|
| Dieselrøg - er dette normalt? Fra : Sven |
Dato : 16-10-07 17:12 |
|
Hej.
jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
klokken, og jeg har problemer med vandtemperaturen, eller føleren til samme.
Den begyndte med aldrig at komme op på arbejdstempratur (set i forhold det
det søjle diagram på info-displayet), så jeg skiftede termostaten. Efter
dette ville jeg prøve at køre den varm for at tjekke, om blæseren starter
når kølevandet bliver for varmt. Da den havde stået i tomgang i ½ time uden
at blive varmere end normal drifttemperatur (stadig i.flg. det unøjagtige
søjlediagram), og blæseren ikke var startet, gav jeg den lidt flere omdr, og
indimellem trådte jeg speederen i bund. Det resulterede i en temmelig stor
sort røgsky, når den nåede sine max. omdr. Dette søjle diagram lever sit
eget liv, men om det er føleren eller instrumentet der fejler ind imellem
ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af det.
Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man holder
speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig observeret, at
den ryger, når jeg kører.
--
Venlig hilsen
Sven
PS: Blæseren startede efter ovenstående "behandling", men søjlediagrammet
viste stadig kun alm arbejdstemperatur. Hvorfor fa.... kan de ikke sætte
nogle alm instrumenter i den møgbil. (det er konen der har valgt den under
stærk protest fra mig)
| |
Stefan Jacobsen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Stefan Jacobsen |
Dato : 16-10-07 19:17 |
|
"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:4714e2ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
> klokken, og jeg har problemer med vandtemperaturen, eller føleren til
> samme. Den begyndte med aldrig at komme op på arbejdstempratur (set i
> forhold det det søjle diagram på info-displayet), så jeg skiftede
> termostaten. Efter dette ville jeg prøve at køre den varm for at tjekke,
> om blæseren starter når kølevandet bliver for varmt. Da den havde stået i
> tomgang i ½ time uden at blive varmere end normal drifttemperatur (stadig
> i.flg. det unøjagtige søjlediagram), og blæseren ikke var startet, gav jeg
> den lidt flere omdr, og indimellem trådte jeg speederen i bund. Det
> resulterede i en temmelig stor sort røgsky, når den nåede sine max. omdr.
> Dette søjle diagram lever sit eget liv, men om det er føleren eller
> instrumentet der fejler ind imellem ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan
> jeg skal finde ud af det.
> Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Sven
´
Når den lige har gået i tomgang i ½ time, så er det vist ikke unormalt.
Stef
| |
Ukendt (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 16-10-07 19:57 |
|
"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen
news:47150028$0$7605$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> news:4714e2ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej.
>> jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
>> klokken,
KLIP
>> Dette søjle diagram lever sit eget liv, men om det er føleren eller
>> instrumentet der fejler ind imellem ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan
>> jeg skal finde ud af det.
Enten lærer man at leve med en PSA bil eller også gør man ikke....
>> Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man
>> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
>> observeret, at den ryger, når jeg kører.
Den ryger sikkert også når du kører - Der er jo bare ikke så stillestående
luft omkring bilen når du kører, så det bliver spredt noget mere..
--
/HB
| |
Jens Johansen (16-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens Johansen |
Dato : 16-10-07 20:48 |
|
- Ser ud til det er kommet for at blive
"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:4714e2ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
> klokken,
> Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.
> Venlig hilsen
> Sven
Sådan en har jeg også haft,
Da den skulle synes første gang, kunne den ikke gå gennem syn pga. røg, men
synsmanden var flink og sendte mig på en "hurtig tur" for at varme motoren
igennem.
Han sagde det skete ret ofte med diselmaskiner, at de sviner når de er halv
kolde.
Så testede han igen, og den strøg igennem.
Det er charmen ved franske biler
Jens
C4 HDi 110 (uden røg.... endnu)
| |
Torben Scheel (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 17-10-07 07:49 |
|
Jens Johansen wrote:
>
> Det er charmen ved franske biler
>
Der er ingen charme ved luftforurening.
--
vh
Torben
| |
Jens (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 17-10-07 10:13 |
|
Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
> Jens Johansen wrote:
> >
> > Det er charmen ved franske biler
> >
> Der er ingen charme ved luftforurening.
Nogen samles undertiden til træf, hvor dækafbrænding under forskellige
former er på dagsordenen. Jeg vil tro, at de pågældende finder en vis
charme derved.
--
Jens
| |
Jens Johansen (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Jens Johansen |
Dato : 17-10-07 17:58 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4715b03e$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...
> Jens Johansen wrote:
>> Det er charmen ved franske biler
> Der er ingen charme ved luftforurening.
> vh
> Torben
Jow, det er da super charmerende
Vh. Jens
| |
Sven (17-10-2007)
| Kommentar Fra : Sven |
Dato : 17-10-07 18:53 |
|
> Sådan en har jeg også haft,
> Da den skulle synes første gang, kunne den ikke gå gennem syn pga. røg,
> men synsmanden var flink og sendte mig på en "hurtig tur" for at varme
> motoren igennem.
> Han sagde det skete ret ofte med diselmaskiner, at de sviner når de er
> halv kolde.
> Så testede han igen, og den strøg igennem.
>
> Det er charmen ved franske biler
>
> Jens
> C4 HDi 110 (uden røg.... endnu)
Hvorfor holder franskmændene sig ikke bare til at lave rødvin. Det er de
gode til, men resten er da noget møg. Dårlige biler og atomprøvesprængninger
og et utroligt grimt sprog.
Jeg glæder mig til den dag, hvor konen vil have toyota igen
--
Venlig hilsen
Sven
| |
Ukendt (18-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 18-10-07 13:14 |
|
"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
news:4714e2ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
> klokken, og jeg har problemer med vandtemperaturen, eller føleren til
> samme. Den begyndte med aldrig at komme op på arbejdstempratur (set i
> forhold det det søjle diagram på info-displayet), så jeg skiftede
> termostaten. Efter dette ville jeg prøve at køre den varm for at tjekke,
> om blæseren starter når kølevandet bliver for varmt. Da den havde stået i
> tomgang i ½ time uden at blive varmere end normal drifttemperatur (stadig
> i.flg. det unøjagtige søjlediagram), og blæseren ikke var startet, gav jeg
> den lidt flere omdr, og indimellem trådte jeg speederen i bund. Det
> resulterede i en temmelig stor sort røgsky, når den nåede sine max. omdr.
> Dette søjle diagram lever sit eget liv, men om det er føleren eller
> instrumentet der fejler ind imellem ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan
> jeg skal finde ud af det.
> Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.
>
Holdt du speederen i bund mens den holdt stille og altså uden belastning? Du
glade verden. Det kommer der intet godt ud af. Den manøvre hører til i
kategorien selvskabte plager. En diesel motor afgiver røg når den piskes op
i omdrejninger. Uanset om den er en fransk, tysk eller italiensk. En diesel
motor skal ikke piskes op i omdrejninger, den skal køres mellem 1800 og (for
de flestes vedkommende) 3000 o/m.
En ny termostat kan sagtens være fejlbehæftet. Den eneste måde at teste den
på er at dyppe den ned i varmt vand (temperaturen som står på termostaten)
og se om den åbner. Det kan jo også godt være føleren til blæseren, der er
defekt.
>
> PS: Blæseren startede efter ovenstående "behandling", men søjlediagrammet
> viste stadig kun alm arbejdstemperatur. Hvorfor fa.... kan de ikke sætte
> nogle alm instrumenter i den møgbil. (det er konen der har valgt den under
> stærk protest fra mig)
>
Tsk tsk tsk.
Ulrik
| |
ChipMIK (19-10-2007)
| Kommentar Fra : ChipMIK |
Dato : 19-10-07 10:57 |
|
En HDi laver så lidt varme i sig selv. (den udnytter brændstoffet så godt i
forhold til benzinslæder & gammeldags dieselhakkere og derfor er der
minimalt (overskuds)varme fra motoren), at det du har oplevet under de
temperaturer vi har nu, er det helt og aldeles normalt.
Hygge
Mikker
"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
news:4714e2ed$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej.
> jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
> klokken, og jeg har problemer med vandtemperaturen, eller føleren til
> samme. Den begyndte med aldrig at komme op på arbejdstempratur (set i
> forhold det det søjle diagram på info-displayet), så jeg skiftede
> termostaten. Efter dette ville jeg prøve at køre den varm for at tjekke,
> om blæseren starter når kølevandet bliver for varmt. Da den havde stået i
> tomgang i ½ time uden at blive varmere end normal drifttemperatur (stadig
> i.flg. det unøjagtige søjlediagram), og blæseren ikke var startet, gav jeg
> den lidt flere omdr, og indimellem trådte jeg speederen i bund. Det
> resulterede i en temmelig stor sort røgsky, når den nåede sine max. omdr.
> Dette søjle diagram lever sit eget liv, men om det er føleren eller
> instrumentet der fejler ind imellem ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan
> jeg skal finde ud af det.
> Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Sven
>
> PS: Blæseren startede efter ovenstående "behandling", men søjlediagrammet
> viste stadig kun alm arbejdstemperatur. Hvorfor fa.... kan de ikke sætte
> nogle alm instrumenter i den møgbil. (det er konen der har valgt den under
> stærk protest fra mig)
>
>
>
| |
|
|