Dieselrøg - er dette normalt?
Fra : Sven

Dato : 16-10-07 17:12

Hej.
jeg er den uheldige ejer af en Citroen Picasso 2.0 HDI 2001 med 200k på
klokken, og jeg har problemer med vandtemperaturen, eller føleren til samme.
Den begyndte med aldrig at komme op på arbejdstempratur (set i forhold det
det søjle diagram på info-displayet), så jeg skiftede termostaten. Efter
dette ville jeg prøve at køre den varm for at tjekke, om blæseren starter
når kølevandet bliver for varmt. Da den havde stået i tomgang i ½ time uden
at blive varmere end normal drifttemperatur (stadig i.flg. det unøjagtige
søjlediagram), og blæseren ikke var startet, gav jeg den lidt flere omdr, og
indimellem trådte jeg speederen i bund. Det resulterede i en temmelig stor
sort røgsky, når den nåede sine max. omdr. Dette søjle diagram lever sit
eget liv, men om det er føleren eller instrumentet der fejler ind imellem
ved jeg ikke, og jeg ved ikke hvordan jeg skal finde ud af det.
Er det normalt, at en sådan motor skal udsende meget sort røg når man holder
speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig observeret, at
den ryger, når jeg kører.

--

Venlig hilsen
Sven

PS: Blæseren startede efter ovenstående "behandling", men søjlediagrammet
viste stadig kun alm arbejdstemperatur. Hvorfor fa.... kan de ikke sætte
nogle alm instrumenter i den møgbil. (det er konen der har valgt den under
stærk protest fra mig)

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 16-10-07 19:17

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.

´
Når den lige har gået i tomgang i ½ time, så er det vist ikke unormalt.

Stef

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 19:57

"Stefan Jacobsen" <stefware@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

KLIP

Enten lærer man at leve med en PSA bil eller også gør man ikke....

Den ryger sikkert også når du kører - Der er jo bare ikke så stillestående
luft omkring bilen når du kører, så det bliver spredt noget mere..

--
/HB

Fra : Jens Johansen

Dato : 16-10-07 20:48

- Ser ud til det er kommet for at blive
> [...]

> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.

Sådan en har jeg også haft,
Da den skulle synes første gang, kunne den ikke gå gennem syn pga. røg, men
synsmanden var flink og sendte mig på en "hurtig tur" for at varme motoren
igennem.
Han sagde det skete ret ofte med diselmaskiner, at de sviner når de er halv
kolde.
Så testede han igen, og den strøg igennem.

Det er charmen ved franske biler

Jens
C4 HDi 110 (uden røg.... endnu)

Fra : Torben Scheel

Dato : 17-10-07 07:49

Jens Johansen wrote:

> Det er charmen ved franske biler

Der er ingen charme ved luftforurening.

--
vh
Torben

Fra : Jens

Dato : 17-10-07 10:13

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Der er ingen charme ved luftforurening.

Nogen samles undertiden til træf, hvor dækafbrænding under forskellige
former er på dagsordenen. Jeg vil tro, at de pågældende finder en vis
charme derved.
--

Jens

Fra : Jens Johansen

Dato : 17-10-07 17:58

> Der er ingen charme ved luftforurening.
> vh
> Torben

Jow, det er da super charmerende

Vh. Jens

Fra : Sven

Dato : 17-10-07 18:53

> [...]
> halv kolde.
> Så testede han igen, og den strøg igennem.

Hvorfor holder franskmændene sig ikke bare til at lave rødvin. Det er de
gode til, men resten er da noget møg. Dårlige biler og atomprøvesprængninger
og et utroligt grimt sprog.

Jeg glæder mig til den dag, hvor konen vil have toyota igen
--

Venlig hilsen
Sven

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-07 13:14

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
> [...]
> holder speederen i bund og motoren ikke er belastet? jeg har aldrig
> observeret, at den ryger, når jeg kører.

Holdt du speederen i bund mens den holdt stille og altså uden belastning? Du
glade verden. Det kommer der intet godt ud af. Den manøvre hører til i
kategorien selvskabte plager. En diesel motor afgiver røg når den piskes op
i omdrejninger. Uanset om den er en fransk, tysk eller italiensk. En diesel
motor skal ikke piskes op i omdrejninger, den skal køres mellem 1800 og (for
de flestes vedkommende) 3000 o/m.

En ny termostat kan sagtens være fejlbehæftet. Den eneste måde at teste den
på er at dyppe den ned i varmt vand (temperaturen som står på termostaten)
og se om den åbner. Det kan jo også godt være føleren til blæseren, der er
defekt.

> [...]
> nogle alm instrumenter i den møgbil. (det er konen der har valgt den under

Tsk tsk tsk.

Ulrik

Fra : ChipMIK

Dato : 19-10-07 10:57

En HDi laver så lidt varme i sig selv. (den udnytter brændstoffet så godt i
forhold til benzinslæder & gammeldags dieselhakkere og derfor er der
minimalt (overskuds)varme fra motoren), at det du har oplevet under de
temperaturer vi har nu, er det helt og aldeles normalt.

Hygge

Mikker