - men det
er åbenbart nok til at få svejseøjne.

Derfor spørger jeg (fordi beskyttelses-dimsen er blevet væk) om det er godt
nok hvis man enten lukker øjnene eller vender hele hovedet væk i det sekund
man sætter svejse-dimsen på det man nu vil svejse i? Det kan vel ikke tage
mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med en 5-krone i.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-07 20:13

> [...]
> mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med en 5-krone i.

Hvis du vender hovedet den anden vej virker det fint. Jeg gør det selv
da jeg ikke altid "gider" tage masken på.

Fra : Leonard

Dato : 14-11-07 20:17

On Wed, 14 Nov 2007 20:12:16 +0100, Martin wrote:

> [...]
> mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med en 5-krone i.

Hvis du helt og aldeles undgår at se på gnisten, men hvis det er dig der
skal styre svejseren, så kan det ikke lade sig gøre med et godt
resultat. En svejsning kan ikke blive pæn ved at klatte den uden at se
på den.
Jeg har haft job i et smedefirma som hold-ved-montør og havde ofte
tendens til svejseøjne, bare ved at gå rundt på værkstedet, hvor der
blev svejset omkring mig, så selv på flere meter er den gnist usund for
øjnene. Det var ikke galt når jeg var tæt på, for så kunne jeg godt
finde ud af at kigge væk.
Så mit råd er: Køb en ny skærm.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-07 21:53

Martin skriver:

> [...]
> mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med en 5-krone i.

Bevares det er kun dit syn der bliver ødelagt.

Men jeg ville nu købe en maske, hvis jeg var dig.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 14-11-07 21:51

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sekund man sætter svejse-dimsen på det man nu vil svejse i? Det kan vel
> ikke tage mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med

Man svejser ikke uden en svejseskærm. Lysbuen fra svejseværket er hverken
sund
for dine øjne eller hud. En svejsehjelm koster ikke noget imod de problemer
du kan få med øjne og hud.
Jeg har ikke prøvet svejseøjne endnu, men det skulle være slemt. Jeg har dog
haft en svær forbranding på halsen,
efter ganske få minutters TIG svejsning.

Køb en skærm. Hvis du bor i Aalborg har jeg en du må få.

Thomas

Fra : Karsten Andersen

Dato : 15-11-07 07:39

Wed, 14 Nov 2007 21:50:51 +0100, skrev Thomas Buus Andersen, på 32
>Jeg har ikke prøvet svejseøjne endnu, men det skulle være slemt. Jeg har dog
>haft en svær forbranding på halsen,
>efter ganske få minutters TIG svejsning.

Altså husker du frem over og have t-shirt på, og ikke kun skjorte

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Keld Nygaard

Dato : 15-11-07 09:15

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Wed, 14 Nov 2007 21:50:51 +0100, skrev Thomas Buus Andersen, på 32
>
> Altså husker du frem over og have t-shirt på, og ikke kun skjorte

Jeg troede jeg var snedig en gang jeg skulle svejse i bunden af en bil, og
tog en kansas jakke på for at undgå gnister på armene... Jeg tænkte ikke
lige på, at når man står i en grav og svejser op ad, så kunne gnister komme
ned i ærmer og krave - vel at mærke uden at de kunne brænde sig ud gennem
stoffet... autch...

Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Ib Jkobsen

Dato : 14-11-07 22:07

Martin skrev:

> Derfor spørger jeg (fordi beskyttelses-dimsen er blevet væk) om det er
> godt nok hvis man enten lukker øjnene eller vender hele hovedet væk i
> det sekund man sætter svejse-dimsen på det man nu vil svejse i?

Så ligger man typisk på ryggen og drejer hovedet til siden. Jeg har ikke
nød at sige det også gør ondt når en gnist ryger gennem trommehinden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-07 22:18

Martin wrote:

> Sidst jeg forsøgte mig med svejse-kunst havnede jeg på skadestuen
> fordi jeg ikke brugte beskyttelses-dimsen til øjnene. Og det var kun
> 10 min - men det er åbenbart nok til at få svejseøjne.

Det er en kende værre en tåregas har jeg ladet mig fortælle

> Derfor spørger jeg (fordi beskyttelses-dimsen er blevet væk) om det
> er godt nok hvis man enten lukker øjnene eller vender hele hovedet
> væk i det sekund man sætter svejse-dimsen på det man nu vil svejse i?

Det er dit helbred så :)

> Det kan vel ikke tage mange minutter lige at "strikke" sådan en lap
> på størrelse med en 5-krone i.

Du har to muligheder der vil give mening
1) Køb en svejsehjelm/svejseskærm
2) Få det lavet på et pladeværksted

- Peter (Der har arbejdet +15 år på forsk smede & maskinværksteder)

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 14-11-07 22:24

> Det er en kende værre en tåregas har jeg ladet mig fortælle

Det gør ondt

> Det er dit helbred så :)

Hvis øjnene er i en helt anden retning så er der altså intet, at frygte
i min verden.. det skulle da lige være klytsvejs fordi man intet kan se.

Men jeg havde ikke indtryk af at det skulle være en flot svejsning.. for
så ville manden ikke spørge om det kunne gøres uden hjælp/syn for sagen.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-11-07 22:52

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvis øjnene er i en helt anden retning så er der altså intet, at
> frygte i min verden..

Påvirkning af flere omgange kan give nedsat syn
http://www.at.dk/sw13737.asp

Men ok en enkelt gang eller to er selvfølgelig intet problem
Der er heller ingen der har fået stenlunger af at halvere et par sten med en
tørklinge :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 09:05

Ok jeg må nok hellere købe eller låne mig frem til en hjelm først så. Jeg
vil under ingen omstændigheder risikere skader på mig selv. Jo svejseøjne
gør svine ondt og jeg blev ganske enkelt blind. Det værste er at man ikke
mærker det ske, jeg vågnede bare midt om natten og var blind. Og det var jeg
så ligetil jeg havde brugt konen som førerhund skadestuen hvor de hældte et
eller andet i øjene så gik det stille og roligt over igen. Men bestemt en
ubehagelig oplevelse og mig og den flinke natsygeplejske har en helt klar
aftale om at det aldrig sker for mig igen ;)

Måske skulle jeg bare sætte svejse-værket til salg og alliere mig med en som
jeg ved har svejset i årevis uden de store porblemer ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-07 09:07

Martin skriver:

> Måske skulle jeg bare sætte svejse-værket til salg og alliere mig med en som
> jeg ved har svejset i årevis uden de store porblemer ;)

Frem for at bruge 200 kr på en skærm ?

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 09:41

> Frem for at bruge 200 kr på en skærm ?

Det kommer an på om jeg kan få ham til at fikse det for 100 kr jo ;).

Det er så sjælndent at jeg har behov for at få noget svejst at det næsten er
synd det bare står der og kigger jo ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-07 09:44

Martin skriver:

> Det kommer an på om jeg kan få ham til at fikse det for 100 kr jo ;).

Selvfølglig

> Det er så sjælndent at jeg har behov for at få noget svejst at det næsten er
> synd det bare står der og kigger jo ;)

Jeg køber en skærm, du låner den og afleverer derefter svjeseanlæg og
skærm til mig bagefter - deal ?

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 10:05

> Jeg køber en skærm, du låner den og afleverer derefter svjeseanlæg og
> skærm til mig bagefter - deal ?

Hehe det kunne du lide var, men det er vidst nok at gøre lige lovlig meget
ud af et bætte hul i en bagpotte ;)

Så.... no deal, men tak for tilbudet ;)

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 10:15

> Jeg køber en skærm, du låner den og afleverer derefter svjeseanlæg og
> skærm til mig bagefter - deal ?

Men hvis du er en handyman og frisk, så kan du få lov til at komme og sætte
en ny tandrem på spanden OG svejse udstødningen, og få både svejseværk og
hjelm du selv medbringer med hjem igen ;)

Jeg skal lige gøre opmærksom på at der er tale om et temmeligt bette
elektrode-svejseværk, men det er som nyt og kun brugt 1 gang, så der følger
masser af elektroder med ;)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 15-11-07 14:50

> Påvirkning af flere omgange kan give nedsat syn
> http://www.at.dk/sw13737.asp

Men fordi man lige en enkelt gang gør det?

> Men ok en enkelt gang eller to er selvfølgelig intet problem
> Der er heller ingen der har fået stenlunger af at halvere et par sten med en
> tørklinge :)

Nemlig :)

En hjelm skal man da selvfølgelig have.. men bare fordi man lige den ene
gang mangler den... det ville ikke bekymre mig.

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-11-07 07:37

Martin wrote:

> [...]
> det sekund man sætter svejse-dimsen på det man nu vil svejse i? Det kan
> vel ikke tage mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse

Klyt. Kun en bonder*v er for nærig til at bruge beskyttelsesudstyr IMHO.

En hjelm koster 189,- i harald nyborg - du skal nok have et mørkt glas
til 13,95 oveni - men kom lige ind i kampen, ikke? Og som andre siger -
øjnene er ikke det eneste du skal passe på.

--
vh
Torben

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-07 00:43

On Nov 14, 8:12 pm, "Martin" <jada...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> mange minutter lige at "strikke" sådan en lap på størrelse med en 5-krone i.

En af de ting som adskiller mennesker fra dyr er at vi er istand til
at tage ved lære af vores erfaringer........

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-11-07 18:33

Christian B. Andresen wrote:

> En af de ting som adskiller mennesker fra dyr er at vi er istand til
> at tage ved lære af vores erfaringer........

Jeg har nu mine tvivl efter i tirsdags :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Torben

Dato : 15-11-07 18:46

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message

> Jeg har nu mine tvivl efter i tirsdags :)

Ja, jeg havde også tømmermænd onsdag efter at have fejret sejren

mvh
Torben

Fra : Martin

Dato : 15-11-07 18:53

> Ja, jeg havde også tømmermænd onsdag efter at have fejret sejren

Fejret sejren? Hvis du havde tømmermænd burde det være på grund af gravøl ;)