Strøm på Batteri
Fra : Pernille

Dato : 09-10-07 23:18

mener man kan få en dims til at sætte i cigaret tænderen som med lysdioder
viser batteriets tilstand om det er opladet eller trænger til det. men hvor
kan jeg finde sådan en

Fra : 180243@gmail.com

Dato : 10-10-07 09:45

On 10 Okt., 00:17, "Pernille" <n...@profiber.dk> wrote:
> mener man kan få en dims til at sætte i cigaret tænderen som med lysdioder
> viser batteriets tilstand om det er opladet eller trænger til det. men hvor
> kan jeg finde sådan en

Hvis der skal være en præcis indikation af batteriets tilstand, skal
der monteres en shuntmodstand i serie med selve batteriet og en
elektronikenhed der konstant måler over shuntmodstanden. Det er det
samme system som jeg bl.a. installere i både med store batteribanker
til forbruget.

De spændingsvagter man kan købe til cigarettændere er måler kun
batteriets tomgangsspænding og er ikke præcise hvis du skal have
indikation af tilbageværende amperetimer på batteriet.

Hvad skal du bruge indikatoren til?

Fra : Kim S

Dato : 10-10-07 10:43

<180243@gmail.com> skrev i meddelelsen
On 10 Okt., 00:17, "Pernille" <n...@profiber.dk> wrote:

> monteres en shuntmodstand i serie med selve batteriet

Dér tror jeg Pernille stod af

Mvh, Kim

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-10-07 20:07

<180243@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>elektronikenhed der konstant måler over shuntmodstanden. Det er det
>samme system som jeg bl.a. installere i både med store batteribanker

Er det noget der er til at betale for menneske penge sådan en "rigtig"
løsning?

/Dennis

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 12-10-07 20:31

Dennis Pedersen wrote:

> Er det noget der er til at betale for menneske penge sådan en "rigtig"
> løsning?

Det er bare ikke pålideligt nok skråstreg nødvendigt. Jeg vil anbefale
at man gør følgende:

1) Hvis batteriet er over 4 år gammelt, og bilen gradvis bliver sløvere
til at starte: Skift batteriet.
2) Hvis bilen pludselig bliver meget sløv til at starte, så tjek at
generatoren leverer spænding nok til opladning (14V når bilen har kørt
lidt). Ellers skal generatoren tjekkes efter.
3) Hvis man har glemt at slukke lystet tit (fx >10 gange) indenfor et
par år, så skift batteriet.
4) Batterier kan "dø" meget pludseligt. Det er træls, og bilen vil slet
ikke starte. Skift batteriet.
5) Hvis intet hjælper, er der måske "overgang" i det elektriske system.
Prøv at måle forbruget fra batteriet når bilen ellers er lukket og
slukket. Det må helst ikke være over 20-50mA, vil jeg mene.

Summa-summarum: Start-akkumulatorer i biler holder ikke evigt. Forvent
4-6 år, alt efter forbrug og krav til startvillighed. Har du fx oliefyr
slider det mere på batteriet. Mange biler kan godt starte på 10Ah,
selvom batteriet havde 60Ah da det var nyt. Man opdager det først hvis
man fx. har haft nærlys tændt i bare 30 minutter, og bilen ikke vil starte.

-Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-10-07 21:41

Thomas Jørgensen skriver:

> Summa-summarum: Start-akkumulatorer i biler holder ikke evigt. Forvent
> 4-6 år, alt efter forbrug og krav til startvillighed.

Det var ikke længe.

Taget i betragtning af at jeg gennem mine 17 år med egen biler aldrig
har skiftet et batteri. Sidste bil nåede jeg at have i 7 år og der var
batteriet allerede 9 måneder gammlt inden bilen kom i mit ejerskab.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 13-10-07 08:01

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bare ikke pålideligt nok skråstreg nødvendigt. Jeg vil anbefale at
> man gør følgende:

Nu var det ikke lige til bilen jeg skulle bruge :)
Men nærmere til mit sommerhus.
Så kunne det være praktisk nok at kunne få en ca. indikation af batteri
standen.

/Dennis

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 14-10-07 09:52

Dennis Pedersen wrote:
> Nu var det ikke lige til bilen jeg skulle bruge :)
> Men nærmere til mit sommerhus.
> Så kunne det være praktisk nok at kunne få en ca. indikation af batteri
> standen.

I så fald skal du sørge for at batteriet _altid_ er ladet helt op. Alm.
startakkumulatorer fra biler må slet ikke være lidt afladet i længere
tid. Så holder de kun én sæson, eller måske 2-3 år afhængigt af dit
faktiske behov for strøm.
Du skal istedet kigge efter "marine" batterier. Det er blyakkumulatorer
som er beregnet til afladning "deep cycle batteries".

-Thomas

Fra : 180243@gmail.com

Dato : 10-10-07 11:13

On 10 Okt., 11:42, "Kim S" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> <180...@gmail.com> skrev i meddelelsennews:1192005908.875767.101450@o80g2000hse.googlegroups.com...

> Dér tror jeg Pernille stod af
>
> Mvh, Kim

Så starter vi lige med at svarer på spørgsmålet til en start...

De har i biltema en batteriindikator til cigarettænder
www.biltema.dk og skriv "cigaret" i søgelinien

MVH
Jonas

Fra : Møller

Dato : 10-10-07 13:49

180243@gmail.com skrev:

> Så starter vi lige med at svarer på spørgsmålet til en start...
>
> De har i biltema en batteriindikator til cigarettænder
> www.biltema.dk og skriv "cigaret" i søgelinien

Pernille tror nok at du tog gas på hende. :0))

Jeg byggede for 10 år siden en tester der kunne præcis det samme, men det
fyldte væsentlig mindre, var tilslutte direkte på akkumulator, og i
instrumentbrædtet var der en 2x4 mm diode der skiftede mellem
rød-orange-grøn, nu kan I jo selv gætte på ved hvilke spændiger den skiftede.

Møller

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-10-07 15:52

"Pernille" <news@profiber.dk> skrev i en meddelelse
> mener man kan få en dims til at sætte i cigaret tænderen som med lysdioder
> viser batteriets tilstand om det er opladet eller trænger til det. men
> hvor kan jeg finde sådan en
Er sikker på T.Hansen sælger sådan en gadget,