/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tiptronic gearkasse....
Fra : Ulla


Dato : 30-10-07 11:27

Hej til alle

Er der mon nogen der har erfaring med en Tiptronic gearkasse ?
Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og nu
skal rep.
Det er den elektroniske del der skal skiftes.
Det særlige ved den er at man kan vælge mellem automatisk eller manuelt
gaerskifte.

Gør det den meget sårbar ?
Er det ikke for tidligt den står af eller er der generelt problemer med den
type?
Er der nogen i gruppen der kender gode værksteder - priser o.s.v. i Århus
området ?

Venlig hilsen og
På forhånd Tak
Ulla




 
 
BJ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-07 11:31


"Ulla" <ubirch@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:472706f2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

> Er der mon nogen der har erfaring med en Tiptronic gearkasse ?

Du mener vel geartronic, for du har da ikke padler ved rattet vel.?

> Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og
> nu skal rep.

Tjaee...det er vel en GM-gearkasse.?

Sådan en model GM sidder der også i Volvos gamle geartronic.

Der har også problemer med den elektriske del.

mvh
Bjørn J.



Anders Thorup (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 30-10-07 17:15


"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message
news:472707fe$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Ulla" <ubirch@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:472706f2$0$15878$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> KLIP
>
>> Er der mon nogen der har erfaring med en Tiptronic gearkasse ?
>
> Du mener vel geartronic, for du har da ikke padler ved rattet vel.?

Jeg tror der er tale om Easytronic, som er en manuel gearkasse med
skifte-automatik.

>
>> Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og
>> nu skal rep.
>
> Tjaee...det er vel en GM-gearkasse.?

Vil du ikke godt være rar at uddybe?

>
> Sådan en model GM sidder der også i Volvos gamle geartronic.

Ok, jeg vidste ikke at GM og Volvo havde noget med hinanden at gøre. Ejes
Volvo ikke af Ford??
Forklar venligst.


>
> Der har også problemer med den elektriske del.

Ok. Men er du sikker på det elektriske er det samme?

Mvh
Anders



BJ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-07 17:26


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47275869$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

>>> Min sidder i en Opel Corsa 1,2 årg. 2001, som kun har kørt 52 000 km og
>>> nu skal rep.
>>
>> Tjaee...det er vel en GM-gearkasse.?
>
> Vil du ikke godt være rar at uddybe?

Så går skidtet i stykker.

>> Sådan en model GM sidder der også i Volvos gamle geartronic.
>
> Ok, jeg vidste ikke at GM og Volvo havde noget med hinanden at gøre. Ejes
> Volvo ikke af Ford??

Jow, og.???

> Forklar venligst.

Den geartronic gearkasse der sidder i min S80 er købt hos GM.

>> Der har også problemer med den elektriske del.
>
> Ok. Men er du sikker på det elektriske er det samme?

Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.

GM har sikkert købt noget billigt bras i hine tider og det kom
Volvo(-ejerne) i hvert fald til at lide under, da de købte billigt hos GM.

mvh
Bjørn J.



Anders Thorup (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Thorup


Dato : 30-10-07 17:35


<SNIP - ulykkelig historie>

Synes det er smart at Volvo får deres kunder til at blive sure på GM fordi
de bygger noget lort,, rofl
Ham hos Volvo der er kommet i tanker om at skyde skylden på
underleverandøren skal da have en medalje.
Volvo beholder sit gode navn, og kunderne køber gladeligt deres biler igen


Mvh
Anders



BJ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-07 18:31


"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:47275d47$0$21930$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

KLIP

> Volvo beholder sit gode navn, og kunderne køber gladeligt deres biler igen
>

Det er nu en påstand med endog store modifikationer.;)

mvh
Bjørn J.



Thore Jensen (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Thore Jensen


Dato : 30-10-07 22:15

BJ skrev:
>
> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>
>
Citat, frit oversat..
"Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

Hvad sker der nu?
Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
"kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
uhyrlige regninger?

Thore

Møller (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 30-10-07 22:25

Thore Jensen skrev:
> BJ skrev:
>>
>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>
>>
> Citat, frit oversat..
> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>
> Hvad sker der nu?
> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
> uhyrlige regninger?

Fri kommentar:
solonoiderne og relæerne er ikke det samme.

Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Møller



Fam. Olsen (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Fam. Olsen


Dato : 30-10-07 22:46


"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4727a13c$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Thore Jensen skrev:
>> BJ skrev:
>>>
>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>
>>>
>> Citat, frit oversat..
>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>
>> Hvad sker der nu?
>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i håbet
>> om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider uhyrlige
>> regninger?
>
> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Ja eller magnetventil.


MVH Niels



Brian (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 30-10-07 22:47

Møller wrote:

> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

I tilfældet en gearkasse skal solenoide vel forståes som kombinationen af
ventil og trækspole i en enhed ?

Sådan var det ihvertfald med de magnetventiler jeg arbejdede med i mit
forrige job.

/Brian



BJ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 30-10-07 22:53


"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:4727a13c$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>
>>>
>> Citat, frit oversat..
>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>
>> Hvad sker der nu?
>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i håbet
>> om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider uhyrlige
>> regninger?
>
> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!

Uanset hvad, så er en vejledende udsalgspris inkl.. montering på 45.000 kr.
en uhyrlighed for sådan en lille elektrisk dims.

Prisen for dimsen i elendig GM-kvalitet er vel 2$. Havde GM/Volvo ofret 6$
(x2), havde samtlige gearkasser kørt den dag i dag.

mvh
Bjørn J.



Møller (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-10-07 12:13

BJ skrev:

> Uanset hvad, så er en vejledende udsalgspris inkl.. montering på 45.000 kr.
> en uhyrlighed for sådan en lille elektrisk dims.
>

Prisen er vel korrekt: du betalte for den

> Prisen for dimsen i elendig GM-kvalitet er vel 2$.
Jeg troede, at Kineserne egnede i yuan (men de er vist glade for de
grønne sedler, har de ikke verdens største beholdning af dem?)


> Havde GM/Volvo ofret 6$ (x2), havde samtlige gearkasser kørt den dag i dag.
Måske havde en kvalitetskontrol været nok.

Jeg troede, at Kineserne egnede i yuan
Tja sådan er det så meget.

habitter: 200 kr i Kina, 2000 i Dk

Så du udsendelsen om vandhaner: pris i Kina max. 20 kr.

Materialer: forhåndenværende skrot,
Salgspris i DK fra 200,- og op.

og næsten alle får deres vandhaner, (ventiler), fremstillet i Kina, bl.a.
det velanskreven Grohe, det var ved at splitte hele familien Grohe, at det
skulle outsourses.

Danfoss, Kosan, mfl. Danske firmaer har problemer med, at deres produkter
kopieres og sælges under deres navn og garanti til en lavere pris. Det var,
ifølge forlydende tæt på direktionsgangen, ved at knække Kosan,

Der er et stort og uigennemskueligt markede for kopireservedele: bil- og
fly-flyindustrien er hårdt ramt, der er fundet mange bremsedele i meget
dårlig kvalitet, jeg tænker selvfølgelig ikke på Bombardier-8 Q400 ("-":
dash på engelsk )
Selv medicin: jeg vil ikke sige at alt kan kopieres, men alt kan sælges
under falsk navn og med tvivlsom virkning, vi har en pæn, måske mindre pæn,
flok af advokater beskæftiget med slig sager. Man skal ikke være sart i den
slags retssager

og måske er dine reservedele også fremstillet af en gammel oliekøle og et
stænk alu-topstykke.

Møller

BJ (31-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-10-07 13:05


"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:47286324$0$15876$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

KLIP

>> Uanset hvad, så er en vejledende udsalgspris inkl.. montering på 45.000
>> kr. en uhyrlighed for sådan en lille elektrisk dims.
>>
>
> Prisen er vel korrekt: du betalte for den

Jeg havde li´som ikke andet valg, hvis jeg da ikke i stedet havde besluttet
at anvende resten af potten som blomsterkasse..;)

Hele gearkassen skulle ombyttes med en fabriksrenoveret ... take it, or
leave it.

>> Havde GM/Volvo ofret 6$ (x2), havde samtlige gearkasser kørt den dag i
>> dag.
> Måske havde en kvalitetskontrol været nok.

Sikkert, eller et reperationskit til en anstændig pris, da selve gearkassen
var som ny inden i.

mvh
Bjørn J.



Møller (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-10-07 21:20

BJ skrev:
KLIP
> Jeg havde li´som ikke andet valg, hvis jeg da ikke i stedet havde besluttet
> at anvende resten af potten som blomsterkasse..;)
>
> Hele gearkassen skulle ombyttes med en fabriksrenoveret ... take it, or
> leave it.

Tja der var jo ingen præsionsmidler


> Sikkert, eller et reperationskit til en anstændig pris, da selve gearkassen
> var som ny inden i.


Er du da helt vild "et reparationskit"!, tror du værksteder har
specialuddannet personale
Allerhøjst udannet personale.

Møller

Thore Jensen (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Thore Jensen


Dato : 31-10-07 19:52

Møller skrev:
>
> Fri kommentar:
> solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
> Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>
> Møller
>
Det er modtaget..

Jeg beklager, og bukker hovedet i skam..
Men hvad er det så lige med de amerikanere, de kalder et relæ for solonoid!

Thore


BJ (31-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-10-07 19:59


"Thore Jensen" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:4728cefd$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

KLIP

> Men hvad er det så lige med de amerikanere, de kalder et relæ for
> solonoid!

Det er vel med udgangspunkt i, der ved hjælp af en spole og en kerne dannes
elektromagnetisme.

I begge tilfælde påvirkes noget ved hjælp af elektromagneten.

mvh
Bjørn J.



Mogens (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 31-10-07 20:03

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4728d07e$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er vel med udgangspunkt i, der ved hjælp af en spole og en kerne
> dannes elektromagnetisme.
> I begge tilfælde påvirkes noget ved hjælp af elektromagneten.

Jeg arbejdede engang en del med amerikanske styringer.
Solenoid = spole
Relay = relæ

http://en.wikipedia.org/wiki/Relay
http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid



BJ (31-10-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 31-10-07 20:08


"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
news:nj4Wi.12622$ZA.8138@newsb.telia.net...

KLIP

> Jeg arbejdede engang en del med amerikanske styringer.
> Solenoid = spole
> Relay = relæ

Jeg er slet ikke uenig med dig.

Det basale er det samme, men ikke anvendelsen.

Vi skal vel for god ordens skyld også nævne Solid State også?

mvh
Bjørn



Claus Frørup (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 31-10-07 23:51

Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:

>Thore Jensen skrev:
>> BJ skrev:
>>>
>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>
>>>
>> Citat, frit oversat..
>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>
>> Hvad sker der nu?
>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
>> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
>> uhyrlige regninger?
>
>Fri kommentar:
>solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>
>Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>
Hvad er der nu galt med "dippedut" ?
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

BJ (01-11-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-11-07 00:05


"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
news:8l1ii35bk67rmn7chkefodomaql6rcegpg@4ax.com...

KLIP

>>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>>
>>>>
>>> Citat, frit oversat..
>>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>>
>>> Hvad sker der nu?
>>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
>>> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
>>> uhyrlige regninger?
>>
>>Fri kommentar:
>>solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>>
>>Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>>
> Hvad er der nu galt med "dippedut" ?

Sådanne sidde ikke i mine potter.

De består udelukkende af dimmere og dutnaser.

mvh
Bjørn J.



Claus Frørup (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 01-11-07 12:45

Isang tao pinangalanan, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> nagsulat:

>
>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
>news:8l1ii35bk67rmn7chkefodomaql6rcegpg@4ax.com...
>
>KLIP
>
>>>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>>>
>>>>>
>>>> Citat, frit oversat..
>>>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>>>
>>>> Hvad sker der nu?
>>>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>>>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
>>>> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
>>>> uhyrlige regninger?
>>>
>>>Fri kommentar:
>>>solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>>>
>>>Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>>>
>> Hvad er der nu galt med "dippedut" ?
>
>Sådanne sidde ikke i mine potter.
>
>De består udelukkende af dimmere og dutnaser.
>
Ihhh, hvor kedeligt....

Himstregimser, tingenoter og dippedatter er eller sjove at rode med
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

BJ (01-11-2007)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-11-07 12:49


"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
news:30fji359jg9brmh6gfv53a0470qkjtg7d8@4ax.com...

KLIP

>>>>>> Nej, men hos mig var det en af solonoiderne, der gik i udu.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>> Citat, frit oversat..
>>>>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>>>>>
>>>>> Hvad sker der nu?
>>>>> Er vi holdt op med at tale dansk (undskyld BJ, men..) eller det vores
>>>>> "kære" mekanikere som er begyndt at slynge om sig med fremmedord, i
>>>>> håbet om at vi ikke forstår disse, for at refærdiggøre de til tider
>>>>> uhyrlige regninger?
>>>>
>>>>Fri kommentar:
>>>>solonoiderne og relæerne er ikke det samme.
>>>>
>>>>Hvis du vil oversætte prøv med trækspole!
>>>>
>>> Hvad er der nu galt med "dippedut" ?
>>
>>Sådanne sidde ikke i mine potter.
>>
>>De består udelukkende af dimmere og dutnaser.
>>
> Ihhh, hvor kedeligt....
>
> Himstregimser, tingenoter og dippedatter er eller sjove at rode med

Alt over 2 slags skaber unødig frustration, så enten er der fejl på en
dimmer eller en dutnas eller sagt på en anden måde 50/50 chance for at find
fejlen...

mvh
Bjørn J.



Claus Frørup (01-11-2007)
Kommentar
Fra : Claus Frørup


Dato : 01-11-07 13:03

Isang tao pinangalanan, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> nagsulat:

>
>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
>news:30fji359jg9brmh6gfv53a0470qkjtg7d8@4ax.com...
>
KLIP


>> Himstregimser, tingenoter og dippedatter er eller sjove at rode med
>
>Alt over 2 slags skaber unødig frustration, så enten er der fejl på en
>dimmer eller en dutnas eller sagt på en anden måde 50/50 chance for at find
>fejlen...

Det kaldes "Hobby"
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Klaus D. Mikkelsen (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 30-10-07 22:48

Thore Jensen skriver:
>
> Citat, frit oversat..
> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

Nej, et relæ er med et kontaktsæt.

En solenoid er en spole der flytter en jernkerne, der kan påvirke noget
andet rent mekanisk. Eksempelvis trykke på en ventil.

Jeg har brugt læssevis af solenoids til at trække en kniv der perforerer
strækfilm.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Martin Johansen [600~ (30-10-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 30-10-07 23:49

> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."

En solenoid er da en magnetventil snarere end et relæ?

Møller (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 31-10-07 12:22

Martin Johansen [6000] skrev:
>> "Nej, men hos mig var det en af relæerne, der gik i stykker."
>
> En solenoid er da en magnetventil snarere end et relæ?

Jo du er tæt på.
Direkte oversat teknisk: solenoide: spole, slet og ret
http://en.wikipedia.org/wiki/Solenoid

På ældre startmotorer, sad der en frit tilgængelig trækspole udvendig som en
selvstændig enhed, der trak tandhjulet i indgreb med startkransen ( på
startkransen kunne man se indgrebsstederne 4 steder på en 4-cylindret motor)
Em sådan anordning: spole med kerne må ikke smøres, da kernes kan sætte sig
fast, enheden bliver normalt pænt varm, og olien bliver til beg!

Hovedværktøjet når kærnes satte sig fast i spolen: en hammer og et
velanbragt slag, så gik den tilbage, men motoren kunne hive den op i ret
høje omdrejninger på de gamle uden ordentlig friløb.

Maskotejere burde kende den!

Møller

Kasper Hansen [8270] (31-10-2007)
Kommentar
Fra : Kasper Hansen [8270]


Dato : 31-10-07 18:47

> Gør det den meget sårbar ?
> Er det ikke for tidligt den står af eller er der generelt problemer med
> den type?

Typen af gearkasse fejler som sådan ikke noget. Jeg havde en lignende i min
Citroen C3 (de kalder det SensoDrive), og den klarede 140.000 km uden
problemer (så solgte jeg den).
Det er iøvrigt samme type gearkasse der bruges på mange busser (bybusserne i
Århus), så teknikken fejler intet.
Men det hjælper dig selvfølgelig ikke meget...

/Kasper Hansen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste