"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns99C77C748A7FEkentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Mogens" <no@reply.nu> wrote in
> news:YJCPi.11081$ZA.7243@newsb.telia.net:
>
>> Hvad skulle argumentet være for at købe en BMW 123d fremfor en 120d
>> Begge på 2 liter, men blot 30 hk i dif. Er det "Volvosagen" om igen?
>> (Volvo 2.4 med hhv. 140 og 170 hypper).
>
> Absolut ikke! (du glemmer +50 Nm).
>
> 123d er BMWs første 4 cylindrede VTT (Variable Twin Turbo).
>
> Det er topdollar teknik, med en lille turbolader der trykker allerede lige
> over tomgang og en større lader der hjælper til fra omkring 2000 omdr.
>
> På den måde har man fået et bedre momentforløb, større effekt, elimineret
> moderne dieselbilers svaghed ved igangsætning og endda uden ekstra
> brændstofforbrug.
>
> Motoren i 123d er nok state-of-the-art 4 cylindret diesel for tiden. Jeg
> kender ikke den danske pris, men andre steder er prisen dog heftig i
> forhold til 120d.
>
> I en tysk test nåede den 100 km/t på under 7 sek, toppede ved knapt 240
> km/t og trillede næsten 15 km/l. Og de havde det sjovt...
>
> Samme testere målte den nye 120d 1 sekund langsommere til 100 km/t, 10
> km/t
> mindre på toppen og kun lige over 13 km/l...
>
>
http://www.automagazin.de/online/render.php?render=78611
>
http://www.automagazin.de/online/index.php?render=66983
Man kan sgu kun tage hatten af for BMW's ingeniører. De forstår at banke
noget effekt ud af en diesel.
--
/HB
Tidligere BMW 535d twin turbo