>>> Er det ikke korrekt, at afgifterne til staten er væsentlig
>>> mindre på en pickup end en "alm" gulpladebil ?
>>>
>>> Mvh, Kim
>>
>> Nej
>
> Afhænger af totalvægten - Det "hul" der blev lukket for tunge
> gulpladebiler (<3500kg) som bla vw tuareg har ikke ramt tunge pickups.
>
> Derfor er der stadig et marked for dem mens de fleste tunge
> 4-hjulstrækkere ikke er så interessante mere ...
>
> /A
>
Hej
Det er jeg så ikke helt ening i
Hvis man ser på
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html#tabel5 så er der
ingen undtagelser for "pich up'er". Den blev tilsyneladende glemt da de
vedtog loven med forhøjede afgifter gældende fra april 2007.
Jeg har lige selv købt en Mazda BT50, den har en totalvægt på 3010 kg,
hvilket ifølge forhandler og "Leif" fra "Told og Skat" ville betyde en
samlet vægtafgift på 20000 kr om året når den skal benyttes privat.
Nu havde jeg heldigvis ikke tålmodighed til at vente mellem 2 og 4 måneder
på en ny bil, så jeg købte forhandlerens demovogn fra januar 2007 og slap
dermed for for de ekstra 10000 i afgift som er kommet på biler mellem 3 og 4
tons.
Mazda har så et lille problem, da deres pick up'er er blevet "usælgelige"
til folk som vil bruge dem privat, hvorimod Hiluxen, L200 og Nissanen alle
er under 3 tons totalvægt og derfor ikke får den sidste hak på afgiften.
Der er så tilgengæld noget dyrere i indkøb da der betales 50 % i reg afgift
på disse mod 30 % på Mazdaen.
Med venlig hilsen
Bjarne Petersen