/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Baghjulsløfter
Fra : Jan Selchau-Hansen


Dato : 21-10-07 08:15

Jeg har aldrig fået taget min sammen til at købe hverken lift eller
hjulløfter

Så kædesmøring/stramning har været noget bøvl.

SÅ var det lige jeg fik en ide ....

Prøv at se her: http://www.selchau-hansen.dk/lift/

Jan Selchau-Hansen
Kawasaki KLR 650 1997
http://www.dfmc.dk/?id=920



 
 
Allan Bager Nielsen (21-10-2007)
Kommentar
Fra : Allan Bager Nielsen


Dato : 21-10-07 14:16


"Jan Selchau-Hansen"
>
> Så kædesmøring/stramning har været noget bøvl.
>
> Jan Selchau-Hansen
> Kawasaki KLR 650 1997
> http://www.dfmc.dk/?id=920

Bør man løfte baghjulet når man strammer kæde på den model? Hvis ikke der er
belastning på cyklen er det vel lidt svært at justere kæde?
Allan Bager
PMC



Ukendt (21-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-10-07 15:29

On Sun, 21 Oct 2007 15:16:13 +0200, Allan Bager Nielsen wrote:

> Bør man løfte baghjulet når man strammer kæde på den model? Hvis ikke der er
> belastning på cyklen er det vel lidt svært at justere kæde?

Det kan man jo sagtens. Dette fordi at man hár ladet en anden bagvedkørende
observere kæden under drift, og belastning. Herefter måler man jo bare det
slup kæden har med løftet hjul, og dette er så referencen ved al senere
kæde-service.

I øvrigt synes jeg at opstillingen ser noget ustabil ud :-|

--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Jan Selchau-Hansen (21-10-2007)
Kommentar
Fra : Jan Selchau-Hansen


Dato : 21-10-07 17:45

Orla Pedersen wrote:
> On Sun, 21 Oct 2007 15:16:13 +0200, Allan Bager Nielsen wrote:
>
>> Bør man løfte baghjulet når man strammer kæde på den model? Hvis
>> ikke der er belastning på cyklen er det vel lidt svært at justere
>> kæde?
>

> Det kan man jo sagtens. Dette fordi at man hár ladet en anden
> bagvedkørende observere kæden under drift, og belastning. Herefter
> måler man jo bare det slup kæden har med løftet hjul, og dette er så
> referencen ved al senere kæde-service.
Korrekt
>
> I øvrigt synes jeg at opstillingen ser noget ustabil ud :-|
Igen korrekt, men så længe jeg ikke sætter mig op på den imens, går det
fint.

Jan Selchau-Hansen



Niels Pein (21-10-2007)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 21-10-07 17:47

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> skrev ...

> Jeg har aldrig fået taget min sammen til at købe hverken lift eller
> hjulløfter
> Så kædesmøring/stramning har været noget bøvl.
> SÅ var det lige jeg fik en ide ....
> Prøv at se her: http://www.selchau-hansen.dk/lift/
>
Det ser da snedigt nok ud.
Lidt opfindsomhed kan spare en for meget bøvl og udgifter.
Fin billedserie også.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA
(tidligere TransAlp, med uoriginalt centerstøtteben)



Ralfi (21-10-2007)
Kommentar
Fra : Ralfi


Dato : 21-10-07 18:22

"Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote in message
news:471afc6a$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Jeg har aldrig fået taget min sammen til at købe hverken lift eller
> hjulløfter
>
> Så kædesmøring/stramning har været noget bøvl.
>
> SÅ var det lige jeg fik en ide ....
>
> Prøv at se her: http://www.selchau-hansen.dk/lift/
>
> Jan Selchau-Hansen
> Kawasaki KLR 650 1997
> http://www.dfmc.dk/?id=920
Hep hey. Det kender jeg godt.

Her er min opskrift på samme:
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=120

Hilsner

Ralfi
Duc 750 Sie
Yams XT 600 k



Anders Majland (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-10-07 11:06

> Her er min opskrift på samme:
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=120

Jeg bruger også lidt af hvert .... Og jeg har endda en centralfod liggende
men der tager for meget frihøjde

Sidst brugte jeg også en værkstedsdonkraft til at løfte med og stillede den
så på en bjælke der i siderne var klodset op med et par gasbetonblokke.

Men i sommers skulle jeg lige have fixet kødesmøreren efter en grusvejstur.
Sommerhusets udhus var velsforsynet med opklodsningsmateriel
http://majland.org/temp/xtz750-braendeloft.jpg Stropperne er kun som
sikring efter at den var løftet op - dem bruger jeg også hjemme.


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988
Yamaha XTZ750 Super Ténéré 3LD 1993



Armand (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-07 14:45

Anders Majland skrev:
>>
> http://majland.org/temp/xtz750-braendeloft.jpg Stropperne er kun som
> sikring efter at den var løftet op - dem bruger jeg også hjemme.
>
Spørgsmålet er om ikke det er ligeså stabilt at ophænge bagenden alene i
sådanne to skraldestroppe á en vinkel udad på 30-45° :-/

Men balancepunktets placering (á centralstøttebenets sædvanlige plads)
får mig til at tænke på om Ralfi kunne bruge en tilsvarende tvær-lægte
sammen med palleløfteren kørt til fra forenden og derved få bedre plads
til arbejdet omkring baghjulet :-/

--
Armand.

Anders Majland (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-10-07 14:54

>> http://majland.org/temp/xtz750-braendeloft.jpg Stropperne er kun som
>> sikring efter at den var løftet op - dem bruger jeg også hjemme.
>>
> Spørgsmålet er om ikke det er ligeså stabilt at ophænge bagenden alene i
> sådanne to skraldestroppe á en vinkel udad på 30-45° :-/

Nu er det ikke engang med skralde men bare "simple" bagagestroppe med kåber
der trykke på snoren. Har men en sidestøttefod kan en enkelt stop også gøre
det. Altså tippe den lidt op på støttefoden og så holde den der med stroppen

Men det er da bedst plads til at arbejde ved hjulene med opklodsning under
motoren.




Arne Lorenzen (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 22-10-07 15:29

Anders Majland skrev den 22 okt 2007 i
news:471cab7d$0$2098$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:
> Nu er det ikke engang med skralde men bare "simple" bagagestroppe med
> kåber der trykke på snoren. Har men en sidestøttefod kan en enkelt stop
> også gøre det. Altså tippe den lidt op på støttefoden og så holde den
> der med stroppen

...ja, eller sparke en kasse (den gode gamle trækasse fra DDSF)ind under
motoren og vippedreje modellen op på den. Men det snupper altså sidestøtten
til sidst. (Nej, stuntet er gør jeg ikke med DLéren, men med den hedengangne
XT gik det fint.)

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Anders Majland (23-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-10-07 13:40

> ..ja, eller sparke en kasse (den gode gamle trækasse fra DDSF)ind under
> motoren og vippedreje modellen op på den. Men det snupper altså
> sidestøtten
> til sidst. (Nej, stuntet er gør jeg ikke med DLéren, men med den
> hedengangne
> XT gik det fint.)

Din DL'er mangler da bare et ordentligt bundskjold ... Også som beskyttelse
af udstødningen



Armand (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-10-07 14:46

Ralfi skrev:
> "Jan Selchau-Hansen" <mit_fornavn@mit_efternavn.dk> wrote in message
> news:471afc6a$0$15897$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> Så kædesmøring/stramning har været noget bøvl.
>> SÅ var det lige jeg fik en ide ....
>> Prøv at se her: http://www.selchau-hansen.dk/lift/
>>
> Hep hey. Det kender jeg godt.
> Her er min opskrift på samme:
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=120
>
Opfindsomheden har ingen grænser
Sjovt at alle (incl. Majlands) modeller er off-road'ere for min
lillebror havde et trick meget á Jan's til sin DT125: Han fandt en kort
lægte hvis længde var lidt længere end højden op under Yamaha'ens sæde
og vippede modellen lidt op på sidestøttebenet så lægten kunne komme
under sædet og derved holde baghjulet fri!

Min egen version består af et brædt hvis længde svarer til højden over
overkanten af bagaksel-møtrikken når Barbie'n står på sidestøttebenet:
Brædtet stilles svagt lænende op af aksel/møtrik og motorcyklen trækkes
over mod venstre til brædtet falder ind under møtrikken og istedet læner
sig mod bagsvingeren, hvorefter man kan slække trækket og lade akslen
hvile på brædt;sidestøtteben og forhjul!
Nedtagning foretages så let ved at sparke brædtet væk, at jeg ikke har
fået monteret den træk-væk-snor der var en del af den oprindelige plan

--
Armand.

Anders Majland (22-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-10-07 14:51

> Opfindsomheden har ingen grænser

Nej det gælder jo om at gøre det lettere for sig selv ...

> Sjovt at alle (incl. Majlands) modeller er off-road'ere for min lillebror
> havde et trick meget á Jan's til sin DT125

En fuldkåbe model eller en med udstødningen ført nedenunder lader sig nok
ikke så let løfte på den måde ...

> Min egen version består af et brædt hvis længde svarer til højden over
> overkanten af bagaksel-møtrikken når Barbie'n står på sidestøttebenet:

Præcis sådan jeg smurte kæde på gyngehesten (til jeg fik monteret
centralstøttefod og senere en kædesmører)

Jeg brugte dog bare et stykke brænde med en passende højde
(For-hånd-værendes-pind-princippet)




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste