Den evige blinke-på-motorvej debat
Fra : Jørn Ibsen

Dato : 09-10-07 10:06

Jeg sidder lige og læser om at blinke på motorvej på
www.sikkertrafik.dk. Lidt overraskende får jeg at vide, at man skal
blinke når man skifter vognbane OG ved tilkørsel på motorvej pga
fletning. Men formuleringen er ikke helt god...

Citat:
Skal jeg kun blinke, når jeg kører ud?
Du skal blinke hver gang du skifter vognbane på motorvejen, uanset om
det er til højre eller venstre.

Hvornår skal jeg begynde at blinke, og hvornår skal jeg holde op
igen?
Når du har konstateret, at du kan skifte vejbane uden fare eller
unødig ulempe, skal du blinke i god tid. Du skal holde op med at
blinke, når du er i den ønskede vognbane.
Husk altid at slå dit blink fra, hvis det ikke gør det automatisk.

Skal jeg blinke, når jeg kører ud på motorvejen?
Ja, fletteregler på motorvejen er omfattet af de nye regler. Det vil
sige, du skal blinke, både når du fletter ind og fletter ud på
motorvejen.
Citat slut.

En sammenfletning er jo ikke et vognbaneskift, så hvis dette betyder
at der skal blinkes "begge veje" ved fletteregel, så skal de der kører
i inderbanen blinke til højre, når de nærmer sig en tilkørsel...????

Ifølge færdselslovens $18 gælder:
Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin
hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den
fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden
fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i
tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte
hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

Ikke et ord om blinklys. Desuden fremgår af $26, at man har
højrevigepligt når 2 færdselsretninger skærer hinanden. Dvs. at den
kørende i inderbanen skal holde tilbage for dem på rampen, hvilket vel
svarer fint til $18.

Sagt på dansk: når jeg suser ned ad rampen skal jeg hurtigst muligt op
på den hastighed, der køres med på motorvejen. Og ikke lunte afsted
med 80 som alt for mange desværre gør til stor irritation. Ned ved
sammenfletningen blinker jeg til venstre, og de der kører i inderbanen
ved siden af mig letter foden fra speederen (og blinker til højre?),
så jeg kan komme ind foran. Alle smiler vi til hinanden, og manøvren
er overstået.

Har lige læst en hektisk debat om emnet i et andet debatforum -
utroligt så forskelligt man ser på sagen.

VH. JIB

Fra : BJ

Dato : 09-10-07 10:11

"Jørn Ibsen (slet 210JN)" <j.ibsen@210JNiteration.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har lige læst en hektisk debat om emnet i et andet debatforum -
> utroligt så forskelligt man ser på sagen.

Kan det skyldes, utrolig mange bilister ikke kan se formålet/nødvendigheden
af at orientere andre i trafikken om deres hensigter.?

mvh
Bjørn J.

Fra : J.K.Arning

Dato : 09-10-07 10:39

On 09 Oct 2007 09:06:28 GMT, Jørn Ibsen wrote:

> Har lige læst en hektisk debat om emnet i et andet debatforum -
> utroligt så forskelligt man ser på sagen.

Som jeg ser det er det almindelig sund fornuft at lade andre vide hvad man
er igang med. Jeg har, som mange andre sikkert også, kørt meget på Tyske
motorveje og dernede skal jeg ikke nyde noget af at skifte vognbane uden at
blinke, det er simplethen for farligt med de hastigheder.

Selv bor jeg i sverige idag og svenskerne er meget glade for rundkørsler
som typisk er på flere vognbaner med "komplicerede" opdelinger alla højre
bane hvis du skal ud af den første, midterste hvis du skal lige ud osv. og
der får du med noget nær 100% sikkerhed ramponeret bilen hvis du ikke giver
tegn når du skal ud.

Alt i alt .. det er nemmere at blinke konsekvent end at tænke over hvor du
skal gøre det.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 09-10-07 10:52

Jørn Ibsen (slet 210JN) wrote:

> Skal jeg blinke, når jeg kører ud på motorvejen?
> Ja, fletteregler på motorvejen er omfattet af de nye regler. Det vil
> sige, du skal blinke, både når du fletter ind og fletter ud på
> motorvejen.

Det er da rimelig tåbeligt. Det svarer jo til at blinke fordi vejen drejer.
Ved tilkørsel på en motorvej KAN man kun gøre én ting, nemlig at flette ind.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-10-07 13:24

Kim Frederiksen wrote:

> Det er da rimelig tåbeligt. Det svarer jo til at blinke fordi vejen
> drejer. Ved tilkørsel på en motorvej KAN man kun gøre én ting, nemlig
> at flette ind.

Principielt er jeg fuldstændig enig. Men da jeg nærmest dagligt er ude for
klynere, der skal mindes om, at den der ligger bagest skal holde tilbage når
der flettes, blinker jeg alligevel når jeg fletter ind på en motorvej. Rent
selvforsvar...

Ebbe

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 09-10-07 15:20

Hejsa

>Ved tilkørsel på en motorvej KAN man kun gøre én ting, nemlig at flette ind.

Nå -. hvad hvis nu er punkteret og på vej ud i nødsporet - vil du så
heller ikke blinke ???

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : SG

Dato : 09-10-07 17:50

www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i

> Hejsa

> Nå -. hvad hvis nu er punkteret og på vej ud i nødsporet - vil du så
> heller ikke blinke ???

Når du har havari, skal du jo netop aktivere en lidt anden slags blink.

Så hvis du ikke blinker på en tilkørsel, kan der ikke være tvivl om, hvad
dine hensigter er.

-SG

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-07 09:57

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in

> Det er da rimelig tåbeligt. Det svarer jo til at blinke fordi vejen
> drejer. Ved tilkørsel på en motorvej KAN man kun gøre én ting, nemlig
> at flette ind.

Mange steder er tilkørselsrampen/accelerationsbanen meget lang. Her er det
hensigtsmæssigt at vise præcis hvornår man vil flette.

Nogle steder fortsætter tilkørselsrampen over i en frakørselsrampe. Her er
det hensigtsmæssigt at vise om man vil flette.

Da ikke alle på forhånd kan vide hvordan den kommende ind/ud fletning ser
ud, er det nu meget hensigtsmæssigt at der konsekvent skal blinkes når man
fletter ind/ud.

Fra : SG

Dato : 10-10-07 19:42

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i

> "Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> wrote in

> Mange steder er tilkørselsrampen/accelerationsbanen meget lang. Her er
> det hensigtsmæssigt at vise præcis hvornår man vil flette.

Enig - hvis den er meget lang, og der er meget trafik, kan det være en
fordel at blinke. Især hvis du "drejer" ind på motorvejen før den
naturlige fletning (for enden af tilkørslen) finder sted.

> Nogle steder fortsætter tilkørselsrampen over i en frakørselsrampe.
> Her er det hensigtsmæssigt at vise om man vil flette.

I det tilfælde du beskriver her, er der ikke tale om fletteregel, men
reglen om vognbaneskift.

> Da ikke alle på forhånd kan vide hvordan den kommende ind/ud fletning
> ser ud, er det nu meget hensigtsmæssigt at der konsekvent skal blinkes
> når man fletter ind/ud.

Er det ikke kun i tæt trafik (bag en lastbil), at man ikke har overblik
over tilkørsler på motorvejen? I de tilfælde, er jeg i, at hvis du
"drejer" ind på motorvejen før den naturlige fletning (for enden af
tilkørslen) finder sted, er det en rigtig god idé at blinke.

Og det nytter jo heller ikke meget, at bare fordi man ikke har
overblikket over en tilkørsel eller de andre bilers placering, at man så
"bevidstløst" slår blinklyset til og bare drejer ind.

-SG

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-10-07 11:57

> [...]
> blinke når man skifter vognbane OG ved tilkørsel på motorvej pga
> fletning. Men formuleringen er ikke helt god...

Jeg kan da passende fortælle om hvad der bliver lært hos køreskolerne lige
nu...

Ja, man blinker når man skifter vognbane - altid, dvs. også ved frakørsel
naturligvis.

Man blinker også ved tilkørsel - ja, der er fletning der hvor linierne
ophører, men man blinker ind alligevel.

Men nej, når man selv kører i den højre-meste vognbane og skal flette sammen
med dem fra tilkørselsrampen blinker man ikke til højre for at vise at de
trygt kan køre ud - de skal orientere sig, og man skal om nødvendigt give
plads. Der fortælles ikke noget om at der er højre-vigepligt, men man skal
sørge for at overholde almindelige fletteregler.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 09-10-07 12:57

Kim Petersen <kems@ABCcool.dk> skrev:

>Men nej, når man selv kører i den
>højre-meste vognbane og skal flette sammen
> [...]

Du skriver, at man om nødvendigt skal give plads for dem der
kommer på tilkørslen. Hvis 2 biler ligger side om side, betyder
det så at man har pligt til at holde for ham til højre?

Vh. JIB

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 09-10-07 13:30

Jørn Ibsen (slet DRL2K) wrote:

> Du skriver, at man om nødvendigt skal give plads for dem der
> kommer på tilkørslen. Hvis 2 biler ligger side om side, betyder
> det så at man har pligt til at holde for ham til højre?

Ifølge flettereglen skal den der ligger bagest holde tilbage, ligegyldig om
man kommer ad tilkørslen eller ad motorvejen.

Hvis de to biler ligger præcist ud for hinanden (noget der kun sker meget
sjældent), tager man et godt kig på den anden bils generelle karosseristand.
Hvis denne er væsentlig dårligere end ens egen holder man også tilbage

Ebbe

Fra : blue

Dato : 09-10-07 15:45

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse

> Ifølge flettereglen skal den der ligger bagest holde tilbage, ligegyldig
> om man kommer ad tilkørslen eller ad motorvejen.

Det står vist ingen steder og er i mange situationer heller ikke særlig
anvendeligt, da der ofte er stor hastighedsforskel på bilerne.

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-10-07 14:41

> Du skriver, at man om nødvendigt skal give plads for dem der
> kommer på tilkørslen. Hvis 2 biler ligger side om side, betyder
> det så at man har pligt til at holde for ham til højre?

Den ene af de 2 biler har sandsynligvis ligget bagest for et øjeblik siden.
Logikken må derfor være at hvis 2 biler ligger side om side, letter den,
der for et øjeblik siden lå forrest højrepoten lidt.

Bo

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 09-10-07 15:25

"Bo Rasmussen" <bo@-FJERN-ChipsAway-Roskilde.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Logikken må derfor være at hvis 2 biler ligger side om side, letter den,
> der for et øjeblik siden lå forrest højrepoten lidt.

Det må jo så komme an på afstribning og så´en.

--
Per

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 09-10-07 15:51

> Det må jo så komme an på afstribning og så´en.

Ja.

Men de fleste kan da heldigvis godt finde ud af det

Bo

Fra : Kim Petersen

Dato : 09-10-07 17:33

> Du skriver, at man om nødvendigt skal give plads for dem der
> kommer på tilkørslen. Hvis 2 biler ligger side om side, betyder
> det så at man har pligt til at holde for ham til højre?

Den eneste pligt man, så vidt jeg har forstået, har er den samme som for
sammenfletning uden vognbaneskift, altså at den der ligger forrest kører
"først" - ligesom andre har skrevet. Skulle det ske at de ligger præcis ved
siden af hinanden, og også holder samme hastighed, må man kigge hinanden ad,
og i sidste ende måske vælge den defensive løsning. Som jeg også har
forstået det er det bilen på tilkørselsrampen der skal tilpasse sig
trafikken, ergo må han vige, men som den der allerede er på motorvejen skal
man stadig vise hensyn ved f.eks. ikke at bremse hele trafikken på
tilkørselsrampen så den går i stå - ergo må man gerne give sig. Sådan lidt a
la hvordan man gerne selv vil behandles.

Men direkte regler er der jo ikke, og alt er efter improvisionskunstens
bedste beskub

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-10-07 10:01

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 09-10-07 14:13

On 9 Okt., 14:30, "Ebbe Kristensen" <e...@ekologic.dk> wrote:

> [...]
> Hvis denne er væsentlig dårligere end ens egen holder man også tilbage

Det er vel efter denne skala:

1) Størrelse
2) Karosseristand
3) Motorkraft, hvis en kan klemme sig foran
4) Placering

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-10-07 17:50

Jørn Ibsen <j.ibsen@210JNiteration.dk> (slet 210JN) wrote in

> [...]
> blinke når man skifter vognbane OG ved tilkørsel på motorvej pga
> fletning. Men formuleringen er ikke helt god...

SikkerTrafik's udlægning er meget tyndt begrundet og politiet er ikke enige
i den. Iflg. færdselspolitiet skal du blinke ved
udfletninger/sammenfletninger og motorvejstilkørsler hvis du vurderer at
det er nødvendigt. Ved afkørsler skal du altid blinke ligesom du skal
blinke hvis du skal ud i nødsporet.

Ja, jeg har spurgt og svaret ligger i en gammel tråd her i gruppen.

Fra : Aage Andersen

Dato : 09-10-07 19:03

"Jørn Ibsen (slet 210JN)"
> [...]
> ved siden af mig letter foden fra speederen (og blinker til højre?),
> så jeg kan komme ind foran. Alle smiler vi til hinanden, og manøvren

Kan reglerne ikke sammenfattes i:

Hvis loven siger blink: blink
Hvis du er i tvivl: blink.
Ellers: blink ikke.