Underskriftindsamling - Lad bilisterne kun~
Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 16:43

http://www.mcforlygte.skrivunder.dk/index.php

**KLIP**
Hele denne underskriftindsamling grunder i den Motorcykelulykke, der skete
ved Vejle, hvor en 11-årig blev dræbt.(Se Link
http://jp.dk/indland/article1080813.ece ). Det viste sig senere at damen,
der kørte bilen trode det var en knallert og derfor kunne nå at komme ud
foran. Nu er det sket så mange gange at motorcykler, der er blevet dræbt
pga. bilisterne ikke kan se forskel på motorcykler og knallerter, så de tror
at de kan komme ud og "slippe" for at ligge bag en knallert. Dette er hammer
farligt for os der kører på motorcykel. Derfor er debatten nået til hvordan
bilister kan kende forskel på Knallerter og Motorcykler. Jeg har et forslag
som tror, der kan hjælpe. Hvis ALLE knallerter kører med Gult forlygtelys og
ALLE Motorcykler kører med hvidt lys, så kan alle andre medtrafikanter se,
om det er en Knallert eller en Motorcykel. Derved vil især bilister kunne se
at det er en Motorcykel der kommer og derved kan de så også finde ud at at
de ikke skal prøve at nå ud foran en motorcykel.
Skriv Venligst under så vi kan komme til at få en mere sikker trafik for
både motorcykelkørere og Knallertkørere.
Der skal bruges 10.000 underskrifter før dette kan bruges til et lovforslag,
så send linket videre til alle.
** KLIP **

Mogens

Fra : H. Brønd

Dato : 11-10-07 17:46

"Mogens" <MBH8370@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Der skal bruges 10.000 underskrifter før dette kan bruges til et
> lovforslag, så send linket videre til alle.

Var det ikke nemmere med konstant lys i forreste blinklygter når de ikke
bruges?

H. Brønd

Fra : Anders Majland

Dato : 12-10-07 08:27

> Var det ikke nemmere med konstant lys i forreste blinklygter når de ikke
> bruges?

Der skal væsenligt mere til for at bilister kan se forskel - og f.eksden
bilist der lavede en uvending ind foran en ambulance med udrykning nåes
heller ikke med kulørte lamper ... (Og der er mange flere som ham derude)

Men selvom forvekslingen er et problem er det et endnu større som hverken
gult eller blåt lys kan hjælpe på - At vi simpelthen bliver overset.
Trafikanter ser kun det de forventer at se så hvis man ved en vigepligt ser
efter biler ser man kun biler og overser måske 2hjulede trafikanter fordi
man ubevidst sorterer det fra synsindtrykket som urelevant

Se f.eks hvad jeg har skrevt før - søg på smidsy eller s.m.i.d.s.y

/A

Fra : HO

Dato : 11-10-07 18:09

> [...]
> og ALLE Motorcykler kører med hvidt lys, så kan alle andre medtrafikanter
Hej
Det er da for langt ude, hvordan vil du få ALLE knallerter til at skifte til
gult lys ??
det tror du da vel ikke selv på kan lade sig gøre.
Tænk dig om inden du sætter sådanne forslag i søen.
To små blå fast lysende lygter giver RIGTIG respekt -
mvh
Hans

Fra : Bongo

Dato : 11-10-07 18:38

> [...]
> Tænk dig om inden du sætter sådanne forslag i søen.
> To små blå fast lysende lygter giver RIGTIG respekt -

På samme måde som nu hvor de alle knallert30 er ved at få nummerplade på!

Vh Bongo

Fra : Hans

Dato : 11-10-07 19:51

> Det er da for langt ude, hvordan vil du få ALLE knallerter til at skifte
> til gult lys ??
> det tror du da vel ikke selv på kan lade sig gøre.
> Tænk dig om inden du sætter sådanne forslag i søen.

Helt klart at blå lygter vil virke, men de ligner jo politiets så det
går nok ikke.

Selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Førhen havde bilerne heller ikke lys på om dagen, og i dag har næsten alle
fået automatisk lygtetænding, ved start af bilen.

Al begyndelse kan være svær, men derfor skal man ikke give op.

Rigtigt godt forslag (som ikke er Mogens´s), som er bragt på banen.

Hans

Fra : vmx

Dato : 11-10-07 20:25

"Hans" <hanseman@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Al begyndelse kan være svær, men derfor skal man ikke give op.
>
> Rigtigt godt forslag (som ikke er Mogens´s), som er bragt på banen.

Pardon, men hvad er det så der kommer kørende
mod een, hvis man en sen nattetime ser to gule lygter ?

( forslaget kan kun fungere, hvis intet andet køretøj må
have gult forlys. )

Jeg tror ikke på ideen. For eget vedkommende bliver
jeg holdende hvis jeg ikke klart kan bedømme et
køretøjs hastighed ( uanset om lyset er tændt, gult, hvidt
eller ej .. ) Jeg bryder mig ikke om holdningen der ligger
bag dette: "damen der kørte bilen trode det var en knallert
og derfor kunne nå at komme ud foran." ( ok, ukendt
kilde, jeg kan ikke finde det nogen steder, men det er skrevet
her i gruppen som om det har været at læse et offentligt sted )

Fra : Bongo

Dato : 11-10-07 21:29

> [...]
> kilde, jeg kan ikke finde det nogen steder, men det er skrevet
> her i gruppen som om det har været at læse et offentligt sted )

Den beskrevne situation er en af de hyppige årsager til uheld. Den ses
oftest om foråret hvor bilisterne ikke er vant til at se motorcykler i
trafikbilledet pga. fraværet i vintersæsonen.

Vh Bongo

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-10-07 07:27

Mogens wrote:
> Hvis ALLE knallerter kører med Gult forlygtelys og

Teknisk handelshindring. Millardbøde fra EU. Desværre bøv, så døde dét
forslag.

/jim

Fra : Jan Petersen

Dato : 12-10-07 15:33

Har knallerister synsbesvær siden de skal køre med lys om dagen. Med 30 km i
timen bør de kunne ses uden lys - eller skal cyklister også til at have lys

Mvh
Jan Petersen

Fra : SB

Dato : 13-10-07 07:17

"Jan Petersen" <jan@kosmo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i timen bør de kunne ses uden lys - eller skal cyklister også til at have

Hvis en bil der fylder væsentlig mere end en knallert skal have lys på,
så..........

Søren
der altid kører med lang lys på veje med tilkørsler.

Fra : Dr. Enduro

Dato : 17-10-07 07:19

SB skrev:

> Søren
> der altid kører med lang lys på veje med tilkørsler.

Hm, det gør det jo ikke ligefrem nemmere at bedømme din (og andre
trafikanters) hastighed og afstand.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Fra : Newbie@news

Dato : 13-10-07 20:47

"Mogens" <MBH8370@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> http://www.mcforlygte.skrivunder.dk/index.php
>
> **KLIP**
> ** KLIP **
>
> Mogens

Måske ville det hjælpe med en anden farve på lygterne, men...

Jeg personlig er alt for mange gange blevet overrasket over at se en mc
placere sig total forkert på kørebanen. Jeg har lært at jeg skal placere
mig der, hvor jeg ville sidde, hvis jeg sad i bilen. Til venstre for midten
af min kørebane.

Hvis det var muligt skulle man have mulighed for at køre med på/i en MC, bil
og lastbil når man tager kørekort. For hvor mange kender reaktionstiderne på
en lastbil? og på en MC? da kun dem som enten har et kort til alle 3 eller
har været med ude at køre i/på nævnte 3 typer køretøjer.

Hilsen Fru Møller

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 15-10-07 01:19

> [...]
> placere sig total forkert på kørebanen. Jeg har lært at jeg skal placere
> mig der, hvor jeg ville sidde, hvis jeg sad i bilen. Til venstre for

Om sommeren justere jeg forlygten ned et par grader ned - og saa koerer jeg
konsekvent med langt lys.
Det hjaelper betydeligt... Bilister der vil svinge ud paa den hovedvej hvor
jeg kommer med 80 - 90 km/t. holder paent tilbage - Det kunne jeg bestemt
ikke regne med at de gjorde foer i tiden...

Men som test - proev dette...
Stil en kammerat paa en sidevej til en lang lige lande vej...
Han optager dig med videokamera (eller digitalt kamera) komme med kort
lys.... - derefter goer i det samme med langt lys...

Nu tager du disse to video klip og laegger det ud paa dk.binaer.motor saa vi
alle sammen kan se forskellen...

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Anders Majland

Dato : 15-10-07 08:35

> Måske ville det hjælpe med en anden farve på lygterne, men...

En der var med på en tur i lørdags havde monteret nogle mountain-bike led
lygter som supplerende kørelys (Skruet dem på armene til blinklysene) Hans
oplevelse var at det ekstra lys var nok til at gøre en forskel - altså at
den "anderledes lygteføring" trickede noget i underbevisthedne hos
medtrafikanterne så de blev mere opmærksomme på ham.

(Btw så kan de mountainbike lygter også blinke og deres lys er næsten
blåligt hvidt så hvis man virkeligt vil have opmærksomhed kan de også det -
men der er vist noget med at blinkende blåligt lys er forbeholdt en bestemt
gruppe ....

Jeg kører jo stort set samme rute på samme tid hver uge - og der oplever jeg
også at der er fære der kører ud foran mig når det er på gyngehesten med en
enkelt hul H4 pærer, end på pakæslet med almindeligt hvidt lys. Det er begge
motorcykler med stort set samme størrelse og profil forfra så forskellen er
alene lyset.

(Men nu sprang den gule pære og jeg har alm hvidt lys i igen)

Så jeg tror på en effekt af at forsøge at skille sig ud med kreativ
lygteføring... Det er alligevel så mange bilister der kører med forkert
lygteføring så med måde tror jeg ikke man risikerer den store indsats fra
ordensmagten ...

Fra : Hekto

Dato : 15-10-07 12:43

Anders Majland explained on 15-10-2007 :
> [...]
> lygteføring... Det er alligevel så mange bilister der kører med forkert
> lygteføring så med måde tror jeg ikke man risikerer den store indsats fra

Nej, en tur på motorvejen i lygtetændingstiden
bekræfter at det mere er reglen end undtagelsen.

Hvor er vores kære politikkere lige henne i dette
tilfælde?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jan Petersen

Dato : 15-10-07 19:11

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> schrieb im Newsbeitrag
> Anders Majland explained on 15-10-2007 :
>
> Nej, en tur på motorvejen i lygtetændingstiden
> bekræfter at det mere er reglen end undtagelsen.

Ja - der er ikke mane der lige slår det lange lys til il trods for en
hastighed på 130+.

Mvh
Jan Petersen

Fra : Hans/NTV

Dato : 15-10-07 19:38

Jeg tror nu mere på at gøre som de gør i Holland - permanent lys i
blinklysene på MC'er - således at når der kommer et køretøj med gul-
hvidt-gul lys imod dig er det en MC....
Har forøvrigt talt med et par folketingsmedlemmer om lige netop den
sag og de kunne godt se det fornuftige i permanent lys i de forreste
blinklys på MC'er. Så måske engang inden det næste årtusindskifte......

hVh
Hans/NTV

Fra : google@pein.dk

Dato : 17-10-07 11:26

On 17 Okt., 08:19, "Dr. Enduro" <gæts...@mail.dk> wrote:

> Hm, det gør det jo ikke ligefrem nemmere at bedømme din (og andre
> trafikanters) hastighed og afstand.

Sådan ser jeg også på det.
Hvis jeg ser sådan en kraftigt lysende plet (så kan man jo ikke se
noget omrids i øvrigt), så tror jeg straks det er en bil der er langt
væk. Specielt i overhalingssituationer.

Jeg kører ikke med langt lys om dagen, og det har ikke voldt
problemer. Har ellers kørt langt og længe. Jeg tror det mere er et
spørgsmål om god vejplacering (og nogenlunde normal hastighed).
--
Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Ole

Dato : 18-10-07 16:57

Mogens wrote:
> [...]
> både motorcykelkørere og Knallertkørere.
> Der skal bruges 10.000 underskrifter før dette kan bruges til et lovforslag,

Jeg bruger meget effektive lamper i min forlygte, de er blå/gule,
det vil jeg fandeme have lov til at beholde !!!!!!!!

Gå væk.

Ole M

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-10-07 07:01

Mogens wrote:
> http://www.mcforlygte.skrivunder.dk/index.php
> ** KLIP **

Jeg har luret lidt på om jeg synes det er et godt forslag og derfor om
jeg ville skrive under. Men så gik realiteterne op for mig - hvis der er
mange nok der skriver under, så kan politikerne se at det er et reelt
problem - og hvis de derefter beslutter sig for at gøre noget, så er det
alligevel ud fra egne idéer (og måske en sjælden gang tager de kloge
folk med på råd). Ergo - forslaget i indsamlingen er ligegyldigt - det
er problemet indsamlingen adresserer der er vigtigt - og hvor mange der
skriver under på at det er et problem.

Derfor sætter jeg min underskrift, i håb om at der er nogen på borgen
der kan råbes op.

Støt den fælles sag om at gøre MC-kørsel mere sikkert - skriv under
uandset hvad du mener om forslaget.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 19-10-07 07:40

Torben Scheel skrev:

> [...]
> der kan råbes op.
>
> Støt den fælles sag om at gøre MC-kørsel mere sikkert - skriv under

Netop ud fra samme logik vælger jeg så _ikke_ at skrive under :-\

Det kan nemt ende med at hastigheden ønskes udlignet,(det er jo en del
af problemet) og alle MC'er efterfølgende skal begrænses til 45 km/t =

Det er alt for risikabelt at vække politikerne, man kan aldrig vede hvad
der kommer ud af det (om noget)

Og der er jeg naturligvis nød til at påpege at;
Jeg har stor respekt for politikerne - de formår at skabe en tålelig
tilværelse for sig selv - eneste problem er de gener de påfører resten
af befolkningen i forsøget på at legitimere deres tilstedeværelse på
christiansborg.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 19-10-07 09:53

"J.C.Kløve" wrote:

> [...]

Og vis politikkerne, at motorcyklister også er "demokratiske væsner", der er
interesserede i at løse problemet på en konstruktive måde, og ikke bare
mener at alle andre skal "fucke af" (tak for hjælpen, Torben - har selv
overvejet meget for og imod).

> Det kan nemt ende med at hastigheden ønskes udlignet,(det er jo en del
> af problemet) og alle MC'er efterfølgende skal begrænses til 45 km/t =

Arh... det tror jeg godt nok ikke på - muligvis for én eller to ideen, men
når den lige er blevet vendt et par gange er der vel nogen der tænker over
konsekvenserne:
- Flere "trafiksænkende" køretøjer på landevejenen
og/eller
- Mange vil nok fravælge motorcyklen (evt til fordel for en 45'er) og det
betyder vel et ikke helt ubetragteligt indkomsttab for staten.

Jeg sætter en _hel_pose_ skumbananer (til deling blandt alle gruppens aktive
medlemmer) på at dét ikke bliver resultatet af at man skriver under.

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-10-07 12:51

On Oct 12, 8:27 am, "Jim Andersen" <jba...@politiSLET.dk.invalid>
wrote:
> Teknisk handelshindring. Millardbøde fra EU. Desværre bøv, så døde dét
> forslag.

Hmmm det kan formentlig løses med en farvet forlygtepære. I værste
fald med et farvet glas til forlygten. Så det er ingen
handelshindring. Jeg vil ihvertfald gerne se din påstand prøvet ved EU
domstolen.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **

Fra : Thomas Makro

Dato : 19-10-07 13:28

On Oct 15, 8:38 pm, "Hans/NTV" <ntvr...@gmail.com> wrote:
> Jeg tror nu mere på at gøre som de gør i Holland - permanent lys i
> blinklysene på MC'er - således at når der kommer et køretøj med gul-
> hvidt-gul lys imod dig er det en MC....
Forslaget om gult forlys på knallerter synes jeg er godt. Men dit
hollandske forslag er bedre.

> Har forøvrigt talt med et par folketingsmedlemmer om lige netop den
> sag og de kunne godt se det fornuftige i permanent lys i de forreste
> blinklys på MC'er. Så måske engang inden det næste årtusindskifte.....
Må jeg foreslå at du gentager proceduren? Jeg skal gerne selv sige det
til de folketingsmedlemmer jeg møder (så det kommer nok aldrig til at
ske). Men hvis nu vi alle skriver os det budskab bag øret, og siger
det videre, når chancen en dag dukker op...
I øvrigt må hollænderne vel have noget statistisk materiale der
angiver, om indførelsen af den regel, fik antallet af uheld med MC til
at falde...