/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Nm i benzin
Fra : Ukendt


Dato : 09-11-07 18:05

Hvordan kan en Fiat Grande Punto
levere 205 Nm ved kun 2000 omdr.
når en turbo typisk virker ved højere omdrejninger ?
Vi snakker en T-jet 1.4 liter som ab nautre ikke
har meget overarm.



 
 
Klaus D. Mikkelsen (09-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 09-11-07 18:11

Eque skriver:
>
> Hvordan kan en Fiat Grande Punto
> levere 205 Nm ved kun 2000 omdr.
> når en turbo typisk virker ved højere omdrejninger ?

Det er vidst længe siden du har lært noget om turbo

En moderne lille lavtryksturbo med variabel geometri kan bringes til at
virke næsten fra tomgang.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Ukendt (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-11-07 09:28


"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:473494A6.B5444A17@du.kan.finde.den...
> Eque skriver:
>>
>> Hvordan kan en Fiat Grande Punto
>> levere 205 Nm ved kun 2000 omdr.
>> når en turbo typisk virker ved højere omdrejninger ?
>
> Det er vidst længe siden du har lært noget om turbo

Helt sikkert.
Men før i tiden var det kendt de først virker
lidt oppe ad skalaen.

> En moderne lille lavtryksturbo med variabel geometri kan bringes til at
> virke næsten fra tomgang.

Hvor stort tryk kan sådan een give egentligt ?
Hvorfor udnyttede man ikke 'småturboer' tidligere
for at undgå denne tøven, som jeg mener, man stadig
kan læse om i tests visse steder.



Klaus D. Mikkelsen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-11-07 12:10

Eque skriver:
>
> Helt sikkert.
> Men før i tiden var det kendt de først virker
> lidt oppe ad skalaen.

Jeps

> Hvor stort tryk kan sådan een give egentligt ?

Pas

> Hvorfor udnyttede man ikke 'småturboer' tidligere
> for at undgå denne tøven, som jeg mener, man stadig
> kan læse om i tests visse steder.

Fords (pøjgøj) 1,6TDCI har masser af tøven, her træder torbu ført til
omkring 2000 RPM.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 11-11-07 12:23

> Fords (pøjgøj) 1,6TDCI har masser af tøven, her træder torbu ført til
> omkring 2000 RPM.

Men samme motor i en 207'er kommer allerede fra 1500 og trækker stille
og jævnt helt fra 1000 af.

Hans Mouridsen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Hans Mouridsen


Dato : 11-11-07 14:18

On 2007-11-11 12:23:22 +0100, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> said:

> Men samme motor i en 207'er kommer allerede fra 1500 og trækker stille
> og jævnt helt fra 1000 af.

Det er også min oplevelse efter 26.000 km i en 207 HDi. De første
10.000 km, var motoren dog ikke særlig livlig, men det har ændret sig
meget.

Mvh
Hans
Pug 207 HDi


Ukendt (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-11-07 19:50


"Hans Mouridsen" <hom@YETRQISpc.dk (fjern YETRQIS)> skrev i en meddelelse
news:47370119$0$90266$14726298@news.sunsite.dk...
> On 2007-11-11 12:23:22 +0100, "Martin Johansen [6000]"
> <martinlj@tiscali.dk> said:
>
>> Men samme motor i en 207'er kommer allerede fra 1500 og trækker stille
>> og jævnt helt fra 1000 af.
>
> Det er også min oplevelse efter 26.000 km i en 207 HDi. De første 10.000
> km, var motoren dog ikke særlig livlig, men det har ændret sig meget.

Sært sådan noget kan ændre sig ligefrem.
Men 2000 omdr ville jeg tro var over
det punkt, en moderne diesel har sit bedste
moment.



Klaus D. Mikkelsen (11-11-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 11-11-07 20:42

Eque skriver:
>
> Sært sådan noget kan ændre sig ligefrem.
> Men 2000 omdr ville jeg tro var over
> det punkt, en moderne diesel har sit bedste
> moment.

Der er den på vej ned.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408541
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste