Hej Bjarke,
Ad 2:
Vi taler kun om blybatterier og en selvafladning optræder ved at
der er kommet så meget sulfateringsaffald ned i bunden af
batteriet at det når op til pladernes bund og derved skaber
mulighed for at der kan gå en strøm der aflader den pågældende
celle.
Normalt vil en permanent sammenkobling af batterier medføre at
der gives og tages og batterierne aflades efterhånden. En sådan
sammenkobling må der selvfølgelig ikke være, især ikke af
forskellige batterier og heller ikke samme typer hvor et er
gammelt og et andet er nyt. Det giver ikke noget særligt godt om
man ikke regelmæssigt overvåger måler vægtfylde o.s.v.
Kun når man har sammenkoblet to batterier ved ladning og hvor
det ene er helt skævt vil der ikke blive ladet men produceret
varme og afkogning af syren.
Anvender man en septor og det er startbatteriet der er lidt
dårligt således at skiftespændingen ikke kan nås opnås ikke
ladning på batteri 2.
Så er det nødvendigt at vi mennesker træder til og vurderer
situationen.
Ja det er selvfølgelig rigtigt at ved montering af
sensorledninger helt fremme på batteriernes poler skabes
grundlag for justering af spændingen således at de små tab kan
udkompenseres; men forudsætningen er at forsyningen kan levere.
Det kan en af de avancerede landladere men det kan en generator
ikke. Kun de nyeste typer giver en så høj spænding at de kan
lade batterierne helt op men de fleste ældre modeller lader nok
typisk kun batterierne op til lidt over 70%.
I en bil eller motorbåd har det ikke den store betydning men vi
kludesejlere, der ikke bruger motor så meget, vil helst have
mest muligt ud af vores batterier, selvom det efterhånden ser ud
som at det der først spejdes efter ved ankomst til en havn er en
ledig stikkontakt.
Mvh/Harding
Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
skrev:
>Ad 2: Fordi forskelle i interne
>modstande og ladekarakteristika betyder at
>det ender med at det ene batteri
>slides (kemisk) og det andet
>overlever. Når
>så det dårlige falder af på den med
>selvafladning, så aflader det også det
>sunde batteri.
>
>Ad 3: Ja umiddelbart har du ret, men
>de lidt avancerede løsninger har censor
>ledninger over de nævnte spændingsfald
>og kompenserer for dem. Hvis der er
>fx 0,02 volt over de nævnte 6
>samlinger, så skruer de de 0,02 volt op og
>kompenserer derved.
>
>men enig. Der er vi ovre i det lidt
>mere avancerede løsninger..... Der
>findes mange praktiske og simple løsninger.
>
>Bjarke
>
>
>"Harding E. Larsen (slet IY4MH)"
><harding@IY4MHlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
>message
>news:11930812270.43646795831938@dtext.
>news.tele.dk...
>> Hej Bjarke,
>>
>> Ad 1. er det ikke maskinmesterens
>>erfaring?
>> men hvor meget tror du egentligt at
>>han gik op i, eller havde
>> kendskab til, hvilken tilstand hans
>>batterier virkelig var i.
>> Var det ikke ligemeget blot motoren
>>kunne starte og han havde
>> lys på båden.
>>
>> Ad 2. Hvorfor skal batterierne være
>>ens? Hvad er kriteriet
>> herfor?
>>
>> Ad 3. Uanset hvor meget fabrikanten
>>priser sit produkt så er han
>> ikke herre over forbindelserne i
>>enderne. Der er forbindelsen
>> mellem ledning og kabelstikket, der
>>er forbindelsen mellem
>> kabelstikket og forbindelsen til
>>septordimsen og på den anden
>> side af septordimsen, forbindelsen
>>mellem septordimsen og
>> kavelstikket og også mellem
>>kabelstikket og ledningen.
>> Det var vist 6 samlinger som
>>fabrikanten ikke kan have styr på.
>> Nu er der sådant at septordimsen er
>>specificeret til max 300 amp
>> så høj behøver strømmen ikke at være
>>og er det heldigvis langt
>> fra det meste at tiden hvor der
>>lades; men alle samlinger har da
>> et spændingstab. 300 Amp
>>specifikationen er nu fabrikantens valg
>> hvis man køber en septor, det kan
>>man ikke lave om på.
>> Prøv at anvende denne værdi incl. en
>>tilsvarende værdi for de
>> andre 6 samlinger og vupti så er der
>>et totalt spændingsfald på
>> næsten en halv volt ved max
>>strømstyrken.
>> Med et ordentligt gadonk relæ er der
>>nok ikke megen forskel.
>> Sikke nogle problemer at ha når man
>>vil koncentrere sig om kun
>> en ting
)
>> Batterier holder nok længst når de
>>behandles rigtigt. Står de
>> blot opladede uden anvendelse har
>>man faktisk ikke brug for dem.
>> God sejltur!!!
>>
>> Mvh/Harding
>>
>> Bjarke M. Christensen
>><Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)
>> skrev:
>>>Jeg har erfaring med 3 løsninger:
>>>
>>>1: En maskinmester der havde lavet et
>>>stik i kistebænken. Så tog man stikket
>>>ud af "A" og satter det over i "B" når
>>>man ville lade på den anden bank. Det
>>>havde han levet med i mange år og var
>>>godt tilfreds. Prisen for løsningen
>>>ligger vel på 5-10 kr. Det var lige
>>>banalt nok til mig.
>>>
>>>2: Hele skidte koblet parallelt.
>>>Ampere nok. - og et voltmeter til at holde
>>>lidt øje. Kræver at akku'erne er ens.
>>>
>>>3: En elektronisk "septor-agtig"
>>>dippedut. Jeg har en super dippedut som den
>>>tyske ejer må have sparet sammen til
>>>længe for den er lige ved at udfordre
>>>Hardings udtalelse om at der er
>>>spændingstab i alt. Jeg mener det er 0,06
>>>volt, men manualen ligger i båden....
>>>
>>>Jeg er klart til 3'eren. Så kan man
>>>koncentere sig om at sejle og
>>>batterierne holder længere hvis de
>>>altid er fuldt opladede. Hvis man synes
>>>en Septor er for dyr, så finde der
>>>altså billigere dippedutter der gør
>>>nøjagtig det samme, bare uden super
>>>høj profit til Kjøller. Og endnu
>>>billigere, hvis man kan klare sig med
>>>lidt mindre end 300 amp (og i en
>>>motorbåd kan man jo godt leve med at
>>>det tager lidt mere end 12 minutter at
>>>oplade fra 0 til 100%).
>>>
>>>Bjarke
>>