Skal den chippes?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 02-11-07 23:47

Hej.

Vi købte i foråret en Toyota Sportsvan 177hk diesel til konen. Jeg troede,
at jo flere hk, jo bedre økonomi. (sådan groft opridset).

Men jeg er sgu lidt skuffet. Enten over bilen, eller over konens kørestil. I
hvert tilfælde kører den max. 12 km/l hvilket jo nok er lige i underkanten.

Dem bliver mest brugt til motorvej, hvor hun (siger hun) kører ca. 140 km/t.
Der er naturligvis en lidt bykørsel, men det er minimalt.

Jeg må indrømme, at den er rimelig kvik i optrækket, og det er måske dér
problemet skal findes?

Men vil det mon hjælpe at få den chippet? Man hører jo så meget om, at bilen
kører længere på literen osv. (og det kunne da også være sjovt at få den op
på 220 hk.)

Mvh

Jasper

--
jasper@FJERNESahrensbach.com

(FJERNES skal, sjovt nok, fjernes.)

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-11-07 00:00

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev :

>Jeg må indrømme, at den er rimelig kvik i optrækket, og det er måske dér
>problemet skal findes?

Forbruget er vist forårsaget af kørestilen ?

Jeg kører snildt 10 på literen i Previa'en - en "hvis" anden kan kun
hive 7-8 på literen ud af den - hehe....

--
Jan_stevns

Fra : Fly Christensen

Dato : 03-11-07 01:02

jan@bygteknik.dk wrote:

> Jeg kører snildt 10 på literen i Previa'en - en "hvis" anden kan kun
> hive 7-8 på literen ud af den - hehe....

Han kører jo normalt også bus. Den skal sikkert have lidt mere for at
flytte sig.

Fly

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-11-07 07:35

Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> skrev :

>Han kører jo normalt også bus. Den skal sikkert have lidt mere for at
>flytte sig.

Dit gæt var (omend godt) forkert - det var min X jeg hentydede til.

Da hun havde Århusianerfærgen hjemme, rendte den 10 på literen -
medens brormand og jeg kørte den , lå snittet på 12.

--
Jan_stevns

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-07 00:01

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:472ba8d9$0$15884$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Men vil det mon hjælpe at få den chippet? Man hører jo så meget om, at
> bilen kører længere på literen osv. (og det kunne da også være sjovt at få
> den op på 220 hk.)

En seriøs tuner, som iøvrigt har 14 dages prøvetid, er Thomas Landberg, som
også ses en del hér i gruppen. Han kan få ydelse på din 'Yoda på 208 Hk /
472 Nm. http://www.landberg.dk

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-07 00:14

Jasper Norman Ahrensbach skriver:

> Men jeg er sgu lidt skuffet. Enten over bilen, eller over konens kørestil. I
> hvert tilfælde kører den max. 12 km/l hvilket jo nok er lige i underkanten.

Ja tak, jeg ligger og kører over 15 i Touran'en.

> Jeg må indrømme, at den er rimelig kvik i optrækket, og det er måske dér
> problemet skal findes?

Ja, "tung højrefos" gør den sulten.

> Men vil det mon hjælpe at få den chippet? Man hører jo så meget om, at bilen
> kører længere på literen osv. (og det kunne da også være sjovt at få den op
> på 220 hk.)

Hvis man vil køre "friskt" vil det blot gøre det endnu værre at den får
flere heste, så bliver det endnu sjovere at brænde diesel af..

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 00:38

Jeg har også sådan en dejlig 177 hk diesel sportsvan og har nu kørt 20000 i
den og ja den er dyr at give gas i , men der er også nogle
kilo der skal flyttes
Men jeg tror nu mere det er fordi hun kører med for mange omdr. den kører
godt og langt mellem 16-2000 omd så bed hende skifte der og ikke ved 3500
omdr.især under optræk

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Henrik B.

Dato : 03-11-07 01:59

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> godt og langt mellem 16-2000 omd så bed hende skifte der og ikke ved 3500

Jep, det er et rigtig godt bud. For rigtig mange mennesker, som tidligere
har kørt benzin, fortsætter med samme kørestil, efter de er skiftet til
diesel. Og det med for stort forbrug til følge.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-11-07 00:40

"PE" <x112kvik4u ( A ) dotcomprik . dk> wrote in message
> [...]
> godt og langt mellem 16-2000 omd så bed hende skifte der og ikke ved 3500

Tjoo, men det er sgu svært. Når jeg selv kører i bilen, er jeg også slem til
at lade den trække til 3000 o/m. Der er jo ikke specielt meget larm i
motoren, og turboen sætter lidt sent ind. (og det er jo først der man bliver
obs. på omd.)

Det er nævnt i et senere indlæg, at den kan være "træls" at køre ved længere
træk. Nu ved jeg ikke hvad der menes med "længere", men jeg har da kørt i
den et par gange fra Hjørring til Århus. Og efter min opfattelse, er den
bestemt ikke dårligere end min egen MB E-klasse CDi. (Ok lidt , men det
må konen helst ikke vide) Den er mindst lige så hurtig, og jeg synes at man
sidder "fast og godt" i sædet. Men igen... hvis et "længere træk" er fra
Hjørring til Paris, skal jeg ikke kunne sige det

Mvh

Jasper

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 03-11-07 11:49

Hej,

Det er "normalt kendt" at den motor forbruger lige i overkanten af
hvad der er rimeligt. Mine svigerforældre har en Avensis med samme
motor og den går omkring 13 km/L ved bedstefarkørsel - cirka det samme
som en BMW 535D aut. med 272 Hk.

I den sammenhæng kan det faktisk være at det kan give bedre økonomi at
optimere motorstyringen med en ny chip. Men slet ikke sikkert. Jeg
mener man har beskyldt partikelfiltret for at tage lidt ekstra
brændstof. For at filtret skal virke optimalt skal udstødningsgasserne
være ret varme - og det gør man ved at køre med en lidt fed
dieselblanding så brændstofresterne brænder i udstødningen for at opnå
god temperatur.

Iøvrigt så er motoren god på motorvejen men en udtalt turbotøven gør
den træls i bytrafik og vibrationer fra motoren gennem rattet trætter
i længden når man kører lange stræk.

Alt i alt er jeg bestemt ikke imponeret over bilen.

VH Esben

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 13:56

Kan du ikke komme med noget dukumenttion om dine påstande om Toyotaen

Men her da lige lidt læsestof

http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/064-068.pdf

http://www.autodatabasen.dk/information.asp?id=1884

http://www.speed-buster.de/TUNING-BOX/Toyota/TUNING-BOX_Toyota-Avensis-2.2D-Cat-(130-kW-177-PS)-DPF_5053_16_40_207_0.html

Og hvor mange mil. km skal man køre for at prisen bliver den samme hvis den
Bimmer kan køre længere litteren :)))
Hvad koster sådan en BMW egenligt i dk ?

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Hr. Jensen