Lidt generelle spørgsmål Volvo V70 og Saab~
Fra : Ukendt

Dato : 27-10-07 19:51

Hvad skal man specielt se efter på ovennævnte biler i "godt" brugte
udgaver. De to kræ synes der er lidt trangt i Citronen og selv om den
har en nydelig dieseløkonomi er værkstedsbøvl rigeligt til at skifte.
Jeg er ganske klar over, at jeg skal indstille mig på 10 km/l dyr
benzin i stedet for 18 km/l diesel. Men ud over servicebogen, som jeg
har forstået er rimelig vigtig, hvor er så de svage punkter? Vi taler
formodentlig om ca. 5 år gamle og med 100-200 tkm på klokken og
endelig - stationcar!
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 00:50

<Ivan Madsen> wrote in message
> [...]
> har forstået er rimelig vigtig, hvor er så de svage punkter? Vi taler
> formodentlig om ca. 5 år gamle og med 100-200 tkm på klokken og
V70 er pr. def. en stationcar - jeg kender ikke noget til SAAB, men
udvalget af Volvoer er langt større.
- Styrekugler og evt. styrestang
- Kødben til krængningsstabilisatoren
- Låsen til bagagerumsklappen
- Fejlkoder i motorstyringen
- Opdateret software på bilen generelt

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/4C5DB600-C226-469E-837C-A80C9BD0851E/0/6669.pdf
(filen ligger på login området, så måske kan du ikke se den. Ellers kan jeg
maile den til dig.

Jeg har lige købt sådan en - D5 - du kan glæde dig. Hvis budgettet er til en
diesel kører den omkring 15 km/l., og den har det rigtige punch i
mellemaccelerationerne.

Som medlem af FDM koster en brugtvognstest 1980 kr, hvilket kommer hjem igen
for mig, da sælger skal skifte bremser på bilen (4 skiver m. klodser) samt
en styrestang.

Held og lykke med jagten - håber ikke du har travlt, da jagten virkelig er
en fornøjelse.

Ulrik

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 28-10-07 13:31

Jeg selv har en volvo V70 D5 fra 7.03 en 2004 model, ved ikke om det kan
være så ny en bil du sigter efter.

Bilen er som sådan en god brugt stationcar, med kommende sædvanlige volvo
problemer fra fortøj og for mig at med elektriske udfald. Alt i bilen er
styret af canbus, og det kan godt trigge lidt for en der har arbejdet med en
ældre model uden.

Uden at kende særligt til saab, vil jeg tro det er en ligeså velkørende bil,
men med langt mere mystisk teknik, hermed ment umuligt at røre ved for
menigmand. Tror også udbuddet af reservedele vil være større til volvoen på
kortere eller længere sigt.

Rust finder du under ingen omstændigheder i volvoer med en alder på 5 år.

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 17:13

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> wrote in message

> Rust finder du under ingen omstændigheder i volvoer med en alder på 5 år.

Enig. Selv på de steder hvor der SKAL være rust iflg. de alm. naturlove, så
fandtes der ikke spor af det på min.

Det er helt klart ikke en bil man selv skal rode med. Jeg har fundet nogle
installationsvejledninger på nettet til diverse extraudstyr, og de begynder
med at man fjerner nøglen fra tændingslåsen, så venter man i mindst 5
minutter hvorefter man kan fjerne minuspolskoen fra batteriet. Og den
slutter med at når strømmen er tilsluttet igen, skal den VIDA programmeres.
Jeg ved ikke (endnu) hvad det omfatter, men der er så meget elektrisk styret
i den bil, at jeg ikke engang vover selv at tilslutte min P-Watch.
Ihvertfald ikke før jeg har fundet ud hvad der skal programmeres når man
tilslutter strømmen.

mvh
Ulrik

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-07 19:19

On Sun, 28 Oct 2007 01:50:26 +0200, "Ulrik Friis"
<ufj(snabela)get2net.dk> wrote:

> [...]
>en styrestang.
>
>Held og lykke med jagten - håber ikke du har travlt, da jagten virkelig er

Jeg takker for et fyldigt svar - FDM skal jeg nok klare, har et
medlemsnummer og en kode et eller andet sted. D5'eren er
"langtidsholdbar"?? (tænker på, at de ofte har kørt en hel del, før de
kommer på markedet)
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 28-10-07 21:17

Ja, D5'eren er med garanti "Langtidsholdbar". Der er på nuværende tidspunkt
beviser for biler der let har kørt 4-500.000 km, og de kan endda køre endnu
længere på motoren hvis man vil.

Et andet plus jeg kan se for volvoen er de mulige ophug der foregår rundt
omkring i landet. Allerede nu har jeg for sjov skyld hentet priser på en
fabriksny motor fra en 0-bil, og prisen jeg fik oplyst var 29.000 kr. plus
moms. 6 trins gearkasser bliver også sjovt at lege med i fremtiden.

Tror næppe der er tilsvarende fede ophug af saab desværre.

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 28-10-07 22:05

> [...]
> fabriksny motor fra en 0-bil, og prisen jeg fik oplyst var 29.000 kr. plus
> moms. 6 trins gearkasser bliver også sjovt at lege med i fremtiden.

Tillad mig et nysgerrigt spørgsmål - hvad er en 0-bil ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Nicolai Mølgaard-And~

Dato : 28-10-07 22:36

Det er en såkaldt testbil fra volvos eget regi.

Mvh.
Nicolai Mølgaard-Andersen

Fra : Mogens

Dato : 28-10-07 22:55

"Nicolai Mølgaard-Andersen" <spoilerkit@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en såkaldt testbil fra volvos eget regi.

0-serien er de biler, man sender på gaden, inden en egentlig
produktion/salg. De sendes ud til underleverandører og slut-
brugere, der skal teste dem. Efterfølgende skrottes bilerne.
Hos Bosch DK modtog vi 0-serie biler fra BMW - f.eks. 535d