Går i stå ved igangsætning
Fra : Max Andersen

Dato : 11-10-07 07:11

Hejsa,

Min kawa vn800 har et lille problem. Den kører flot og fint i tomgang og
starter perfekt første gang. Dog fik den det problem igår at når jeg
sætter den i 1ste gear, så går den ud ved igangsætning.

Den har fået ny olie på men lige lidt hjalp det.

Nogen der har et bud omkring hvad jeg skal kigge efter?

Max

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-07 07:41

Max Andersen wrote:

> Nogen der har et bud omkring hvad jeg skal kigge efter?

Sidestøttebenskontakten.

--
vh
Torben

Fra : Max Andersen

Dato : 11-10-07 07:51

Torben Scheel wrote:

> Sidestøttebenskontakten.

Ja, jeg checkede faktisk også den igår, og jeg kunne ikke finde nogen
fejl ved den. Kan det være at den kontakt kan have problemer længere
inden i systemet end nede ved støttebenet?

Max

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-07 08:35

Max Andersen wrote:
> Ja, jeg checkede faktisk også den igår, og jeg kunne ikke finde nogen
> fejl ved den. Kan det være at den kontakt kan have problemer længere
> inden i systemet end nede ved støttebenet?

Jeg gætter på at kontakten "slutter" når du slår støttebenet op. Du kan
sikkert kortslutte de 2 ledninger som eksperiment - enten i et stik
længere oppe, eller nede ved støttebenet.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 11-10-07 15:33

Torben Scheel skrev:

> Jeg gætter på at kontakten "slutter" når du slår støttebenet op. Du kan
> sikkert kortslutte de 2 ledninger som eksperiment - enten i et stik
> længere oppe, eller nede ved støttebenet.

Hvis det er det der er problemet ... så husk:

At anbefalingen er _et eksperiment_

Få lavet en rigtig reparation efterfælgende!

Jeg har _set_ et uheld der kunne have været være forhindret af netop
denne kontakts korrekte funktion.

--
Dun@nt der i øvrigt ikke har til hensigt at tvære yderligere i det
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-10-07 16:14

J.C.Kløve wrote:

> Få lavet en rigtig reparation efterfælgende!
>
> Jeg har _set_ et uheld der kunne have været være forhindret af netop
> denne kontakts korrekte funktion.

Hvis ikke nogen gider stå for underholdningen, hvad skal vi så snakke om

Desuden er min maskine helt efter specifikationerne - føleren var
simpelthen ikke på yamahas racermodel i 1984 - deraf den lave vægt
*host*

--
vh
Torben - væltmeister 2006

Fra : Armand

Dato : 11-10-07 16:33

Torben Scheel skrev:

> Desuden er min maskine helt efter specifikationerne - føleren var
> simpelthen ikke på yamahas racermodel i 1984 - deraf den lave vægt
> *host*

Der finder et væld af løsninger på omtalte idiotsikring: Noget af det
første jeg noterede mig var på Suzuki's GS'ere, hvor selvstarteren ikke
ville køre ved forglemmelsen medmindre man trak koblingen, og det næst
mest primitive (udover fraværet af en idiotsikring) er Ducati's
hidtidige, hvor motoren slet og ret slukkedes af sidestøttebenets brug
(=nul opstart og opvarmning på det eneste støtteben modelle var udstyret
med!)
Kawasakis system som på GPZ500 og min tidligere GPZ900 er nok det mest
omstændige man kan forestille sig, og har tre kontakter hvoraf mindst én
skal være påvirket for at motoren kan køre: Støttebenet (á "oppe"(*));
frigearslampen (á: "tændt") og koblingsgrebet (á "trukket")!

(*):Støttebenskontakten er faktisk en dobbeltkontakt der, alt efter
støttebenets position, giver gennemgang til to forskellige brugere: En
advarselslampe i instrumenterne, eller tændingsafbryder-kredsløbet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 17:21

On Thu, 11 Oct 2007 17:32:59 +0200, Armand wrote:

> (*):Støttebenskontakten er faktisk en dobbeltkontakt der, alt efter
> støttebenets position, giver gennemgang til to forskellige brugere: En
> advarselslampe i instrumenterne, eller tændingsafbryder-kredsløbet!

Det er siden blevet "støttebenskontakten". Den femkrone store kontakt med
et hak til den faste pind på stellet.

Den sad også på VTR'en, og samme kontakt sidder også på BMW nu.

I øvrigt en meget robust konstruktion, for natan den fik meget vand på
"fie" :-|

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Martin Wittrock

Dato : 11-10-07 15:06

> Ja, jeg checkede faktisk også den igår, og jeg kunne ikke finde nogen
> fejl ved den. Kan det være at den kontakt kan have problemer længere
> inden i systemet end nede ved støttebenet?

Systemet der forhindrer maskinen i at sætte i gang med støttebenet nede,
holder øje med tre ting.

1. Er maskinen i neutral
2. Er støttebenet nede
3. Er koblingen trukket.

Hvis maskinen ikke er i neutral, støttebenet er nede og koblingen er
sluppet, sendes der "signal" til IC-tændingen om at stoppe maskinen.

Hvis du kortslutter støttebens-kredsløbet får maskinen signal om at
støttebenet er oppe. Prøv eventuelt at gøre dette ved relæ-boksen under
sædet. Hvis maskinen ikke kan sætte i 1. gear (væk fra neutral) uden at gå
i stå selvom kontakten kortsluttes, kan det ikke være sidebenskredsløbet
der er noget galt med - men jeg kan ikke tro at der kan være andre
elektriske fejl end den.

Det gør sig i hvert fald gældende for min GPZ 500 og jeg mener at vn800 har
samme system og måske endda samme relæ-boks. Jeg fik en ny koblingskontakt
ved at pelse en gammel vulcan.

Har roddet en del med det kredsløb fordi min maskine kunne sætte i gang med
støttebenet nede. Det viste sig at kontakten var futtet af (afbrudt), men
den tidligere ejer havde efterfølgende ødelagt kontakten ved koblingen, så
maskinen altid fik signal om at koblingen var trukket - og så kunne man
godt sætte i gang alligevel (det var hans måde at reparere maskinen på!).
Du kan måske også prøve at pille koblingskontakten af styret og lade den
dingle - den skal være forbundet med systemet. Det vil få den til at sende
signal om at koblingen er trukket.

--
Martin Wittrock (4400 / 2800)
Kawasaki Gpz 500 88 - en dejlig maskine

Fra : Armand

Dato : 11-10-07 16:21

Martin Wittrock skrev:

> [...]
> Hvis maskinen ikke er i neutral, støttebenet er nede og koblingen er
> sluppet, sendes der "signal" til IC-tændingen om at stoppe maskinen.

Bemærk: Alle tre kontaktfunktioner burde medføre gennemgang for strøm
ved ovenværende positioner!?

> Du kan måske også prøve at pille koblingskontakten af styret og lade den
> dingle - den skal være forbundet med systemet. Det vil få den til at sende
> signal om at koblingen er trukket.

Koblingskontakten bør son nævnt være modsat virkende, hvorfor den/de
afpillede ledninger skal kortsluttes for at diagnosticere hhv. nødflikke!

--
Armand.

Fra : Max Andersen

Dato : 12-10-07 08:04

Martin Wittrock wrote:

> [...]
> i stå selvom kontakten kortsluttes, kan det ikke være sidebenskredsløbet
> der er noget galt med - men jeg kan ikke tro at der kan være andre

Testede her imorges og det virker on/off, lidt efter humør, så jeg må
kigge på den mere idag. Men jeg kørte på arbejdet, så fejlen er i
støttebensdimsen et eller andet sted.

> Det gør sig i hvert fald gældende for min GPZ 500 og jeg mener at vn800 har
> samme system og måske endda samme relæ-boks. Jeg fik en ny koblingskontakt
> ved at pelse en gammel vulcan.

Argh, min maskine vrider sig bare fordi jeg læser om Vulcanpelsning

Max

Fra : Max Andersen

Dato : 12-10-07 08:01

Torben Scheel wrote:

> Sidestøttebenskontakten.

Det var den. Kl 06:40 imorges tæt ved en lygtepæl, fik jeg bakset med
ordningen. Den startede og kørte fint. Da jeg kom på arbejde, var den så
gal igen, så jeg må have set det hele igennem idag.

Tak for tippet, Torben :)

Max

Fra : Torben Scheel

Dato : 12-10-07 08:25