Erfaringer med Peugeot 307 SW
Fra : Mogens L.

Dato : 12-11-07 16:15

Hej.....

Jeg overvejer at købe en 3-4 år gammel udgave af ovenstående bil. Synes
den virker rigtig lækker og har alle de ting som jeg gerne vil have i en
bil.

Desuden er prislejet inde for hvad der er råd til.

Har nogen her erfaringer med denne bil ? Jeg hører gerne om gode samt
dårlige erfaringer...

Mvh
Mogens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-11-07 17:04

"Mogens L." skriver:

> Jeg overvejer at købe en 3-4 år gammel udgave af ovenstående bil. Synes
> den virker rigtig lækker og har alle de ting som jeg gerne vil have i en
> bil.

Altså sprunge pærer og en risiko for at den selvantænder ?

> Har nogen her erfaringer med denne bil ? Jeg hører gerne om gode samt
> dårlige erfaringer...

Det er såmænd en dejlig bil at køre i og en stor del af dem lider kun af
"pæresprængning". Et mindretal lider af generelle elektriske fejl og
nogle af bremseproblemer.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-07 00:33

On Nov 14, 5:22 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> 307'ere - jo flere.
>
> Et af aeksemplerne var en kollega der skiftede sin 306'er ud med en 307
> - det fortrød de mange gange.

306 og 406 er også PSA's mest vellykkede biler.
Vores 306 2.0 HDi fra 2001 har næsten lige rundet 260.000 km.
Vi har kørt ca. 110.000 km i den, der har været følgende:

A/C: 5000 kr
Støddæmpere: 2400
Bremser: 2000
Remhjul: 1000
Diverse olieskift, filterskift etc.
intet andet.
Den kører og kører.

En kollega har en 406 HDi, den har næsten lige rundet 300.000 km, og
har kostet lige så lidt at holde kørende.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-11-07 08:41

"Christian B. Andresen" skriver:

> 306 og 406 er også PSA's mest vellykkede biler.

Er det ikke Xantian'en ?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-07 00:53

On Nov 15, 8:41 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> "Christian B. Andresen" skriver:

> Er det ikke Xantian'en ?

Den er nok i samme klasse som de 2, og i hvert fald ikke en model jeg
ville være bange for.

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 12-11-07 17:26

> Jeg overvejer at købe en 3-4 år gammel udgave af ovenstående bil. Synes
> den virker rigtig lækker og har alle de ting som jeg gerne vil have i en
> bil.

- Pærer springer i et væk. Men det er altså dem der laver pærernes skyld
(citat værkfører Peugeot)

- Fik skiftet skiver foran efter 35.000 syntes jeg var hurtigt.

- Potte efter 75.000 (også lidt for hurtigt syntes jeg)

- Derudover så er selerne enormt dårlige til at trække sig selv tilbage.

- Irirtations moment med alle de indkaldelser der har været.

- Problemer med lakken på underkantet af bagklappen som skaller af.

- Tjek også alle gummi lister, bl.a. i for døren.

- Har læst om nogle der også har haft problemer med bagtøjet.

Ellers er den en fin bi, som har et godt design, godt interiør, kører godt,
og til rimelig pris. Men aldrig mere franks til mig.

Fra : TDN

Dato : 12-11-07 19:08

"Mogens L." <teaterlyd@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Desuden er prislejet inde for hvad der er råd til.
>
> Har nogen her erfaringer med denne bil ? Jeg hører gerne om gode samt

Her er FDM's brugtbiltest af 307'eren:

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/407898D4-D511-4BF5-8234-13B459F64556/0/7275.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Peter Olesen

Dato : 12-11-07 21:25

> Jeg overvejer at købe en 3-4 år gammel udgave af ovenstående bil. Synes
> den virker rigtig lækker og har alle de ting som jeg gerne vil have i en
> bil.

Jeg har haft problemer med et stor forbrug af pære i forlygterne, men det er
afhjulpet med en spændingsregulator.
Det meste irriterende er malingen på underkanten af bagklappen som bliver
ved med at skalle af, nu har jeg fået den malet 3 gange!

Ellers er den lækker bil.

Fra : Kostas

Dato : 14-11-07 14:18

"Peter Olesen" <skraenten9@c.dk> wrote in

> [...]
> Det meste irriterende er malingen på underkanten af bagklappen som
> bliver ved med at skalle af, nu har jeg fået den malet 3 gange!

Har du fået dem til at sænke kofangeren ?

Jeg har haft samme problem men det er nu løst.

mvh

Kostas

Fra : Peter Olesen

Dato : 14-11-07 19:50

> Har du fået dem til at sænke kofangeren ?
>
> Jeg har haft samme problem men det er nu løst.
>
> mvh
>
> Kostas

Jeps, men det løste desværre ikke mit problem.

/Peter

Fra : Henrik B.

Dato : 14-11-07 13:40

"Mogens L." <teaterlyd@ofir.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.....
>
> Har nogen her erfaringer med denne bil ? Jeg hører gerne om gode samt
> dårlige erfaringer...

Et par bekendte købte en ny 307 1,6. Solgte den igen efter 10 mdr. I den tid
havde de fåest skiftet bremseskiver 2 gange (sidste gang til sportsskiver).
Olieføler indikerede oliemangel, men der var rigeligt på, midterarmlæn
knækket i den sølle plastikpind, som holder den.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-11-07 14:53

On Nov 12, 5:03 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Et mindretal lider af generelle elektriske fejl

Det er generelt for PSA biler

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-07 17:22

Fra : Mogens

Dato : 14-11-07 19:24

"Mogens L." <teaterlyd@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Har nogen her erfaringer med denne bil ? Jeg hører gerne om gode samt
> dårlige erfaringer...

Jeg tror generelt, at bilen har et højt kvalitetsmæssigt stade. Min
bror kører nu på 3. Peugeot, fordi det giver den bedste driftsmæssige
økonomi for ham - han har prøvet andet.
(han interesserer sig næsten ikke for biler)

Her lidt oplevelser fra en tidligere ejer. Tråden er fra den
27.11.2002 og hedder: "Erfaring med en Peugeot 307 SW HDI".
I tråden gives der svar på nogle af de nævne fejl, men jeg tror
nedenstående fylder rigeligt - led selv via kandu.dk eksempelvis.

Da en del af balladen er værkstedets skyld, bør du vide, at der var
Peugeot Rødovres værksted - ejeren skrev:
............. (suk.........)
her er nogen af de lidt mere negative ting med min forhenværende
307'er.... som blev købt d. 15 oktober 2001, og som jeg nåede at trille små
21.000km med... indtil jeg simpelthen fik NOK af lortet !
(til dem der ikke gider læse hele min sørgelige LAAANGE historie
kommer her et kort resume: æhm... KØB IKKE EN 307 !!!!

1. Læderet sad i 'slanger' på sæderne, dvs. det var ikke 'strukket'
pænt over hele sædet - der var for meget nogle steder. Forhandleren
var meget i tvivl om denne klage, på trods af, at jeg så en anden 'SE'
model, som var udstillet - og her sad læderet pænt. Forhandleren
sendte denne klage videre til importøren, som accepterede fejlen. Det
blev sidenhen udbedret, men det kom aldrig til at sidde perfekt!

2. Regnsensoren har fungerede meget underligt, idet den enten er meget
emsig, når der er lidt eller ingen regn, omvendt kan den også vaske
langsomt, selvom man kører i styrtregn. Dette har jeg påpeget 3-4
gange, der er ikke sket nogen mærkbar forbedring, og derfor har jeg
efterhånden "slået mig til tåls" med, at dét er Peugeot standard, og
nok ikke kan blive bedre!

3. Viskerbladene lavede striber henover ruden, og de "tog ikke ved" -
jeg bad værkstedet om at skifte bladene ud. Jeg havde ganske enkelt en
oplevelse af, at værkstedet skrev tingene ned, og derefter
konstaterede, at "nå, de kan viske frem og tilbage - så er det sku'
nok OK". Jeg bad flere gange udtrykkeligt værkstedet om, at udskifte
de viskerblade. Først efter det 4. værkstedsbesøg, var der en
forbedring. Hvor svært skal det her være!!

4. Afviserarmen har også fungeret meget utilfredsstillende, problemet
med afviserarmen var, at den slog meget hurtigt fra, når man først
havde sat den til at blinke - der måtte ikke drejes 1 mm med rattet,
før den slog fra. Denne fejl er blevet påpeget ved næsten alle
værkstedsbesøg. Værkstedet har justeret armen et par gange, uden nogen
mærkbar forbedring, og jeg har også fået den udskiftet 2 gange. Godt
har det aldrig været, og det bliver åbenbart ikke bedre. Utroligt er
det dog, at en så simpel ting, fungerer så dårligt! Det er nok det
sidste jeg ville have troet, kunne være et problem!

Importøren blev også kontaktet vedr. dette - men utroligt nok,
bortforklarede de problemet- jeg er DYBT skuffet- man kunne i det
mindste have sagt "ved du hvad - vi ved godt at det er noget lort, men
sådan er det desværre fra Peugeots side" - istedet holdt man fast i,
at der ikke var nogen problemer.

5. Baksensoren har ikke fungeret korrekt, idet den har bippet om man
stod 5 cm eller 5 meter fra en genstand. Efter at have påpeget denne
fejl de først 4-5 gange, var jeg til sidste ude, at køre med en
Peugeot tekniker fra værkstedet, og han kunne godt se, at der var
noget galt - værkstedet konstaterede efterfølgende, at baksensoren var
defekt, og skulle udskiftes, herefter var der en mærkbar forbedring.

6. Efter det første værkstedsbesøg, opdagede jeg, at den ene fordør
havde fået en bule, samt en ridse i lakken. Forhandleren indvilligede
i at udbedre denne skade, og ved det næste besøg blev skaden udbedret.
-det er jo så ikke bilens skyld, men nærmere værkstedets skyld - det
førte dog til lidt flere problemer...

I forbindelse med denne udbedring, kunne jeg efterfølgende konstatere,
at bilen nu tog vand ind! Efter et kraftigt regnskyl, lå der ganske
enkelt en lille vandpyt ovenpå måtten i passagersiden! Desuden blev
døren påmonteret således, at den "stak" ca. 1 cm. ud fra resten af
bilen - værkstedet sagde at det var "normalt", idet man ellers ville
risikere vindstøj fra døren - "sjovt" nok var der ingen af de biler,
der stod parkeret ved værkstedet, som havde samme problem.

Resultatet af dette blev, at værkstedet ville justere døren længere
ind, og så ville de forsøge af afhjælpe problemet med vandet, som de i
øvrigt mente stammede fra en defekt gummiliste. Døren blev justeret
lidt længere ind, men engang imellem tager den stadig vand ind - Det
er tilsyneladende også noget man må leve med i en bil til knap
300.000!! (med alt udstyr)

7. Højtalerne i højre + venstre side summede/raslede, og værkstedet
forsøgte først at sætte dem rigtigt fast, men problemet kom hurtigt
igen, og siden hen blev begge højtalere udskiftet fuldstændig, pga. at
de var defekte.

Desværre er de nye højtalere ikke meget bedre, de er også begyndt at
rasle. Jeg går i øvrigt ud fra (jeg er jo naiv), at de højtalere, som
jeg har købt og fået monteret af Peugeot, passer sammen med den radio,
som også er købt og monteret af Peugeot. Bilradioen fejler ikke noget,
men det virker ganske enkelt som om, man har solgt mig et par (dyre)
underdimensionerede højtalere.

8. Efter at have kørt lidt over 3.000 km i bilen, viste servicenøglen
sig pludselig i instrumentbrættet. Det viste sig, at være pga. en
fejlopsætning af bilen, og dette blev siden hen udbedret. Jeg har i
øvrigt også fået udskiftet den såkaldte BSI boks, jeg ved dog ikke om
disse ting hænger sammen.

9. Diverse lyde.
- Den har en brummelyd (motorlyd), som typisk kan høres ved konstante
hastigheder 80-110, samt når man skifter gear fra 1ste gear til andet
gear.

- Den har en anden underlig lyd (klanglyd)- som lyder lidt i retning
af en kaffekop, der rammer en jernplade - lyden forekommer typisk ved
kørsel over bump. Rødovre værkstedet mente, at det var noget med
affjedringen.

- Så er der en mærkelig "pibelyd" - denne lyd minder lidt om lyden fra
en slidt kilerem på en gammel bil.

- Selve affjedringen (ved baghjulene) "knirker" meget - det kan typisk
høres, ved ind og udstigning - særligt hvis man har haft
bagsædepassagerer med i bilen.

- Klimaanlægget giver diverse pibe/hvæselyd fra sig.

- Endvidere er der en underlig klang lyd fra venstre side af motoren
når man svinger til en side.

I dag har jeg fået bugt med nogle af lydene, men der er f.eks. stadig
problemer med pibe/hvæselyde fra klimaanlægget.

10. Lampen for afbrudt passagerairbag lyser nogen gange (ved start af
bilen) - dette sker helt umotiveret, "løsningen" er at slukke motoren,
og tænde igen - fedt ikke !!!??

11. Gearet går stramt - Gearskift sker ikke særlig smidigt, idet man
er nødt til at bruge kræfter på at skifte gear (mere end normalt).
Dette har jeg påpeget mange gange, men det er tilsyneladende "normalt"
på en 307'er, dette må man leve med.

12. Koblingen er "underlig" - gearskift foregår i øjeblikket således:
- Træd koblingen i bund
- Skift gear
- Slip koblingen langsomt, indtil den er halvt oppe - hold den her 1
sekund
- Slip herefter koblingen langsomt "resten af vejen".
Dette resulterer i forholdsvis rykfri kørsel.

Hvis man prøver at skifte gear "normalt", ville man slippe koblingen
glidende (uden ophold på midten) - men denne form for normalt brug af
koblingen vil i øjeblikket resultere i "kængurukørsel" - det kan
hurtigt mærkes, hvis man forsøger at koble ind/ud "normalt" fra første
-til andet gear.

Dette er åbenbart "normalt" og noget man skal leve med. Underligt er
det dog, at jeg aldrig har oplevet noget tilsvarende i andre biler.
Eksempelvis heller ikke i de Peugeot lånebiler, jeg har benyttet mens
min egen bil var på værksted.

13. En af de sidste nye fejl jeg har fundet, er mht. til læderets
kvalitet. På førersædet er læderet ganske enkelte ved at blive slidt
"tyndt" Jeg er naturligvis opmærksom på, at læder kan blive slidt, og
dette sker typisk i en 5-6 år gammel Mercedes taxi, som har kørt et
par hundrede tusind kilometer, denne bil er stadig under 1 år gammel,
og har endnu ikke kørt 20.000 kilometer!

Ifølge Peugeot værkføren, var det pga. den måde jeg stiger ind i
bilen, og han var ret sikker på, at det nok ville komme igen, selvom
sædet blev ombetrukket. Jeg synes det er en utrolig dårlig
undskyldning! - det er åbenbart ikke tilladt at stige almindeligt ind
i bilen! Denne sag blev også sendt til importøren - men... ak...
Importøren gav mig iøvrigt samme forklaring, og sørme...da jeg ved et
tilfælde så en anden 307 SE, var læderet OGSÅ slidt samme sted - men
nej, det er naturligvis en HELT normal ting, på en bil som er 1 år
gammel !!! - Peugeot må jo tro, at deres kunder er idioter !

14. For nylig har jeg også bemærket, at man ikke kan lukke soltaget!,
det kører ganske enkelt ned i lukket position, og derefter op igen til
åben position! "Løsningen" er typisk, at åbne soltaget i den anden
position (i stedet for at vippe det), og derefter kan man som regel
lukke det - jam, er det ikke HERLIGT !! :(

15. En anden "sjov" oplevelse fremkom, da jeg kom kørende inde i
København, med en hastighed af 40km/t. Pludselig hører jeg nogle
kliklyde, og da mit blik strejfer instrumentbrættet, ser jeg, at alle ...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-11-07 19:39

Mogens skriver:

> 15. En anden "sjov" oplevelse fremkom, da jeg kom kørende inde i
> København, med en hastighed af 40km/t. Pludselig hører jeg nogle
> kliklyde, og da mit blik strejfer instrumentbrættet, ser jeg, at alle ...

Hvad ?

Fra : Mogens

Dato : 14-11-07 19:56

> Hvad ?

Resten følger her:
15. En anden "sjov" oplevelse fremkom, da jeg kom kørende inde i
København, med en hastighed af 40km/t. Pludselig hører jeg nogle
kliklyde, og da mit blik strejfer instrumentbrættet, ser jeg, at alle
nålene hoppe op på plads. 10 Sekunder efter, begynder klimaanlægget at
blæse igen. Alt det elektriske forsvandt ganske enkelt, og kom igen
efter 1 sekund.

16. Armlænet kan rykkes fra side til side, med et udsving på ca. 5-8
cm i begge retninger. Jeg gjorde værkstedet opmærksomme på dette, og
de lovede at få spændt det bedre fast, men det er ikke blevet meget
bedre. - er det iøvrigt ikke underligt, at man kan få en 307 SE med
læder i hele bilen...
nåååå nej, bare ikke på armlænet - det fik jeg lov til at betale
2500,- for at få betrukket med læder, idet man kun kan få armlæn med
stof - og det ser jo også skide fedt ud i en bil med læderbetræk ikke!

Og lidt mere fra ejeren:
Man kan måske sige, at det var "småting", men det var så en masse
småting - og en stor del af skylden for nogle af problemerne har da
også været pga. værkstedet - som i eksemplet med min dør der pludselig
blev "utæt" - iøvrigt en ting som jeg ikke mener er en af de små
problemer -anyway, det er jo ihvertfald ikke bilens problem i DETTE
tilfælde.

Det som måske er lidt frustrerende var, at en stor del af disse
problemer ikke var konsekvente! - det er faktisk RET irriterende og
stå foran en værkfører og føle sig lidt smådum, når lortet ikke gør de
ting, som man oplever - fejlene var nemlig ofte periodiske -
eksempelvis hvis jeg havde sidevinduet rullet lidt ned - så vil jeg
rulle det helt op - og det gør den også, men så ruller den det selv
halvt ned igen ! - jeg prøver IGEN at rulle det op, og den gentager
fejlen - sådan kunne det fortsætte lidt, indtil den så ENDELIG rullede
helt op og blev der. Når jeg så sku' vise problemet på værkstedet,
fungerede det typisk fint ! Soltaget havde som nævnt den samme
underlige opførsel.

Da jeg iøvrigt købte bilen, lagde sælgeren også meget vægt på, at det
jo var en mindre Computer man kørte rundt i, og det ville også gøre
det billigere at installere ekstraudstyr senere hen. Jeg ville f.eks.
gerne have haft en fartpilot installeret på daværende tidspunkt - det
ku' Peugeot så ikke levere til 307eren (dengang) - men jeg ku' få den
fartpilot de brugte til 406'eren - den var dog lidt dyr 5-6000 så vidt
jeg husker, og sælgeren mente at den "ægte" fartpilot til 307eren jo
nok ville blive billige, fordi værkstedet jo blot sku' montere en
stang ved rattet, og så sætte et flueben i bilens software.....cool
nok.... check lige hvad Peugeot ska' ha' for en fartpilot til
307eren.... knap 4.000 EXCLUSIV montering, så hvis vi lige
smider 1.500-2000 oveni lander vi nok på samme pris som ved 406'eren -
det faktum at man kører rundt i en computer gavner KUN Peugeot - de
får det nemmere og kunderne betaler samme pris ! - kan jeg iøvrigt
mærke om det er en computer jeg kører rundt i - æææh - næææh ! - så
hvorfor slår Peugeot iøvrigt på tromme for det i deres brochurer?

Jeg syns iøvrigt heller ikke, at det er et lille problem, når kobling
& gear kører a' h* til ! - og havde Importøren så i det mindste
indrømmet nogle af problemerne, og sagt "Ok, vi ved godt det er knap
så godt - men nu gør vi sq noget ved det" - så havde det været til
stor hjælp, istedetfor at bortforklare alt! - LIDT medhold fik jeg dog
- nemlig mht. til regnsensoren, som importøren indrømmede - var
væstentlig dårligere end den til 206 og 406'eren.

Måtteskruer !!! - jam, dem glemte jeg da også og nævne - og ja,
indrømmet - det ER sq en lille ting -men..... som mange andre 307
ejere vist godt ka' skrive under på, så er måtteskruer med
plastikgevind ikke lykken - de holder max. 3 uger - og derefter ka'
man godt droppe dem - resultatet er så - SURPRISE - at måtten kurer
længere og længere fremad, indtil den til sidst sidder sådan, at den
pludselig spærrere for speederen, så denne ikke ka' komme OP igen !!!
- 6000 omdrejninger i løbet af no time ! - skide fedt ikke !! - ned
med koblingen (dejlig masse larm) - koncentrere sig om at styre, og
så må man dykke ned mellem benene og hive den skide måtte tilbage -
ret trafiksikkert ikke !!! - æhm.... måtteskruer med jerngevind næste
gang ??!! - kan jeg få dem fra Peugeot ?.... næh. du kan få et nyt sæt
med plastikgevind! - værkstedet må kun bruge det de får fra
Frankrig...

.........hmm.... jeg mener bare.... jeg har lige købt en spritny bil,
og så KAN det da for pokker ikke være meningen, at jeg er nød til at
ha' den på værksted 9 gange i løbet af det første år -men det er måske
meget normalt ??
..... -er jeg fuldstændig urimelig? - bilen kostede 290.000,- med alt
udstyr. Hvem vil dog finde sig i det ? - ikke undertegnede...

sååå.... vogt dig lidt, hvis du er ude og shoppe efter en brugt
sølvgrå 3-dørs 307 2.0 SE med
soltag/klimaanlæg/bag+regnsensor/alufælge og andet
"gøgl"....

Det var så ordene - i guder en oplevelse af en "mandagsbil" :)
www.mandagsbil.dk optræder der ikke nogen SW-modeller !