Så er Folksams ulykkesstatistik kommet.
Fra : Henrik B.

Dato : 13-11-07 20:14

http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/hursakerarbilen/valjrattbil

Overraskelsen er i klassen de kalder "Mellemstore biler", hvor der er hele
tre biler, som er kåret som sikrest i klassen:
- Mitsubishi Galant 97 - 03
- Saab 9-3 98 - 02
- Toyota Avensis 03 ->

Ovenstående er allerede af Toyota udlagt til, at Avensis er den sikreste
bil...

I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

--
En som er glad for sin Saab 9-5

Fra : Mogens

Dato : 13-11-07 20:23

> I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
> sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

Hvordan kan man på basis af ufuldstændig analyse udtale noget sådant??

Fra : Mogens

Dato : 14-11-07 17:55

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan man på basis af ufuldstændig analyse udtale noget sådant??

Hallo, du plejer da ikke være så mundlam. Der amngler da
flere bilmærker i listen...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-07 20:32

"Henrik B." skriver:

> I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
> sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

Spøjst at Chrysle Voyager anses for at være _så_ sikker med den
crashtest den har fået:
http://www.euroncap.com/tests/chrysler_voyager_2007/277.aspx

Og at Honda Accord 86-93 samt Mazda 626 88-92 har samme sikkerhedsrating
som Volvo V40 bygget fra 96-03.

Og lige at Audi 100/A6 fra 92 og fremefter klarer sig lige så godt som
alle Volvoer.

Statistikker er fede......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 13-11-07 22:36

>Spøjst at Chrysle Voyager anses for at være så sikker med den
>crashtest den har fået:

> Statistikker er fede......

Tjaa Klaus - hvis du besværede dig med at *læse* lidt ville du have fundet
ud af at det ikke er en vurdering af bilen før uheldet, men efter uheldet.
Det er ikke "anseelse" eller "rating" af sikkerhed som i eNCAP men fakta:

"Folksams resultat grundar sig på ca 117 000 bilkrockar, tvåbilskollisioner,
som inträffat 1994 - 2007. Det är framför allt bilarnas
krocksäkerhetsegenskaper och vikt som avgör utfallet. Hur ofta bilarna är
involverade i krockar påverkar inte resultaten, inte heller hur bilarna
kördes före kollisionen."

/tue

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-07 23:02

"Nygaard (4330)" skriver:

> [...]
> Det er ikke "anseelse" eller "rating" af sikkerhed som i eNCAP men fakta:

Så fakta er at Volvo kun er nogenlunde med i sikkerheden, faktisk har
det ikke blevet bedre siden Volvo 240 kom frem i 1974...

Fakta er også at Folksam "rater" bilerne i 4 klasser (rød, gul, grøn og
grøn+)

Og så er det da imponerende at en VW caravelle fra 1991 byder højere
sikerhed en nogen Volvo overhovedet.

Jeg er vild med statistikker..........

Fra : retroman

Dato : 13-11-07 20:33

> [...]
>
> I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
> sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

lad mig spørge om noget andet, hvilket fly type er farligt?.)...man kan ikke
bruge folksam til at vise hvilken bil som er farlig/sikker...det samme hvis
man kigger på hvilket fly type som er farligt, da mange selskaber bruger
feks B737 er den så farlig?...det må være selskabet dvs. brugern som skaber
risikoen.

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-07 09:27

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i meddelelsen

> lad mig spørge om noget andet, hvilket fly type er farligt?.)...man kan
> ikke bruge folksam til at vise hvilken bil som er farlig/sikker...det
> samme hvis

Selvfølgelig kan man det...

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : retroman

Dato : 14-11-07 17:40

> "retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i meddelelsen

> Selvfølgelig kan man det...

ok hvilken flytype er så sikrest?.

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-07 10:10

> ok hvilken flytype er så sikrest?.

Nu var svaret til anden halvdel af dit spørgsmål.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : KASO

Dato : 13-11-07 21:47

> [...]
>
> I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
> sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

Nope - den er sikrest af de biler, der er sket tilstrækkeligt mange ulykker
med til at de indgår i statistikken. Så du kan glæde dig over at din bil
klarer sig godt ifht. gennemsnittet af 20 år gl. biler

Som det næppe er forbigået din opmærksomhed, er moderne, sikre biler som
Laguna II og Scenic II slet ikke repræsenteret. Avensis'en er blandt de få
af de nye, 5-stjernede (og svjh. er Avensis kun 5-stjernet vha.
selehuskere), der indgår i undersøgelsen....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-11-07 23:03

"Henrik B." skriver:

> Ovenstående er allerede af Toyota udlagt til, at Avensis er den sikreste
> bil...

Det skriver Folksam nu også, så Toyota referer vel bare ?

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 14-11-07 19:40

Henrik B. wrote:
> [...]
> - Saab 9-3 98 - 02
> - Toyota Avensis 03 ->
>
> Ovenstående er allerede af Toyota udlagt til, at Avensis er den sikreste

Nej, det er skam Folksam selv som erkender Avensis som den aller bedste.
Det skal du ikke beskylde Toyota for!

Avensis var da også verdens første bil som fik 5 stjerner i NCAP.

-Thomas

Fra : KASO

Dato : 14-11-07 20:15

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det er skam Folksam selv som erkender Avensis som den aller bedste.
> Det skal du ikke beskylde Toyota for!
>
> Avensis var da også verdens første bil som fik 5 stjerner i NCAP.

Næ - det var Renault Laguna II. Avensis er iøvrigt ikke "ægte" 5-stjernet i
kollisionssikkerhed - den får kun den 5. stjerne vha. 2 point for
selehuskere - i modsætning til f.eks. Laguna'en.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 14-11-07 20:59

KASO wrote:

> Næ - det var Renault Laguna II. Avensis er iøvrigt ikke "ægte"
> 5-stjernet i kollisionssikkerhed - den får kun den 5. stjerne vha. 2
> point for selehuskere - i modsætning til f.eks. Laguna'en.

Laguna'en har 1 "ægte" point mere end avensis'en, selvom de jo begge har
34 (fordi Avensis'en har en selealarm mere). Så fra det synspunkt vinder
franskbrødet rigtignok kampen :)

-Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 15-11-07 10:11

> Laguna'en har 1 "ægte" point mere end avensis'en, selvom de jo begge har
> 34 (fordi Avensis'en har en selealarm mere). Så fra det synspunkt vinder
> franskbrødet rigtignok kampen :)

Men som KASO sagde: Renault var først med 5 stjerner...

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-07 19:42

"Henrik B." skriver:

> I klassen "Store biler" er det stadig kun Saab 9-5, som kåres til den
> sikreste bil. Så Saab 9-5 er den sikreste over all, på de svenske veje.

Næh, VW Caravelle fra 1991 er mere sikker, da det er en større bil.....