|
| At bakke Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 24-10-07 22:35 |
|
Hej NG
Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik ret
dårligt.
Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet skrue.
Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne manøvre
kanter jeg mig lidt rundt,
da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand
forbi roret og derved giver en effekt.
Håber på nogle erfaringer...
Mvh
JR
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 28326 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Mads Bo Falk (25-10-2007)
| Kommentar Fra : Mads Bo Falk |
Dato : 25-10-07 08:44 |
|
Langkølede både kan næsten aldrig umiddelbart styres, når der bakkes for
motor.
I mange tilfælde kan problemet afhjælpes på to måder:
1) Du finder ud af, hvilken vej hækken drejes, når du bakker (det vil altid
være samme vej, pga. propeller-effekten) og udnytter det i din vendemanøvre.
2) Du giver en masse gas med motoren, slår herefter i frigear og styrer,
herefter igen gas osv. Dette er for at elliminere propeller-effekten, når du
bakker, og du vil ofte kunne styre båden på denne måde. Du kan ikke både
trække med motoren og styre samtidig.
Held og lykke - det er altid spændende at manøvrere en langkølet båd i en
snæver havn ;0)
Venlig hilsen
Mads Bo Falk
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
> ret dårligt.
> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
>
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>
> Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne
> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand
> forbi roret og derved giver en effekt.
>
> Håber på nogle erfaringer...
>
>
> Mvh
> JR
>
>
>
> --------------------------------------------------------------------------------
> Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
> Den har indtil videre sparet mig for at få 28326 spam-mails
> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
> Hent en gratis SPAMfighter her.
>
| |
Specks6812 (25-10-2007)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 25-10-07 10:43 |
|
Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
og oven over rorpladen på en langkølet båd.
"Mads Bo Falk" <mads.falk@get2net.dk> said in
news:47204952$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Langkølede både kan næsten aldrig umiddelbart styres, når der bakkes
> for motor.
> I mange tilfælde kan problemet afhjælpes på to måder:
> 1) Du finder ud af, hvilken vej hækken drejes, når du bakker (det vil
> altid være samme vej, pga. propeller-effekten) og udnytter det i din
> vendemanøvre. 2) Du giver en masse gas med motoren, slår herefter i
> frigear og styrer, herefter igen gas osv. Dette er for at elliminere
> propeller-effekten, når du bakker, og du vil ofte kunne styre båden på
> denne måde. Du kan ikke både trække med motoren og styre samtidig.
>
> Held og lykke - det er altid spændende at manøvrere en langkølet båd i
> en snæver havn ;0)
>
> Venlig hilsen
> Mads Bo Falk
>
>
> "Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej NG
>>
>> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det
>> gik ret dårligt.
>> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
>> skrue.
>>
>> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>>
>> Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne
>> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
>> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge
>> vand forbi roret og derved giver en effekt.
>>
>> Håber på nogle erfaringer...
>>
>>
>> Mvh
>> JR
>>
>>
>>
>> ----------------------------------------------------------------------
>> ---------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
>> Den har indtil videre sparet mig for at få 28326 spam-mails
>> Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
>> Hent en gratis SPAMfighter her.
>>
>
>
| |
SørenH (25-10-2007)
| Kommentar Fra : SørenH |
Dato : 25-10-07 11:30 |
|
Specks6812 skrev:
> Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
> og oven over rorpladen på en langkølet båd.
>
Hørt!
Jeg ejede en Bandholm 26 (Danmarks smukkeste iøvrigt ) i mange år, og
på den er der ikke skruevand på roret.
Den var helt uforudsigelig under bak, - især hvis det blæste bare en smule.
Da jeg engang, mildt bebrejdende, spurgte konstruktøren Knud Olsen
hvorfor han dog havde gjort det så besværligt, svarede den lune knark at
så ku jeg da bare lade være med at bruge motoren!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
| |
Claus Frørup (25-10-2007)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 25-10-07 14:35 |
|
Isang tao pinangalanan, Specks6812 <findit@hotmail.com> nagsulat:
>Det bliver endnu mere spændende når båden har skruen placeret agten for
>og oven over rorpladen på en langkølet båd.
>
Så skulle du prøve en langkølet båd hvor akslen er vinklet i forhold
til bådens centerlinie og skruen ovenikøbet sidder på siden af kølen.
Se, det er spændende
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus
| |
Jens Jespersen (25-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens Jespersen |
Dato : 25-10-07 09:08 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
> ret dårligt.
> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
>
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>
> Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne
> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand
> forbi roret og derved giver en effekt.
>
> Håber på nogle erfaringer...
>
>
> Mvh
> JR
>
Hej Jan
Jeg har haft glæde af denne :
http://www.kignaeshavn.dk/PDF/havnemanoevre.pdf
Mvh. Jens
| |
Harding E. Larsen (25-10-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 25-10-07 09:23 |
|
Hej Jan,
Ja det kan være lidt af en kunstart at manøvrere en båd.
Der er mange forhold der spiller ind.
Fælles for alle er vindens, og strømmens påvirkning på båden.
Dertil kommer bådens udformning, kølens længde, rorets placering,
propellens placering, propellens omløbsretning, motorens styrke,
m.m. og sidst men ikke mindst rorsmandens evner og gå på mod.
Er det en motorbåd med mange HK kan man med rorets stilling og
en hurtig bevægelse af gashåndtaget få hhv. bådens stævn eller
hæk til at dreje som man ønsker uden nævneværdig fremdrift.
For slet ikke at tale om motorbåde med to motorer og måske også
en bovpropel, hækpropel og endda det nye Volvosystem kan være
inde i billedet.
Motorbåde er relativt lette i forhold til deres motorkraft.
Med sejlbåde er det anderledes.
Her er der en relativ lille motorkraft.
Skrog og køl har et godt greb i vandet, forskelligt om det er en
langkølet eller kortkølet båd.
Der skal arbejdes mere med motoren og forstanden/ evnen til at
forudse og bedømme situationen.
Propellens omdrejningsretning har stor indflydelse på at bådens
hæk slår ud til en af siderne.
Båden skal gøre fart for at roret har nogen nævneværdig
indflydelse.
Rorets placering i forhold til propellen og dermed muligheden
for at ændre retning over tid.
Manøvre egenskaberne er forskellige for de forskellige bådtyper.
Vand er ikke som asfalten under bilen der står fast på
underlaget.
Båden er som et stykke vådt sæbe på en glasplade. Der er flere
parametre der skal tages i betragtning og man skal kunne reagere
i forhold til disse.
Det kræver mange øvelser under forskellige forhold at kunne lave
de perfekte manøvre.
Især havnemanøvre hvor der er flere personer ombord der skal
medvirke. Det kræver samarbejde og evnen til også hos
besætningen på dætk til at forudse og handle korrekt.
Er man alene ombord er man alene om at forudse og påvirke bådens
bevægelser. Mange gange er det det nemmeste for man gennemtænker
hele senariet først og planlægger sin ageren derefter.
Selvfølgeligt gør det ikke noget at der er hjælpsomme mennesker
på land og i nabobåde. i stedet for typerne med kortslagte
armer, der blot ser til, kommenterer og nyder synet af den
ankommendes problemer.
Der er kun en løsning hav teorien på plads omkring bådens
bevægelser og derefter træning, træning og atter træning.
Bådens bevægelser og iagtagelsen af vejrliget og
omstændighederne på stedet skal gå op i en højere enhed
reaktionsmønsteret for bådens manøvrering skal sidde i rygraden.
Der findes mange generelle beskrivelser som du kan finde på
nettet, blandt dem skal du udvælge og dyrke dem der er optimale
for dig og din båd.
Mvh/Harding
Jan Rasmussen <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev:
>Hej NG
>
>Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre
>forleden, men jeg synes det gik ret
>dårligt.
>Båden er forsynet med et pladeror, er
>langkølet. samt fast trebladet skrue.
>
>Er der nogen der har nogle råd, eller
>links til manøvre.
>
>Båden reagerer rimeligt hurtigt når der
>sejles forlæns, så ved havne manøvre
>kanter jeg mig lidt rundt,
>da effekten udebliver ved bak. Jeg
>ville mene at skruen burde suge vand
>forbi roret og derved giver en effekt.
>
>Håber på nogle erfaringer...
>
>
>Mvh
>JR
| |
HO (25-10-2007)
| Kommentar Fra : HO |
Dato : 25-10-07 16:52 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
> ret dårligt.
> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
>
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
Hej
Giv den næsten fuld gas baglæns, efter ca 1 meter kobler du i frigear og
styrer med roret.
Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg lærte mig ovenstående, det giver så meget
fart at båden kan styres.
MVH
Hans
PS ligger du i sydhavnen i Kolding ?
| |
Ukendt (26-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-10-07 14:38 |
|
"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:4720bb84$0$2676$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>
> "Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>> Hej NG
>>
>> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
>> ret dårligt.
>> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
>> skrue.
>>
>> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>
> Hej
> Giv den næsten fuld gas baglæns, efter ca 1 meter kobler du i frigear og
> styrer med roret.
> Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg lærte mig ovenstående, det giver så
> meget fart at båden kan styres.
> MVH
> Hans
> PS ligger du i sydhavnen i Kolding ?
>
I visse kredse, kalder vi det Revers.
At Bakke, er noget man gør i en bil
MVH
Egon
| |
Steffen Skov (26-10-2007)
| Kommentar Fra : Steffen Skov |
Dato : 26-10-07 16:49 |
|
"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
news:4721fc6f$1$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> I visse kredse, kalder vi det Revers.
> At Bakke, er noget man gør i en bil
>
> MVH
> Egon
>
"At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
Steffen
| |
Claus Frørup (26-10-2007)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 26-10-07 19:07 |
|
Isang tao pinangalanan, "Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> nagsulat:
>
>"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
>news:4721fc6f$1$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> I visse kredse, kalder vi det Revers.
>> At Bakke, er noget man gør i en bil
>>
>> MVH
>> Egon
>>
>"At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
>Steffen
Hmm... går der så ild i fokken når man ligger underdrejet?
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus
| |
Ukendt (27-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-10-07 14:01 |
|
"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:47220c81$0$15894$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:4721fc6f$1$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>
>> I visse kredse, kalder vi det Revers.
>> At Bakke, er noget man gør i en bil
>>
>> MVH
>> Egon
>>
> "At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
> Steffen
>
>
Nix.
På en pibe "babber man"
Hvad sker der dog med sproget?
Egon
| |
Lars Hansen (05-11-2007)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 05-11-07 16:10 |
|
> "At bakke" er at få glød i en pibetobak -:)
> Steffen
AHA. Deraf kommer så det gode udtryk "to bak or not tobak" ?
| |
Ukendt (26-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 26-10-07 18:57 |
|
Det hedder IKKE ordkløver !!!
Bjarke
"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> wrote in message
news:4721fc6f$1$2094$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> news:4720bb84$0$2676$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>>
>> "Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
>> news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
>>> Hej NG
>>>
>>> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
>>> ret dårligt.
>>> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
>>> skrue.
>>>
>>> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>>
>> Hej
>> Giv den næsten fuld gas baglæns, efter ca 1 meter kobler du i frigear og
>> styrer med roret.
>> Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg lærte mig ovenstående, det giver så
>> meget fart at båden kan styres.
>> MVH
>> Hans
>> PS ligger du i sydhavnen i Kolding ?
>>
>
> I visse kredse, kalder vi det Revers.
> At Bakke, er noget man gør i en bil
>
> MVH
> Egon
>
>
| |
Harding E. Larsen (27-10-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 27-10-07 11:46 |
|
Revers er et engelsk ord der også bruges på dansk revers, på en
jakke.
Reverse er også et engelsk ord og det betyder noget helt andet
se:
http://www.onlineordbog.dk/wordnet/da/4d/reverse.php
Det er ikke noget specielt maritimt ord; men et ord der bruges
som hhv. et tillægsord, et navne ord og et udsagnsord.
Mvh/Harding
Egon Stich <egon-stichsnabelamail.dk> skrev:
>
>"HO" <ho@nospamvejen-net.dk> skrev i
>en meddelelse
>news:4720bb84$0$2676$d40e179e@nntp06.
>dk.telia.net...
>>
>> "Jan Rasmussen"
>><jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i
>>en meddelelse
>> news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp0
>>2.dk.telia.net...
>>> Hej NG
>>>
>>> Jeg var ude at lave nogle bakke
>>>manøvre forleden, men jeg synes det gik
>>> ret dårligt.
>>> Båden er forsynet med et pladeror,
>>>er langkølet. samt fast trebladet
>>> skrue.
>>>
>>> Er der nogen der har nogle råd,
>>>eller links til manøvre.
>>
>> Hej
>> Giv den næsten fuld gas baglæns,
>>efter ca 1 meter kobler du i frigear og
>> styrer med roret.
>> Jeg kunne aldrig bakke, indtil jeg
>>lærte mig ovenstående, det giver så
>> meget fart at båden kan styres.
>> MVH
>> Hans
>> PS ligger du i sydhavnen i Kolding ?
>>
>
>I visse kredse, kalder vi det Revers.
>At Bakke, er noget man gør i en bil
>
>MVH
>Egon
| |
Ukendt (27-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 27-10-07 14:08 |
|
"Harding E. Larsen (slet KX2QA)" <harding@KX2QAlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11934822820.499600173297466@dtext.news.tele.dk...
>
> Det er ikke noget specielt maritimt ord; men et ord der bruges
> som hhv. et tillægsord, et navne ord og et udsagnsord.
>
> Mvh/Harding
At det er et maritimt ord, er der ingen som helst tvivl om.
Anvendt optil omkring 1960erne, hvor mange bilister stak til søs, og medtog
landkrabbeordet.
At ordet er maritimt, kan man overbevise sig om, ved at læse faglitteratur
og erindringer fra tiden for de første hjælpemotorers fremkomst og op til
omkring nævnte årstal.
Ligeledes kan man på Rødvig Skibsmotormuseum se talrige exemplarer af
maskiner med, ja netop: Reversgear.
De fleste fiskere her i Rødvig anvender såmænd ordet den dag i dag, og kan
godt finde på at håne dem, der ikke gør, men siger "bakker".
MVH
Egon
| |
Harding E. Larsen (29-10-2007)
| Kommentar Fra : Harding E. Larsen |
Dato : 29-10-07 15:53 |
|
Findes der revers der bakker?
Husk nu det "e" i enden af ordet ellers giver det ingen mening.
Det er nok lidt svært forklare at alle engelske ord er maritime
ord.
Du kan prøve at se i denne ordbog:
http://www.jmarcussen.dk/oversigtord.html
Her indes mange ord som nok ikke stammer fra den maritime verden
direkte.
Måske skulle vi alle nøjes med et sprog: Maritimt, så kan
fiskerne ikke udstille deres manglende sprogkundskaber.
Mvh/Harding
Egon Stich <egon-stichsnabelamail.dk> skrev:
>At det er et maritimt ord, er der
>ingen som helst tvivl om.
>Anvendt optil omkring 1960erne, hvor
>mange bilister stak til søs, og medtog
>landkrabbeordet.
>
>At ordet er maritimt, kan man
>overbevise sig om, ved at læse
>faglitteratur
>og erindringer fra tiden for de første
>hjælpemotorers fremkomst og op til
>omkring nævnte årstal.
>
>Ligeledes kan man på Rødvig
>Skibsmotormuseum se talrige exemplarer af
>maskiner med, ja netop: Reversgear.
>
>De fleste fiskere her i Rødvig
>anvender såmænd ordet den dag i dag, og kan
>godt finde på at håne dem, der ikke
>gør, men siger "bakker".
>
>MVH
>Egon
| |
claus b.p. (25-10-2007)
| Kommentar Fra : claus b.p. |
Dato : 25-10-07 17:32 |
|
"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
news:471fba4c$0$1953$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hej NG
>
> Jeg var ude at lave nogle bakke manøvre forleden, men jeg synes det gik
> ret dårligt.
> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
>
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>
> Båden reagerer rimeligt hurtigt når der sejles forlæns, så ved havne
> manøvre kanter jeg mig lidt rundt,
> da effekten udebliver ved bak. Jeg ville mene at skruen burde suge vand
> forbi roret og derved giver en effekt.
>
> Håber på nogle erfaringer...
>
Jeg sejlede med en 12m kanalbåd i Frankrig, og konstaterede som du at det er
fuldstændig ligegyldigt hvordan roret står nå man bakker, den sejler
alligevel derhen hvor den selv vil. Et problem når man er kommet for tæt på
en sluse, og der er nogen der gerne vil ud af den i din retning...
Nu sejler jeg med 2 skruer, og det er stadig umuligt at bruge roret ved
bakning, men ved at regulere gassen frem og tilbage på hver motor, kan man
dreje og vende 36 fod på en femøre. Blot seriøs krise da den ene motor satte
ud under havnemanøvre i Tyskland. Hvis du vil sejle med minimalt antal
gaster bør du få monteret en bovskrue.
Mvh. Claus
| |
Karl Erik (26-10-2007)
| Kommentar Fra : Karl Erik |
Dato : 26-10-07 15:50 |
|
Den Fri, 26 Oct 2007 15:38:08 +0200 skrev Egon Stich:
> I visse kredse, kalder vi det Revers. At Bakke, er noget man gør i en
> bil
>
> MVH
> Egon
Revers er da noget man har på en jakke
mvh.
Karl Erik.
| |
P.C. (28-10-2007)
| Kommentar Fra : P.C. |
Dato : 28-10-07 12:07 |
|
On Oct 26, 3:50 pm, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
> Den Fri, 26 Oct 2007 15:38:08 +0200 skrev Egon Stich:
>
> > I visse kredse, kalder vi det Revers. At Bakke, er noget man gør i en
> > bil
>
> > MVH
> > Egon
>
> Revers er da noget man har på en jakke
>
> mvh.
> Karl Erik.
Når du slår revers virker roret ikke Basta.
| |
Ukendt (28-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 28-10-07 16:19 |
|
"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:1193569630.055932.214840@z9g2000hsf.googlegroups.com...
On Oct 26, 3:50 pm, Karl Erik <karlerik@_NULL_ranunkelvej.com> wrote:
> Den Fri, 26 Oct 2007 15:38:08 +0200 skrev Egon Stich:
>
> > I visse kredse, kalder vi det Revers. At Bakke, er noget man gør i en
> > bil
>
> > MVH
> > Egon
>
> Revers er da noget man har på en jakke
>
> mvh.
> Karl Erik.
Når du slår revers virker roret ikke Basta.
I nogen både gør det, i andre ikke =
Bestemt.
Egon
| |
Lars Hansen (05-11-2007)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 05-11-07 16:30 |
|
> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
> skrue.
> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
Rådet med skiftevis bak og styring er det, du umiddelbart har mest glæde af.
Nu bad du - ud over en mindre sprog-palaver - også om erfaringer, så du får
mit lille bidrag.
Selv har jeg en mindre motorbåd med lidt køl under næsten hele bådens
længde. Den er forsynet med en påhængsmotor, hvis skrue sidder umiddelbart
agter for kølen, og lige så rar, den er at håndtere i fremad lige så uduelig
er den i bak: ren opvaskebalje!
En PropGuard hjalp gevaldigt - en simpel lampeskærm rundt om skruen, men
min skrue drejer sig jo også i modsætning til din.
Se evt. http://www.mmc.dk/pdf/DK372.pdf
Jeg har tidligere set konstruktioner, hvor roret udgør en clinder/dyse
omkring en fast skrue. Tror, det hed Braassen-ror efter dets norske(?)
opfinder. Det findes vist ikke mere, men kig evt. på
http://www.becker-marine-systems.com/03_products_content/03_products_pdf/becker_kort_nozzle.pdf
for at se princippet.
Hvis pladsen tillader det, kunne en simpel udgave af det måske være en
løsning.
VH,
Lars
Odense
| |
Jan Rasmussen (05-11-2007)
| Kommentar Fra : Jan Rasmussen |
Dato : 05-11-07 23:36 |
|
Hej Lars
Hmm... jeg tror det bliver for omstændigt at lave disse modifikationer.
Men jeg har erfaret at båden rent faktisk drejer når den kommer i frigear.
Jeg har endnu ikke været ude at udforske om den kan styre med skruen i
tomgang, men fra absolut intet at kunne er jeg dog kommet nærmere
Mvh
JR
"Lars Hansen" <kedelig@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:472f36e0$0$2089$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Båden er forsynet med et pladeror, er langkølet. samt fast trebladet
>> skrue.
>> Er der nogen der har nogle råd, eller links til manøvre.
>
> Rådet med skiftevis bak og styring er det, du umiddelbart har mest glæde
> af.
>
> Nu bad du - ud over en mindre sprog-palaver - også om erfaringer, så du
> får mit lille bidrag.
> Selv har jeg en mindre motorbåd med lidt køl under næsten hele bådens
> længde. Den er forsynet med en påhængsmotor, hvis skrue sidder umiddelbart
> agter for kølen, og lige så rar, den er at håndtere i fremad lige så
> uduelig er den i bak: ren opvaskebalje!
> En PropGuard hjalp gevaldigt - en simpel lampeskærm rundt om skruen, men
> min skrue drejer sig jo også i modsætning til din.
> Se evt. http://www.mmc.dk/pdf/DK372.pdf
>
> Jeg har tidligere set konstruktioner, hvor roret udgør en clinder/dyse
> omkring en fast skrue. Tror, det hed Braassen-ror efter dets norske(?)
> opfinder. Det findes vist ikke mere, men kig evt. på
> http://www.becker-marine-systems.com/03_products_content/03_products_pdf/becker_kort_nozzle.pdf
> for at se princippet.
> Hvis pladsen tillader det, kunne en simpel udgave af det måske være en
> løsning.
>
> VH,
> Lars
> Odense
>
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 28721 spam-mails
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent en gratis SPAMfighter her.
| |
Lars Hansen (06-11-2007)
| Kommentar Fra : Lars Hansen |
Dato : 06-11-07 13:57 |
|
> Hmm... jeg tror det bliver for omstændigt at lave disse modifikationer.
Det lyder sandsynligt!
> Men jeg har erfaret at båden rent faktisk drejer når den kommer i frigear.
Og det er jo både en nem og billig mulighed
> Jeg har endnu ikke været ude at udforske om den kan styre med skruen i
> tomgang, men fra absolut intet at kunne er jeg dog kommet nærmere
Og den situation står vi alle sammen over for med jævne mellemrum! Et skridt
frem og en ny udfordring - kedeligt bliver det aldrigt, der må vi overlade
til de stenrige, der sætter andre til at løse problemerne.
VH,
Lars
| |
|
|