Bilforsikring til 23-årig >fornuftig< mand
Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 28-10-07 19:36

Hej kære brugere,

jeg står og er færdig med min uddanelse som produktionsingeinør her
til februar - og får muligvis arbejde et godt stykke fra mit hjem.
Jeg
bor i et hus i et roligt kvarter - faktisk på samme vej som byens
borgmester.

Derfor går jeg nu og kigger på bil. Jeg ville gerne have en lille BMW
højst 2-3 år gammel, men har jo hørt en fugl synge om, at man skal
være varsom med sin første bil - da forsikringerne kan gøre selv et
godt bil-tilbud ret så uinteressant når man er under 25 år.

Så eksperter - hvad skal jeg gøre?

Skal jeg vælge bil ud fra forsikring? Kan vel godt leve med en mere
"alm" bil indtil jeg bliver ældre og elitebelist
Skal jeg ringe rundt til alle de gængse forsikringsselskaber og bede
om et unikt tilbud?
Skal jeg gå målrettet efter nogle, der tilbyder et kursus til et par
tusinde, for så at komme ned på en kanon præmie fra starten?
Skal jeg have en "sort boks"?

Jeg ved ikke engang, hvilke selskaber der tilbyder hvad - altså
kursus
+lav præmie, sort boks... osv...

Jeg har naturligvis også tænkt mig at forhøre mig hos min fagforening
IDA samt i min bank (Danske Bank).

Jeg er 23 år. Har haft kørekort siden jeg var 18 - men har altid lånt
min forældres bil. Jeg har aldrig lavet en skade på en bil.

I bund og grund skal jeg vel overbevis forsikringsselskabet om, at
jeg
ikke er en af de unge med fart i blodet. Men en fornuftig ung
ingeniør Men den har de nok hørt før...

På forhånd tak.

(postet i både dk.fritid.bil og dk.forbruger)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-10-07 19:41

> Skal jeg vælge bil ud fra forsikring?

Hvis du spørger mig... Nej aldrig!! Vælg hvad du drømmer om.

>Kan vel godt leve med en mere
> "alm" bil indtil jeg bliver ældre og elitebelist

Thø.. ikke hvis du er bil-liderlig

> Skal jeg ringe rundt til alle de gængse forsikringsselskaber og bede
> om et unikt tilbud?

Ja.

> Skal jeg gå målrettet efter nogle, der tilbyder et kursus til et par
> tusinde, for så at komme ned på en kanon præmie fra starten?

Det er en mulighed.

> Skal jeg have en "sort boks"?

Op til dig - jeg skal ikke

> [...]
> jeg
> ikke er en af de unge med fart i blodet. Men en fornuftig ung

Jep - den har de hørt før og du får ikke held med det.

Kan du ikke finde en kæreste der er elitebilist og så flytte sammen med
hende og overdrage hendes anciennitet?

/Martin

Fra : Uffe Ravn

Dato : 28-10-07 19:33

Martin Johansen [6000] wrote:

> Kan du ikke finde en kæreste der er elitebilist og så flytte sammen
> med hende og overdrage hendes anciennitet?

Alternativt har Skoda en meget billig bilforsikring til førstegangskøbere.

Mvh.Uffe Ravn

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 28-10-07 19:43

Kunne man få en forklaring på, hvad princippet bag den sorte boks er?
Hvad hvis der sker et uheld - skal boksen så bare bevise, at man ikke
kørte for stærkt da skaden skete?

Og hvilke selskaber tilbyder hvad?

Og nej, jeg er mere nærig end bil-liderlig.Det må jeg indrømme...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-10-07 20:04

> Kunne man få en forklaring på, hvad princippet bag den sorte boks er?
> Hvad hvis der sker et uheld - skal boksen så bare bevise, at man ikke
> kørte for stærkt da skaden skete?

Ja. Og for hver km/t du har kørt for stærkt stiger din selvrisiko.

> Og hvilke selskaber tilbyder hvad?

Mitsubishi

> Og nej, jeg er mere nærig end bil-liderlig.Det må jeg indrømme...

Ok så køb en "fornuftig" bil

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-10-07 21:13

<mwtychsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Kunne man få en forklaring på, hvad princippet bag den sorte boks er?
>Hvad hvis der sker et uheld - skal boksen så bare bevise, at man ikke
>kørte for stærkt da skaden skete?

Den logger de sidste 60sekunder så vidt jeg husker

Så er de første 3km/t for stærkt "gratis" - herefter koster det 1000kr/kmt
herefter.

Kører du ikke for stærkt når/hvis du balrer bilen er det en god deal, men
kører du bare lidt for stærkt kan det blive dyrt :).

Kig også på alka med respekt for fart.

/Dennis

Fra : Davidsen

Dato : 28-10-07 21:04

<mwtychsen@gmail.com> skrev i meddelelsen
Hej kære brugere,

Jeg har naturligvis også tænkt mig at forhøre mig hos min fagforening
IDA samt i min bank (Danske Bank).

Du skal bestemt snakke med IDA Forsikring (Tryg). De har nogle ok priser for
nybegyndere. Vi ingeniører kører pænere end alle andre mener de...

Mvh
Davidsen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 29-10-07 19:44

Davidsen wrote:
> [...]
>

> Du skal bestemt snakke med IDA Forsikring (Tryg). De har nogle ok priser
> for nybegyndere. Vi ingeniører kører pænere end alle andre mener de...

Mjar, de var nu ikke de billigste i mit tilfælde. Ved min tidligere bil
var det billigere igennem banken (PrivatSikring). Min nuværende bil er
det billigst igennem LandRover klubben. Har BMW-klubben (der er vel
sådan en) ikke en god aftale med et forsikringsselskab?

- Lars

Fra : Davidsen

Dato : 29-10-07 21:34

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> billigst igennem LandRover klubben. Har BMW-klubben (der er vel sådan en)
> ikke en god aftale med et forsikringsselskab?

Nej, de er vist heller ikke billigst for mig, men det var de da jeg var
ny-dimiteret ingeniør og billist.
Husker ikke priserne dengang, men jeg fik ansvar og kasko for ca. det de
andre skulle have for ansvar alene.

Det koster jo ikke noget at checke IDAs priser når man nu er medlem mente
jeg bare...

Mvh
Davidsen

Fra : mwtychsen@gmail.com

Dato : 29-10-07 07:44

> Du skal bestemt snakke med IDA Forsikring (Tryg). De har nogle ok priser for
> nybegyndere. Vi ingeniører kører pænere end alle andre mener de...

Ja, mener den ligger på 6.800 /år ved IDA (Tryg). Og så er det noget
med, at man endda får tilbagebetalt en slat hver år - hvis der er kørt
mere skadesfrit blandt abbonenterne end beregnet.

Man skal så huske, at IDA medlemsskab koster 4.000 eller sådan noget
pr. år. Men deri få rman jo så en avis og en lang række fordele. Fx
andre billige forsikringer osv...

Fra : Leo_Jensen

Dato : 29-10-07 08:07

On 29 Okt., 07:44, mwtych...@gmail.com wrote:

> [...]
>
> Man skal så huske, at IDA medlemsskab koster 4.000 eller sådan noget
> pr. år. Men deri få rman jo så en avis og en lang række fordele. Fx

IDA vil kun forsikre biler med nyværdi op til 400.000. Man kan
forhandle om det op til 600.000, derover kan man bare glemme det. Det
vil sortere nogle BMW'er fra. Og i mit tilfælde også Jaguarer

MVH Leo

Fra : claus b. p.

Dato : 29-10-07 17:00

"Leo_Jensen" <maigaard-jensen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]

forhandle om det op til 600.000, derover kan man bare glemme det. Det
vil sortere nogle BMW'er fra. Og i mit tilfælde også Jaguarer

(OT: Nå der er også en af de newsreadere der forhindrer indrykninger, er det
fp. google-groups?)

Mon ikke selv IDA har begynderpræmier? Dvs. en typisk kasko vil ligge på
20-30000 om året for en dyr bil! GF-Forsikring har også en begyndergruppe,
og deres priser er normalt fornuftige, - hvad det så er.
Der er ingen vej uden om at kontakte nogle forskellige selskaber, men du kan
starte med at kigge her: http://forsikringsluppen.dk/
Du skal også checke fagforening, FDM, LIC eller hvad du evt. er medlem af,
mange har rabataftaler med forsikringsselskaber.
Ellers er den normale indgang til at få fornuftige præmier, at starte med
nogle år i en billig brugt bil, som man kan nøjes med at ansvarsforsikre, og
dermed få opsparet nogle skadefri år. (Forhåbentlig)

/Claus

Fra : Leonard

Dato : 29-10-07 17:35

On Mon, 29 Oct 2007 16:59:37 +0100, claus b. p. wrote:

> (OT: Nå der er også en af de newsreadere der forhindrer indrykninger, er det
> fp. google-groups?)

Næh, det er din OE der trænger til et fix. Søg på OE-quotefix og du
finder sikkert noget, der kan bruges.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 05-11-07 17:33

Den Sun, 28 Oct 2007 11:36:13 -0700 skrev mwtychsen@gmail.com:
> [...]
> være varsom med sin første bil - da forsikringerne kan gøre selv et
> godt bil-tilbud ret så uinteressant når man er under 25 år.

Under 25? Du kan roligt sige under 30, jeg var 26 da jeg købte min
første bil (en 12 år gammel Toyota), og det billigste tilbud jeg fik
med kasko var 30.000 kr (fraregnet et par billigere tilbud, hvor
selskabet fortrød).

Efter en del diskussion lykkedes det at få *kun ansvar* hos Aros
til en 8-9.000 kr om året.

Jeg er nu 31, og efter at have regnet lidt på det, kan jeg købe en
tilsvarende bil for det jeg har sparet, så jeg regner ikke med at
skulle have kaskoforsikring selvom jeg burde nærme mig elite-
bilist.

Mvh
Kent