Fejlfinding på el-anlæg på Suzuki DR-350 (~
Fra : Dennis Sørensen

Dato : 20-10-07 18:56

Baglyset på min DR 350s virker ikke og det har ikke virket mens jeg har haft
den. Men nu hvor det begynder at blive mørkt, vil jeg meget gerne have det
til at virke. Forlyset er der ikke problemer med, det er kun baglyset.
Pæren i baglygten er en 21/5W som jeg har nævnt henholdsvis stor/lille spole
i mit spinkle forsøg på at fejlfinde systemet. Mens motoren har været
slukket har jeg lavet disse målinger.

Nøgle i P. Lys kontant på on:
Lys i lille spole
Lys i stor spole ved tryk på bremse kontakt

Nøgle i P. Lys kontakt på off
Lys i lille spole
Lidt kraftigere lys i lille spole ved tryk på
bremsekontakt

Nøgle i On. Lys kontakt på on.
Ingen lys i lille spole
Lys i lille spole ved tryk på bremsekontakt

Der er ikke monteret blinklys, og sidestøtteben kontakten er ikke koblet
til.
Batteriet er helt dødt 0V. Under forsøget har jeg naturligvis koblet et
andet batteri til.

Her er et diagram over cyklen
http://peecee.dk/index.php?lid=1&aid=1&pid=2&loadid=73868
http://peecee.dk/?id=73869

Nogle bud på hvad jeg skal gøre for at få lys i baglygten?

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 19:06

Dennis Sørensen skrev:

> Nogle bud på hvad jeg skal gøre for at få lys i baglygten?

Lyder i min verden umiddelbart som noget stel.

Jeg tror jeg - som en dygtig tekniker fra Kettner jeg kender - ville skære
igennem og trække en ny ledning oppe fra forlygtepæren.

Just my 2 c.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 20-10-07 22:25

> Lyder i min verden umiddelbart som noget stel.
>
> Jeg tror jeg - som en dygtig tekniker fra Kettner jeg kender - ville skære
> igennem og trække en ny ledning oppe fra forlygtepæren.

Vil der ikke være stel til pæren, når den lyser når tændingen står på P?

Jeg har forenklet diagrammet ved fjernet blink, horn og tegnet op hvad der
er strøm til, når nøglen står i henholdsvis ON og P.
Men jeg kan stadig ikke regne du hvorfor kun virker når nøglen står på P
http://peecee.dk/?id=73886
http://peecee.dk/?id=73889

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 22:31

Dennis Sørensen skrev:

> Vil der ikke være stel til pæren, når den lyser når tændingen står på
> P?

Da jeg lige læste om symptomerne 1. gang regnede jeg med at der kom stel
igennem (d)en anden pære.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 20-10-07 22:55

"Dennis Sørensen" <(FJERN_GIRAF_FRA_MAILEN)ikketilatgirafhuske@hotmail.com>
skrev i en meddelelse news:471a7215$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> er strøm til, når nøglen står i henholdsvis ON og P.
> Men jeg kan stadig ikke regne du hvorfor kun virker når nøglen står på P

Jeg har igen haft gang i farveladerne. Denne gang antager jeg at ensretteren
(REGLER på tegningen) sender strømmen fra den røde ledning og vider til den
pinke (orange på tegning). Dette forklare at bremselys virker når nøglen stå
på P.
http://peecee.dk/?id=73898

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 09:08

On Sat, 20 Oct 2007 23:54:51 +0200, Dennis Sørensen wrote:

> [...]
> pinke (orange på tegning). Dette forklare at bremselys virker når nøglen stå

Meget besværligt at få lov til at se dine billeder :-/

Men nej, det er ikke ensretteren, der er skyldig. Først af alt, der er
ingen stel til det fælles punkt i baglygtepæren. Samtidig er der én, eller
flere kortslutninger i dit ledningsnet. Led efter problemer ved kronrøret,
og ved bagskærmen.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-10-07 22:08

Hans har et godt bud.
Man kunne også finde den brune ledning på tændkontakten og derpå måle bagud
mod baglygten.
Oppe ved tændkontakten skal der ihvertfald være 12 volt på den brune
ledning. ( er "BR" ikke brun på Tysk?)
Og lad være med at bruge et voltmeter. Brug en 12 eller 24 volt pære f. eks.
3W og sæt nogle måleledninger på
eller endnu bedre køb sådan een:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1342526652&n=319656630&pn=319716683
--
MVH.
Finni

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 22:18

F.Syndergaard skrev:

> er "BR" ikke brun på Tysk?

Jo: "Braun"
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Dennis Sørensen

Dato : 20-10-07 22:29

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ledning. ( er "BR" ikke brun på Tysk?)
> Og lad være med at bruge et voltmeter. Brug en 12 eller 24 volt pære f.

Sådan en måler må jeg hellere købe, men hvorfor kan en voltmeter ikke
bruges?

Mvh Dennis
DR-350 91
SV 650S 99

Fra : Anders Majland

Dato : 22-10-07 08:34

> Sådan en måler må jeg hellere købe, men hvorfor kan en voltmeter ikke
> bruges?

Fordi et sådan typisk har meget høj impedans og derfor ikke er velegnet til
at måle formålet. Med voltmeteret kan du være uheldig at måle en spænding
der ser ok ud selvom du reelt ikke kan trække nogetn strøm ved den spænding
pga dårlige forbindelser.

Så til fejlfinding på elnet på bil/mc er en prøvelampe det helt rigtige ...
Og når man leder efter en periodisk kortslutning er den også god at erstatte
sikringen med.

/A

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-10-07 23:01

Et voltmeter og i de fleste tilfælde et digitalvoltmeter viser en spænding
ved den mindste overgang. Det er med andre ord alt for følsomt. Med
prøvelampen har du et lille forbrug som gør at den kun viser når der
virkelig er en spænding.Og lampen er ligeglad med al den støj der er fra
generatoren når motoren kører. Derudover er der en nål i spidsen. Så kan du
forsigtigt stikke den ind midt på en ledning igennem isolationen ( ikke i
fingeren ) og se om der er en spænding. Du vil sikkert også sætte pris på
at du har måleresultatet direkte "i hånden". ( Det var da egentlig en
ordentlig smøre)
--
MVH.
Finni

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 09:08

On Sun, 21 Oct 2007 00:00:50 +0200, F.Syndergaard wrote:

> Et voltmeter og i de fleste tilfælde et digitalvoltmeter viser en spænding
> ved den mindste overgang.

Og ganske rigtigt mange gange totalt unanvendeligt i auto/mc, endsige
husinstallationer.

Derfor er jeg også rigtig glad for mit antikke Jemco analoginstrument.

Kunne vi få dig til at svare under det citerede ? Og skære det ikke
citerede væk. Du har været her længe, og det ville glæde mig, og andre,
hvis at Du fulgte den sædvanlige praksis.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-10-07 10:00

Hej Orla.

At jeg gør som jeg gør skyldes uvidenhed.
Så jeg tager gerne mod noget belæring
Med andre ord hvordan skal jeg gøre?
--
MVH.
Finni

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 13:48

On Sun, 21 Oct 2007 11:00:19 +0200, F.Syndergaard wrote:

> Med andre ord hvordan skal jeg gøre?

Det er ganske let, faktisk nøjagtigt som jeg har gjort her.

Så står dit spørgsmål øverst, og under kommer mit svar.

Nu bruger Du Outlook Express, og det program har en dum vane med at stille
curseren øverst i indlæget. Den må Du så selv flytte ned på siden. Det kan
så passe sammen med at Du sletter de linier, som Du alligevel ikke
kommenterer, eller svarer på.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-10-07 15:08

Orla Pedersen skrev den 21 okt 2007 i

> [...]
> curseren øverst i indlæget. Den må Du så selv flytte ned på siden. Det kan
> så passe sammen med at Du sletter de linier, som Du alligevel ikke

Suppl.:
Fix evt. outlooken med: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Læs alt om god takt og tone på news her:
www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Eller endnu bedre, brug: http://xnews.newsguy.com/

Fra : F.Syndergaard

Dato : 21-10-07 15:50

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Fix evt. outlooken med: http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/
>
> Læs alt om god takt og tone på news her:

Det må jeg se om jeg kan finde ud af- ellers må jeg jo have karantæne
--
MVH.
Finni

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-10-07 16:12

F.Syndergaard skrev den 21 okt 2007 i

> Det må jeg se om jeg kan finde ud af- ellers må jeg jo have karantæne

Det går sgi da meget godt

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-07 16:16

On Sun, 21 Oct 2007 16:50:09 +0200, F.Syndergaard wrote:

> Det må jeg se om jeg kan finde ud af- ellers må jeg jo have karantæne

Nej dælme nej da Det går jo i den rigtige retning.