tågelygter / kørelys - kurvelys ??
Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-10-07 21:16

G'aften i hytterne!

Se - nu fik jeg jo lige brændt et gavekort af på noget hejs til
bilen, så det kære skrummel har søreme fået tågelygter foran, noget
jeg ellers ville have forsvoret ;)

http://www.dkfritidbil.dk/debat/lys1/index.htm

Jeg er lidt privelligeret ved at have en mørkelagt vej, næsten uden
for hytten, så det er herligt nemt at kontrollere, vurdere lygter ;)

En går nu alligevel og grubler lidt ..... tågelygter og fjernlys ?

Man skal vel hellere kalde dem Brian lygter - der er godt nok skrald
på dem ;)

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1302541375&n=1199149608&pn=1223718472

besynderligt nok blænder de ikke, (når monteret med omhu) hellere ikke
når man går rundt om bilen i forskellige afstande og højder

men .... skal jeg mon koble dem så de ikke kan sammen med
fjernblusset, eller lade det være ?

anyone

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 07-10-07 21:19

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

Mojn!

> Se - nu fik jeg jo lige brændt et gavekort af på noget hejs til
> bilen, så det kære skrummel har søreme fået tågelygter foran, noget
> jeg ellers ville have forsvoret ;)

Tjaee .. man har vel et standpunkt omkring tåbelygter til man taget et
nyt..;)

> Jeg er lidt privelligeret ved at have en mørkelagt vej, næsten uden
> for hytten, så det er herligt nemt at kontrollere, vurdere lygter ;)

Jow..jow..;)

> besynderligt nok blænder de ikke, (når monteret med omhu) hellere ikke
> når man går rundt om bilen i forskellige afstande og højder

Selvfølgelig blænder dine ikke..

mvh og godt lys
Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-10-07 21:25

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Selvfølgelig blænder dine ikke..

*det* gør de ikke - men fjernblusset gør ;)

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 07-10-07 21:28

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> *det* gør de ikke - men fjernblusset gør ;)

Tjaee .. i begge vore biler er tågelygterne indbygget i bilernes absolut
nederste del foran og samtidig har begge automatisk niveauregulering.

De er kontrolleret/justeret ved hvert eneste eftersyn, men jeg kunne sikkert
finde ret mange herinde, der hårdnakket ville påstå: "De blænder"..

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-07 22:32

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in

> men jeg kunne
> sikkert finde ret mange herinde, der hårdnakket ville påstå: "De
> blænder"..

Uden at nævne navne giver jeg dig ret :)

Mine tåGelygter blænder iøvrigt heller ikke - selvom det er Peugeot ;)

Fra : BJ

Dato : 07-10-07 22:41

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Mine tåGelygter blænder iøvrigt heller ikke - selvom det er Peugeot ;)

Der er intet som automatisk niveauregulering til at forhindre det - også på
en Peugeot :)

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-10-07 07:13

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Der er intet som automatisk niveauregulering til at forhindre det - også
> på

Hmmm, har aldrig hørt om niveauregulering af tågelygter før.....

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-10-07 08:11

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
> "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hmmm, har aldrig hørt om niveauregulering af tågelygter før.....

Nej, det studsede jeg også lidt over, kan vi få lidt mere info tak ?

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 08:58

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

Automatisk niveauregulering af tågelygterne ... prøver i begge at være
morsomme elle ?

> Nej, det studsede jeg også lidt over, kan vi få lidt mere info tak ?

Jeg kan kun studse over i studser over, en bil med automatisk
niveauregulering forhindrer bl.a. tågelygterne i at blænde ved stort baglæs.

Sådan er der jo så meget, hvis og når man ikke har en potte med automatisk
niveauregulering..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : N/A

Dato : 08-10-07 10:40

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 10:40

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har du købt Citroen med hydraulik

Nope, men begge potterne har det i bag..

Vi kører jo Volvo som alle andre professionelle transportører..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-10-07 22:54

On Mon, 8 Oct 2007 11:39:45 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>
>KLIP

>Nope, men begge potterne har det i bag..
>
>Vi kører jo Volvo som alle andre professionelle transportører..

Næh, nu må jeg bede om mine lyserøde............. *LOL*

Jeg er som bekendt ansat hos en professionel transportør, og har også
en hel del lastbiler af det pågældende svenske mærke.

Det er mig ubegribeligt, at de stadig kan sælge det gamle lårt.

Selve førerhuset er ikke opdateret siden 1993!! Det er i dag markedets
absolut mindste, uanset de kalder det Globetrotter XL eller ej.

Betjeningsgrebene under rattet er de samme, uanset hvilken Volvo du
stiger ind i, og lige så gamle, og ikke særligt betjeningsvenlige, i
sammenligning med andre bilmærker.

Man betjener sig stadig af gammeldags hånddrevne solskærme, og ikke
elektrisk drevne solgardiner, som tyske, franske og italienske mærker
alle har. Disse hånddrevne solskærme er iøvrigt så slatne, at før
bilen har kørt 100.000 km. skal de bindes op med elastikker!

Som standard er vognen ikke forsynet med tilstrækkeligt indvendigt
lys, således at man kan udfylde et transportdokument, uden at have en
lommelygte med.

Man har udstyret denne sikre vogn med et sidespejlsarrangement, der
snildt kan skjule 3 vogntog, hvis man skal orientere sig skråt fremad,
til begge sider.

Køjen er udstyret med markedets absolut ringeste madras. Det mangler
vist på din vogn? )

Rattet er lavet af et materiale der smuldrer mellem hænderne på én.

Én er ikke imponeret.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 10-10-07 22:58

KLIP

> [...]
> vist på din vogn? )
>
> Rattet er lavet af et materiale der smuldrer mellem hænderne på én.

Det er jo som at træde ind i enten vores S40 og S80.

Ingen overraskelser og alt er som det plejer.

Det burde da lige være dig olle..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-10-07 23:04

On Wed, 10 Oct 2007 23:57:43 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>KLIP

>Det er jo som at træde ind i enten vores S40 og S80.
>
>Ingen overraskelser og alt er som det plejer.
>
>Det burde da lige være dig olle..

>--

Du har helt ret.

Volvo-kørere skal ikke omskoles, fordi de køber ny bil. *LOL*

Så olle kan du selv være.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 10-10-07 23:13

KLIP

> Du har helt ret.
>
> Volvo-kørere skal ikke omskoles, fordi de køber ny bil. *LOL*

Nope, det er dejligt afsalappende og ganske ustressende..

> Så olle kan du selv være.

Du er ældre end mig, så du er over-olle..

mvh
Bjørn J.

Fra : Møller

Dato : 11-10-07 09:50

BJ skrev:
> "Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Nope, det er dejligt afsalappende og ganske ustressende..

> Du er ældre end mig, så du er over-olle..

Nu må i ikke begynde at slå med puder, det er langt over jeres sengetid, og
så er I altså ikke i samme vægtklasse

Møller

Fra : BJ

Dato : 11-10-07 11:57

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nu må i ikke begynde at slå med puder, det er langt over jeres sengetid,
> og så er I altså ikke i samme vægtklasse

LOL ... jeg ventede på at gammelfar skulle intervenere.

Nu mangler vi blot et enkelt pip fra knægten, så er vi fuldtallige..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 12:55

On Thu, 11 Oct 2007 12:57:25 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>LOL ... jeg ventede på at gammelfar skulle intervenere.
>
>Nu mangler vi blot et enkelt pip fra knægten, så er vi fuldtallige..

>--

Nårh, det er den unge mand du mener? )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 12:53

On Thu, 11 Oct 2007 10:49:31 +0200, Møller <M@g2net.dk> wrote:

>Nu må i ikke begynde at slå med puder, det er langt over jeres sengetid, og
>så er I altså ikke i samme vægtklasse

>--

Puder?!

Han kan få et par drag over nakken med en våd Søndagsberlinger.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-10-07 15:59

Isang tao pinangalanan, Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk>
nagsulat:

klip
>Puder?!
>
>Han kan få et par drag over nakken med en våd Søndagsberlinger.

Kan du overhovedet løfte så tung en sag? )

--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : BJ

Dato : 11-10-07 16:02

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> klip

> Kan du overhovedet løfte så tung en sag? )

Kan ske være, gangstativet kan hjælpe på balancen..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 16:16

On Thu, 11 Oct 2007 17:01:39 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Kan ske være, gangstativet kan hjælpe på balancen..

>--

Det var da fa'ens som du skal more dig på min bekostning. *LOL*

Det er iøvrigt min erfaring, at en spadserestok i den korrekte længde,
og naturligvis udført i ædeltræ, er mere handy til flere opgaver.

F.eks. når man lige skal markere med et lille rap over kølerhjelmen,
at vigepligten ved en fodgængerovergang ikke er respekteret på behørig
vis. )

Der har jeg erfaring for, at et gangstativ, p.gr.a. dets udformning
godt kan komme til at anrette skader på den formasteliges køretøj, som
jeg ingen intentioner havde om, da jeg satte angrebet ind. )

Det har noget med erfaring at gøre, hvis du er i tvivl.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 16:09

On Thu, 11 Oct 2007 16:59:19 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

> [...]
>nagsulat:
>
>klip

>Kan du overhovedet løfte så tung en sag? )

Der står jo ingenting i de skide aviser mere, så det kan vel ikke være
så vanskeligt at løfte ingenting?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-10-07 11:09

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message

> Automatisk niveauregulering af tågelygterne ... prøver i begge at være
> morsomme elle ?

Nææ.

> Jeg kan kun studse over i studser over, en bil med automatisk
> niveauregulering forhindrer bl.a. tågelygterne i at blænde ved stort
> baglæs.

På min BMW med automatisk niveauregulering, der regulerer den dælme ikke
tågelygter, det er kun nær/fjernlys der reguleres.

Tågelygterne kan ikke justeres, hverken manuelt eller automatisk.

Kan du give mig et link til lidt info om at din potte har automatisk
niveauregulering på tågelygterne ? Det nævnes kun under bi-xenon, og ikke
under tågelys delen på udstyrs siderne for S80

> Sådan er der jo så meget, hvis og når man ikke har en potte med
> automatisk niveauregulering..;)

Det har jeg jo.

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 11:13

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kan du give mig et link til lidt info om at din potte har automatisk
> niveauregulering på tågelygterne ? Det nævnes kun under bi-xenon, og ikke
> under tågelys delen på udstyrs siderne for S80

Du ved jo godt hvad jeg mener. Har du en dårlig dag i dag :) Jeg henviser
til alle de fjolser der drøner rundt med stort baglæs og blænder med deres
tågelygter brugt som kørelys.

Her virker den automatiske niveauregulering indirekte på tågelygterne, da
potten ikke stikker næsen i vejret.

...))))

mvh
Bjørn J.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-10-07 11:19

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> wrote in message

> Her virker den automatiske niveauregulering indirekte på tågelygterne, da
> potten ikke stikker næsen i vejret.

Nååå, nu fangede jeg den så :)

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 11:23

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nååå, nu fangede jeg den så :)

Har vi det ikke herligt og jeg regner fuldt og fast med, du også på din fine
BMW har automatisk niveauregulering.?.;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-10-07 11:27

> [...]
>
> Har vi det ikke herligt og jeg regner fuldt og fast med, du også på din
> fine BMW har automatisk niveauregulering.?.;)

Niks, her er det kun nær/fjernlys der er regulering på :) Ikke på
undervognen.

Mvh
Jacob

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 11:30

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Niks, her er det kun nær/fjernlys der er regulering på :) Ikke på
> undervognen.

O.k. så har jeg noget, du ikke har..;), hvilket er yders komfortabelt, når
og hvis man kører med eks. stort baglæs, campingvogn, bådtrailer osv.:)

mvh
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 08-10-07 11:36

On Mon, 8 Oct 2007 12:29:32 +0200, BJ wrote:

> O.k. så har jeg noget, du ikke har..;), hvilket er yders komfortabelt, når
> og hvis man kører med eks. stort baglæs, campingvogn, bådtrailer osv.:)

Campingvogn og bådtrailer bør da være så meget i balance at der ikke er
det store tryk på bagenden af den trækkende bil?

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 11:38

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> Campingvogn og bådtrailer bør da være så meget i balance at der ikke er
> det store tryk på bagenden af den trækkende bil?

Tjaee... siger man ikke som tommelfingerregel cirka 50 til maks. 75 kg på
kuglen?

Hvad betyder det egentlig for forendens rejsning, ikke mindst når der er
passagerer på bagsædet og bagage i bagagerummet?

mvh
Bjørn J.

Fra : Henning

Dato : 08-10-07 12:18

On Mon, 8 Oct 2007 12:37:48 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Tjaee... siger man ikke som tommelfingerregel cirka 50 til maks. 75 kg på
>kuglen?

75? Er det ikke snarere 15kg?

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 13:37

"Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> 75? Er det ikke snarere 15kg?

Du har helt ret, det kan det være i visse tilfælde:

http://www.campingguiden.dk/nyheder/vis/?artikel=372

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 10-10-07 22:39

On Mon, 8 Oct 2007 12:13:04 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>tågelygter brugt som kørelys.
>
>Her virker den automatiske niveauregulering indirekte på tågelygterne, da

Hmmmmm.! *LOL*

Ja, det der kræver s'gu noget smiley. .o))

Ellers er en kamel af den størrelse s'gu ikke nem at få ned.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-10-07 06:18

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Mine tåGelygter blænder iøvrigt heller ikke - selvom det er Peugeot ;)

Hvis det er en ægte Pøsjø, giver det jo også sig selv - de lyser ikke
;)

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-07 18:27

jan@bygteknik.dk wrote in

> Hvis det er en ægte Pøsjø, giver det jo også sig selv - de lyser ikke
> ;)

hehe, ja hvis ikke det var fordi den altid var i stykker ville jeg også
begynde at tro det var en forfalskning ;)

Men nej, jeg har lys i alle mine lygter, har skiftet pærer i forlygterne 1
gang mens jeg har haft karetten. Kun fjernlyset blænder modkørende - måske
fordi jeg ved hvor kontakten til at regulere forlygterne sidder ;)

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-10-07 18:31

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> skrev :

>Kun fjernlyset blænder modkørende - måske
>fordi jeg ved hvor kontakten til at regulere forlygterne sidder ;)

Er sådan en regulering virkeligt nødvendigt i dit autobil ?

Min klarer det da selv ;)

Jeg har lige været ude og pille med lygter - nu står de sågu rigtigt
go'fint ...

--
Jan_stevns

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-07 19:44

jan@bygteknik.dk wrote in

> Er sådan en regulering virkeligt nødvendigt i dit autobil ?
> Min klarer det da selv ;)

Ja den er ikke automatisk - og den er blød i bagfjedrene så det ka godt
blive nødvendigt at stille på dem nogen gange :)

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 18:32

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun fjernlyset blænder modkørende - måske
> fordi jeg ved hvor kontakten til at regulere forlygterne sidder ;)

Hvis de blænder, når bilen er neutral, så står de forkert, hvis du kan få
dem til at blænde ved hjælp af reguleringsdimmeren.

Lygterne skal justeres med reguleringsdimmeren i højeste stilling, da den
netop er beregnet til at justere lygterne ned med..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 08-10-07 18:42

BJ wrote:

> Lygterne skal justeres med reguleringsdimmeren i højeste stilling, da den
> netop er beregnet til at justere lygterne ned med..;)

Næsten sandt. Min reguleringsdimmer har en speciel indstilling hvis der
netop sidder 2 voksne FORAN i bilen, og nul baggage. Så skal lyset
nemlig en smule op, i forhold til hvis jeg sidder der alene.. jowjow :)

-Thomas.

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 19:36

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Næsten sandt. Min reguleringsdimmer har en speciel indstilling hvis der
> netop sidder 2 voksne FORAN i bilen, og nul baggage. Så skal lyset nemlig
> en smule op, i forhold til hvis jeg sidder der alene.. jowjow :)

Hvad er det for en bil ... en væltepeter..?..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-10-07 19:45

> Lygterne skal justeres med reguleringsdimmeren i højeste stilling, da
> den netop er beregnet til at justere lygterne ned med..;)

Der tror jeg faktisk du tager fejl ;)

Den har en 0 position og så en +1 og en -1,-2,-3 og vist også en -4. Så man
kan faktisk stille den opad også, ved godt det virker mærkeligt og
unødvendigt men det kan man altså ...

Fra : BJ

Dato : 08-10-07 19:48

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> man
> kan faktisk stille den opad også, ved godt det virker mærkeligt og

Så må jeg jo bøje mig.

Har aldrig selv ejet en bil, hvor det var muligt at justere lygterne op.

mvh
Bjørn J.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 09-10-07 16:33

Henrik Stidsen wrote:

> Den har en 0 position og så en +1 og en -1,-2,-3 og vist også en -4. Så man
> kan faktisk stille den opad også, ved godt det virker mærkeligt og
> unødvendigt men det kan man altså ...

Hvis man læsser et par tunge personer ind på forsæderne, så dykker
snuden da! Det er vel normalt nok, at forsæderne er tættere på
forhjulene end på baghjulene.. :)
I min "væltepeter" sidder man vist endda lidt tæt på forhjulene.

-Thomas

Fra : BJ

Dato : 09-10-07 16:41

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> baghjulene.. :)
> I min "væltepeter" sidder man vist endda lidt tæt på forhjulene.

I Lupo-lignende potter kan man endda tilkøbe et næsehjul til at montere på
fronten som modvirker det voldsomme dyk så den/de ikke bliver til
2-hjulere..)

mvh
Bjørn J.

Fra : Leonard

Dato : 09-10-07 18:00

On Tue, 9 Oct 2007 17:41:16 +0200, BJ wrote:

> I Lupo-lignende potter kan man endda tilkøbe et næsehjul til at montere på
> fronten som modvirker det voldsomme dyk så den/de ikke bliver til
> 2-hjulere..)

Altså det modsatte af en wheeliebar - det må jeg have
--
Leonard
Min: http://lupo.leonard.dk/

Fra : Per O.

Dato : 10-10-07 19:33

> men .... skal jeg mon koble dem så de ikke kan sammen med
> fjernblusset, eller lade det være ?

Hvad er den intelligente forklaring på at køre med tændte tågelygter og
fjernlys samtidig .. altså udover at genere de modkørende med 'juletræet' ?

Og den med at det ikke blænder betyder jo ikke at du ikke har betydeligt
mere lys end du forhåbentlig har nødvendigt, for at se hvad der fåregår
foran bilen. Hvorfor skal andre lyses i øjnene af fire lygter i stedet for
to, bare fordi du synes bilen ser smartere ud med blus på drengerøvslygterne
nede ved vejen?

Jeg ser at du kører Ford ... trode ellers kun det var citroner og
'brandbiler' (læs pegø!) og unge mænd af anden etnisk herkomst i afdankede
BMW'er som synes den slags er smart.

/Per O.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-10-07 20:29

"Per O." <webmaster@tosseparkering.dk> skrev :

>Hvad er den intelligente forklaring på at køre med tændte tågelygter og
>fjernlys samtidig .. altså udover at genere de modkørende med 'juletræet' ?

Når du nu senere fortæller du ser jeg kører Ford - glemte du at lægge
mærke til at fjernlyset ikke består af kun 2 nefalygter - jeg har hele
4 af slagsen - og tro mig, der er knald på læggehønen

Så tænder jeg blusset, ser folk nok ikke de 2 mindre vågeblus ;)

Men ja - du har ret - der er ikke meget at vinde ved at have
vågelamperne tændt, sammen med fjernblus, andet en nærfæltet er oplyst
(til ingen nytte iøvrigt)

> [...]
>to, bare fordi du synes bilen ser smartere ud med blus på drengerøvslygterne

Hvorfor ditten, hvorfor datten - hvis du nu læser teksten- så tænder
tåbelygterne kun når positionslyset er tændt, ellers er de slukkede.

Da jeg er en af natur doven rad, kører jeg typisk kun på kørelys, så
det vil sgu'dda være sjældenhederne de er tændte.

Ordvalget smart og Scorpio, hænger lige så lidt sammen som 2CV og
fartbøder ;)

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-07 21:17

jan@bygteknik.dk skriver:

> Ordvalget smart og Scorpio, hænger lige så lidt sammen som 2CV og
> fartbøder ;)

ROFL....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-10-07 21:48

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>ROFL....

Du skal da ikke komme senere og sige jeg ikke er ærlig ;)

( det smarte i en Scorpio, er jo at folk tror det er en sløv æske,
hvilket nok ikke lige helt er tilfældet - når jeg kigger på GPS'en
display ..... )

--
Jan_stevns

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-10-07 05:34

jan@bygteknik.dk skriver:

> Du skal da ikke komme senere og sige jeg ikke er ærlig ;)

Men du har trods alt ikke så ny en model at det er en "Ford-fiskemund".

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 11-10-07 06:02

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Men du har trods alt ikke så ny en model at det er en "Ford-fiskemund".

Det er da kun fordi eventuelle sælgere af slige, er for grådige ;)

Som tiden går, synes jeg da bedre og bedre om den - måske nok også
fordi andre ikke kan døje udseendet :)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-10-07 01:38

Isang tao pinangalanan, "Per O." <webmaster@tosseparkering.dk>
nagsulat:

jan skrev:

>Hvad er den intelligente forklaring på at køre med tændte tågelygter og
>fjernlys samtidig .. altså udover at genere de modkørende med 'juletræet' ?

Fjernlyset bruger man normalt ikke når der er modkørende.
Tåbelygterne kan derfor hjælpe med at oplyse rabatten bedre i begge
sider.....

> [...]
>to, bare fordi du synes bilen ser smartere ud med blus på drengerøvslygterne

Tsk,tsk,tsk....

>Jeg ser at du kører Ford ... trode ellers kun det var citroner og
>'brandbiler' (læs pegø!) og unge mænd af anden etnisk herkomst i afdankede
>BMW'er som synes den slags er smart.

Det kan anbefales at læse Jans indlæg grundigt igennem før man farer i
blækhuset...... så undgår man at ligne et fj.......

Fra : Per O.

Dato : 11-10-07 16:49

> [...]
>
> Fjernlyset bruger man normalt ikke når der er modkørende.
> Tåbelygterne kan derfor hjælpe med at oplyse rabatten bedre i begge

Hvis man kører med fjernlys, hvad skal man så med et lys som lyser i
rabatten nogle få meter væk????

> Tsk,tsk,tsk....

Kan jeg med rette antage at du er fører af en bus med evigt tændte
tågelygter??

> Det kan anbefales at læse Jans indlæg grundigt igennem før man farer i
> blækhuset...... så undgår man at ligne et fj.......

Jeg kan stadig ikke se hvorfor man er et fjols, når man påpeger at de ekstra
lygter ikke hjælper på andet end ejerens selvfølelse?

> Hvem jeg er?
> Se det på http://www.froerup.dk/claus

Har kigget på siden .... forstår nu dit indlæg meget bedre

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 18:11

On Thu, 11 Oct 2007 17:48:31 +0200, "Per O."
<webmaster@tosseparkering.dk> wrote:

>Kan jeg med rette antage at du er fører af en bus med evigt tændte
>tågelygter??

>--

Du kan med rette antage at Claus er fører af en bus.

Din yndlingsantagelse derimod, kan jeg afkræfte, idet jeg positivt
véd, at de busser Claus futter rundt i, ike er udstyret med
tågelygter.

>--

>Jeg kan stadig ikke se hvorfor man er et fjols, når man påpeger at de ekstra
>lygter ikke hjælper på andet end ejerens selvfølelse?

>--

Det der med ejerens selvfølelse, er det noget du kan dokumentere,
eller har personlig erfaring med?

Jeg kunne efterhånden godt trænge til lidt opstramning på det område.

>--

>Har kigget på siden .... forstår nu dit indlæg meget bedre

>--

Det har aldrig været kedeligt at kende Claus, og heller ikke den anden
løjser. )

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-10-07 20:05

> [...]

klip

>Hvis man kører med fjernlys, hvad skal man så med et lys som lyser i

Man behøver jo ikke drøne afsted med 200 i timen når man bruger det
lange lys. Det kan også bruges ved lavere hastigheder på smalle mørke
landeveje og der kan jeg godt se fordelen ved at have et meget bredt
lys samtidig med at det lange lys er tændt.

>Kan jeg med rette antage at du er fører af en bus med evigt tændte
>tågelygter??

Nope. Der er ingen tåbelygter på min bus.

>Jeg kan stadig ikke se hvorfor man er et fjols, når man påpeger at de ekstra
>lygter ikke hjælper på andet end ejerens selvfølelse?

Det er nu mest din tone og fjollede psykoanalyseren den er gal med.

>Har kigget på siden .... forstår nu dit indlæg meget bedre

Hehe

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 18:16

On Thu, 11 Oct 2007 02:37:35 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

> [...]
>
>Fjernlyset bruger man normalt ikke når der er modkørende.
>Tåbelygterne kan derfor hjælpe med at oplyse rabatten bedre i begge

Nu prøvede jeg sådan bare for at se det selv Xsaraen med tåbelygter og
kort lys samtidigt forleden - og hvad er meningen med at det lyser
rabatten op - at man kan holde retningen bedre ? ) Helt ærligt er
jeg ikke specielt overbevist om, at det giver noget som helst, men OK
- hvis de ikke blænder, generer de ikke mig.

>Tsk,tsk,tsk....

>Det kan anbefales at læse Jans indlæg grundigt igennem før man farer i
>blækhuset...... så undgår man at ligne et fj.......

Jan skriver ofte på en måde, så man skal have mødt ham i den virkelige
verden for at fatte, at denne "åndssvage" person faktisk er et
virkeligt og fornuftigt menneske, selv om han har sine sjove sider -
men hvad, det har vi alle )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 18:30

On Thu, 11 Oct 2007 19:15:42 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>jeg ikke specielt overbevist om, at det giver noget som helst, men OK
>- hvis de ikke blænder, generer de ikke mig.

Jeg synes du skulle afprøve disse tågelygter i det vejr de er skabt
til.

Sådan en rigtig Nord-italiensk tåge ved Po-sletten.

Der vil du så erfare, at gode tågelygter er det eneste anvendelige,
selvfølgelig samtidigt med at farten er reduceret væsentligt.

I det sydlige Frankrig har jeg på flere skovstrækninger set skilte,
der opfordrer til at tænde tågelygterne dag7nat, med den begrundelse
at skæret fra lygterne vil skræmme dyr fra at løbe ud på vejen.

Jeg aner ikke om det har nogen virkning.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 19:01

On Thu, 11 Oct 2007 19:30:02 +0200, Folmer Rasmussen
<folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

> [...]
>
>Der vil du så erfare, at gode tågelygter er det eneste anvendelige,
>selvfølgelig samtidigt med at farten er reduceret væsentligt.

Jeg kunne godt se at det var en mulighed, men i normal dansk tåge var
den oplevelse ikke mulig - men jeg ved godt, der findes mere ærtesuppe
ude i verden end den vi oftest oplever i lille Danmark.

Det _er_ muligt.

Fra : Per O.

Dato : 11-10-07 19:02

KLIP
> I det sydlige Frankrig har jeg på flere skovstrækninger set skilte,
> der opfordrer til at tænde tågelygterne dag7nat, med den begrundelse
> at skæret fra lygterne vil skræmme dyr fra at løbe ud på vejen.

Nå der kom endelig forklaringen på at det fortrinsvis er franske biler som
citron og pegø som ruller rundt med alle lamper tændt! De er sikkert
programmeret til det fra fabrikken Ja det fritager jo ejerne for en hel
del skyld ... og jeg som troede det var føreren der var skyldig ...

Findes der en lignende forklaring når det gælder afdankede BMW'er af ældre
årgang med hele T. Hansen kataloget som rullende udstilling?

/Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 19:06

On Thu, 11 Oct 2007 20:02:23 +0200, "Per O."
<giderikkedirektemails@danmark.dk> wrote:

> [...]
>programmeret til det fra fabrikken Ja det fritager jo ejerne for en hel
>del skyld ... og jeg som troede det var føreren der var skyldig ...

Min Citron-bil er udstyret med den feature, at tåbelygterne fungerer
helt fint både med nær- og fjerlygter tændt - og om forhandleren gad
gøre noget ved det??? *nope* Og sådan er den typegodkendt )

Fra : Jens

Dato : 11-10-07 19:17

Ivan Madsen <> wrote:

> Min Citron-bil er udstyret med den feature, at tåbelygterne fungerer
> helt fint både med nær- og fjerlygter tændt - og om forhandleren gad
> gøre noget ved det??? *nope* Og sådan er den typegodkendt )

Det er vel næppe et krav ved typegodkendelsen, at man ikke kan gøre
noget ulovligt med bilen. De fleste kan f.eks. tænde positionslys selv
om bilen kører.
--

Jens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 19:43

On Thu, 11 Oct 2007 20:05:35 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

> [...]
>helt fint både med nær- og fjerlygter tændt - og om forhandleren gad
>gøre noget ved det??? *nope* Og sådan er den typegodkendt )

Således er min Hyundai også indrettet, hvilket "min" lastbil ikke er.

De er begge typegodkendt i DK.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 20:02

> Således er min Hyundai også indrettet, hvilket "min" lastbil ikke er.

Din lastbil er af europæisk oprindelse - derfor
(stor fokus på tågelys - for og bag)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 20:05

On Thu, 11 Oct 2007 19:01:36 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>Din lastbil er af europæisk oprindelse - derfor
>(stor fokus på tågelys - for og bag)

>--

Hvad mener du med stor focus?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 20:14

> Hvad mener du med stor focus?

I Tyskland blinker de til dig, hvis du kører med tågelys som
kørelys - på samme måde får du blinket, hvis du anvender
tågelys i regnvejr. De vil ikke have det - myndighederne vil
ikke have det...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 20:20

On Thu, 11 Oct 2007 19:14:00 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

> [...]
>kørelys - på samme måde får du blinket, hvis du anvender
>tågelys i regnvejr. De vil ikke have det - myndighederne vil

Næh, de forreste er ikke velsete, men til gengæld bruges de bagerste i
endog meget vid udstrækning, også efter at det er holdt op med at være
tåget, eller at regne. Dette gælder også i Frankrig.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 20:26

www.fahrtipps.de/frage/nebelschlussleuchte.php

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 20:41

On Thu, 11 Oct 2007 19:26:20 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>www.fahrtipps.de/frage/nebelschlussleuchte.php

>--

Det er meget fint alt sammen.

Men, i virkelighedens verden tager tingene sig en anelse anderledes
ud.

Der står at læse:

Ved tåge med under 50 meters sigt, og ellers ikke.

Og hastigheden skal også være 50 km/t.

Må jeg have lov til at udstøde et stort rungende HA!

Det er ikke sket i nyere tid, at trafikken er blevet fremført med den
hastighed på de tyske autobahns, med mindre der har været andre
årsager end tåge der har gjort det umuligt at køre hurtigere.

Desuden synes jeg at de burde nævne, at den vandtåge der er efter
bilerne også efter min mening kan berettige brugen af tågebaglys. En
vandtåge der ikke ville være der, hvis folk afstemte hastigheden til
vejrforholdene.

Var der forresten ikke noget med, at du for længe siden var fortaler
for at køre på autobahn med tændte forreste tågelygter, i forbindelse
med at du mente at det fik folk til at humme sig ind til højre lidt
hurtigere?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 20:45

<...>

DET spurgte du ikke om, vel? )

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 21:06

On Thu, 11 Oct 2007 21:45:10 +0200, Ivan Madsen <> wrote:

>On Thu, 11 Oct 2007 21:41:17 +0200, Folmer Rasmussen
><folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:
>
><...>

>DET spurgte du ikke om, vel? )

>--

Jo fand'me.

Jeg er nemlig helt sikker på at jeg har ret.

Men tiderne forandrer sig jo.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 21:12

> Men tiderne forandrer sig jo.

OG man skal jo følge med tiden

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 20:59

> [...]
> for at køre på autobahn med tændte forreste tågelygter, i forbindelse
> med at du mente at det fik folk til at humme sig ind til højre lidt

ROFL
(længe siden, Folmer - længe siden)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 21:07

On Thu, 11 Oct 2007 19:59:04 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>ROFL
>(længe siden, Folmer - længe siden)

>--

Det er nemlig længe siden.

Det er meget værre med korttidshukommelsen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 11-10-07 21:13

> Det er nemlig længe siden.
> Det er meget værre med korttidshukommelsen.

Jeg kører sjældent med den lygteføring mere.
Der er andre forhold, der spiller ind idag...

Fra : Jens

Dato : 11-10-07 19:13

> [...]

> programmeret til det fra fabrikken Ja det fritager jo ejerne for en hel
> del skyld ... og jeg som troede det var føreren der var skyldig ...

"Det sete afhænger af øjnene der ser". Dér, hvor jeg færdes er det især
perlegrusracere og MPV'er med påskriften "Vagt", der tilsyneladende
kører rundt i en evig tåge, der aldrig synes at lette.

> Findes der en lignende forklaring når det gælder afdankede BMW'er af ældre
> årgang med hele T. Hansen kataloget som rullende udstilling?

Næppe.
--

Jens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 19:41

> [...]

>programmeret til det fra fabrikken Ja det fritager jo ejerne for en hel
>del skyld ... og jeg som troede det var føreren der var skyldig ...

Førere, og det gælder især danske, og i særdeleshed skriverkarlene i
denne gruppe, er altid uskyldige. .o)

Vi lader os end ikke gå på af bagateller som hårde facts eller
skudsikre beviser.

>--

>Findes der en lignende forklaring når det gælder afdankede BMW'er af ældre
>årgang med hele T. Hansen kataloget som rullende udstilling?

>--

Er det de modeller, hvor man altid når man kører bagved, undres over
hvorfor føreren sidder med overkroppen ca. midt i vognen?

Jeg har ladet mig fortælle, at det er den eneste mulighed for at have
en arm ud af begge sideruder - samtidigt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-10-07 20:08

Isang tao pinangalanan, Ivan Madsen <> nagsulat:

>On Thu, 11 Oct 2007 02:37:35 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
>wrote:
klip

> [...]
>jeg ikke specielt overbevist om, at det giver noget som helst, men OK
>- hvis de ikke blænder, generer de ikke mig.

På helt mørke små landeveje, giver de faktisk et vældigt godt lys ud
til siderne umiddelbart foran bilen... så jeg kan godt se fordelen ved
at bruge dem.

klip

Jan har mange

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 20:10

On Thu, 11 Oct 2007 21:08:27 +0200, Claus Frørup <Claus@froerup.dk>
wrote:

<...>

>Jan har mange

Hvad fanden har han lovet dig?? )

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 11-10-07 20:11

Ivan Madsen <> skrev :

> [...]
>verden for at fatte, at denne "åndssvage" person faktisk er et
>virkeligt og fornuftigt menneske, selv om han har sine sjove sider -

Tænk - jeg troede egentlig at jeg denne gang havde beskrevet lygternes
virkemåde på et forståeligt dansk ;)

og besynderligt nok har alle haft mere travlt med at skrive om alt
muligt andet, end det stilte spørgsmål :

"men .... skal jeg mon koble dem så de ikke kan sammen med
fjernblusset, eller lade det være ?"

At nogen bemærker at de tåbelygter måske vil blænde nogen, vil jeg
tilskrive en temporært anfald af malersyndrom, idet vedkommende ikke
ligt i skrivekrampanfaldet fik noteret sig at fjernblusset i forvejen
ville være igangsat ;)

De nyligen monterede tåbelygters indflydelse på lyshavet foran bilen
turde være minimalt

--
Jan_stevns

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-07 20:16

On Thu, 11 Oct 2007 21:10:50 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

<...>

>De nyligen monterede tåbelygters indflydelse på lyshavet foran bilen
>turde være minimalt

Enig!
Men......har du overvejet at formulere dig en anelse mere præcist -
jeg ved sq godt, hvad du mener, men jeg har også mødt en "løjser"
iført Scorpio og Berner-Sennen hund IRL.....) Og senere set et stk.
Previa mosle sig ind på pladsen - en skam den ikke selv kunne mosle
sig ud