Boom i dødsulykker på to hjul...
Fra : MKS - 74

Dato : 20-10-07 20:53

Ingen stor overraskelse for dem, der har fulgt lidt med gennem året,
men anyhoo - http://politiken.dk/indland/article399854.ece

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Lazy

Dato : 21-10-07 06:01

Ja verden er af lave.

Da jeg var knallertkører som ung var forholdene som følger:

Alle havde knallert
Man skulle være 15år for at måtte føre dyret
Kørekort fandtes ikke.
Styrthjælm var ikke lovpligtigt

De fleste havde desuden udført følgende:

Cylinderen var boret
Stemplet var hakket
Topstykket var planet
Knallerten havde fået et par tænder foran, eller mistet bagude

Vi var uovervindelige

Nu er det bla. os der kører MC derude.

Pas på

Vi ses

Fra : Armand

Dato : 22-10-07 13:47

Lazy skrev:
> [...]
> Stemplet var hakket, Topstykket var planet
> Knallerten havde fået et par tænder foran, eller mistet bagude

Ja, ja.
Men du glemmer godtnok dem vi begravede dengang

--
Armand.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 21-10-07 08:23

> [...]
>
> --
> -Michael
> Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Og nu snakker man om, at alle skal have lov til at køre 125 ccm mc på
bilkørekort.
Så er jeg da bange for det går helt galt.
Hilsen Matthias

Fra : Ya-man

Dato : 21-10-07 19:54

http://politiken.dk/indland/article399854.ece

> Og nu snakker man om, at alle skal have lov til at køre 125 ccm mc på
> bilkørekort.
> Så er jeg da bange for det går helt galt.
> Hilsen Matthias
>
>Så vidt jeg ved, kan man i sverige køre på 125ccm mc med max effekt på 11
>kw, når man er 16 år, og har bestået en teoriprøve, uden at man af den
>grund har flere dødsulykker pr. 1000 motorcyklister!
((kilde:www.vv.se) vägverket)
Så mon det vil gøre en forskel?

mvh
Jens

Fra : Armand

Dato : 22-10-07 13:43

Ya-man skrev:
> [...]
> kw, når man er 16 år, og har bestået en teoriprøve, uden at man af den
> grund har flere dødsulykker pr. 1000 motorcyklister!

Svenskernes erfaring var (ved overgangen til ordningen) netop den at
statistikken forblev den samme; men at de 16-18årige var uhyggeligt
overrepresenterede og at de ældre derved fik en faldende andel!

Jeg husker at 45'erne fik samme sørgelige effekt på den danske
mc-statistik i sin tid, men ved ærlig talt ikke om de er blevet
selekteret fra i mellemtiden :-/
Men mon ikke at dét argument var blevet brugt tungt imod de seneste
angreb på de stigende tal for motorcykel-gruppen hvis ikke!?

--
Armand.

Fra : Michael Tinding

Dato : 22-10-07 07:18

> [...]
>
> --
> -Michael
> Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Jeg syntes desværre ikke at rapporten rammer det væsentlige. Nemlig hvem der
har skylden for ulykkerne. Det skrives ganske vist at farten dræber, men at
man kører hurtigt er ikke alene årsagen til man dør. Selv er jeg netop
blevet kørt ned på min maxi-scooter, fordi en bil ikke overholdt sin
vigepligt. Scooteren er ikke større end en 45scooter, men den kan altså køre
110km/t, så jeg tror mit uheld skyldes at bilen troede jeg kørte 45km/t, men
jeg kørte de 60km/t som jeg måtte. Pointen her er at jeg tror mange af de
uheld der er sket skyldes noget tilsvarende -altså hvor bilister ikke
overholder deres vigepligt.

Fra : Anders Majland

Dato : 22-10-07 07:57

> [...]
> den kan altså køre 110km/t, så jeg tror mit uheld skyldes at bilen troede
> jeg kørte 45km/t, men jeg kørte de 60km/t som jeg måtte.

Nej den hastighedsforskel er ligegyldig - Den er så lille at en bilist ikke
retfærdigt kan hævde der var plads til at køre ud hvis du kun havde kørt 45
.... Han havde simpelthen ikke set sig for eller vurderet dig til at være
meget længere væk

Med 60km/t kører du 16,7 meter i sekundet
Med 45km/t kører du 12,5 meter i sekundet

Jeg vil gerne se den trafikant der kan opstille et scenarie hvor det er
forsvarligt at køre ud foran med 45km/t mens de 60km/t giver et uheld ...

(Ja man kan lave et scenarie hvor ham med 45 netop kan nå at bremse mens de
60 giver et uheld - men det er stadig ikke en undskyldning for ham der
overtræder sin vigepligt)

Fra : Jan Bachman

Dato : 23-10-07 15:23

On Mon, 22 Oct 2007 08:56:32 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

> [...]
>60 giver et uheld - men det er stadig ikke en undskyldning for ham der

De to gange jeg har været i knibe med sidevejsbilister fra højre, der
skal på tværs af min bane, valgte de begge gange at se sig til højre
først, mens de trillede ud. Da de endelig drejede knoppen til venstre,
var de trillet godt ud foran mig. Den ene gang nåede jeg at undvige
venstre om. Anden gang stod jeg på bremsen, og papaben måtte jokke
speederen i bund for ikke at få 300kg MC ind i siden.

/Jan

Fra : Lazy

Dato : 23-10-07 16:18

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har både en MC og en maxi-scooter 125ccm.

Når jeg kører på min MC bliver jeg accepteret af de biler der ser mig, men
når kørslen foregår på maxi-scooteren, så er det sq alle biler der er dumme,
de respekterer slet ikke den slags køretøj.

Politiet har endda været efter mig på motorvejen.

Mvh Lazy

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-10-07 08:11

Lazy wrote:

> [...]

Eller 30. Da far var dreng kørte knallerter 30. Og så begynder teorien om at
bilisten mente der var tid/plads nok at lyder plausibel.

/jim

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 24-10-07 17:50

> [...]
> dumme,
> de respekterer slet ikke den slags køretøj.
>
> Politiet har endda været efter mig på motorvejen.

Når man kører maxi-scooter er det af stor vigtighed at man placerer sig
rigtigt på vejbanen så man ikke forveksles med en knallert 30.
Og den rigtige placering er der hvor bilerne kører med deres venstre
hjulpar.
Knallert 45 burde faktisk også placere sig der, men det kan godt være endnu
farligere, da bilerne ikke vil have den liggende der og derfor kan finde på
at køre meget tæt forbi.
Hilsen Matthias

Fra : Lazy

Dato : 24-10-07 21:16

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
endnu
> farligere, da bilerne ikke vil have den liggende der og derfor kan finde

Netop det der altid sker når jeg kører maxi-scooter.

Man kan jo bare holde på sin ret og dø af det.

Lazy

Fra : Michael Tinding

Dato : 25-10-07 10:29

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> dumme,
> de respekterer slet ikke den slags køretøj.

Præcist dette er også mit indtryk. Jeg har vænnet mig til at ingen
respekterer mig og forsøgt at køre efter det, men alligevel lykkedes det jo
en at få ram på mig. Jeg tror det er det samme scenarie med EU-scootere.
Mange bilister undervurderer den fart de kommer med og derfor sker
ulykkerne. Når det så senere viser sig at scooterne var ulovlige, så giver
man alene det skylden at de kørte for hurtigt og ignorerer billisten som
måske også var medskyldig. Jeg har jo bemærket at det ikke er soloulykker
der rammer scooter/knallertkørende og jeg finder det ærligt talt helt
usansynligt at en lidt højere fart på køretøjerne alene er årsagen til så
mange er døde.

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 26-10-07 06:30

"Michael Tinding" <whocares@fiske.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> soloulykker der rammer scooter/knallertkørende og jeg finder det ærligt
> talt helt usansynligt at en lidt højere fart på køretøjerne alene er

Enig! Mange danskere kører desværre på deres ret og ikke efter forholdene...
Så så længe det er "knallert"-føreren der automatisk bærer hele skylden for
en ulykke, så snart maskineriet er ulovligt, kan bilisterne i princippet
være ligeglade, da de kan fastholde at "jeg troede det var en 30/45-knallert
og den må jo max køre 30/45 km/t" og køre på deres ret, istedet for at
skulle forholde sig til den reelle hastighed i situationen. Jeg håber dog at
den kommende kampagne om trafikmentalitet, kan begynde at få rodet op i
nogle af disse grimme ting.

MVH
Rasmus

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-10-07 09:17

"Rasmus Raun-Nielsen" <Denne-mail@virker-ikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> situationen. Jeg håber dog at den kommende kampagne om trafikmentalitet,
> kan begynde at få rodet op i nogle af disse grimme ting.

Ja jeg syntes egentligt også det er på tide at få lidt fakta på bordet.
Kørte de for hurtigt? Bar de styrthjelm? Hvad gjorde modparten? OSV.

Fra : Hekto

Dato : 29-10-07 12:12

Michael Tinding presented the following
explanation :

> Ja jeg syntes egentligt også det er på tide at få lidt fakta på bordet.
> Kørte de for hurtigt? Bar de styrthjelm? Hvad gjorde modparten? OSV.

Fra en tråd længere oppe.

Interessant!

Her i sommers, ude ved Edelgave, kom vi nogle
stykker kørende med passende lav hastighed da
vejen var knapt så overskuelig. Da vi kommer
rundt i et sving uden ret meget udstyn - står
der 5 løsslupne kvier på vejen! Vi kunne mageligt
bremse nd, og de gloede på os og stak derafter af
ud over markerne.

Man oplever af og til sære dyr, hunde der vil
løbe om kap med/mod een, katte/egern/harer/rådyr
der lige skal obver vejen 1 meter foran
motorcyklen. Også fugle ager del i løjerne ... og
det vildeste jeg har stirret ind i øjnene, inden
den lige nåede at dreje af, er en flagermus!

Her er et link til en meget spændende
ulykkesstatistik:

http://www.vv.se/filer/27656/Mc-OLA%20-%20For%20safer%20motorcycle%20traffic.pdf

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Hekto

Dato : 29-10-07 13:46

Hekto formulated on mandag :
> Her er et link til en meget spændende
> ulykkesstatistik:
>
> http://www.vv.se/filer/27656/Mc-OLA%20-%20For%20safer%20motorcycle%20traffic.pdf

Alt vrøvlet om flagermud og Edelgave er sådan set
sagen uvedkommende! Cut'n paste - u'know!

Fra : Michael Tinding

Dato : 29-10-07 16:02

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Verein'
> www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
> Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og

Tak for dette!

Det var utroligt spændende og til tider overraskende læsning. Man kunne for
eksempel udlede at for lave hastighedsgrændser dræber. Just kidding!

Fra : Anders Majland

Dato : 13-11-07 18:58

> [...]
> det var en 30/45-knallert og den må jo max køre 30/45 km/t" og køre på
> deres ret, istedet for at skulle forholde sig til den reelle hastighed i

En ubetinget vigepligt er stadig ubetinget - ligegyldigt om det er knallert
der kommer med 50km/t

Medmindre knallertkøreren kører med flere gange den tilladte hastighed så
giver det ikke rabat for bilisten - han får med sikkerhed mindst en
orienterende køreprøve. Men derfor kan knallerkøren selvfølgelig også stadig
straffes for sine forseeleser.

Det er kun forsikringsselskaberne der har interesse i at fordele skylden.
Politiet kigger derimod på de enkelte forseelser. Så hvis bilisten f.eks
udover at have overtrådt sin vigepligt kører uden sele og talte i håndholdt
mobiltelefon, manglede en pære på bilen der måske også havde et nedslidt
dæk. Ja så er det bare at få gang i den store tabel og lægge sammen til et
bødeforlæg... Ligeledes ville knallertkøreren nok får et forlæg for at køre
for stærkt, for konstruktive ændringer og det blå thansen lys osv ....

Btw for evt nye læsere herinde - jeg har kørt ~64000km på mc-scooter så jeg
kender godt problematikken fra egen krop (bogstaveligt)

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Hekto

Dato : 13-11-07 21:06

On Tue, 13 Nov 2007 18:57:56 +0100, Anders Majland wrote:

> Btw for evt nye læsere herinde - jeg har kørt ~64000km på mc-scooter så
> jeg kender godt problematikken fra egen krop (bogstaveligt)

- og det er vel essencen af det hele ... den bløde trafikant 'taber',
også selv om vedkommende påberåber sig vigepligter og alt muligt andet.
Det er rigtigt at bilisten straffes for en vigepligtsforseelse; men det
er jo ikke ubetinget let at overskue situationen, når hastigheden er 2-3
gange det tilladte.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650 - Ducato 900SSie