Chokeren på en Fzr 1000 Exup
Fra : Per Kaaber

Dato : 13-10-07 20:38

Hej alle

På min nyligt indkøbte Yamaha Fzr 1000 Exup fra 93 synes jeg ikke at
chokeren virker rigtig. Den drukner simpelthen motoren, når chokeren bare
aktiveres det mindste.
Når motoren startes fra kold, skal der holdes gang i den ved at der gasses
lidt op i et par minutter indtil motoren er varm (ville gerne kunne bruge
den tid til påklædning af udstyret). Herefter går motoren fint i tomgang med
omkring 800-1000rpm. Der er af tidligere ejer monteret Dynakit og en ukendt
slipon potte. Men jeg forventer at kunne få chokeren til at virke ordentligt
igen, efter at ha' fået nogle gode råd her.

Når jeg søger på modelårgangen støder jeg for det meste på stelnumre der
begynder med 2LE. På min model begynder stelnummeret med 3GM. Hvad betyder
denne forskel, eller er der en god forklaring?

--

Hilsen

Per

Fra : CL

Dato : 13-10-07 20:53

Per Kaaber wrote:
> Hej alle

.. Men jeg forventer at
> kunne få chokeren til at virke ordentligt igen, efter at ha' fået
> nogle gode råd her.

Så må man da håbe at du ikke bliver skuffet.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Per Kaaber

Dato : 13-10-07 22:04

CL wrote:

> . Men jeg forventer at
>>
> Så må man da håbe at du ikke bliver skuffet.

Indtil videre er jeg :P

--

Hilsen

Per

Fra : Ole Schultz

Dato : 13-10-07 22:23

On Sat, 13 Oct 2007 21:38:24 +0200, "Per Kaaber"
<snydt@internettet.dk.dk> wrote:

> [...]
>slipon potte. Men jeg forventer at kunne få chokeren til at virke ordentligt
>igen, efter at ha' fået nogle gode råd her.

Ja, det lyder som om at at der er noget galt med chokeren.

Jeg undrer mig over det lave omdr. tal.
Min lille og store V-Strom og nu min Bandit 1250SA går alle med ca.
1.200 - 1.300 omdr kold eller varm.
De er godt nok også alle med injection, men der bør vel ikke ha' nogen
betydning på hvad der er et rigtigt omdr. tal. ved tomgang ?

Har du prøvet at skrue den op i omdr ?

mvh Ole

Fra : Per Kaaber

Dato : 14-10-07 00:20

Ole Schultz wrote:

> Ja, det lyder som om at at der er noget galt med chokeren.

Også min mistanke. Der bliver skilt karbonader til vinter, for at se nærmere
på problemet.
Er der nogle dysser der bliver åbnet op for, når chokeren aktiveres, eller
er det bare et ekstra spjæld lukker i indsugningen, så der suges ekstra
brændstof = federe blanding.
Hvis chokeren hurtigt aktiveres og deaktiveres inden motoren dør, kommer der
kort tid efter uforbrændt benzin ud af udstødningen

Søger hermed link til eksploderet tegning af karburator til en 3GM.

> [...]
> De er godt nok også alle med injection, men der bør vel ikke ha' nogen
> betydning på hvad der er et rigtigt omdr. tal. ved tomgang ?

Når den efter 2-3 min på 2-3000 rpm er varm nok til at man ikke skal holde
"gassen på", spinder den klippestabil på knap 1000 omdrejninger

> Har du prøvet at skrue den op i omdr ?

Går udfra, at det er det samme som at justere på gaskablet, så den tager
lidt flere omdrejninger. Men så bliver den ustabil. Dvs. at motoren kører op
i omdrejninger. Prøv evt. selv på en kold motor, at holde gashåndtaget
stille på ca 1-2000rpm. På min Fzr stiger omdr. af sig selv i løbet af kort
tid.

--
Hilsen Per
Suzuki GS550/610

Fra : Armand

Dato : 15-10-07 00:23

Per Kaaber skrev:
> Ole Schultz wrote:
>

> Når den efter 2-3 min på 2-3000 rpm er varm nok til at man ikke skal holde
> "gassen på", spinder den klippestabil på knap 1000 omdrejninger

Og dét er også lige præcist de foreskrevne tomgangs-omdrejninger!

> Går udfra, at det er det samme som at justere på gaskablet, så den tager
> lidt flere omdrejninger. Men så bliver den ustabil.

Tomgangen justeres ikke på kablet!
Kabel-skruer er kun til for at kunne optimere sluppet i kabeltrækket!
Tomgangsjustering foregår med en fingerskrue der befinder sig et sted
omkring hvor kablet har fat i karbunadernes mekanik!
Men det er som sagt ikke en nødvendighed.

Dit chokerproblem tænker jeg snarere ligger i at der er snavs og/eller
vand i karburatorernes svømmerhuse :-/
På hvert svømmerhus er der en bundaftapnings-skrue der virker som en
lille ventil: Løsn skruen og indholdet flyder fra svømmerhuset af en
lille stuts der sidder lige ved siden af og som evt. har en tynd sort
gummislange monteret så det aftappede løber ud under(!) motoren fremfor
hen over motoren.
Tøm alle fíre karbunaders svømmerhuse og giv evt. tankens indhold en
sprit-kur á den mængde der sår på given karburatorsprits-flaske købt på
nærmeste tank!

--
Armand.

Fra : bøv

Dato : 14-10-07 10:03

"Per Kaaber" <snydt@internettet.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynder med 2LE. På min model begynder stelnummeret med 3GM. Hvad betyder
> denne forskel, eller er der en god forklaring?

I Yamaha´s model program findes der over 100 modeller der begynder med 3GM.
Lidt mere af stel nr og så skal jeg give dig en eksploderet tegning.

Mvh.Jan

Fra : Per Kaaber

Dato : 14-10-07 17:18

bøv wrote:

> I Yamaha´s model program findes der over 100 modeller der begynder
> med 3GM. Lidt mere af stel nr og så skal jeg give dig en eksploderet
> tegning.

Lyder sgu' fedt.

Det fulde stelnr er: 3gm029780

Hvis du har flere links er de velkomne :)

--

Hilsen

Per

Fra : bøv

Dato : 14-10-07 17:54

> Lyder sgu' fedt.
>
> Det fulde stelnr er: 3gm029780
>
> Hvis du har flere links er de velkomne :)
Det er ikke et link , men jeg kan sende dig et Screenprint i word.
Skal bruge en gyldig mail adresse.

Mvh.Jan

Fra : Per Kaaber

Dato : 14-10-07 18:10

bøv wrote:

> Det er ikke et link , men jeg kan sende dig et Screenprint i word.
> Skal bruge en gyldig mail adresse.
>
> Mvh.Jan

Ok. perprikkprikjoergensenatmailprikdk
--

Hilsen

Per

Fra : Steen E.

Dato : 15-10-07 20:40

> På min nyligt indkøbte Yamaha Fzr 1000 Exup fra 93 synes jeg ikke at
> chokeren virker rigtig. Den drukner simpelthen motoren, når chokeren bare
> aktiveres det mindste.

Hvis det er nogen trøst så er chokeren også helt umulig på en 10 år nyere
Fazer 1000 (exup) ... i hvert fald hvis den står i en lun parkeringskælder -
koldstart uden choker vil den helst ikke, men med choker drukner den meget
let :(( ..

Måden at få den i gang på er : En lille smule choker, lidt gas på rullen og
så starter den omgående .. derefter chokeren fra næsten med det samme og den
kan lige holde sig i gang. Efter 1 minuts tid (den tid det tager at få
hjelm/handsker osv. på) går den rent.

Den er vistnok dyset meget magert af hensyn til euro-kravene .. det er den
sidste med karburatorer.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Armand

Dato : 16-10-07 00:24

Steen E. skrev:

> [...]
> kan lige holde sig i gang. Efter 1 minuts tid (den tid det tager at få

Vandkølede motorer har bedst af at blive kørt fra det øjeblik man
starter - Akkurat som bilerne, så glem den luftkølings-anakronisme med
at "lunke svinet" før den uregulerede 100% luftkøling overtager efter
igangsætning :-|

--
Armand.
(der dog mener at det er noget hø at karbureringen ikke spiller - En

Fra : Per Kaaber

Dato : 16-10-07 15:03

Armand wrote:

> [...]
> starter - Akkurat som bilerne, så glem den luftkølings-anakronisme med
> at "lunke svinet" før den uregulerede 100% luftkøling overtager efter

Hmm.. Vil dog mene at man lige skal lade olien komme ud hjørnerne inden
motoren får lov til at trække. Men det er en hel anden diskusion :-|

Din signatur er jeg helt ening i
--

Hilsen

Per

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 16:19

On Tue, 16 Oct 2007 16:02:44 +0200, Per Kaaber wrote:

> Hmm.. Vil dog mene at man lige skal lade olien komme ud hjørnerne inden
> motoren får lov til at trække. Men det er en hel anden diskusion :-|

Der er olien heldigvis allerede fra sidst at Du kørte. Kun ved
olieskift/filterskift, samt efter lange opbevaringsperioder, giver det
mening at vente de ca. 5 sekunder det tager at pumpe olien rundt.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Per Kaaber

Dato : 16-10-07 14:57

Steen E. wrote:

> [...]
> nyere Fazer 1000 (exup) ... i hvert fald hvis den står i en lun
> parkeringskælder - koldstart uden choker vil den helst ikke, men med

En lille trøst er det

> [...]
> det samme og den kan lige holde sig i gang. Efter 1 minuts tid (den
> tid det tager at få hjelm/handsker osv. på) går den rent.

Min fzr skal holdes igang manuelt i ca 2-3 minutter, så det bliver montering
af hat, briller og hansker med en hånd

> Den er vistnok dyset meget magert af hensyn til euro-kravene .. det
> er den sidste med karburatorer.

Ok. Har nu en ide om, at der er separate dysser til choker funktionen, i og
med den drukner på et splitsekund. selv ved minimal aktivering af chokeren.
Hvis der kun er et spjæd, burde man let kunne justere blandingen med
chokeren.

Hvor mon den eksploderede tegning bliver af?? Ville være rar at ha' inden
der skilles karbonader :)

--

Hilsen

Per

Fra : Ukendt

Dato : 16-10-07 16:19

On Tue, 16 Oct 2007 15:56:43 +0200, Per Kaaber wrote:

> Hvis der kun er et spjæd, burde man let kunne justere blandingen med
> chokeren.

Det er helt sikkert ikke et spjæld. Stortset alle japanske motorcykler
anvender en art "startkarburator" med særskilt tilsætning af luft og
benzin, men om dyserne er udskiftelige, er en anden snak :-| Mener ikke at
de kunne skiftes i Keihin karbunaderne på "fie".

Se i første omgang efter svømmerhøjde.

Fra : Steen E.

Dato : 16-10-07 18:33

> [...]
> benzin, men om dyserne er udskiftelige, er en anden snak :-| Mener ikke at
> de kunne skiftes i Keihin karbunaderne på "fie".

Nemlig. På Fazeren er det Mikuni BSR37 med en "Starter Plunger" som åbner
for en særlig lysning - iflg. værkstedshåndbogen er der 2 dyser "Starter
Jets" #42.5 og 0.8

På den eksplorede tegning af karburatoren er selve det stempel som åbner
tydeligt ("Starter Plunger") .. - det sidder på siden og åbnes med en
tværgående skinne - mens dyserne ikke er tegnet .. men de må jo sidde tæt
på.

Hvis det er samme karburatorer på din og du vil ha' en kopi af tegning så
mail mig. Steen-E_snabela_forum_dot_dk