Sierra 2,0i DOHC
Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 14:54

Den yngste af knægtene fylder snart 18, han snakker bil 24 timer
i døgnet og som den næsten nervesammenbrudte far jeg er, vil jeg
spørge om råd herinde.
Sagen er: Jeg har en bekendt som har haft ovennævnte bil siden
1991, han købte den hos Helle i Silkeborg, bilen havde kørt
20.000 på dette tidspunkt og var en import bil. Siden 91 er bilen
serviceret efter bogen, rustbehandlet hvert andet år og har kørt
indtil 2006 hvor den blev taget af vejen og sat ind i en garage.
KM stand 206.000 KM.
Vi er nu tilbudt bilen for kr 1500 inkl. vinterhjul.
Vores lokale mekaniker har i denne uge haft bilen til gennemsyn,
hans vurdering af bilen for evt. syn siger:
Rustarbejde ved begge paneler, bunden skal svejses op langs begge
paneler hele vejen igennem begge sider, komplet nye bremser, rep.
af 4 skærme (skærmkanter), 2 nye bagdæk, komplet nyt
udstødningssystem, kat kan bruges, 2 baghjulslejer, nyt batteri,
bremserør samt bremsekabler, olie samt filter skift/ luftfilter,
tændrør skift, div. styrekugler, bærearme mv. skiftes, pakdåse i
bagtøj skiftes, 1 ny forlygte, i baglygteglas skiftes,
vinduesviskere skiftes.
Der er for nogle år siden repareret i de bagerste vanger, det er
ikke helt efter bogen at svejse i disse vanger, men den er synet
med det sidste gang, så det forbeholdte mekanikeren sig.
Pris inkl. evt. omsyn 16.500.
Burde jeg spærres inde eller er det OK??
Bilen fremtræder meget velholdt, starter og kører perfekt, bruger
ikke olie og vand, jeg har kørt ca 1500 km i den for at teste
vand og olieforbrug.

Råd tips og div. modtages.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-11-07 16:41

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Burde jeg spærres inde eller er det OK??

Hvis du ikke køber den, burde du :).

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 17:04

Jørgen M. Rasmussen tastede:

> Hvis du ikke køber den, burde du :).
Hvaffer det?

Fra : Mogens

Dato : 02-11-07 19:24

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse

> Jørgen M. Rasmussen tastede:

> Hvaffer det?

Fordi Jørgen M R jo syndes, det er et godt køb da...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-11-07 21:34

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse news:uXJWi.12761

> Fordi Jørgen M R jo syndes, det er et godt køb da...
Bingo, til den pris og til det brug findes nok ikke noget bedre/ billigere
end en gl. Sierra. Det er små-ting der skal laves så har sønnike en fin-fin
bil, som kan holdes kørende for peanuts :).

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 02-11-07 17:30

> [...]
> Bilen fremtræder meget velholdt, starter og kører perfekt, bruger ikke
> olie og vand, jeg har kørt ca 1500 km i den for at teste vand og

Enten skal du tage bilen og lave det mest indlysende, udstødning, dæk mv. og
så køre den til syn eller også skal du glemme den.
Her får du en rapport som du giver til mekkeren og så laver han det og du
kører til syn.
Hvis der skal laves så meget på bilen som du skriver virker det som et
dårligt køb for det er sgu meget.

Evt til sammenligning:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/privat/Ford-Sierra-2,0-4d.-CLX_ID180414.htm

Michael

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 18:15

Michael Kirkegaard tastede:

> [...]
> det
> og du kører til syn.
> Hvis der skal laves så meget på bilen som du skriver virker det

Jeg har aldrig brugt det med at ofre et synsgebyr på en bil før
den skulle synes, så jeg lod mekanikeren foretage vurderingen.
Den du linker til ved man jo ikke en brik om.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 02-11-07 19:56

> Jeg har aldrig brugt det med at ofre et synsgebyr på en bil før den skulle
> synes, så jeg lod mekanikeren foretage vurderingen. Den du linker til ved
> man jo ikke en brik om.

Det er da også ok, men fremgangsmåden er nu meget normal.
Det som jeg hæfter mig er at mekkeren mener at der skal skiftes tændrør,
batteri og oliefilter, det har intet med syn at gøre. Derudover omfattende
rustarbejde, mærkeligt for en bil som er passet med rustbeskyttelse altid.
De Ford'er jeg har haft med de år og mere på bagen havde lign. rustproblemer
og de var ikke rustbehandlet.
Mht linket, så kan du jo tage din mekaniker med ud og kigge på den bil og så
kender du bilerne ligemeget.
Men dybest set handler det vel om mavefornemmelse, så held og lykke med
jagten.

Michael

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 20:50

> [...]

> den
> bil og så kender du bilerne ligemeget.
> Men dybest set handler det vel om mavefornemmelse, så held og

Tændrør, batteri samt olie er defekt (for gammelt)
Hvorfor den er angrebet af rust netop disse to steder, ved jeg
ikke, men tectylen eller hvad det er for noget snask, er der nok
af alle andre steder på bilen, og der er ingen rust at spore.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-11-07 18:36

Michael Kirkegaard skriver:

> Her får du en rapport som du giver til mekkeren og så laver han det og du
> kører til syn.

Og dumper igen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 02-11-07 19:57

> Michael Kirkegaard skriver:

> Og dumper igen.

Det er så ikke min oplevelse..
Men det er måske din, her hvor synsstederne er private?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 03-11-07 00:10

Michael Kirkegaard skriver:

> Det er så ikke min oplevelse..
> Men det er måske din, her hvor synsstederne er private?

Hvis en synsmand ser en håndfuld grove fejl, behøves han kun at kasere
den på 3 og så kan du komme tilbage og han kan finde 3 nye.

Min bil har ikke engang været til 1. periodiske syn, så nej, det er ikke
noget jeg har oplevet selv.

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 02-11-07 18:18

> 1 ny forlygte, i baglygteglas skiftes,
Det har jeg liggende. Kom og hent for Rødvin. Har en lille bunke småting
liggende som bare skal ud.

> Der er for nogle år siden repareret i de bagerste vanger, det er ikke helt
> efter bogen at svejse i disse vanger, men den er synet med det sidste
> gang, så det forbeholdte mekanikeren sig.
Det er det mest kildne punkt. Hvis vangerne der holder er bilen formentlig
nem at arbejde med. Men det må ikke løbe op i meget mere end 15K før den
står nysynet og pæn.

FROC

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 19:15

Freddy O. Christensen tastede:

> Det er det mest kildne punkt. Hvis vangerne der holder er bilen
> formentlig nem at arbejde med. Men det må ikke løbe op i meget
> mere
> end 15K før den står nysynet og pæn.

Der er ikke sat max på synspris, mekanikeren lavede en fast pris
på 16.500 og det indbefatter eventuelle omsyn, men da der er
svejset i bagvangerne, lagde han et forbehold der.

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-07 19:22

On Fri, 2 Nov 2007 19:15:03 +0100, "Henning Lund"
<falsk@fakeadresse.com> wrote:

>Freddy O. Christensen tastede:

>Der er ikke sat max på synspris, mekanikeren lavede en fast pris
>på 16.500 og det indbefatter eventuelle omsyn, men da der er
>svejset i bagvangerne, lagde han et forbehold der.

Prisen er med din beskrivelse OK, men ikke med sådan et forbehold.
Bagvangerne kan blive dyre, hvis osv. Så enten må han være sikker på
de vanger eller også vælger i en anden "skude". En Sierra fra 91 kan
blive for dyr.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Henning Lund

Dato : 02-11-07 20:48

Ivan Madsen tastede:

> [...]
> sikker på
> de vanger eller også vælger i en anden "skude". En Sierra fra

Han siger hvis den før er synet med disse vanger, plejer de at se
gennem fingrene med det.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-07 08:16

> [...]
> Bilen fremtræder meget velholdt, starter og kører perfekt, bruger ikke
> olie og vand, jeg har kørt ca 1500 km i den for at teste vand og

Drop den totalt.
Der skal laves ALT for meget på den, så selvom prisen
kun er 1500,- ender det op med at blive en meget
dyr bil, hvis det skal laves ordentligt. Og blir' det ikke
lavet ordentligt, så står i med en dyr bil, som sikkert
ikke holder ret mange år alligevel pga. dårligt arbejde,
hvor der skal 'startes forfra' på nogle ting.

Find en anden og mere VELHOLDT eksemplar.
Det lyder lunket, men godt, at den er blevet behandlet
hvert 2. år, stået i garage osv..hvis det var sandt, og
bilen ellers var holdt som fornemmelsen ud fra det skrevne,
så skulle den ikke ha' alle disse fejl. Endvidere er den
blevet svejset i vanger for år tilbage, hvilket heller ikke
burde være nødvendigt, HVIS bilen var blevet behandlet
korrekt fra starten af.

Find noget andet OG mere benzinøkonomiskt.
Knægten vil ikke lave andet end ligge og ræse
rundt, og det koster kassen i dråber.

Bare et godt råd fra en anden Sierra-ejer.

Fra : Henning Lund

Dato : 03-11-07 14:49

Eque tastede:

> [...]
> blevet svejset i vanger for år tilbage, hvilket heller ikke
> burde være nødvendigt, HVIS bilen var blevet behandlet

Jeg ved det er sandt, kender manden og bilen. for 3 år siden da
den skulle synes blev der lavet vanger, hvad det så skyldes at
rusten bredte sig dengang, ved jeg ikke, men må formode at
tectylcenteret har været sjuskede.Det er samme center der er
brugt gennem årene kan jeg se i bogen.

Fra : Sa

Dato : 03-11-07 12:29

Ingen tvivl om at det er en bil der er nem & billig at holde kørende, når
den først er sat istand. Der er lige en ting mere jeg bemærkede.. Når den
har kørt 200K anbefaler Ford at skifte knastkæde & det er noget værre k**p
selv at rode med pga en speciel kædestrammer, der kun gi´r én chance når man
monterer.. Sidder kæden ik rigtig 1ste gang, skal der ny strammer på igen
:-/

Fordelen ved at købe lige dén bil du har i kiggerten, er vel at I så véd
hvad der er lavet når den er færdig, hvor imod en nysynet bil kan have mange
af de samme fejl på vej og derfor kan blive endnu dyrere i længden..

Skærmkanter er jo et svagt punkt på den, men de skal være MEGET slemme før
den bli´r kasseret på dem til syn, så det er mere et kosmetisk spørgsmål
iflg. mine erfaringer (har haft 4-5 sierraer efterhånden).

Held & lykke med bilkøb, hvad I så end vælger

Fra : Henning Lund

Dato : 03-11-07 14:46

Sa tastede:

> [...]
> bil kan
> have mange af de samme fejl på vej og derfor kan blive endnu

Det er også det jeg mener, man kan sagtens få en mere elendig
nysynet for samme penge, den her ved vi hvad der er lavet på, og
det er da posetivt når man ved tingene er lavet ordentligt. Jeg
har set flere nysynede biler som efter min vurdering aldrig burde
have været synet i den stand de var i.
Sidder lige og kigger i servicebogen, knastkæden er skiftet ved
195.000 hvor sidste service er lavet.

> [...]
> slemme før den bli´r kasseret på dem til syn, så det er mere et
> kosmetisk spørgsmål iflg. mine erfaringer (har haft 4-5

Jamen de var heller ikke så ringe men det var en af de ting vi
ville have lavet når der alligevel skulle kigges til bilen, desto
længere holder den da.

> Held & lykke med bilkøb, hvad I så end vælger

Den er betalt her idag, så det bliver den.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 09:30

> Den er betalt her idag, så det bliver den.

Jamen så tillykke da.
Lad os endelig høre den sande
historie om prisen på renoveringen, som
lød til at være omfattende.

Fra : Henning Lund

Dato : 04-11-07 09:57

Eque tastede:

> Jamen så tillykke da.
> Lad os endelig høre den sande
> historie om prisen på renoveringen, som
> lød til at være omfattende.

Det er som sædvanlig en fastpris der er lavet med vores mekaniker
gennem de sidste 22 år.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 10:30

"Henning Lund" <falsk@fakeadresse.com> skrev i en meddelelse
> Eque tastede:

> Det er som sædvanlig en fastpris der er lavet med vores mekaniker gennem
> de sidste 22 år.

Okay.
Så kan i jo være mere rolige.
Men flot han kan gi' en præcis pris
på så omfattende renovering.
Sådan burde alle arbejde.

Fra : Mogens

Dato : 04-11-07 10:39

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Men flot han kan gi' en præcis pris på så omfattende renovering.

Kan han heller ikke, hvorfor hans tilbud må indeholde et
risikotillæg i kalkulationen. Sådan arbejder alle, der afgiver tilbud.

> Sådan burde alle arbejde

Det gør de vel også - ovre hos jer ! :)

Fra : Henning Lund

Dato : 04-11-07 10:40

Eque tastede:
> Okay.
> Så kan i jo være mere rolige.
> Men flot han kan gi' en præcis pris
> på så omfattende renovering.
> Sådan burde alle arbejde.

Ja jeg er vestjyde til fingerspidserne, så de værksteder mm. hvor
jeg ikke kan få fast pris, der handler jeg ikke. Jamen det med at
han giver fast pris er da ret enkelt, det er et spørgsmål om at
gennemgå bilen ordentligt, så skæver det da ikke mange basører.
Her i foråret da vi fik synet Xantiaen, sagde han det ville koste
3825kr og det fik han så, bilen blev afleveret synet og jeg kan
stadig komme hos ham, så det var nok heller ikke helt skævt
beregnet

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-07 20:44

> [...]
> og det fik han så, bilen blev afleveret synet og jeg kan stadig komme hos
> ham, så det var nok heller ikke helt skævt beregnet

Fed..)
Sådan.
Endten tjente han lidt, eller også
tabte han lidt.
Eller omvendt...men alle var tilfredse.
Se dêt jyskt.

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-11-07 13:47

Hej

Henning Lund skrev:
> Den yngste af knægtene fylder snart 18, han snakker bil 24 timer i
> døgnet og som den næsten nervesammenbrudte far jeg er, vil jeg spørge om
> råd herinde.

Hvis du allerede inden han har bilen er på kanten af et nervesammenbrud,
hvordan tror du så du har det når din søn får en 2,0 motor mellem
hænderne, som ligger i et sikkerhedsmæssigt elendig karosseri? Jeg
samlede min kollega op i går på vej på arbejde fordi der var en der var
kørt op i ham bagfra med lav hastighed. Hans ryglæn knækkede ved
sammenstødet.

--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk

Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 03-11-07 14:42

Karsten Feddersen tastede:

> [...]
> fordi
> der var en der var kørt op i ham bagfra med lav hastighed. Hans

Hvem ved, den største af knægtene startede da i en dobbelt så
elendig BX 19 GTI, ½ år efter fik han Peugeot 309 GTI 16V med 160
arabere under hjelmen, han kører da endnu her 2 år efter.

Fra : Mogens

Dato : 03-11-07 17:33

> Hvem ved, den største af knægtene startede da i en dobbelt så elendig BX
> 19 GTI, ½ år efter fik han Peugeot 309 GTI 16V med 160 arabere under
> hjelmen, han kører da endnu her 2 år efter.

Jep, de kan sgu lige så godt lære det fra starten som 18-årige:
Søn 1 = '83 Ford Sierra XR4i 2.8 V6 (150 hk) - nu '87 BMW M3
Søn 2 = '83 BMW 323i (150 hk) - '01 Porsche Boxster

Fra : Henning Lund

Dato : 03-11-07 18:26

Mogens tastede:

> Jep, de kan sgu lige så godt lære det fra starten som 18-årige:
> Søn 1 = '83 Ford Sierra XR4i 2.8 V6 (150 hk) - nu '87 BMW M3
> Søn 2 = '83 BMW 323i (150 hk) - '01 Porsche Boxster

Forældre er sq ikke hvad de har været, jeg fik allernådisk lov
til at få en Fiat 600 fra 52 som første bil, der gik heller ikke
mange uger inden der sad en 850ér motor i den, det var tider.

Fra : Mogens

Dato : 03-11-07 18:51

> Forældre er sq ikke hvad de har været, jeg fik allernådisk lov til at få
> en Fiat 600 fra 52 som første bil, der gik heller ikke mange uger inden
> der sad en 850ér motor i den, det var tider.

Yes, Fiat var in i gamle dage. Fra jeg var 18, til jeg blev 29 kørte
jeg bl.a. i Fiat 127, Uno 55S Gold, 125 S, 131 - de sidste 2 var
tunede til noget morsomt :)

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-11-07 18:56

"Mogens" <no@reply.nu> skrev :

>Jep, de kan sgu lige så godt lære det fra starten som 18-årige:
>Søn 1 = '83 Ford Sierra XR4i 2.8 V6 (150 hk) - nu '87 BMW M3
>Søn 2 = '83 BMW 323i (150 hk) - '01 Porsche Boxster

<Ironi>

Havde Britta været enebarn, kørte hun Bentley idag ;)

</ironi>

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 03-11-07 20:23

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Havde Britta været enebarn, kørte hun Bentley idag ;)

Det er jo det "forfærdentlige" ved at bo i et afgiftsfrit land.
Bentley er OGSÅ en mulighed til rimelige peng'
www.autoscout24.de/Details.aspx?id=va12souc1wq2
www.autoscout24.de/Details.aspx?id=4znengjrtfw
www.autoscout24.de/Details.aspx?id=4vmatfctma2