Fjerne ridser fra udstødning.
Fra : Rene Joergensen

Dato : 16-10-07 22:53

Hejsa,

For et par år eller tre siden var jeg nede at ligge med min FZR, og min
udstødning fik nogle ridser.

Jeg vil prøve at slibe dem væk (eller så meget væk, som de nu kan
komme). Men hvordan skal jeg angribe det, hvilke kornstørrelser skal jeg
bruge og skal jeg slutte af med noget vandslibning og en polering?

Udstødningen er i rustfast stål og kan ses her med alle sine ridser:
http://gallery.fzr.dk/2004/2004-10-09/CRW_3973.jpg

Skiltet piller jeg af og fremskaffer et nyt.

--
-René

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-10-07 10:14

Rene Joergensen skrev:

> Udstødningen er i rustfast stål

Rust *frit* stål er stenhårdt - jeg gad ikke.

Hvad med at få den sandblæst?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Tommy Fer

Dato : 17-10-07 12:32

Hans Paulin (6310) skrev:

> Rust *frit* stål er stenhårdt - jeg gad ikke.
>
> Hvad med at få den sandblæst?

Hvorfor "retter" du hans korrekte rustfas til rustfrit ?

mvh Tommy Fer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-10-07 12:42

Tommy Fer skrev:

> Hvorfor "retter" du hans korrekte rustfas til rustfrit ?

Jeg *retter* det ikke selv om det for nogen kan se sådant ud - jeg er bare
så gammel (fra 1953) at "man" dengang sagde "rustfrit"

Hvad "rustfast" er ved jeg ikke, men jeg håbede på at det lignede "rustfri"

Jeg har arbejdet i jernindustrien i knap 28 år, og på "min" fabrik taler vi
stadig om "rustfri" - men vi er nok heller ikke de hurtigste mus på kontoret

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Michael Tinding

Dato : 17-10-07 14:12

> [...]
>
> Jeg har arbejdet i jernindustrien i knap 28 år, og på "min" fabrik taler
> vi stadig om "rustfri" - men vi er nok heller ikke de hurtigste mus på

Jeg aner heller ikke hvad "rustfast" det er. Kan det tænkes der menes
"syrefast"?

Fra : Ole

Dato : 17-10-07 14:30

"rustfrit stål" er det samme som rustfast stål, det er nemlig ikke rustfrit
"nogen af delene"

Fra : kalle

Dato : 17-10-07 21:07

Jeg sad lige og læste jeres indslag om rustfrit / rustfast stål, og
pludselig stod det lysende klart for mig igen at -- den generelle
betegnelse rustfrit stål benyttes om legeringer af jern, der har sværere ved
at korrodere end almindeligt jern. Fagligt skelnes der mellem rustfast
(1.4301) og syrefast stål (1.4404), og begge dele fås i mange forskellige
legeringer. Andre egenskaber kan også opnås gennem legeringer, bl.a.
hårdheden og sejheden i værktøjsstål og det totalt korrosionsfri kirurgisk
stål

De rustfri legeringer indeholder krom (op til 20 %) og nikkel, og gerne
molybdæn, silicium, vanadium og andre metaller, der bidrager til styrke og
sejhed.

Hemmeligheden er bl.a. kromen. Krom danner ilte (oxider) nemmere end jern
gør. Men kromoxid virker meget anderledes end jernoxid (rust). Almindeligt
jern danner et rustlag, der er porøst overfor ilt. Derfor kan mere ilt
trænge gennem rusten og få jernet til at ruste mere, til det er rustet op.
Kromilte derimod danner et tæt lag, hvor ilten ikke kan slippe igennem, så
overfladen nu er forseglet imod yderligere iltning. I rustfrit stål danner
kromoxiden et lag før jernet kan nå at ruste.

De almindeligste former for rustfrit stål kan sagtens ruste. Hvis
omgivelserne gør at kromilten ikke kan dannes, f.eks. under visse forhold i
saltvand, vil jernet i legeringen ruste, og er rusten startet, vil den gerne
blive ved. Hvis rustfrit stål forarbejdes med f.eks. en fil, der har været
brugt til almindeligt jern, vil jernpartikler herfra gøre det nemmere for
rusten at få fat.

Fra : Armand

Dato : 17-10-07 15:45

Michael Tinding skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jeg aner heller ikke hvad "rustfast" det er. Kan det tænkes der menes
> "syrefast"?

Hvis det er korrekt at benævne det som syrefast, er rustfast vel ligeså
relevant :-/
En anden ting er, at grammatisk må stål_et_ være rustfri_t_ og ikke
"rustfri" - Jern kan være rustfri; men så taler vi om at det er frisk
af-slebet!

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 17-10-07 18:40

> [...]
> En anden ting er, at grammatisk må stål_et_ være rustfri_t_ og ikke
> "rustfri" - Jern kan være rustfri; men så taler vi om at det er frisk

Min søn er i lære som rustfast industriblikkenslager, og på hans
arbejdsplads og på skolen benævnes omtalte stål kun som rustfast. Rustfrit
er en gammel benævnelse - jf. sønnike.

Mange hilsner
Allan Bojesen

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 17-10-07 17:33

> [...]
>
> Jeg har arbejdet i jernindustrien i knap 28 år, og på "min" fabrik taler
> vi stadig om "rustfri" - men vi er nok heller ikke de hurtigste mus på
Se her:
http://www.illvid.dk/Crosslink.jsp?d=144&a=147&id=7347_8
Det er to betegnelser for det samme.
Jeg har i forbindelse med mit arbejde, hørt arbejdskammerater med en
maskimekanisk videreuddannelse konsekvent bruge udtrykket "rustfast" om alt
, som almindelige dødelige kalder "rustfrit", inkl.. daglig spisebestik, og
en foldekniv.

venlig hilsen

Michael D

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-10-07 18:40

> [...]
>
> Jeg har arbejdet i jernindustrien i knap 28 år, og på "min" fabrik taler
> vi stadig om "rustfri" - men vi er nok heller ikke de hurtigste mus på

Det ville nok være mere korrekt at sige, at du har været _ansat_ i
jernindustrien ), nej det er ikke 15 der har de hurtigste mus ;-}}
Jeg er samme årgang, og det er rigtigt, i "gamle dage" sagde man
rustfrit, i en anden afdeling af "din" fabrik, siger vi i dag, rust fast,

mvh Jens
Sydals

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-10-07 19:59

Jens Meldgaard skrev:

Hej Jens - det var da længe jeg måtte vente på dig - jeg troede næsten du lå
i telt ved vestkysten!?

> Det ville nok være mere korrekt at sige, at du har været _ansat_ i
> jernindustrien ), nej det er ikke 15 der har de hurtigste mus ;-}}

Så må vi jo støtte os til 14!?

> Jeg er samme årgang,

I know; I know

> og det er rigtigt, i "gamle dage" sagde man
> rustfrit, i en anden afdeling af "din" fabrik, siger vi i dag, rust
> fast,

Vi har ikke tid til de finere sproglige nuancer - dét har vi folk til!
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-10-07 20:04

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> wrote:

> Rust *frit* stål er stenhårdt - jeg gad ikke.

Så må jeg tage fejl, for et stykke smergellærred kan fint ridse det.

> Hvad med at få den sandblæst?

Budgettet er... begrænset, men vinteren er lang :)

--
-René

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 17-10-07 22:44

Rene Joergensen skrev:

> Så må jeg tage fejl, for et stykke smergellærred kan fint ridse det.

Ka du osse med rustfrit - har jeg lige prøvet for nylig (lavede et par
hundetegn på en laser-skærer og sleb lidt på dem bagefter).

Men prøv at bore, save eller file i rustfrit

> Budgettet er... begrænset, men vinteren er lang :)

Der er jo nogen (moi) der har udstyret

Koster ikke en herregård
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Rene Joergensen

Dato : 18-10-07 09:05

Hans Paulin (6310) <me@privacy.net> wrote:

> Men prøv at bore, save eller file i rustfrit

Det gik da fint for asfalten :)

> Der er jo nogen (moi) der har udstyret

Du bor lidt langt væk ;)

--
-René

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-10-07 09:35

Rene Joergensen skrev:

> Det gik da fint for asfalten :)

"Asfalteksem"

> Du bor lidt langt væk ;)

Dét jeg tænkte var at du måske kendte en hobbymand "med værktøjet i orden"

Der ligger vel lidt sandblæsningsudstyr rundt omkring i de små hjem.

Ikke at det så er det bedste for din potte - men det ku måske camuflere
skaden lidt - lissom savsmuldtapet

BTW: hva med at spartle, slibe og male sort med varmebestandig maling?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 18-10-07 22:45

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ka du osse med rustfrit - har jeg lige prøvet for nylig (lavede et par
> hundetegn på en laser-skærer og sleb lidt på dem bagefter).
>
> Men prøv at bore, save eller file i rustfrit

Prik til overfladen med spidsen af en hobbykniv:
Bider den i er det blødt alu, hvorimod den glider af på stål!

--
Armand

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-10-07 23:06

Armand skrev:

> Prik til overfladen med spidsen af en hobbykniv:
> Bider den i er det blødt alu, hvorimod den glider af på stål!

Må du hellere fortælle *René* !
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 18-10-07 23:33

Hans Paulin (6310) skrev:

> Må du hellere fortælle *René* !

Nu ikke føle dig så forfulgt - Det var såmænd til tråden i almindelighed
at jeg slap trick'et; men René var også lige ved hånden i dén meddelelse!

--
Armand.

Fra : B & O

Dato : 20-10-07 12:12

Armand har som sædvanlig ret.....

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 20-10-07 12:28

B & O skrev:

> Armand har som sædvanlig ret.....

LOL

Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Søren Ottosen

Dato : 17-10-07 16:16

> [...]
> bruge og skal jeg slutte af med noget vandslibning og en polering?
>
> Udstødningen er i rustfast stål og kan ses her med alle sine ridser:

Hej Rene

Jeg kan ikke rigtig se på billedet om den er rund eller oval.
Hvis den er rund (eller næsten rund) kan jeg hjælpe dig.

Hilsen
Søren

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-10-07 20:01

Søren Ottosen <ha_der_narrede_jeg_dig_nok@du_er_til_grin.dk> wrote:

Hej Søren,

> Jeg kan ikke rigtig se på billedet om den er rund eller oval.
> Hvis den er rund (eller næsten rund) kan jeg hjælpe dig.

Den er helt rund.

http://gallery.fzr.dk/2005/2005-09-15/CRW_4676.JPG

På selve kappen sidder der en holder til montering.

Modelnummeret er PCY21G, men google kender ikke til den specifikke
model.

Jeg har testet med noget smergellærred, og det kan fint ridse i kappen,
så det er nok alu.

--
-René

Fra : B & O

Dato : 17-10-07 18:22

Hej Rene
Nu er det vel ikke sådan at din udstødning har en yderkappe af aluminium?
Det ser lidt ud som sådan på billedet. Måske skulle du få valset en ny
kappe. Den kan evt. popnittes på eller måske limes???
Hvis du vil slibe/polere det væk så skal du bruge en speciel slibeskive til
vinkelsliber. Jeg kan sgutte huske hvad de hedder selv om jeg bruger dem
næsten dagligt. De er sådan lidt som en kraftig grydesvamp og sliber meget
skånsomt. De kan også fåes til en båndsliber. Med sådan et slibebånd på kan
man lave et rigtigt pænt stykke arbejde. Også på runde rør. I alu såvel som
rustfri/rustfast stål. (rustfrit og rustfast er det samme)
Efter slibning skal du så evt have det poleret blank. Det skal du nok have
en professionel sliber til at gøre. (hvis du da ikke selv har en kraftig
poleremaskine.
Du er velkommen til at spørge hvis du vil vide mere, og jeg vil da også
gerne valse en ny kappe til dig hvis det skulle have interesse.
Så skal jeg bare have nogle mål.

Hilsen Ove
ofhSNABELA.email.dk
(Jeg bor i Odense)

Fra : Rene Joergensen

Dato : 17-10-07 20:39

B & O <ofh@email.dk> wrote:

> Nu er det vel ikke sådan at din udstødning har en yderkappe af aluminium?
> Det ser lidt ud som sådan på billedet. Måske skulle du få valset en ny
> kappe. Den kan evt. popnittes på eller måske limes???

Du har nok ret, det er vist alu.

Den nuværende ser ikke ud til at have en svejsning, så det er nok lavet
som et rør fra fødslen :)

> [...]
> man lave et rigtigt pænt stykke arbejde. Også på runde rør. I alu såvel som
> rustfri/rustfast stål. (rustfrit og rustfast er det samme)

Har du mulighed for at finde ud af hvad en sådan slibesvamp hedder?

> Efter slibning skal du så evt have det poleret blank. Det skal du nok have
> en professionel sliber til at gøre. (hvis du da ikke selv har en kraftig
> poleremaskine.

Det har jeg ikke, kun masser af knofedt, men hvis det ikke er nok.

Som jeg skrev til Hans, er budgettet begrænset, men vinteren er lang :)

> Du er velkommen til at spørge hvis du vil vide mere, og jeg vil da også
> gerne valse en ny kappe til dig hvis det skulle have interesse.
> Så skal jeg bare have nogle mål.

Er der også mulighed for at få den svejset sammen og få flyttet beslaget over
på fra den nuværende potte? Diameteren er 100mm, ved ikke hvad godstykkelsen
er.

--
-René

Fra : B & O

Dato : 18-10-07 17:50

Er den ikke samlet under den der sorte ring som ses på billedet? For mig at
se er der både rustfri/fast og aluminium på din potte.
Jeg kan godt svejse det sammen til dig hvis der bare ikke er noget plastic,
gummi eller andre materialer nedenunder.
Jeg kigger lige i morgen hvad slibeskiverne hedder.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 18-10-07 20:14

B & O <ofh@email.dk> wrote:

> [...]
> gummi eller andre materialer nedenunder.
> Jeg kigger lige i morgen hvad slibeskiverne hedder.

Yderrøret er lige til at tage af, så det kun er metal. Så man kan vel
prøvefitte det, og så lige give det en klat, fjerne røret og så
fuldsvejse det efterfølgende? Det samme med at flytte holderen.

--
-René

Fra : B & O

Dato : 20-10-07 12:11

Det kan man da garanteret.
Slibeskiverne er fra 3M.
De hedder SC-DH A CRS og har part-no. 65334
Du skal bruge en flex-skive med velcro til at sætte dem på.
Det kan du købe hos stålleverandører (Carl Hassing, Sanistål m.fl.) samt hos
værktøjsleverandører.

Fra : Armand

Dato : 20-10-07 20:45

B & O skrev:
> [...]
> Du skal bruge en flex-skive med velcro til at sætte dem på.
> Det kan du købe hos stålleverandører (Carl Hassing, Sanistål m.fl.) samt hos

Hvis man kigger på den originale slibning, som der med sikkerhed er på
en aluafdækning og måske(!) på en rustfast afdækning, så er den radial -
d.v.s. sporene løber omkring røret. Så hvis man kan og derfor forsøger
at slibe skal det foregå med noget fint smergellærred og v.h.a.
bevægelser á når man ser skopudsernes polérarbejde i gamle gangsterfilm!

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-10-07 07:26

Armand skrev den 20 okt 2007 i

> [...]
> at slibe skal det foregå med noget fint smergellærred og v.h.a.
> bevægelser á når man ser skopudsernes polérarbejde i gamle gangsterfilm!

Og da den påstås at være helt rund, ville en eller anden snedig opspænding i
en drejebænk hjælpe gevaldigt på det trick... (den fordel har man jo ikke når
der pudses sko

Fra : Western

Dato : 21-10-07 16:54

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Hvis man kigger på den originale slibning, som der med sikkerhed er på
> en aluafdækning og måske(!) på en rustfast afdækning, så er den
> radial -

Næh, hvis den er radial, så går den fra centrum og ud langs en radius.
Og det er ikke nemt med en slibning. Men tangential, det kan godt lade
sig gøre. Og det er jo også det du mener...

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 22-10-07 14:12

Western skrev:
> [...]
> Og det er ikke nemt med en slibning. Men tangential, det kan godt lade
> sig gøre. Og det er jo også det du mener...

Nu kommer jeg til kort, for jeg har altid omtalt "omkring-løbende" som
radialt, selvom radius rigtigtnok udgår fra centrum. Men på den anden
side så synes jeg at tangentialt kun kan udføres med en fil og ikke med
et omkring-lagt smergellærred :-/

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 22-10-07 18:42

> [...]

> radialt, selvom radius rigtigtnok udgår fra centrum. Men på den anden
> side så synes jeg at tangentialt kun kan udføres med en fil og ikke

Det omkringlagte smergellærred svarer blot til et _meget_ stort antal
file, som alle virker tangentielt.

--

Leif Westen

Fra : B & O

Dato : 21-10-07 18:39

Det skal poleres efter slibning. 3M skiverne sliber uden at lave dybe ridser
som efterfølgende ikke kan poleres væk.
Men mon ikke den arme mand efterhånden er ved at være helt forvirret af alle
vores godt mente mange svar

Fra : Armand

Dato : 22-10-07 14:09

B & O skrev:
> Det skal poleres efter slibning. 3M skiverne sliber uden at lave dybe ridser
> som efterfølgende ikke kan poleres væk.

Ploering og slibning er to sider af samme sag og bestemmes af
korstørrelsen på slibe/poler -midlet!
Smergel-lærred fås således også som polér-lærred uden at jeg dog kan
ryste kornstørrelsen der skiller for dét ud af ærmet!

--
Armand.

Fra : Ole

Dato : 18-10-07 17:44

Rene Joergensen wrote:
> [...]
> http://gallery.fzr.dk/2004/2004-10-09/CRW_3973.jpg
>
> Skiltet piller jeg af og fremskaffer et nyt.

Tag den ud til en prof aulsliber, hvis han sige njet,
så glem det.

Ole M