Lazy Jack
Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 11-11-07 23:32

Kære gruppe.
Jeg har investeret i en ny Lazy Jack til min båd. Problemet er linerne, skal
jeg købe den for 2200
eller lave dem selv. Er dem man laver ligeså effektive eller hvad?
Mvh Henrik Kolle

Fra : SørenH

Dato : 12-11-07 09:23

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> [...]
> jeg købe den for 2200
> eller lave dem selv. Er dem man laver ligeså effektive eller hvad?

Hej Henrik
Jeg synes (som altid) at udstyrsforretningerne tager sig nogle uhyrlige
avancer for selv simple ting!
Lav det selv, det gjorde jeg til min 32 fods sejlbåd!
En miniblok på hver side af masten ovenfor salingshornet (alternativt
halvvejs ude på hornet hvis det kan bære det).
3mm line købes på en spole - du kan altid bruge det til andre ting ombord.
4 miniblokke til at fordele trækket, og så en anvisning på fornuftige
mål, længder og justering, det er alt du behøver.
Jeg brugte en vejledning fra Dan-sails (nu Quantum, og justerer ved en
line som forbinder de to sider på forsiden af masten, og som er ført
sammen med øvrige hal ned til cockpittet.
Hvis du ikke kan finde info på nettet lægger jeg den gerne op på en
fildelings-site til afhentning.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 00:38

Helt enig. Der er materialer for ca 500 kr (6 små blokke, to klamper og lidt
flagline) og en hyggelig dag med at montere det.

Bjarke

Fra : Flemming

Dato : 13-11-07 11:45

Jeg har et system på min Dehler 34 hvor man har sparet blokkene på snorene
og det virker fint alligevel. Der er blot en løkke.
Flemming

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:4738e403$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 13:46

Enig. På min 34 fods sejlbåd med 35 kvm storsejl er det også bare liner
og løkker - tre ialt ... ingen blokke.

Kan man forklare det med at linen nede fra og op til en blok i
mast/salling går ned i et "y på hovedet" med en løkke igennem hvilken
man trække en line med en løkke i hver ende ... og derpå følger igen "to
y'er på hovedet" igennem de to løkker, så der går fire tampe til bommen
.... ? ... ...

Set på hovedet:

Bommen:

Y Y

fra blok i mast/salling

Gad vide, hvordan det ser ud, når min "illustration" har passeret
serveren ?

--
Flemming Torp

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 13-11-07 12:38

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen med øvrige hal ned til cockpittet.
> Hvis du ikke kan finde info på nettet lægger jeg den gerne op på en

tak for svarerne.
søren du må gerne lægge beskrivelsen ud da jeg er i tvivl om hvor lange
linerne skal være osv.
mvh Henrik Kolle

Fra : SørenH

Dato : 13-11-07 16:34

Henrik Kolle Rasmussen skrev:
> tak for svarerne.
> søren du må gerne lægge beskrivelsen ud da jeg er i tvivl om hvor lange
> linerne skal være osv.
> mvh Henrik Kolle

Jeg fandt frem til den nyeste udgave af brochuren istedet:
http://www.sejl.dk/pdf/quantumbrochure.pdf
- som iøvrigt er rigtig god at få (sej- og rig-)forstand af!

Jeg valgte "eksempel 3" men synes at deres anbefaling af 3,5mm spectra
er lidt voldsomt til en familiebåd! - bommen ska jo ikke bruges som kran!
Eneste modifikation jeg har foretaget efter 3 år er, at jeg har "låst"
halets blok (den foran masten) da jeg oplever at når lazyjackens to
sider kan bevæge sig frit "op og ned" i forhold til hinanden over
blokken så hænger lazy-packens ene side oftest alt for langt ned under
bommen i forhold til den anden side under sejlads hvor halet er slæk, -
og det ser ikke så kønt ud
Når man justerer halet hiver man altså begge sider af lazyjack/lazypack
lige meget opad/nedad.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

PS
Jeg er nødt til at fortælle om mit nyeste påhit for at kunne blive i
cockpittet under sætning og bjergning af sejl:
Jeg har monteret et storsejlsnedhal, - i al enkelthed en 6mm line, gjort
fast i flynderen, og via en blok ved masteroden ført tilbage til
cockpittet. Det gør bjærgning fra cockpittet af storsejl ned i
Lazypack'en til en leg, - osse selv om man ikke er gået helt i vindøjet
og det blæser pænt!!! - kan varmt anbefales.

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-07 18:37

Jeg kører også med en "eksempel 3" konstruktion. Istedet for den "blok II"
som du har låst, så går mine to liner bare begge ned ad masten og sidder i 2
små clamps i "nå-højde".