|
| mængden af eftertænding afhængig af benzin~ Fra : Christian |
Dato : 09-10-07 11:50 |
|
hej gruppe.
jeg kører i en lidt ældre bedaget renault der udviser en ikke ubetydelig
eftertænding idet nøglen drejes for at slukke motoren.
googlede lidt og har, som diverse steder anbefalet, skiftet tændrør hvilket
ikke hjalp synderligt. Derimod har jeg iagttaget at anvendelsen af shells
v-power reducerer denne irriterende eftertænding _markant_ - derfor er
spørgsmålet til jer:
- hvad indikerer det, at eftertændingen reduceres ved brug af dyr
"tilsætningsbenzin"? (nb - nitro-3000 virker f.eks. ikke så godt)
- er der andre åbenlyse (mekaniske) ting jeg kan gøre for at eliminere
eftertændingen?
håber på mange konstruktive svar
pft.
Christian.
| |
Kent Nielsen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 09-10-07 12:04 |
|
"Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> skrev i en meddelelse
news:470b5ccf$0$21929$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> hej gruppe.
>
> jeg kører i en lidt ældre bedaget renault der udviser en ikke ubetydelig
> eftertænding idet nøglen drejes for at slukke motoren.
>
> googlede lidt og har, som diverse steder anbefalet, skiftet tændrør
> hvilket ikke hjalp synderligt. Derimod har jeg iagttaget at anvendelsen af
> shells v-power reducerer denne irriterende eftertænding _markant_ - derfor
> er spørgsmålet til jer:
> - hvad indikerer det, at eftertændingen reduceres ved brug af dyr
> "tilsætningsbenzin"? (nb - nitro-3000 virker f.eks. ikke så godt)
> - er der andre åbenlyse (mekaniske) ting jeg kan gøre for at eliminere
> eftertændingen?
Grunden til dine oplevelser med V-Power kunne være at det er oktan 97, hvor
du normalvis bruger 95 (?)
Hvis du kan finde en tank med oktan 98 blyfri, hvis de findes længere, kunne
det være sjovt at vide om det har den samme effekt.
Det kunne være en magnetventil i karbutatoren der ikke virker efter
hensigten længere.
(På mange biler findes en anordning der lukker for tomgangssystemet, når man
tager tændingen fra motoren)
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Christian (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 09-10-07 14:29 |
|
"Kent Nielsen" <virker.ikke@findes.ikke> skrev i en meddelelse
news:470b6026$0$63749
> Grunden til dine oplevelser med V-Power kunne være at det er oktan 97,
> hvor du normalvis bruger 95 (?)
> Hvis du kan finde en tank med oktan 98 blyfri, hvis de findes længere,
> kunne det være sjovt at vide om det har den samme effekt.
meget muligt..... havde ikke tænkt på det
>
> Det kunne være en magnetventil i karbutatoren der ikke virker efter
> hensigten længere.
> (På mange biler findes en anordning der lukker for tomgangssystemet, når
> man tager tændingen fra motoren)
hmmm... lyder tillokkende, og denne magnetventil kan så bedre lide høj
oktanbenz med tilsætningsstoffer, men det er klart en mulighed....
tak for info.
Christian.
| |
Kent Nielsen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 09-10-07 14:49 |
|
> hmmm... lyder tillokkende, og denne magnetventil kan så bedre lide høj
> oktanbenz med tilsætningsstoffer, men det er klart en mulighed....
>
> tak for info.
Njae, den gør det, når den virker, at der ikke kommer benzin ned i
forbrændingskammeret når du drejer nøglen til sluk.
(Lukker for tomgangssystemet)
Grunden til at det hjælper med med højere oktan, er at benzinen ikke så nemt
"selvantænder" med højt oktantal.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Møller (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 09-10-07 16:41 |
|
Kent Nielsen skrev:
> Hvis du kan finde en tank med oktan 98 blyfri, hvis de findes længere, kunne
> det være sjovt at vide om det har den samme effekt.
>
Importer det fra Sverige eller Norge, der er det standard på alle
benzinstationer.
Møller
| |
Møller (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 09-10-07 16:42 |
|
Kent Nielsen skrev:
> Det kunne være en magnetventil i karbutatoren der ikke virker efter
> hensigten længere.
> (På mange biler findes en anordning der lukker for tomgangssystemet, når man
> tager tændingen fra motoren)
Det skulle ikke kunne give eftertænding.
Møller
| |
Kent Nielsen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Kent Nielsen |
Dato : 09-10-07 18:31 |
|
> Det skulle ikke kunne give eftertænding.
Jo det kan det.
Det er netop derfor ventilen er der.
--
Mvh
Kent Nielsen
| |
Torben Scheel (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 09-10-07 12:16 |
|
Christian wrote:
>
> håber på mange konstruktive svar
>
Måske koksaflejringer i forbrændingskammeret? Koksen gløder og tænder
benzinen. Jeg ved ikke om det passer med dine erfaringer.
Jeg mindes en koksfjerningsmetode - en danskvand tilsættes indsugningen
(efter luftfilteret mens der gives gas, og koksen springer af. Der
findes sikkert Bell-Add eller tilsvarende produkter der kan lidt af det
samme. Jeg er ikke sikker på at vandmetoden er god ved en evt.
katalysator - koksen ender jo et sted.
--
vh
Torben
| |
Christian (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 09-10-07 14:32 |
|
"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:470b62fa$0$90274$14726298@news.sunsite.dk...
> Måske koksaflejringer i forbrændingskammeret? Koksen gløder og tænder
> benzinen. Jeg ved ikke om det passer med dine erfaringer.
har tænkt på netop det samme, men disse burde jo være de samme uagtet om jeg
bruger den ene eller anden benz (eller??)
> Jeg mindes en koksfjerningsmetode - en danskvand tilsættes indsugningen
> (efter luftfilteret mens der gives gas, og koksen springer af.
hehe.. husker mange og lange diskussioner af netop denne metode...... tror
der var et par negative sider til den også..... overvejer bel-ad - god
pointe.
Christian.
| |
Jørgen M. Rasmussen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 09-10-07 19:03 |
|
"Christian" <storehytte@gmail._REMOVE_com> skrev i en meddelelse
> hehe.. husker mange og lange diskussioner af netop denne metode...... tror
> der var et par negative sider til den også..... overvejer bel-ad - god
> pointe.
>
Dansk-vand kan sprænge toppakningen, pga vand ikke kan komprimeres, så hvis
den er "på vej", får den nådes stødet :(. V-Power, Nitro etc. er tilsat
BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden.
| |
jan@bygteknik.dk (09-10-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 09-10-07 19:17 |
|
"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :
>Dansk-vand kan sprænge toppakningen, pga vand ikke kan komprimeres, så hvis
>den er "på vej", får den nådes stødet :(. V-Power, Nitro etc. er tilsat
>BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden.
>
Hvis vandet skal sprænge toppakningenskal der der vist hældes en del i
;)
--
Jan_stevns
| |
Møller (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 10-10-07 10:38 |
|
jan@bygteknik.dk skrev:
> "Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev :
>
>> Dansk-vand kan sprænge toppakningen, pga vand ikke kan komprimeres, så hvis
>> den er "på vej", får den nådes stødet :(. V-Power, Nitro etc. er tilsat
>> BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden.
>>
>
> Hvis vandet skal sprænge toppakningenskal der der vist hældes en del i
> ;)
Han bruger nok en brandlange
Møller
| |
Møller (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 09-10-07 19:35 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> Dansk-vand kan sprænge toppakningen, pga vand ikke kan komprimeres, så hvis
> den er "på vej", får den nådes stødet :(. V-Power, Nitro etc. er tilsat
> BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden.
>
Vand kan ikke komprimeres der er så vidt jeg er underrettet korrekt.
Ved jævn i hældning har jeg ikke været ude for uheld.
Ved en kompression på 1:10 vil der være ca.35 l "frirum" i motoren pr min,
så man skal vist hælde hurtigt.
Jeg har ikke været ude for uheld ved metoden.
Har du været ude for det?
Forbrændingstrykket er nok større.
Men jeg vil i dag, som jeg vist har skrevet 2 gange bruge "rensevæske"
Jeg vil ikke anbefale det ene fabrikat frem for det andet.
Men det er skrap kost:
Fedtalkoholetoxilat
Natriumcarbonat
Urea
Dinatriummetasilicat
Natrium Lauryl Sulfat
At der kun skulle være tilsat BellAdd til V-Power, Nitro m.v kræver nok en
nærmere forklaring, men det er nok en hemmelighed
Møller
| |
Jørgen M. Rasmussen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Jørgen M. Rasmussen |
Dato : 10-10-07 16:06 |
|
"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse news:470bc9d8$0$2381
> Jeg har ikke været ude for uheld ved metoden.
> Har du været ude for det?
> Forbrændingstrykket er nok større.
>
Ja :(, som antydet var det nok sket alligevel, men hvornår?.
Men det er skrap kost:
> Fedtalkoholetoxilat
> Natriumcarbonat
> Urea
Ja, sådan en gang morgen-urin kan være hård kost ;).
> Dinatriummetasilicat
> Natrium Lauryl Sulfat
>
> At der kun skulle være tilsat BellAdd til V-Power, Nitro m.v kræver nok en
> nærmere forklaring, men det er nok en hemmelighed
>
Kender du opskriften på BellAdd, V.Power etc.?. Mon ikke de indeholder
lign.?. De påstås at have samme fortræffeligheder.
| |
Møller (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 10-10-07 16:20 |
|
Jørgen M. Rasmussen skrev:
> "Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse news:470bc9d8$0$2381
>
>> Jeg har ikke været ude for uheld ved metoden.
>> Har du været ude for det?
>> Forbrændingstrykket er nok større.
>>
> Ja :(, som antydet var det nok sket alligevel, men hvornår?.
>
> Men det er skrap kost:
>> Fedtalkoholetoxilat
>> Natriumcarbonat
>> Urea
>
> Ja, sådan en gang morgen-urin kan være hård kost ;).
Det kan nok få enhver morgenhoste til at forsvinde )
>
>> Dinatriummetasilicat
>> Natrium Lauryl Sulfat
>>
>> At der kun skulle være tilsat BellAdd til V-Power, Nitro m.v kræver nok en
>> nærmere forklaring, men det er nok en hemmelighed
>>
> Kender du opskriften på BellAdd, V.Power etc.?. Mon ikke de indeholder
> lign.?. De påstås at have samme fortræffeligheder.
Nej, men det går jeg ud fra at du gjorde, så vidt jeg husker var det dig der
skrev:
". V-Power, Nitro etc. er tilsat
BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden. "
De anførte stoffer indgår i BellAdd's rensekur )
Det skal nok rense ud )
Møller
| |
Claus Frørup (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 10-10-07 19:56 |
|
Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:
>Jørgen M. Rasmussen skrev:
>> Dansk-vand kan sprænge toppakningen, pga vand ikke kan komprimeres, så hvis
>> den er "på vej", får den nådes stødet :(. V-Power, Nitro etc. er tilsat
>> BellAdd (rense additiver) ab raffinaderi, det er hemmeligheden.
>>
>
>Vand kan ikke komprimeres der er så vidt jeg er underrettet korrekt.
Det kan da ikke passe.
Hvis der er vand i bremsevæske bliver bremsepedalen jo "svampet" på
samme måde som hvis der er luft i bremsevæsken.
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus
| |
Møller (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 10-10-07 21:00 |
|
Claus Frørup skrev:
> Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:
>> Vand kan ikke komprimeres der er så vidt jeg er underrettet korrekt.
>
> Det kan da ikke passe.
> Hvis der er vand i bremsevæske bliver bremsepedalen jo "svampet" på
> samme måde som hvis der er luft i bremsevæsken.
Claus )
Skynd dig at slet dit indlæg, jeg sidder stadig og måber
Det er korrekt, at vand ikke kan komprimeres (ret meget) men det kan
vanddamp, og vand ved 1 ato koger ved 100 gr.C.
Temperaturen i bremsekalibre kommer let over 100 gr. C. SÅ...
Det er derfor at bremsevæske bør skiftes mindst hvert 2. år, det sukkervand
man kalder bremsevæske suger vand som en svamp. Ja jeg ved at DOT5 er på
silikonebasis og ikke optager vand, men derfor kan der godt være vand i
systemet, og det er næsten værre, det ruster a.h.t.
Møller
| |
Claus Frørup (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 11-10-07 01:45 |
|
Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:
>Claus Frørup skrev:
>> Isang tao pinangalanan, Møller <M@g2net.dk> nagsulat:
>
>>> Vand kan ikke komprimeres der er så vidt jeg er underrettet korrekt.
>>
>> Det kan da ikke passe.
>> Hvis der er vand i bremsevæske bliver bremsepedalen jo "svampet" på
>> samme måde som hvis der er luft i bremsevæsken.
>
>Claus )
>
>Skynd dig at slet dit indlæg, jeg sidder stadig og måber
Hvorfor nu det?
>
>Det er korrekt, at vand ikke kan komprimeres (ret meget) men det kan
>vanddamp, og vand ved 1 ato koger ved 100 gr.C.
>
>Temperaturen i bremsekalibre kommer let over 100 gr. C. SÅ...
Ja det er jo det der er det farlige ved at have vand i bremsesystemet
og så er mit spørgsmål da vel helt ok.
>
>Det er derfor at bremsevæske bør skiftes mindst hvert 2. år, det sukkervand
>man kalder bremsevæske suger vand som en svamp. Ja jeg ved at DOT5 er på
>silikonebasis og ikke optager vand, men derfor kan der godt være vand i
>systemet, og det er næsten værre, det ruster a.h.t.
Jo tak.... har skiftet et par hjulcylindre eller ti
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus
| |
Møller (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 11-10-07 09:43 |
|
Claus Frørup skrev:
>> Skynd dig at slet dit indlæg, jeg sidder stadig og måber
>
> Hvorfor nu det?
Fordi du havde glemt:
Jeg gik ud fra, at en så kyndig mekaniker som en bussemand er klar over
sammenhænget, og ubefæstede sjæle ikke skulle tro, at du troede, at det stod
til troende, at selv med den bedste tro, kan man ikke komprimere vand , kun
vanddamp
Møller
| |
Claus Frørup (11-10-2007)
| Kommentar Fra : Claus Frørup |
Dato : 11-10-07 16:28 |
| | |
Møller (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 09-10-07 13:41 |
|
Christian skrev:
> hej gruppe.
>
> jeg kører i en lidt ældre bedaget renault der udviser en ikke ubetydelig
> eftertænding idet nøglen drejes for at slukke motoren.
for få oplysninger!
Karburator/indsprøjtning, er væsentlige oplysninger, men det nemmeste er vel:
Model/år, hvis det ikke skal udvikle sig til en gemmeleg.
Så ud fra det du oplyser kan jeg jo godt anbefale en flaske dansk vand til
oldingen.
eller en flaske "rensevæske" afhængig af:
Indsprøjtning: ja/nej
Drivmiddel: benzin/diesel?
Møller
| |
Christian (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Christian |
Dato : 09-10-07 14:36 |
|
"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse
news:470b7714$0$69191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> for få oplysninger!
ok - sorry.
præcisering:
Renault 5 fra ca 1985, 1,4 L 63 hk (ja - ja....totalt raket
karburatorbestykket
drivmiddel = benzin
> Så ud fra det du oplyser kan jeg jo godt anbefale en flaske dansk vand til
> oldingen.
> eller en flaske "rensevæske" afhængig af:
> Indsprøjtning: ja/nej
> Drivmiddel: benzin/diesel?
dvs - hvis karburator - hvad er så bedst??
(- synes at kunne huske at "man" nåede frem til at danskvandsmetoden var
fantastisk effektiv, men at det også havde kraftige side-effects..... må
lige genopfriske hukommelsen inden jeg gør noget sådant. )
Christian.
| |
Møller (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 09-10-07 16:39 |
|
Christian skrev:
> præcisering:
> Renault 5 fra ca 1985, 1,4 L 63 hk (ja - ja....totalt raket
> karburatorbestykket
> drivmiddel = benzin
Så vil jeg starte med dansk vand:
Kør oldingen varm.
Hold hurtig tomgang 1.000-1.500 o/m
Hæld en "ren" danskvand ind i indsugningen. Du far selvfølgelig fjernet al
for for filter først.
eftertænding kan jo kun ske når der er noget i forbrændingsrummet der kan
starte en forbrænding, kompressionen på en benzinmotor kan ikke starte en
forbrænding, modsat en dieselmotor.
Eller den langsomme metode: køb noget tilsætningsmiddel til at hælde i benzinen.
Den sikre metode: tag topstykket af og rens det hele godt.
Grunden til at den begynder at koks kan være flere, men ofte skyldes det
slidte motorer og defekte paraplyer ( de små gummitætder sidder på
ventilstyr)så der kommer olie med i forbrændingen. Spiser den olie til?
Møller
| |
Ib Jakobsen (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 09-10-07 20:54 |
|
Christian skrev:
> hej gruppe.
>
> jeg kører i en lidt ældre bedaget renault der udviser en ikke ubetydelig
> eftertænding idet nøglen drejes for at slukke motoren.
Der kan være flere årsager. Den er sikkert med platiner. De bliver
slidt. Det giver senere tænding. Det giver eftertænding. Så sørg for at
de er korrekt justeret, og at tændingtidspunktet er er korrekt. eller
gerne et par grader tidligere end skrevet i bogen. Og så er det meget
vigtigt at den ikke løber for stærkt i tomgang. Bare 50 omdr. for meget
kan give problemer.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Møller (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 10-10-07 10:44 |
|
Ib Jakobsen skrev:
> Der kan være flere årsager. Den er sikkert med platiner.
Var det først i 87 at man forlod mekanisk afbrydere i tændingssystemet?
Møller
| |
Møller (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Møller |
Dato : 10-10-07 10:56 |
|
Ib Jakobsen skrev:
>
> Der kan være flere årsager. Den er sikkert med platiner.
Hvornår forlod man mekaniske mekaniske afbrydere i tændingen?
jeg mener alle 5'ere havde Renix tænding.
Møller
| |
Ib Jakobsen (10-10-2007)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-10-07 19:32 |
|
Møller skrev:
> Ib Jakobsen skrev:
>>
>> Der kan være flere årsager. Den er sikkert med platiner.
>
> Hvornår forlod man mekaniske mekaniske afbrydere i tændingen?
>
> jeg mener alle 5'ere havde Renix tænding.
Om R5 skulle være med elektronisk tænding i de senere år skal jeg ikke
kunne sige. Men jeg har da skiftes adskellige
kontakter/kniksere/platiner eller hvad vi nu skal kalde dem. Men en
kanstkæde der slides hjælper også godt på ved med senere tænding.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
|
|