/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
glycol ????
Fra : Torben Sirius


Dato : 17-10-07 16:46

Hej NG

Har lige et af de måske knapt så kloge spørgsmål.,

Hvor kan man købe glycol, så jeg kan lave en spand "konseverings" antifrost
sprængnings middel til min Volvo Penta 2001
Går ud fra at båd høkeren nok har det men til en formue.

Kan det fx findes på en tankstation, en bil-dels-forhandler eller - så øh
På forhånd tak
Torben

At sejle er at leve



 
 
Ukendt (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-10-07 17:02

Brug kølervædske. Jeg bruger det billige fra Bilka eller Silvan....

Forskellen på billigt og dyrt kølervædske er holdbarheden og smøreevnen.
Ingen af delene har du behov for til at konservere din motor, så det billige
blandet i dette rigtige forhold er fuldt ud godt nok.

Det er nu det skal gøres. Frosten kommer i denne uge ....

Bjarke



"Torben Sirius" <tgbank@it.dk> wrote in message
news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Har lige et af de måske knapt så kloge spørgsmål.,
>
> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan lave en spand "konseverings"
> antifrost sprængnings middel til min Volvo Penta 2001
> Går ud fra at båd høkeren nok har det men til en formue.
>
> Kan det fx findes på en tankstation, en bil-dels-forhandler eller - så øh
> På forhånd tak
> Torben
>
> At sejle er at leve
>


Torben Sirius (17-10-2007)
Kommentar
Fra : Torben Sirius


Dato : 17-10-07 20:11

Hej Bjarke

Det vil jeg også gøre, der ligger en T.Hansen lige i mit område
mange tak for den hurtige respons

Hilsen
Torben
At sejle er at leve.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47163203$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Brug kølervædske. Jeg bruger det billige fra Bilka eller Silvan....
>
> Forskellen på billigt og dyrt kølervædske er holdbarheden og smøreevnen.
> Ingen af delene har du behov for til at konservere din motor, så det
> billige blandet i dette rigtige forhold er fuldt ud godt nok.
>
> Det er nu det skal gøres. Frosten kommer i denne uge ....
>
> Bjarke
>
>
>
> "Torben Sirius" <tgbank@it.dk> wrote in message
> news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Hej NG
>>
>> Har lige et af de måske knapt så kloge spørgsmål.,
>>
>> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan lave en spand "konseverings"
>> antifrost sprængnings middel til min Volvo Penta 2001
>> Går ud fra at båd høkeren nok har det men til en formue.
>>
>> Kan det fx findes på en tankstation, en bil-dels-forhandler eller - så
>> øh
>> På forhånd tak
>> Torben
>>
>> At sejle er at leve
>>
>



Roderiet (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 18-10-07 12:56


"Torben Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Har lige et af de måske knapt så kloge spørgsmål.,
>
> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan lave en spand "konseverings"
> antifrost sprængnings middel til min Volvo Penta 2001
> Går ud fra at båd høkeren nok har det men til en formue.
>
> Kan det fx findes på en tankstation, en bil-dels-forhandler eller - så øh
> På forhånd tak
> Torben
>
> At sejle er at leve
>hej gruppe Ser lige at Bjarke fortæller, at forskellen mellem dyrt og
>billigt kølervædske er holdbarheden og smøreevnen. Det er da to vigtige
>parametre, idet vi vel ikke skifter vinterkonserveringen ud med destilleret
>vand om foråret. Jeg tænker her på den rust som udskiftning af kølervædsken
>jo medfører, idet ilten i det " ny" vand jo skal koges ud via opvarmning
>når motoren kører. Så når vædsken er blevet iltfri, skal den vel holde
>sine 2 år som er perioden på min Vetus,jvfr. manual. Smøreevnen er vel
>ment som smøring af vandpumpens akseltætning ( læberingene ) og er da
>ligeså vigtig. mvh Niels F.



Harding E. Larsen (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 18-10-07 15:05

Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>
Hej Niels,

Se lidt længere nede i indexoversigten under "Kølervæske"
her er lidt mere uddybende forklaring og information om
kølervæske.
"Smøring" omkring vandpumpens læber skal nok ikke tages i
betragtning de er normalt vandsmurte og impelleren skal være
udtaget om vinteren hvorfor der ikke vil være nogen væske i
pumpens hus.
Er det intern kølevæske i en ferskvandskølet motor, som VP 2001
normalt ikke er, så skal den selvfølgelig også have en kvalitet
så den kan holde det foreskrevne tidsrum.

Mvh/Harding

>"Torben Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i
>en meddelelse
>news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader
>1.cybercity.dk...
>> Hej NG
>>
>> Har lige et af de måske knapt så
>>kloge spørgsmål.,
>>
>> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan
>>lave en spand "konseverings"
>> antifrost sprængnings middel til min
>>Volvo Penta 2001
>> Går ud fra at båd høkeren nok har
>>det men til en formue.
>>
>> Kan det fx findes på en tankstation,
>>en bil-dels-forhandler eller - så øh
>> På forhånd tak
>> Torben
>>
>> At sejle er at leve
>>hej gruppe Ser lige at Bjarke
>>fortæller, at forskellen mellem dyrt og
>>billigt kølervædske er holdbarheden
>>og smøreevnen. Det er da to vigtige
>>parametre, idet vi vel ikke skifter
>>vinterkonserveringen ud med destilleret
>>vand om foråret. Jeg tænker her på
>>den rust som udskiftning af
>>kølervædsken
>>jo medfører, idet ilten i det " ny"
>>vand jo skal koges ud via opvarmning
>>når motoren kører. Så når vædsken
>>er blevet iltfri, skal den vel holde
>>sine 2 år som er perioden på min
>>Vetus,jvfr. manual. Smøreevnen er vel
>>ment som smøring af vandpumpens
>>akseltætning ( læberingene ) og er da
>>ligeså vigtig. mvh Niels F.



Ukendt (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-10-07 19:47

Ja, nemlig.... Der blev spurgt til "....lave en spand "konseverings"
antifrost sprængnings middel "....

Og dermed menes der jo en spand glycol-blanding til at køre saltvandsiden
igennem på motoren. Ved søsætning til foråret bliver det jo blæst i havnen,
så det skal hverken smøre eller være holdbart.

Hvis motoren er ferskvandkølet, skal dette stadig foretages, idet der jo så
blot kun er søvand i slanger, pumpen, vameveksleren og udstødningen (dvs
lidt mindre forbrug).

Vedligehold af glykol blandingen på fersvandssiden (hvis den er
ferskvandkølet) behøver man jo ikke at gøre på denne årstid. Det kan man
gøre lige når man har lyst. Personligt skifter jeg det kun hvert andet eller
tredie år og på et tidspuntk hvor jeg keder mig (og det er aldrig ifm med
optagning eller søsætning.....)

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 7ILUD)" <harding@7ILUDlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11927166510.578064225205985@dtext.news.tele.dk...
> Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>>
> Hej Niels,
>
> Se lidt længere nede i indexoversigten under "Kølervæske"
> her er lidt mere uddybende forklaring og information om
> kølervæske.
> "Smøring" omkring vandpumpens læber skal nok ikke tages i
> betragtning de er normalt vandsmurte og impelleren skal være
> udtaget om vinteren hvorfor der ikke vil være nogen væske i
> pumpens hus.
> Er det intern kølevæske i en ferskvandskølet motor, som VP 2001
> normalt ikke er, så skal den selvfølgelig også have en kvalitet
> så den kan holde det foreskrevne tidsrum.
>
> Mvh/Harding
>
>>"Torben Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i
>>en meddelelse
>>news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader
>>1.cybercity.dk...
>>> Hej NG
>>>
>>> Har lige et af de måske knapt så
>>>kloge spørgsmål.,
>>>
>>> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan
>>>lave en spand "konseverings"
>>> antifrost sprængnings middel til min
>>>Volvo Penta 2001
>>> Går ud fra at båd høkeren nok har
>>>det men til en formue.
>>>
>>> Kan det fx findes på en tankstation,
>>>en bil-dels-forhandler eller - så øh
>>> På forhånd tak
>>> Torben
>>>
>>> At sejle er at leve
>>>hej gruppe Ser lige at Bjarke
>>>fortæller, at forskellen mellem dyrt og
>>>billigt kølervædske er holdbarheden
>>>og smøreevnen. Det er da to vigtige
>>>parametre, idet vi vel ikke skifter
>>>vinterkonserveringen ud med destilleret
>>>vand om foråret. Jeg tænker her på
>>>den rust som udskiftning af
>>>kølervædsken
>>>jo medfører, idet ilten i det " ny"
>>>vand jo skal koges ud via opvarmning
>>>når motoren kører. Så når vædsken
>>>er blevet iltfri, skal den vel holde
>>>sine 2 år som er perioden på min
>>>Vetus,jvfr. manual. Smøreevnen er vel
>>>ment som smøring af vandpumpens
>>>akseltætning ( læberingene ) og er da
>>>ligeså vigtig. mvh Niels F.
>
>


Roderiet (18-10-2007)
Kommentar
Fra : Roderiet


Dato : 18-10-07 23:36


"Torben Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
news:47162e27$0$21928$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej NG
>
> Har lige et af de måske knapt så kloge spørgsmål.,
>
> Hvor kan man købe glycol, så jeg kan lave en spand "konseverings"
> antifrost sprængnings middel til min Volvo Penta 2001
> Går ud fra at båd høkeren nok har det men til en formue.
>
> Kan det fx findes på en tankstation, en bil-dels-forhandler eller - så øh
> På forhånd tak
> Torben
>
> At sejle er at leve
> hej igen Jeg var for hurtigt ude med snøren, idet jeg ikke var
> opmærksom på om motorerne er hhv. fersk- eller saltvandskølede. Det kan
> jeg iøvrigt heller ikke se udfra typebetegnelsen, da jeg knapt kan kende
> den ene motor fra den anden. mvh Niels F.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste