vandkøler
Fra : karsten & Pia

Dato : 13-10-07 18:20

Min vandbøffel (suzuki gt 750) køler ikke tilstrækkeligt og jeg har fundet
ud af at køleren er tæt af snavs. Der er ikke nok vandgennemstrømning. Jeg
har prøvet at sætte den i eddike i et døgn, det har hjulpet noget men ikke
nok. Hvordan for jeg den ortentlig renset igennem. Skal jeg bruge en
stærkere syre eller hvordan. I den forbindelse tror jeg ikke det er specielt
nemt at skaffe en brugt køler til den, så jeg skulle gerne have denne
renset.
Nogen forslag ????

Hilsen karsten

Fra : kalle

Dato : 13-10-07 18:57

Prøv at gennemskylle den med en - ikke for kraftig soda/vand opløsning,--
aller bedst hvis du har en pumpe der kan cirkulere det rundt en halv times
tid

Fra : BoA

Dato : 13-10-07 23:15

kalle skrev:
> Prøv at gennemskylle den med en - ikke for kraftig soda/vand opløsning,--
> aller bedst hvis du har en pumpe der kan cirkulere det rundt en halv times
> tid

du kan også prøve med maskinopvaskemiddel - pulver, men pas på: Det er
lige så skrapt som "kaustisk soda" ! Beskyttelsesbriller og
gummihandsker bør benyttes.
Husk: aldrig base som fx maskinopvask, soda eller "kaustisk soda" (ikke
det samme som soda !) i kontakt med aluminiumsdele. Det angriber alu
lige så slemt som syre.

med bedste hilsen
fra
BoA

Fra : Armand

Dato : 15-10-07 00:24

BoA skrev:

> [...]
> Husk: aldrig base som fx maskinopvask, soda eller "kaustisk soda" (ikke
> det samme som soda !) i kontakt med aluminiumsdele. Det angriber alu

Og hvad mon det lige er at en køler er fremstillet af?

--
Armand.

Fra : kalle

Dato : 15-10-07 17:00

> Og hvad mon det lige er at en køler er fremstillet af?
>
> --
> Armand.

Jeg tror den er lavet af kobber

Fra : Ole

Dato : 15-10-07 18:20

"kalle" <vensis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror den er lavet af kobber

Et rigtig godt kvalificeret gæt

Fra : Armand

Dato : 16-10-07 00:06

Ole skrev:
> "kalle" <vensis@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Et rigtig godt kvalificeret gæt

Nu er sådan en vandbøffel ikke ligefrem helt ung, men jeg er næsten
sikker på at selv dén har alu-køler, som også på vandkølede modeller
lige siden :-/

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 15-10-07 07:53

Jeg havde problemet med en bil der ikke ville varme. Det virkede med noget
syre. Jeg kan ikke huske hvad jeg brugte, om det var ren eddikesyre, eller
jeg skiftede til noget lidt stærkere. Jeg tror sgu det var noget der var
stærkere. Det var ikke svovlsyre, så drastisk gik jeg ikke til værks.

/jim

Fra : p.jarnbak

Dato : 15-10-07 09:58

"karsten & Pia" <xx@£.de> wrote in message
> [...]
> stærkere syre eller hvordan. I den forbindelse tror jeg ikke det er
> specielt nemt at skaffe en brugt køler til den, så jeg skulle gerne have

Er det ikke nemmere at køre forbi en kølerservice mand,og høre hvad han
bruger
eller få ham til at gøre det.
Hej Palle.

Fra : TOSB

Dato : 15-10-07 17:31

karsten & Pia wrote:
> [...]
> forbindelse tror jeg ikke det er specielt nemt at skaffe en brugt
> køler til den, så jeg skulle gerne have denne renset.

Måske kan det her bruges.

Jeg har brugt det i min bådmotor - en Volvo Penta MD17, og det har virket så
fint, at jeg ikke har haft med køling siden og har i øvrigt planer om at
gøre det igen til foråret, inden næste sejlsæson.

Sakset fra internettet på et tidspunkt for et par år siden:
"I cleaned ten years of scale out of an overheating sea water cooled Volvo
MB10 by circulating an oxalic acid solution through the water passages using
an external impeller pump. I removed the thermostat and pumped the solution
in the seawater intake, bypassing the engine raw water pump. The solution
came out of the block at the connection to the exhaust pipe into a 5 gallon
collection tank, then was recirculated by the external Water Puppy pump.
After 2 hours, I flushed the system with fresh water, neutralized any
residual acid with baking powder solution, then a final fresh water flush. I
don't know how this would work on an Atomic 4, but the Volvo hasn't raised a
fever since its enema."

Oxal acid eller noget tilsvarende kan købes hos Matas. Bare spørg efter
noget til at rense vaskemaskiner med.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,

Fra : Jørgen

Dato : 15-10-07 23:26

> [...]
> stærkere syre eller hvordan. I den forbindelse tror jeg ikke det er
> specielt nemt at skaffe en brugt køler til den, så jeg skulle gerne have

Hej Karsten
Prøv at læse den tråd der har været her i gruppen den 29. juli 2006
"Skylning af kølesystem"
http://www.mcinternet.dk/asp/debat/debat.asp?msgID=241079

Mvh
Jørgen Gerdorf

Fra : karsten & Pia

Dato : 16-10-07 13:24

Nu har jeg fået så meget gennemstrømning igennem så der løber ca. 3,5 til 4
liter vand igennem pr. min, hvis jeg hælder vand i den ene ende med en
vandkande.
Efter min overbevisning burde det være nok, men den bliver stadigvæk varm
hvis den for noget "hane". Hvis jeg kører 100 til 110 km bliver den ikke
kogende, men 140 km i 2 min og den koger. Og hvad vil der ikke ske hvis
udetemperaturen ryger over de 25 celcius- så vil den da koge noget før.

Min far fik sat nye stempler i for ca. 6 år siden, og problemet et først
opstået efter de er sat i. Nu har jeg fået cyklen og vil til bunds i sagen.
Jeg har haft en anden til at kigge på den og han siger at der er næsten nye
"skovle" på vandpumpen som sidder direkte på en aksel fra gearkassen. Så den
burde kunne piske vandet rundt.
Det kan være stempler og stempelringe som giver meget friktion under
tilkøring, men den har gået ca. 5 - 600 km efter skiftning af stempler, så
jeg vil synes at de burde være slidt til. Den bobler ikke i vandet når
motoren kører så jeg tror ikke der er noget i vejen med toppakningen.
Derudover har jeg hældt vand på maskinen når den står med forhjulet ca. 25
cm. over niveau for at undgå luftlommer i systemet, hvilket ikke hjalp.
Termostaten er pillet ud.

Hvad er næste skridt ???.
Er det at få køleren checket ved en kølerservice.
Vandkøleren er 16 cm høj og 42 cm bred er 3,5 til 4 liter i min.
tilstrækkeligt for den størrelse

Håber der er nogle vandbøffelentusiaster som kender til problemet eller
andre som vil give deres besyv med, for det er da irriterende at skulle køre
med risikoen for at den kan begynde at koge når og hvor-somhelst.

med venlig hilsen karsten

Fra : Hekto

Dato : 16-10-07 13:30

karsten & Pia formulated on tirsdag :
> Det kan være stempler og stempelringe som giver meget friktion under
> tilkøring, men den har gået ca. 5 - 600 km efter skiftning af stempler, så
> jeg vil synes at de burde være slidt til.

Hmmmm ... det kunne være en idé at se efter om
der er tilstrækkeligt spillerum, eller om der er
rivninger. Det samme gælder et grundigt eftersyn
af oliepumpe m.m.

Hvis det hele går stramt, skal smøringen
ihvertfald ikke svigte eller være for nærig.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-10-07 13:41

> Termostaten er pillet ud.

Skynd dig at sætte den i igen, du har meget sværere ved at opbygge tryk i
kølesystemet når termostaten er ude, og så nedsætter du effektiviteten.

> Hvad er næste skridt ???.

Det undrer mig der ikke er nogen der har foreslået dig at tjekke dysningen,
den er Alfa og Omega på en to-takter, og hvis ikke den er dyset om efter at
have fået nye stempler er der en (nogen) der har sovet i timen.
En to-takter der går mager bliver hurtigt (for) varm ved belastning.

Jeg har en kammerat der har en GT750'er, der er aldrig problemer med køling,
heller ikke når han prøver at hænge på Vifferen ...

En anden ting er at netop Vandbøflen er kendt for at have et meget effektivt
kølesystem, faktisk så effektivt at man fjernede elblæseren allerede tidligt
i modellens levetid.
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 16-10-07 14:45

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> timen.
> En to-takter der går mager bliver hurtigt (for) varm ved belastning.

Det var tidligere meget normalt, at man tilkørte en to-takt motor med federe
blanding, end den senere (når den var tilkørt) behøvede. (Løftede nålen i
nåleventilen et hak under tilkørsel)
Mens du undersøger forholdende omkring blandingsforholdet i kaburatoren , så
kig også lige på tændingen. Hvis motoren har været totaltadskildt, og
renoveret, er det jo ikke sikkert at tændingen står rigtigt.
for lav tænding er = overophedning.
Hvis du både har lav tænding og mager blanding, kan du faktisk overophede
den så meget, at der sker alvorlig skade på motoren.
Endelig kan overophedning også skyldes falsk luft/utætheder. (hvilket igen
er mager blanding).

> Jeg har en kammerat der har en GT750'er, der er aldrig problemer med
> køling, heller ikke når han prøver at hænge på Vifferen ...

Prøver på?

> En anden ting er at netop Vandbøflen er kendt for at have et meget
> effektivt kølesystem, faktisk så effektivt at man fjernede elblæseren
> [...]

venlig hilsen

Michael D

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-10-07 15:43

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Prøver på?

Ja - prøver på, han har endda filter+dyser og en 3i1 Figarolli udstødning.
Han kan ikke følge med, og slet ikke hvis vejen svinger lidt, men det er nu
ikke så mærkeligt, GT'eren vejer omkring 30-40Kg mere end Viff'en og har vel
15-20Hk mindre....
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36

Fra : Brian Sørup

Dato : 16-10-07 15:48

> [...]
> Han kan ikke følge med, og slet ikke hvis vejen svinger lidt, men det er
> nu ikke så mærkeligt, GT'eren vejer omkring 30-40Kg mere end Viff'en og

Rettelse : GT'en vejer kun omkring 10Kg mere end Viff'en, men har nærmere
30-40Hk mindre.
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36

Fra : CL

Dato : 16-10-07 17:22

Brian Sørup wrote:
> "Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Rettelse : GT'en vejer kun omkring 10Kg mere end Viff'en, men har
> nærmere 30-40Hk mindre.

Pas nu på ar han ikke opdager hvor nemt og billigt det er at
få rigtig mange hypper ud af sådan en bøffel.
Så vil du nemlig kun se den blå røg når han trækker fra dig

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Brian Sørup

Dato : 17-10-07 10:21

"CL" <dd@dd.dd> skrev i en meddelelse
> Brian Sørup wrote:
> Pas nu på ar han ikke opdager hvor nemt og billigt det er at
> få rigtig mange hypper ud af sådan en bøffel.
> Så vil du nemlig kun se den blå røg når han trækker fra dig

Tro mig, jeg har tjek på hvad der kan trækkes ud af gamle to-taktere, been
there, done that, got the T-Shirt.
--
Brian Sørup Lang
VFR 750 F RC36 - tidligere Yamaha R5 350

Fra : kalle

Dato : 16-10-07 15:53

Uden at vide det, tror jeg ikke der er tilstrækkelig gennemgang i
køleren--- 4 liter vand igennem på et minut, lyder ikke at ret meget - hvad
enten den er af alu eller kobber , men det er da hurtigt afklaret, hvis du
skraber lidt i den, med en dertil indrettet kølerskraber