DR Kontant?
Fra : HC

Dato : 12-10-07 09:26

Hej!

Jeg har hørt nogle løse rygter om at DR Kontant tager motorcykelafgifter
op i nærmeste fremtid, men jeg har desværre ikke flere detaljer - er det
noget I har hørt om? Rygter siger det var vedr. tilbagebetaling af
afgifter for nyligt indregistrerede køretøjer?

Hygge!
HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-10-07 09:30

HC wrote:
> [...]
> noget I har hørt om? Rygter siger det var vedr. tilbagebetaling af
> afgifter for nyligt indregistrerede køretøjer?

De efterlyser i hvert fald folk der hart købt ny bil eller MC mellem
april og juni.

--
vh
Torben

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-07 16:31

> [...]
> flere detaljer - er det noget I har hørt om? Rygter siger det var
> vedr. tilbagebetaling af afgifter for nyligt indregistrerede

Jeps, det kommer i programmet på tirsdag. Jeg har mailet til dem da jeg selv
købte mc i den periode og ikke har fået nogle penge tilbage, og fik følgende
svar, citat:

--
Responsen på vores efterlysning af folk, der har købt ny bil eller
motorcykel har været overvældende.

Helt konkret drejer sagen sig om køretøjer købt i perioden 25.4 - 15.6.
2007. Det er kun nye køretøjer,
der er indregistreret første gang i denne periode, det drejer sig om.

Det var inden de nye afgiftsregler blev vedtaget, regler der gjorde, at en
hel del biler og motorcykler blev billigere.

I denne periode opkrævede forhandlerne dog typisk stadig den gamle afgift og
derfor skulle mange bilkøbere ifølge SKAT
have penge tilbage, hvis deres bil blev billigere jvf. den nye lov.

Fordi det typisk er forhandlerne, der betaler afgiften, valgte
skattemyndighederne at tilbagebetale afgiften til forhandlerne
med den klare klausul, at pengene skulle videre til køberen.

Det er i mange tilfælde ikke sket.

Flere forhandlere forklarer det med at en evt. brugt bil, der er indgået i
handlen også er faldet i værdi
og derfor vil de beholde hele eller dele af afgiftnedsættelsen.

Det må de ifølge Skat ikke, med mindre det tydeligt fremgår af slutsedlen,
at prisen på byttebilen er afhængig af
om afgiftsnedsættelsen bliver vedtaget.

Hvis du tror, at du måske har penge til gode, kan du kontakte din
forhandler. Du kan også kontakte Skat - skat.dk - ligesom du kan bede Skat
oplyse, hvor meget der skal betales i reg. afgift for din nye bil/motorcykel
i henholdt til de nye regler.

Du kan med andre ord bede om aktindsigt i din registreringsafgift, hvis du
oplyser din nummerplade.

Så kan du sammenligne med det beløb, forhandleren på din slutseddel har
opkrævet i registreringsafgift og se om du har betalt for meget.

Ifølge Skat har bil/MCforhandlerne fået afgiftspengene tilbage fra Skat. Så
din forhandler kan ikke sige, at han stadig venter på pengene fra Skat.

Vi har fået kontakt med bil- og motorcykel-købere, der vil medvirke i
programmet, som sendes nu på tirsdag.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : HC

Dato : 12-10-07 17:03

Martin Sørensen wrote:

> Helt konkret drejer sagen sig om køretøjer købt i perioden 25.4 - 15.6.
> 2007. Det er kun nye køretøjer,
> der er indregistreret første gang i denne periode, det drejer sig om.

Generel indregistrering, eller dansk indregistrering? Min Honda '05 kom
første gang til Danmark fra Tyskland denne sommer.. ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-10-07 17:21

> Generel indregistrering, eller dansk indregistrering? Min Honda '05
> kom første gang til Danmark fra Tyskland denne sommer.. ?

Det må være dansk indregistrering, det er jo den der er blevet lavet om.

--
signing off.. Martin Sørensen