/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Ayrton Senna's død
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 02:22

På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
forhjulsophæng var knækket.
Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
konklussion. Ret underholdende tv.
Se den, når den bliver genudsendt!

MVH Morten



 
 
Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 05:18


"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> forhjulsophæng var knækket.
> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> konklussion. Ret underholdende tv.
> Se den, når den bliver genudsendt!
>
> MVH Morten
>

Ja, det er en fin udsendelse. Men man kan jo også downloade den fra en af de
binære nyhedsgrupper. Det har jeg.

Allan F



Klaus G. (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus G.


Dato : 26-10-07 05:38

> Ja, det er en fin udsendelse. Men man kan jo også downloade den fra en af
> de binære nyhedsgrupper. Det har jeg.
Navn på denne gruppe?


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery



Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 08:39

On Oct 26, 6:17 am, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> "Morten" <-> skrev i en meddelelsenews:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> > Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> > hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> > km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> > forhjulsophæng var knækket.
> > Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> > konklussion. Ret underholdende tv.
> > Se den, når den bliver genudsendt!
>
> > MVH Morten
>
> Ja, det er en fin udsendelse. Men man kan jo også downloade den fra en af de
> binære nyhedsgrupper. Det har jeg.

Du har ikke mulighed for at lægge den på en ftp server ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 14:18


"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1193384338.303792.16750@z9g2000hsf.googlegroups.com...
On Oct 26, 6:17 am, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:
> "Morten" <-> skrev i en
> meddelelsenews:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse
> > om
> > Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat
> > i,
> > hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med
> > 320
> > km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> > forhjulsophæng var knækket.
> > Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> > konklussion. Ret underholdende tv.
> > Se den, når den bliver genudsendt!
>
> > MVH Morten
>
> Ja, det er en fin udsendelse. Men man kan jo også downloade den fra en af
> de
> binære nyhedsgrupper. Det har jeg.

Du har ikke mulighed for at lægge den på en ftp server ?



Desværre ikke nogen ftp. Den dukker op med jævne mellemrum i de binære
grupper. Prøv at holde øje med alt.binaries.multimedia,
alt.binaries.multimedia.documentaries, alt.binaries.tv,
alt.binaries.tvseries o.a.

Lige nu ligger der en udsendelse i alt.binaries.test, der hedder "The Last
Race of Ayrton Senna".
På alt.binaries.multimedia ligger "Seconds From Death: The Death of Ayrton
Senna". Begge er fra NGC. I alt.binaries.nzb ligger en NZB-fil, som man kan
lægge ind i et program, der hedder GRABIT. Dette program er til at høste
binære nyhedsgrupper med. NZB-filen indeholder oplysninger om alle dele af
filmen, og grabit henter dem så. Derefter skal man bare pakke ud med WinRar
(og evt. lige bruge programmet Quickpar til at teste og evt. reparere hvis
man mangler nogle dele).

Allan F


--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.



Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 15:46

> Desværre ikke nogen ftp. Den dukker op med jævne mellemrum i de binære
> grupper. Prøv at holde øje med alt.binaries.multimedia,
> alt.binaries.multimedia.documentaries, alt.binaries.tv,
> alt.binaries.tvseries o.a.
>
> Lige nu ligger der en udsendelse i alt.binaries.test, der hedder "The Last
> Race of Ayrton Senna".
> På alt.binaries.multimedia ligger "Seconds From Death: The Death of Ayrton
> Senna". Begge er fra NGC. I alt.binaries.nzb ligger en NZB-fil, som man
> kan lægge ind i et program, der hedder GRABIT. Dette program er til at
> høste binære nyhedsgrupper med. NZB-filen indeholder oplysninger om alle
> dele af filmen, og grabit henter dem så. Derefter skal man bare pakke ud
> med WinRar (og evt. lige bruge programmet Quickpar til at teste og evt.
> reparere hvis man mangler nogle dele).
>
> Allan F
>
http://www.quickpar.org.uk/
www.winrar.com
http://www.shemes.com/
og evt.
http://www.videolan.org/vlc/
Dette er de 3 (4) programmer der skal bruges




Bo Armand (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Bo Armand


Dato : 26-10-07 11:47


"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> forhjulsophæng var knækket.
> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> konklussion. Ret underholdende tv.
> Se den, når den bliver genudsendt!
>
> MVH Morten

Fortæl, fortæl...

Vi har ikke National Geographic her på bynettet.

Men jeg kan da ikke forestille mig at de fortæller noget der ikke står på
nettet i forvejen.

Der er både danske og udenlandske sider de skriver om hele sagen, og
retssagen derefter.

Hilsen Bo Armand
der med gru husker hele den week-end



Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 14:31


"Bo Armand" <bo_armand@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4721c541$0$15873$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Morten" <-> skrev i en meddelelse
> news:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse
>> om
>> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
>> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
>> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
>> forhjulsophæng var knækket.
>> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
>> konklussion. Ret underholdende tv.
>> Se den, når den bliver genudsendt!
>>
>> MVH Morten
>
> Fortæl, fortæl...
>
> Vi har ikke National Geographic her på bynettet.
>
> Men jeg kan da ikke forestille mig at de fortæller noget der ikke står på
> nettet i forvejen.
>
> Der er både danske og udenlandske sider de skriver om hele sagen, og
> retssagen derefter.
>
> Hilsen Bo Armand
> der med gru husker hele den week-end
>
>

I korte træk var problemet, at rundt i Tamburella (sp?) var hastigheden så
høj, at bilen havde maksimum downforce, og på grund at at pacecar havde
været ude nogen tid havde dækkene tabt temperaturen og havde derfor ikke det
rette tryk. Det gjorde, at de var blevet lidt mindre i omkreds, og derfor
rørte bunden af bilen banen så der stod gnister efter den. Når bilen rører
banen er der ikke noget luft under den, og derfor forsvinder en meget stor
del af downforcen. Så skred bagenden ud, Senna korrigerede lynhurtigt og
drejede til højre, forenden greb fat igen, og bilen kørte af banen og ind i
barrieren. Hans højre forhjul blev revet af i sammenstødet og ramte hans
hjelm, med uoprettelig skade til følge. Uden lige netop den detalje, kunne
han have steget ud af bilen og gået derfra.

At ratstammen var knækket før uheldet blev tilbagevist. Der var telemetri
fra bilen, der viste at servostyringen var aktiv helt op til bilen var kørt
af banen. Og servoen sad efter det punkt, hvor de 18 mm var sat ind i
ratstammen.

Allan F



Nicolai (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Nicolai


Dato : 26-10-07 15:34

> barrieren. Hans højre forhjul blev revet af i sammenstødet og ramte hans
> hjelm, med uoprettelig skade til følge. Uden lige netop den detalje, kunne
> han have steget ud af bilen og gået derfra.

Altså er konklusionen 111% sort uheld?

Lyder utroligt.



Allan F (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan F


Dato : 26-10-07 15:53


"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
news:4721fae2$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> barrieren. Hans højre forhjul blev revet af i sammenstødet og ramte hans
>> hjelm, med uoprettelig skade til følge. Uden lige netop den detalje,
>> kunne han have steget ud af bilen og gået derfra.
>
> Altså er konklusionen 111% sort uheld?
>
> Lyder utroligt.
>

Nærmere at han kørte for hurtigt i forhold til forholdene. Tamburella var
det hurtigste sving noget steds i F1 i den periode - 320 km/t. Med den
downforce, som bilerne kørte med, trak de op til 3 G rundt i svinget, og når
downforcen så pludselig forsvinder så kan der altså kun være en kurs, som
bilen tager. At der så ikke var tilstrækkelig afløbsplads i det sving er så
en helt anden sag. Siden er svinget blevet ændret, så der er en chikane i
midten der tvinger farten ned. Andre baner er blevet ændret, så
afløbspladsen er blevet forøget.

Allan F



Ukendt (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-10-07 23:59

Allan F wrote:
> I korte træk var problemet, at rundt i Tamburella (sp?) var
> hastigheden så høj, at bilen havde maksimum downforce, og på grund at
> at pacecar havde været ude nogen tid havde dækkene tabt temperaturen
> og havde derfor ikke det rette tryk. Det gjorde, at de var blevet
> lidt mindre i omkreds, og derfor rørte bunden af bilen banen så der
> stod gnister efter den. Når bilen rører banen er der ikke noget luft
> under den, og derfor forsvinder en meget stor del af downforcen. Så
> skred bagenden ud, Senna korrigerede lynhurtigt og drejede til højre,
> forenden greb fat igen, og bilen kørte af banen og ind i barrieren.
> Hans højre forhjul blev revet af i sammenstødet og ramte hans hjelm,
> med uoprettelig skade til følge. Uden lige netop den detalje, kunne
> han have steget ud af bilen og gået derfra.
> At ratstammen var knækket før uheldet blev tilbagevist. Der var
> telemetri fra bilen, der viste at servostyringen var aktiv helt op
> til bilen var kørt af banen. Og servoen sad efter det punkt, hvor de
> 18 mm var sat ind i ratstammen.

Lige præcis. Men utroligt at der forsvinder op mod 25% dæktryk i et F1 dæk,
når det bliver kold, i forhold til når det er driftsvarm (90 grader?). Så
forstår man bedre de står med dækværmere til allersidste sekund, og de
slingrer afsted på opvarmningsomgangen og efter safety car. (Dengang i 1994
var det forøvrigt en Opel Vectra der var safety car i San Marino!).

Men "burde" Senna ikke havde vidst, at når bilen er så lav i forvejen at den
nærmest rører vejbanen, at når der så bliver 25% mindre luft i dækkene så
skal man faktisk forvente at den skøjter på bundpladerne? Manden vidste jo
alt om den bagvedliggende teknik.

I udsendelsen blev det også fortalt, at man ved at sænke bilen 1 mm, så
kunne man forbedre omgangtiderne med mellem 1/10 og et halvt sekund. Så er
det jo klart man dengang forsøgte at få bilen så lav som muligt. Sådan
fungerer det (heldigvis) ikke helt i dag, med den tykke planke under bunden
som automatisk hæver dele af undervognen.

MVH Morten



Bruno (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 27-10-07 02:42

Morten wrote:
> Lige præcis. Men utroligt at der forsvinder op mod 25% dæktryk i et F1 dæk,
> når det bliver kold, i forhold til når det er driftsvarm (90 grader?). Så
> forstår man bedre de står med dækværmere til allersidste sekund, og de
> slingrer afsted på opvarmningsomgangen og efter safety car. (Dengang i 1994
> var det forøvrigt en Opel Vectra der var safety car i San Marino!).
>
Jeg tror nok den med at trykket afhænger af tempraturen er blevet løst.
Vistnok noget med at de ikke fylder luft i dækkene, men en eller anden
gas som ikke ændre sig meget ved de tempraturer som dæk arbejder med.

Uanset så handler det om at varme både dæk og luft, de sorte lakridser
klistre jo bedst når de er varme


> Men "burde" Senna ikke havde vidst, at når bilen er så lav i forvejen at den
> nærmest rører vejbanen, at når der så bliver 25% mindre luft i dækkene så
> skal man faktisk forvente at den skøjter på bundpladerne? Manden vidste jo
> alt om den bagvedliggende teknik.
>
Når man kører tæt på grænsen altid, så ryger man nogle gange over på den
forkerte side.

Senna tog, ligesom alle andre i den profession, chancer for at opnå
resultater, selvfølgelig ikke med den forventning at han ville slå sig
ihjel og så alligevel. Jeg har en gang set et interview med manden hvor
han forklarede han udemærket vidste han måske ville dø i en ulykke en
dag, men at det var en del af det at køre væddeløb så han var ok med det.

Mvh
Bruno

Christian B. Andrese~ (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 26-10-07 12:08

On Oct 26, 12:47 pm, "Bo Armand" <bo_arm...@hotmail.com> wrote:
> "Morten" <-> skrev i en meddelelsenews:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> > Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> > hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> > km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> > forhjulsophæng var knækket.
> > Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> > konklussion. Ret underholdende tv.
> > Se den, når den bliver genudsendt!
>
> > MVH Morten
>
> Fortæl, fortæl...
>
> Vi har ikke National Geographic her på bynettet.
>
> Men jeg kan da ikke forestille mig at de fortæller noget der ikke står på
> nettet i forvejen.

Var det ikke et vildfarent dæk ?

> Der er både danske og udenlandske sider de skriver om hele sagen, og
> retssagen derefter.
>
> Hilsen Bo Armand
> der med gru husker hele den week-end

Den dag forsvandt IMO sjælen i F1.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.


Mogens (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-10-07 18:04

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
news:1193396898.176379.152820@o38g2000hse.googlegroups.com...

> Var det ikke et vildfarent dæk ?

Nej - den ulykke gjaldt en officiel på en anden italiensk bane.
Senna døde af at få ratstammen gennem hovedet...



Tom (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 26-10-07 19:22


"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> forhjulsophæng var knækket.
> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> konklussion. Ret underholdende tv.
> Se den, når den bliver genudsendt!

hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører, så
overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var kørernes
talsmand mht. sikkerhed....

--
Tom



Henrik B. (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-10-07 19:26

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
news:47223015$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
>> konklussion. Ret underholdende tv.
>> Se den, når den bliver genudsendt!
>
> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører, så
> overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var kørernes

Det gør man vel, hvis man vinder et løb med 30sek, 40 sek, 50 sek eller
mere, ned til nummer 2...

--
Nu på Vista 64-Bit...


Mogens (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 26-10-07 19:53

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47223146$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører, så
>> overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var
>> kørernes

> Det gør man vel, hvis man vinder et løb med 30sek, 40 sek, 50 sek eller
> mere, ned til nummer 2...

Jamen dog - hvordan fan kan man være i tvivl om hans talent??

www.bmf1.dk/nyheder/legender.asp?id=2297
Verdensmester 1988, 1990-1991. Han strøg gennem sporten som en
komet, en superstar fra en anden verden, med en genialitet og en
personlighed, som aldrig er set før og aldrig siden.

Han var lynende intelligent og havde en funklende karisma, der oplyste For-
mel 1 som aldrig før. Ingen prøvede hårdere eller pressede sig selv mere,
end Senna. Og ingen blev mere mytisk end han. Senna var, ifølge Stirling
Moss, den eneste kører der kunne omtales i samme åndedrag som Fangio
og Clark.

Han var indadvendt på grænsen til det sygelige, men passioneret som få.
Han var konstant i offensiven og ville det mere end nogen anden kører.
Han pressede sig selv til det ekstreme, til at køre hurtigere end fysisk
muligt.
Ayrton Senna´s jagt på det evigt perfekte i alle grene af sit liv, men især
i sin
sport, kostede ham den højeste pris.

Jagten gjorde ham til martyr, men en som kastede sit mystiske og helgen-
agtige lys over alle, og hans legende er en af episke dimensioner. Den slags
helte er lavet...



Henrik B. (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 26-10-07 21:19

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i meddelelsen
news:eIqUi.12287$ZA.8034@newsb.telia.net...

>> mere, ned til nummer 2...
>
> Jamen dog - hvordan fan kan man være i tvivl om hans talent??
>
> www.bmf1.dk/nyheder/legender.asp?id=2297
> Verdensmester 1988, 1990-1991. Han strøg gennem sporten som en
> komet, en superstar fra en anden verden, med en genialitet og en
> personlighed, som aldrig er set før og aldrig siden.

Uha, det behøver du ikke fortælle mig, vi er helt enige!

--
Nu på Vista 64-Bit...


Tom (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Tom


Dato : 27-10-07 00:06


"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:47223146$0$2084$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i meddelelsen
> news:47223015$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
>>> konklussion. Ret underholdende tv.
>>> Se den, når den bliver genudsendt!
>>
>> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører, så
>> overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var
>> kørernes
>
> Det gør man vel, hvis man vinder et løb med 30sek, 40 sek, 50 sek eller
> mere, ned til nummer 2...

Er det ikke sådan at hver tid har haft sine kører....kunne nævne mange andre
der også har rekorder af den ene og anden art. Husker jeg ret så havde f.eks
Schumacher som opkomling adskillige infights med Senna...da han kørte Ford.

--
Tom



Peter Lykkegaard (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-10-07 20:13

Tom wrote:

> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører,
> så overbevisende kørte han da aldrig

Hmm
http://www.answers.com/topic/ayrton-senna

Den Williams han kørte galt var efter sigende et hysterisk monster
Legenden fortæller at hvis det ikke havde været for Sennas lynhurtige
reaktioner så var han ikke blevet dræbt ved det uheld ...
http://www.answers.com/topic/death-of-ayrton-senna

"In 2004, a television documentary by National Geographic called Seismic
Seconds: The Death of Ayrton Senna was screened worldwide. (..)
The program came to the conclusion that if Senna's reactions had actually
been slower, he might have survived the crash."


- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Kent Oldhøj (26-10-2007)
Kommentar
Fra : Kent Oldhøj


Dato : 26-10-07 21:41

"Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote in
news:47223015$0$15898$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører,
> så overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var
> kørernes talsmand mht. sikkerhed....

Monacos Grand Prix 1984. Det er turbo motorernes tid. Traction control er
ikke engang en våd drøm hos en ingeniør endnu.

Sennas første sæson. Hans 6. løb totalt. Han sidder i en af feltets
ringeste biler, en Toleman.

Han har kvalificeret sig som nr. 13. Det regner kraftigt. Meget kraftigt.

Alain Prost er på pole, og trækker hurtigt fra feltet i sin MacLaren, men
med Mansell lige i hælene. Prost sidder i feltets bedste bil og er god
til regnvejrsløb.

På 9. omgang bliver Prost forsinket af en racer der er gået i stå på
banen, og Mansell i Lotus overhaler ham og trækker fra ham med 2 sek pr.
omgang, indtil han spinner af banen.

I mellemtiden overhaler Senna på trods af den umulige bane og det
frygtelige vejr, alle andre biler og ender med at ligge nr. 2 efter
Prost. På sin vej overhaler han bl.a Niki Lauda i MacLaren, Keke Rosberg
i Williams og Michele Alboreto/René Arnoux i Ferrari.

Med frit løb og over 30 sekunder op til Prost, kører Senna 4(!) sekunder
hurtigere end Prost pr. omgang i en langt dårligere bil. Med kun 7
sekunder op til Prost, bliver løbet stoppet før tid pga. det
monsunlignende vejr. En rasende Senna bliver nr. 2.

Kun 8 biler var stadig på banen på det tidspunkt.


--
essport.dk

Bruno (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Bruno


Dato : 27-10-07 02:51

Tom wrote:
>
> hmmm og jeg har aldrig forstået hvorfor Senna er så omtalt som kører, så
> overbevisende kørte han da aldrig....er godt klar over at han var kørernes
> talsmand mht. sikkerhed....
>

Senna var unik. Når han ikke vandt i samme stil som Schumacher så
handler det om at han altså ikke sad noget totalt overlegent grej. Den
periode hvor han havde det bedste grej, så delte han team med Prost og
de to var hårde konkurrenter så de var ikke en walk-over i modsætning
til Schumacher og hans assistent.

Mvh
Bruno

Bjarne Rosenkrands (27-10-2007)
Kommentar
Fra : Bjarne Rosenkrands


Dato : 27-10-07 00:06


"Morten" <-> skrev i en meddelelse
news:47214116$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...
> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> forhjulsophæng var knækket.
> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> konklussion. Ret underholdende tv.
> Se den, når den bliver genudsendt!
>
> MVH Morten

Gå ind på www.youtube.com og søg efter "Ayrton Senna" og "National
Geographic"

Bjarne



Michael Schrøder (29-10-2007)
Kommentar
Fra : Michael Schrøder


Dato : 29-10-07 10:42

Morten skrev:
> På National Geographic var der i går aftes en ret interessant usendelse om
> Ayrton Sennas død i 1994. Jeg var en af dem, der aldrig rigtig fik fat i,
> hvad årsagen til hans død var - andet en han crashede ind i muren med 320
> km/t i San Marinos Grand Prix. Jeg troede, at styretøjet eller et
> forhjulsophæng var knækket.
> Men undersøgelsen kom frem til en helt anden - og mere spektakulær
> konklussion. Ret underholdende tv.
> Se den, når den bliver genudsendt!

- og det gør den ifølge http://www.nationalgeographicchannel.dk først
den 22/11-07 kl 23:30

mvh Michael

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408541
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste