Sælger ansvar ved bilhandel
Fra : LH

Dato : 12-10-07 21:15

Hejsa,

Er der nogen der er inde i hvordan den nyere del af købeloven fungere.

Jeg har en ældre bil som jeg ønsker at sælge.
Jeg er på ingen måde ude på at snyde nogen, men der er som sagt tale
om en ældre bil, og derfor kan der være adskillige ting galt.

Kanjeg på nogen måde sælge bilen så jeg fraskriver mig ansvaret,
forstået på den måde at jeg har ikke lyst til at sælge en bil til
5.000kr hvis det ender med jeg om 14 dage skal betale for at få
skiftet f.eks en motor.

Kan jeg sikre mig på nogen måde. I gamle dage kunne man skrive "købt
som beset" = overkantsstens garanti.

mvh,
Lasse

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 12-10-07 21:27

> Kan jeg sikre mig på nogen måde. I gamle dage kunne man skrive "købt
> som beset" = overkantsstens garanti.

Find slut seddel på FDM, bilbasen eller lign. Der er en rubrik der hedder
købt som beset, ved handel mellem private kan man kun komme i klemme hvis
man har "glem" at fortælle at motoren er væk eller andre grov fejl som er
åbenlyse. Desuden brugte biler er brugte og når den kører ud over kantstenen
er det købers problem!!! Du kan jo ikke vide hvordan vedkomne behandler
bilen når den kommer rundt om første hjørne!!!

Stef

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 21:47

LH skriver:

> Jeg har en ældre bil som jeg ønsker at sælge.

Som privatperson, eller som virksomhed ?

Som privatperson hæfter du ikke for en skid, det er købt som beset.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 13-10-07 00:04

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Som privatperson hæfter du ikke for en skid, det er købt som beset.

Sludder og vrøvl !

Måske en opfrisker :

http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

--
Jan_stevns

Fra : Mogens

Dato : 13-10-07 05:39

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder og vrøvl !
> Måske en opfrisker :
> www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

Jeg kender godt Peter's skriv fra dengang. Her er Forbruger-
styrelsens udlægning, som nok er mere gældende
www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler
Der er stor forskel på dine rettigheder som kunde, alt efter om du handler
hos en privat eller en forhandler.

Hos en forhandler er du beskyttet af købeloven og har eksempelvis en to-årig
reklamationsret samt mulighed for at få din sag behandlet af
Forbrugerklagenævnet, hvis din bil har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr.

Når du handler hos en privat, har du ikke disse rettigheder og skal derfor
gennem domstolene, hvis du skal klage over købet.

Man skal derfor nøje overveje, om den besparelse, der kan være ved køb hos
en privat, opvejer de rettigheder, man mister.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-10-07 10:43

On Sat, 13 Oct 2007 04:39:18 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

> [...]
>www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler
>Der er stor forskel på dine rettigheder som kunde, alt efter om du handler
Nej du har som udgangspunkt de samme rettigheder som køber uanset
hvad, dog kan dine rettigheder (muligheder for at klage over specifikt
aftalte ting/områder) fravælges i privathandel, det kan det ikke ved
køb fra en ehvervsdrivende.

At Forbrugerklagenævnet ikke vil behandle klager over/vedrørende
privathandler med biler, kan ikke siges at være en mistet rettighed i
forbindelse med handlen, og hvad skulle det også hjælpe ? Ingen er mig
bekendt lovgivningsmessigt forpligtet/bundet til af følge
Forbrugerklagenævnets afgørelser.

Ked af det, men Forbrugerklagenævnet er en tandløs hund.

Så OP kan sælge sin bil med angivelse i slutsedlen/kvitteringen om:
******************************
Der er ikke reklamationsret på fgl.
Sliddele. (Bremser/kobling/batteri/generator/dæk/starter/etc.)
Motor/gearkasse/drivtøj.
Rust på/i døre/klapper/tag/undervogn/bærende dele.
Funktioner forstået som "bilens evne til at kunne køre/bremse/styre",
samt døre og klappers evne til at åbne/lukke.
Tilbehør så som reservehjul/div. værktøjer/advarsels trekant.
Bilens elektriske funktioner.
Intinør, sæder, loftbeklædning/gulv/instrumentbræt/radio.

Der er heller ikke reklamationsret i forbindelse med et evt. syn
(periodisk/påtvunget af myndigheder/frivilligt) af bilen, hvor denne
skulle blive kasseret/få anmærkninger.
*******************************
Den bliver svær at sælge.

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-07 07:26

jan@bygteknik.dk skriver:

> Måske en opfrisker :
>
> http://www.dkfritidbil.dk/reklamationsret/reklamationsret.htm

På en bil til 5000 kr ?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 13-10-07 07:34

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Det er købt som beset.

Det er der ikke noget der hedder :)

Du kan ikke omgå dansk lovgivning, uanset ønskede krumspring.
--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-10-07 07:48

jan@bygteknik.dk skriver:

> Det er der ikke noget der hedder :)

Ved privat handel mellem 2 personer ?
Eksempelvis med en bil til 5000 kr?

> Du kan ikke omgå dansk lovgivning, uanset ønskede krumspring.

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/saelger-er-privatper/

"Den private køber skal derfor se sig godt for. Bilen, han påtænker at
købe, skal gennemgås og undersøges grundigt før købet, blandt andet ved
en ordentlig prøvetur. Hvis køber overser fejl, der burde have været
opdaget af ham, kan de som udgangspunkt ikke gøres gældende senere over
for sælger."

Det er sku "købt som beset".

Fra : LH

Dato : 13-10-07 08:11

Okay

Tak for de gode svar. Jeg vælger at tolke det som:

At handler man bil hos en privat og den kun har en værdi af 5000 kr,
skal der meget til før det kan betale sig at slæbe sæølger i retten.
Ligeledes bør man som køber køre sig overvejelser, da man jo ikke kan
forvente alverden.
Det tolker jeg som OK garanti i dette pris eksempel.

mvh Lasse

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 13-10-07 09:19

"LH" <lhj26@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forvente alverden.
> Det tolker jeg som OK garanti i dette pris eksempel.

Hvis man går efter en bil til 5000,- (som jeg har gjort flere gange) ved man
sgu godt det er en tvivlsom investering, der ikke kan forventes at holde i
det lange løb
!

Stef

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-10-07 10:58

On Sat, 13 Oct 2007 10:18:31 +0200, "Stefan Jacobsen"
<stefware@email.dk> wrote:

> [...]
>sgu godt det er en tvivlsom investering, der ikke kan forventes at holde i
Jeg har kendskab til flere handler med billige biler hvor køber bare
ikke vil forstå at han/hun har købt en lotteriseddel og man simpelthen
kun har fået hvad man har betalt for.
Det farligste i denne forbindelse er at sælge/købe en billig bil
"NYSYNET".

Ja, jeg har selv købt billige biler "Nysynet" og blev overrasket over
hvor mangelfuld/misvisende denne betegnelse er.

Blive indkaldt til periodisk syn 2 måneder efter man har købt sin
nysynede bil = overraskelse.

At enes nysynede bil dumper med glans på flere punkter til syn 3
måneder efter man har købt den = overraskelse.

/Hans

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 13-10-07 18:19

> [...]
> forvente alverden.
> Det tolker jeg som OK garanti i dette pris eksempel.

Når jeg handler brugt (uanset om jeg er sælger eller køber) bruger jeg altid
denne:
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/EE541843-69D0-4D9E-8B25-14157A6AB347/0/bilslutseddelprivattilprivat.pdf

Hvis der er påpeget konkrete fejl og mangler bliver det skrevet på aftalen,
så der ikke er noget at diskutere bagefter.

Kurt

Fra : Klaus G.

Dato : 13-10-07 15:32

> [...]
> skiftet f.eks en motor.
>
> Kan jeg sikre mig på nogen måde. I gamle dage kunne man skrive "købt
Jeg fik en privat bilhandel til at gå tilbage. Man skal som køber kunne
bevise, eller sansynlige gøre for at sælger har været opmærksom på fejlen.

Men, der er så også det forbehold at "hvad kan man forvente af en given
bil". Af en bil til 5.000kr. kan man i bund og grund ikke forvente andet end
at alle fire hjul ikke er slidt ned :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery