Tandremsskift på Mondeo 1,8 under 9000 kro~
Fra : Thomas H.

Dato : 20-10-07 15:25

Jeg skal snart ha' skiftet tandrem på Mondeoen, Ford har fortalt at der er
to typer, en med gråt dæksel og en med sort dæksel, min har det sorte, så
det koster 9000,- hos Ford at få den skiftet fordi den samtidig skal have
justeret ventiler!

Nu er mit spørgsmål, om man tør aflevere den til et eller andet mindre
værksted der praler med at kunne skifte den slags for et 2-3000,-?
1. Kan man stole på at de gøe det rigtigt, for det er vist noget med at
motoren skal løftes halvt op og der skal stikkes nogle stænger ind for at
holde på noget i motoren.
2. Vil de springe ventiljusteringen over, og er det vigtigt at gøre det?

Er der nogle der har erfaringer, evt. med et godt sted i Københavnsområdet?

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-10-07 22:36

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> det koster 9000,- hos Ford at få den skiftet fordi den samtidig skal have

Min er med sort dæksel og har hydrauliske løftere.

> [...]
> 1. Kan man stole på at de gøe det rigtigt, for det er vist noget med at
> motoren skal løftes halvt op og der skal stikkes nogle stænger ind for at

Det kan gøres uden at motoren hives ud af maskinrummet.
Men det er ikke sjovt at udføre operationen. *)
For at holde knastakslerne i topposition skal der bruges 1 stk 5mm
vinkeljern (alu)

> 2. Vil de springe ventiljusteringen over, og er det vigtigt at gøre det?

Jeg ville frygte at justeringen blev sprunget over.

> Er der nogle der har erfaringer, evt. med et godt sted i
> Københavnsområdet?

Desværre ikke her

*) 1 t-shirt mere til samlingen

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 20-10-07 23:01

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> 1. Kan man stole på at de gøe det rigtigt, for det er vist noget med at
> motoren skal løftes halvt op og der skal stikkes nogle stænger ind for at

Nu var det godt nok en gammel 1,8 årg. '94 jeg havde, men jeg fik en lokal
mekaniker til at klare det uden moms, pis og papir og jeg gav 3000kr. Det
var inklusiv tandrem og tandremsstrammere. Han pillede en plade af inde i
højre forskærm, som åbenbart er beregnet til formålet. Så var der plads uden
at der skulle skrues unøddigt.

> 2. Vil de springe ventiljusteringen over, og er det vigtigt at gøre det?

Så vidt jeg ved fik jeg ikke justeret nogle ventiler og jeg havde endag
"kørt lidt" med "sprunget" tandrem (det var en tandremsstrammer der var gået
så remmen kørte ikke ordentlig rundt).

Fra : qwert qwert

Dato : 21-10-07 18:59

9000 er sikkert prisen i kbh, hvis du ikke ordner det selv. Et
tandremssæt med remhjul osv. koster til de seneste mk2'ere 1400
inkl. moms. Det eneste "specialværktøj" du skal bruge er en
donkraft og en hvid fedtblyant.
Med ventilerne er det anderledes besværligt, men tjek selv først
med et søgeblad om det overhovedet er nødvendigt...

per

Fra : Thomas H.

Dato : 21-10-07 21:29

"qwert qwert (slet SS077)" <vandvarmer@SS077hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:11929898620.184720514965161@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Med ventilerne er det anderledes besværligt, men tjek selv først
> med et søgeblad om det overhovedet er nødvendigt...

Jeg kan intet lave af den slags selv, men er der virkelig ingen der har
erfaringer med andre værksteder til den slags opgaver?

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 21-10-07 21:41

Hej!

Thomas H. wrote:
> Jeg kan intet lave af den slags selv, men er der virkelig ingen der har
> erfaringer med andre værksteder til den slags opgaver?

Ok, du bad selv om det:

(Først lidt baggrund:)
Jeg har en Escort '96 med Zetec-motor (nok noget i stil med den i din 'deo). Den
skiftede jeg selv tandrem + remstrammer i, og det gik over al forventning. Der
er ikke blevet stillet ventiler og bilen opfører sig præcis som før skiftet. Fik
dog ikke de to omløberhjul af da de sag _sindssygt_ godt fast. Nuvel, de lever
holder sikkert længere end bilen alligevel

Det virker lidt underligt (ihvertfald på mig) at et tandremsskift skulle gøre
det påkrævet at stille ventilerne bagefter hvis man ellers sørger for at have
samme timing som før.

Men uanset hvad så kan en hvilken som helst fornuftig mekaniker da høre /
kontrollere om de står rigtigt bagefter tandremsskiftet... Jeg ville ihvertfald
ikke være nervøs for at bruge en uautoriseret mekker. Det tog mig en lille dags
tid på Escorten, og jeg havde _ikke_ prøvet det før. Der er dog sikkert bedre
plads i min bil ift. en Mondeo (motoren skulle ikke kæntres).

Men 9000,- for en operation hvor de ca. 1200,- er (originale) stumper? Hell no -
bilreparationer på alm. biler er skisme ikke rocket science, og det gør
værkstederne heller ikke gøre det til (selvom de ofte gør det for at skræmme
folk væk fra gds og uautoriserede mekkere).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas H.

Dato : 22-10-07 05:42

> [...]
> det gør værkstederne heller ikke gøre det til (selvom de ofte gør det for
> at skræmme folk væk fra gds og uautoriserede mekkere).

Ok, men nu er mon motor jo netop det nyerer så den skal skiftes hver
150.000km i stedet for hver 120.000, og det er også der det skiller mht.
ventiljusteringen.
Jeg tror jeg prøver at kontakte nogle uautoriserede og hører om de kender
bilen inden jeg tør at lade dem gøre det. Men uoriginale reservedele tør jeg
ikke hvis det passer ligeså dårligt som mine bærearme, slet ikke når det er
lige på et skillepunkt mht. typer.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 22-10-07 08:09

Hej!

Thomas H. wrote:

> Ok, men nu er mon motor jo netop det nyerer så den skal skiftes hver
> 150.000km i stedet for hver 120.000, og det er også der det skiller
> mht. ventiljusteringen.

Ok, du skrev ikke noget om årgang. Og jeg kan ikke lige på stående fod
huske din bils alder Men så har den ikke Zetec-motor oder was? Der
kom jo noget Duratec halløj på et tidspunkt.

> Jeg tror jeg prøver at kontakte nogle uautoriserede og hører om de
> kender bilen inden jeg tør at lade dem gøre det.

God idé - det bør absolut være muligt.

> Men uoriginale reservedele tør jeg ikke hvis det passer ligeså
> dårligt som mine bærearme, slet ikke når det er lige på et
> skillepunkt mht. typer.

Enig. Jeg har også brugt originale stumper til min bil. Og nu er Ford
absolut ikke de dyreste med stumper i forvejen (+ jeg får
værkstedsrabat), så der kommer ikke T-Hansen stumper her Og da slet
ikke med kritiske stumper såsom tandrem etc...

Det eneste uoriginale er faktisk en bagkofanger fra Onkel Hoyer, og det
fortryder jeg sq lidt. Den var primet fra fabrikken, men lakken er
begyndt at skalle af hist og her, selvom den er lakeret af en
professionel. At jeg så kom til at skrabe den en anelse mod en betonvæg
på en p-plads hjælper selvfølgelig heller ikke

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thomas H.

Dato : 22-10-07 17:05

> Ok, du skrev ikke noget om årgang. Og jeg kan ikke lige på stående fod
> huske din bils alder Men så har den ikke Zetec-motor oder was? Der kom
> jo noget Duratec halløj på et tidspunkt.

Nå undskyld det glemte jeg
Det er en 2000, altså en af de sidste MkII

Nej det er noget billigt lort.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 23-10-07 08:16

Hej!

Thomas H. wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse

> Nå undskyld det glemte jeg
> Det er en 2000, altså en af de sidste MkII

Ok. Jamen, find du et alternativt værksted så :) Jeg gav ihvertfald ikke
9k for at få skiftet en rem.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Niels Bengaard

Dato : 24-10-07 16:57

> [...]
> 2. Vil de springe ventiljusteringen over, og er det vigtigt at gøre det?
>

> Er der nogle der har erfaringer, evt. med et godt sted i

Mener dem her tager ca. 1800 kr for et skifte med rem, men uden remstrammer,
som koster ekstra.
http://www.prebensauto.dk/

Mvh Niels