Antenner
Fra : Per R

Dato : 08-11-07 12:32

Til
Gruppen,

Fra næste sæson skal min båd (Flipper 620c) udstyres med VHF, og modellen er
nok valgt, men m.h.t. antennen er jeg lidt i vildrede, da båden kan sejle
ca. 30 knob, og da den samtidig er noget livlig, skal denne være solid og
pisken ikke for lang, men lang nok til at give en ordentlig rækkevidde. Jeg
har kigget lidt på Glomex's produkter, bl.a. en 90 cm. glasfiber, men er der
ellers nogen i gruppen der har erfaring eller kendskab til antennevalg?.

M.V.H.
Per

Fra : claus b.p.

Dato : 09-11-07 02:32

"Per R" <per-ras@webnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rækkevidde. Jeg har kigget lidt på Glomex's produkter, bl.a. en 90 cm.
> glasfiber, men er der ellers nogen i gruppen der har erfaring eller

Ikke ud fra maritime erfaringer, men ud fra min viden og mine erfaringer som
radiomamatør kan jeg sige at det ikke er muligt at optimere en rundstrålende
antenne ret meget, ud over ved at forlænge den.
90 cm svarer til 1/2 bølgelængde, og det er en god antenne uden
forstærkning. Ved 180cm kan man opnå en ca. 3dB forstærkning, men der skal
mindst 6dB til at fordoble den teoretiske rækkevidde. Rækkevidden med en
standard 15W station og en 1/2 bølge antenne (50km) burde være tilstrækkelig
til sikker forbindelse i stort set hele DKs indre farvandsområde.
Mere vigtigt end at sikre sig en god antenne ved normale forhold er at sikre
sig at man har en god nødantenne, for det er når alt andet svigter, at det
er rigtig rart at kunnne kalde hjælp fra sin VHF. (Hurra og respekt for
Lyngby Radio) Det er værd at huske på, at mange steder virker mobiltelefonen
faktisk. Antennen skal i princippet placeres frit og højt, men hvis blæst og
bølger gør at antennen ikke er lodret, er rækkevidden meget mere begrænset,
end hvis antennen er lodret men lavt placeret. Når du taler om hastigheder
på 30knob, er det nok vigtigere for dig holde antennen lodret end at holde
den højt. Men du ved bedst selv om du sejler udenfor normale trafikområder
eller uden for sæson, som gør dig mere sårbar, og derfor fordrer bedre
antenner end den normale sommerferielystsejler.
Iøvrigt er det vel ikke mest når du kører med max fart at du har brug for
VHF'en. Jeg ved at når jeg fyrer op for begge dieselhakkere kan jeg stort
set ikke høre hvad der blver sagt i VHf'en. Det overvejer jeg så i
øjeblikket hvad jeg skal gøre ved.

Mvh. Claus

Fra : Per R

Dato : 09-11-07 19:28

Til
Claus,

Tak for svaret, jeg ved godt, jo længere jo bedre, men det er mere et
spørgsmål om antennens (piskens) holdbarhed jeg er lidt i vildrede med, da
den kan blive udsat for meget hårde belastninger. Jeg sejler relativt
kystnært, så bare en rækkevidde på 20 sm. er tilstrækkelig. Jeg har iøvrigt
set en type der er helt neddroslet, kegleformet og bare ca.15 cm. lang, men
jeg har ikke kunne finde "anmeldelser" om den.

M.V.H.
Per

Fra : claus b.p.

Dato : 09-11-07 23:06

> [...]
> iøvrigt set en type der er helt neddroslet, kegleformet og bare ca.15 cm.
> lang, men jeg har ikke kunne finde "anmeldelser" om den.

Muligvis en "discone" antenne som udmærker sig ved at kunne benyttes over et
meget bredt frekvensområde. Men generelt er antenner der er forkortet af
gode grunde ikke så effektive, så de benyttes helst kun hvor der er
praktiske problemer med fuld størrelse. Fx. er det lidt upraktisk at køre
rundt med en 2,75m eller 5,5m antenne til 27MHz på en bil.
Du skal ikke være urolig for holdbarheden af en stål- eller
glasfiberantenne. De er elastiske nok til at klare en orkan, blot det de er
monteret på kan holde til det.

Mvh. Claus