Tid til vinterdæk?
Fra : Carsten

Dato : 09-10-07 19:23

Jeg skal have bilen på værksted imorgen for at få skiftet lejer, tænkte om
jeg måske skulle bede dem om at sætte vinterdæk på, nu når de har bilen og
skal pille 2 af dækne af.

Men er det for tidligt?

Carsten

Fra : Jacob

Dato : 09-10-07 19:38

"Carsten" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg måske skulle bede dem om at sætte vinterdæk på, nu når de har bilen og

Et spørgsmål om smag. Men jeg skifter ikke før der er udsigt til noget sne
og sjap.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-07 19:41

Carsten skriver:

> Men er det for tidligt?

Nattefrosten er på vej, så nej....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : KASO

Dato : 09-10-07 19:51

> Carsten skriver:

> Nattefrosten er på vej, så nej....

Teknisk set har der faktisk været målt nattefrost et enkelt sted i DK i nat.

Fra : Klaus G.

Dato : 09-10-07 19:55

> Teknisk set har der faktisk været målt nattefrost et enkelt sted i DK i
> nat.

Jeg har et par morgener, fordelt over en del uger, set frost på markerne
rundt omkring...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-07 20:04

KASO skriver:

> Teknisk set har der faktisk været målt nattefrost et enkelt sted i DK i nat.

Jeps, nordjylland.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-07 20:43

> KASO skriver:

> Jeps, nordjylland.

Nemlig, temperaturen viste -1 grad på bilens udendørs temperaturmåler -
Motorvejen mellem Aalborg og Hjørring kl ca. 06.00.

--
/HB

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-07 21:08

HB skriver:

> Nemlig, temperaturen viste -1 grad på bilens udendørs temperaturmåler -
> Motorvejen mellem Aalborg og Hjørring kl ca. 06.00.

Sidder den i 2 meters højde ?

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 09-10-07 21:54

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> writes:

> HB skriver:

> Sidder den i 2 meters højde ?

Næppe, men det gør dækkene jo heller ikke.

Fra : Mogens

Dato : 09-10-07 19:54

> [...]

> jeg måske skulle bede dem om at sætte vinterdæk på, nu når de har bilen og
> skal pille 2 af dækne af. Men er det for tidligt?

Jeg havde samme mulighed og placerede 4 nye vintersutter
på bilen idag :)

Fra : Carsten

Dato : 10-10-07 06:59

Der kommer vinterdæk på bilen idag

Jeg har 4 brugte vinterdæk, jeg fik med bilen da jeg købte den, men der står
ikke hvor de har sidet før, så den skal vel spores og afbalanceres osv. har
ikke forstand.

Carsten

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 10-10-07 07:41

Carsten skrev:

> den skal vel spores

2 sporinger om året løber vel osse op i en tudse om året.

Gad jeg ikke - men kører også kun de der 10K om året.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Brian

Dato : 10-10-07 20:24

Carsten wrote:

> Jeg har 4 brugte vinterdæk, jeg fik med bilen da jeg købte den, men
> der står ikke hvor de har sidet før, så den skal vel spores og
> afbalanceres osv. har ikke forstand.

Sporing og afbalancering har ikke relation til dækkenes placering. Sporing
er styretøj/geometri, og afbalanceringen gælder kun hjulene.

Hvis der er indikation på dækkene for omløbsretningen, kan du regne ud
hvilken side de skal sidde i. Rumler et eller flere af hjulene, har de nok
sat bagerst, og tillagt sig lidt hæl/tå slid.

/Brian

Fra : Carsten

Dato : 10-10-07 20:40

"Carsten" <no@mail.thanks> skrev i meddelelsen
> Der kommer vinterdæk på bilen idag
>
> Jeg har 4 brugte vinterdæk, jeg fik med bilen da jeg købte den, men der
> står ikke hvor de har sidet før, så den skal vel spores og afbalanceres
> osv. har ikke forstand.

Øv!
Det viste sig at være sommerdæk, på 14" fælge jeg har fået ekstra med ved
køb og ikke vinterdæk.

Værkstedet satte dem på, rådet mig selvfølgelig til at få vinterdæk på og så
15" 195/60, da det skulle være bedre.

Hvad er forskelden på dæk størelse 185 - 195 - 205 ?

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-10-07 20:43

On Wed, 10 Oct 2007 21:40:22 +0200, "Carsten" <no@mail.thanks> wrote:

> [...]
>køb og ikke vinterdæk.
>
>Værkstedet satte dem på, rådet mig selvfølgelig til at få vinterdæk på og så

Eh.. 15" dæk på 14" fælge?! Hvad sidder der på den af sommerdæk?

>Hvad er forskelden på dæk størelse 185 - 195 - 205 ?

Det er bredden på dækket.

** Lars

Fra : Carsten

Dato : 10-10-07 21:02

"Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i meddelelsen

> Eh.. 15" dæk på 14" fælge?! Hvad sidder der på den af sommerdæk?

Jeg skal selvfølgelig også have nye fælge

> Det er bredden på dækket.

Nå, ok. Tak

Jeg har nogen lavprofil på før, ved ikke om det var 195 eller 205

Hvad er bedst til vinterkørsel 195 eller 205?

Carsten

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-10-07 21:16

On Wed, 10 Oct 2007 22:02:26 +0200, "Carsten" <no@mail.thanks> wrote:

>Jeg skal selvfølgelig også have nye fælge

Ah! Hehe... klart...

>Nå, ok. Tak
>
>Jeg har nogen lavprofil på før, ved ikke om det var 195 eller 205
>
>Hvad er bedst til vinterkørsel 195 eller 205?

Umiddelbart står smallere dæk bedre fast når der er sne mv.

Hvis 14" fælgene passer på bilen så burde der da ikke være noget som
helst i vejen med at købe dæk der passer til. Det står sædvanligvis i
manualen til bilen hvilke dæk den kan bruge.

** Lars

Fra : Carsten

Dato : 10-10-07 21:49

> [...]
> helst i vejen med at købe dæk der passer til. Det står sædvanligvis i
> manualen til bilen hvilke dæk den kan bruge.

I manualen står der at den er fabriksmonteret med 185/65 R14
Men de alufælge jeg har på nu er 15" med enden 195/205 lavprofil.

Har været 2 steder at forspørg på vinterdøk til Mondeo og de har begge sagt
195/60 R15 som værkstedet også andbefalt, de synes den var vobbely at køre
i, med 14"

I manualen står der at jeg kan køre med dæk fra 185/65 R14 til 205/50 R16

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-10-07 21:54

On Wed, 10 Oct 2007 22:48:51 +0200, "Carsten" <no@mail.thanks> wrote:

> [...]
>i, med 14"
>
>I manualen står der at jeg kan køre med dæk fra 185/65 R14 til 205/50 R16

Jeg har ingen anelse om hvordan den kører. Men hvis der står i
manualen at den kan køre på 185/65R14 dæk så kan du da købe sådan
nogen til dine 14" fælge.

** Lars

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-10-07 07:31

Carsten wrote:

> "Lars Knudsen" <noemail@in.this.place> skrev i meddelelsen

> I manualen står der at den er fabriksmonteret med 185/65 R14
> Men de alufælge jeg har på nu er 15" med enden 195/205 lavprofil.

De fælge (m dæk) vil du vel gemme til næste sommer?

> [...]
> at køre i, med 14"
>
> I manualen står der at jeg kan køre med dæk fra 185/65 R14 til 205/50 R16

Det minder meget om de dæk der kan sidde på min primera, jeg har
185/65-14 siddende som vinterdæk og 205/50-R16 som sommerdæk, udover at
den ikke står nær så godt fast på tør varm asfalt på vinterdækkene så
kører bilen nu ganske fint på 14" fælge. Udseendemæssigt ser det ikke
særlig godt ud, men jeg gider ikke skulle til at ofre nye fælge på den
(begge sæt er alu).

Medmindre du alligevel helst vil have nye fælge, så ville jeg smide 14"
dæk på de fælge du allerede har og så være glad.

Jeg ville nok kaste mig over et sæt Michelin Alpin A3 der på
daekonline.dk koster 531kr/styk i dimension 185/65-R14

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 15-10-07 07:11

Min kammerat syne jeg skal få sat vinterdæk på mine alu fælge 17" altså
195/40 kan man få det i vinterdæk og er det godt at køre med?

Carsten