/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
dovenskaben længe leve
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 05-10-07 19:16


G'aften i hytterne !

Se .. Nu har brormanden og jeg, jo fået isat den længe savnede
JydePort i hullet ovre i værkstedet

http://www.froerup.dk/jan/vaerksted/index.htm

Jeg vil ikke lige rippe op i hvorfor det tog så længe , den kvikke
læser, vil jo hurtigt spotte mit pakæsel - og Vennikke, måske tilmed
fælde en lille tåre over gensynet med sin gamle bil - nok om det, men
det tog kun 6 år, før vi fik os taget sammen. Ergo udtrykket "ved
lejlighed" skal tages meget bogstaveligt hernede !

Se - nu går vi jo ind for genbrug af gamle biler her på lokaliteten -
så jeg fik en tanke, der nu ikke er opstået på grund af pludselig
vatarm , næehhh dovenskab, luksusdyr... sæt selv et X et passende
sted.

Jeg har en viskermotor med 3 hastigheder, nogle remskiver, nogle
remme, så hvorfor ikke blive snedig, og samtigt fri for at betale
prisen på et mindre stykke Stevns'k landlig idyl - for en autoriseret
garageportåbner aus Taiwan

Jeg mangler vel blot en lang spindel, nogle beslag, og noget
tankevirksomhed - man må da kunne selv ?

Man kunn egroft sagt finde nogle ordentlige møbasser sætte dem på
omtalte spindel, og lave en slags slæde ?

Flere af de kedelige (læs: færdige) er lavet med noget kædetræk - det
er da for trist, for et par stevnske autodiktdakte løjsere

Nogen forslag ????


--
Jan_stevns

 
 
Ukendt (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-07 21:34

On Fri, 05 Oct 2007 20:15:35 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>
>G'aften i hytterne !
>
>Se .. Nu har brormanden og jeg, jo fået isat den længe savnede
>JydePort i hullet ovre i værkstedet
>
>http://www.froerup.dk/jan/vaerksted/index.htm
>
>Jeg vil ikke lige rippe op i hvorfor det tog så længe , den kvikke
>læser, vil jo hurtigt spotte mit pakæsel - og Vennikke, måske tilmed
>fælde en lille tåre over gensynet med sin gamle bil - nok om det, men
>det tog kun 6 år, før vi fik os taget sammen. Ergo udtrykket "ved
>lejlighed" skal tages meget bogstaveligt hernede !

Kender godt udtrykket - det bruges også her. Tror snart jeg skal have
kommunen til at komme med deres motherfucker af en græsklipper fordi
der lige nøjagtig har været for vådt, når jeg havde tid.

>
>Se - nu går vi jo ind for genbrug af gamle biler her på lokaliteten -
>så jeg fik en tanke, der nu ikke er opstået på grund af pludselig
>vatarm , næehhh dovenskab, luksusdyr... sæt selv et X et passende
>sted.
>
>Jeg har en viskermotor med 3 hastigheder, nogle remskiver, nogle
>remme, så hvorfor ikke blive snedig, og samtigt fri for at betale
>prisen på et mindre stykke Stevns'k landlig idyl - for en autoriseret
>garageportåbner aus Taiwan
>
>Jeg mangler vel blot en lang spindel, nogle beslag, og noget
>tankevirksomhed - man må da kunne selv ?

I finder på noget - jeg er ikke tvivl, hvorfor ikke noget med en
V8'er, der starter og laver et herligt brøl, hver gang porten skal
op/ned

>
>Man kunn egroft sagt finde nogle ordentlige møbasser sætte dem på
>omtalte spindel, og lave en slags slæde ?
>
>Flere af de kedelige (læs: færdige) er lavet med noget kædetræk - det
>er da for trist, for et par stevnske autodiktdakte løjsere
>
>Nogen forslag ????

På det nederste billede er der da et udmærket trækdyr, der ville kunne
motiveres med et kødben ) Han skal vel arbejde for føden, den glade
dreng
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD (nu med Netto-ridser ;-(

jan@bygteknik.dk (05-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 05-10-07 21:42

Ivan Madsen <> skrev :

>I finder på noget - jeg er ikke tvivl, hvorfor ikke noget med en
>V8'er, der starter og laver et herligt brøl, hver gang porten skal
>op/ned

Det er galt nok med min nødstrøms-generator - den siger da lidt når
den en sjælden gang skal testes

>>Nogen forslag ????

>På det nederste billede er der da et udmærket trækdyr, der ville kunne
>motiveres med et kødben ) Han skal vel arbejde for føden, den glade
>dreng


Du'r ej - til træning har den dovne hund, bare lagt sig ned, og så
absolut ikke gidet deltage i løjerne
--
Jan_stevns

Uffe Ravn (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-10-07 22:26

jan@bygteknik.dk wrote:

> Jeg har en viskermotor med 3 hastigheder, nogle remskiver, nogle
> remme, så hvorfor ikke blive snedig, og samtigt fri for at betale
> prisen på et mindre stykke Stevns'k landlig idyl - for en autoriseret
> garageportåbner aus Taiwan
>
> Jeg mangler vel blot en lang spindel, nogle beslag, og noget
> tankevirksomhed - man må da kunne selv ?
>
> Man kunn egroft sagt finde nogle ordentlige møbasser sætte dem på
> omtalte spindel, og lave en slags slæde ?

Den spindel du skal anvende, skal helst være udstyret med trapez gevind.

Hvorfor ikke bare et spil?

MVh. Uffe Ravn



jan@bygteknik.dk (05-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 05-10-07 22:28

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>Den spindel du skal anvende, skal helst være udstyret med trapez gevind.

>Hvorfor ikke bare et spil?

porten skal jo kunne køre begge veje. med spil, skal der noget
ballast til at lukke den igen - derfor min tanke om et spindeldrev

noget a'la en hulens lang gevindstang....
--
Jan_stevns

Uffe Ravn (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 05-10-07 22:37

jan@bygteknik.dk wrote:

> porten skal jo kunne køre begge veje. med spil, skal der noget
> ballast til at lukke den igen - derfor min tanke om et spindeldrev
>
> noget a'la en hulens lang gevindstang....

En god maskinarbejder kan vel dreje en sådan lang gevindstang.

MVh. Uffe Ravn



jan@bygteknik.dk (05-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 05-10-07 22:40

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :

>En god maskinarbejder kan vel dreje en sådan lang gevindstang.

de kan vel også købes færdige - mener at have set dem i 2 meter
længder


--
Jan_stevns

Henning Præstegaard (05-10-2007)
Kommentar
Fra : Henning Præstegaard


Dato : 05-10-07 22:47

jan@bygteknik.dk wrote:
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
>
>> Den spindel du skal anvende, skal helst være udstyret med trapez
>> gevind.
>
>> Hvorfor ikke bare et spil?
>
> porten skal jo kunne køre begge veje. med spil, skal der noget
> ballast til at lukke den igen - derfor min tanke om et spindeldrev
>
> noget a'la en hulens lang gevindstang....
>
De gevindstænger jeg har set til salg har da højest været en meter
og det er da næppe nok til det projekt.
Endvidre som Uffe Ravn påpeger er et almindeligt gevind ikke holdbart.
Med mindre du kan fikse en kuglespindel med møtrik ved en maskinfabrik.
Men de koster kassen. Lur du hellere på hvordan du får porten til at
gå op og ned på et kædetræk.

Der er en hulens ro... masse ting på samme sted I har fået samlet jer, der
på Stevns

mvh
Henning



jan@bygteknik.dk (05-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 05-10-07 23:28

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev :

>De gevindstænger jeg har set til salg har da højest været en meter
>og det er da næppe nok til det projekt.

Jeg har set 2 meter 16mm stænger - de burde kunne bruges - bevares et
kædetræk, kan da også være af interesse

og ja - endeligt kan man hitte en Einhell portåbner for en god tudse,
men det er jo ikke lige så sjovt, som selv at lave noget

Jeg har måske også et par aktuatorer liggende et sted, de skunne
muligtvis også være et emne....

>Der er en hulens ro... masse ting på samme sted I har fået samlet jer, der
>på Stevns

Jep - sidste gang vi smed ud, fyldte vi 4.6 ton i en container

man får hurtigt samlet lidt sammen , jeg tør slet ikke tænke på hvor
mange penge der er brugt på værktøj ;)


--
Jan_stevns

Uffe Bærentsen (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 06-10-07 17:44


<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:sbedg350s3cqo9kp810a7u6svdarblhbtv@dtext.news.tele.dk...

> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev :
>
>>De gevindstænger jeg har set til salg har da højest været en meter
>>og det er da næppe nok til det projekt.
>
> Jeg har set 2 meter 16mm stænger - de burde kunne bruges - bevares et
> kædetræk, kan da også være af interesse
>
> og ja - endeligt kan man hitte en Einhell portåbner for en god tudse,
> men det er jo ikke lige så sjovt, som selv at lave noget

Find en gammel drejebænk der er moden til ophug.
Afmonter spindel + spindelmøtrik.
Du har nu noget at lege med


> Jeg har måske også et par aktuatorer liggende et sted, de skunne
> muligtvis også være et emne....
>
>>Der er en hulens ro... masse ting på samme sted I har fået samlet jer, der
>>på Stevns


Noget er genkendt


> man får hurtigt samlet lidt sammen , jeg tør slet ikke tænke på hvor
> mange penge der er brugt på værktøj ;)

Tænk hellere på hvor meget der er sparet ved GDS-arbejdet.



--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i



Klaus D. Mikkelsen (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-07 07:17

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> Jeg har en viskermotor med 3 hastigheder, nogle remskiver, nogle
> remme, så hvorfor ikke blive snedig, og samtigt fri for at betale
> prisen på et mindre stykke Stevns'k landlig idyl - for en autoriseret
> garageportåbner aus Taiwan
>
> Jeg mangler vel blot en lang spindel, nogle beslag, og noget
> tankevirksomhed - man må da kunne selv ?
>
> Man kunn egroft sagt finde nogle ordentlige møbasser sætte dem på
> omtalte spindel, og lave en slags slæde ?
>
> Flere af de kedelige (læs: færdige) er lavet med noget kædetræk - det
> er da for trist, for et par stevnske autodiktdakte løjsere
>
> Nogen forslag ????

Ja, glem spindlen. Får du bare den midste sløre i den vil den slå sig
fra side til side og vibrere hele lortet fra hinanden, specielt med den
hastighed du (modrmodentligt) ønsker at porten skal gå op og ned i.

Kædetræk har den store fordel at det er pisse let, motoren er lettere at
strømstyre (noget i klemme alarm) og lige fikst og færdigt kan der
monteres 2 flag til indikereing af "oppe" og "nede".


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

jan@bygteknik.dk (06-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 06-10-07 07:38

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Ja, glem spindlen. Får du bare den midste sløre i den vil den slå sig
>fra side til side og vibrere hele lortet fra hinanden, specielt med den
>hastighed du (modrmodentligt) ønsker at porten skal gå op og ned i.

du gætter lidt forkert - jeg havde ikke pønset på den skulle fise op
og ned med lynet's hastighed

>Kædetræk har den store fordel at det er pisse let, motoren er lettere at
>strømstyre (noget i klemme alarm) og lige fikst og færdigt kan der
>monteres 2 flag til indikereing af "oppe" og "nede".

jeg aner et kædetræk's fordele, men du overser at jeg ikke sigter
efter den nemme løsning , jeg vil gerne selv kreere noget, gerne med
de for hånden værende remedier.

Selve styringen af porten har jeg tænkt på, det bliver noget med flere
hastigheder. Jeg føler mig lidt frem, på hvor i portens bevægelse der
skal bruges energi.

Jeg har et mindre udvalg af aktuatorer liggende, de kunne også være
emner ;)

Deres problem er blot arbejdslængden

--
Jan_stevns

Klaus D. Mikkelsen (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 06-10-07 09:07

jan@bygteknik.dk skriver:
>
> du gætter lidt forkert - jeg havde ikke pønset på den skulle fise op
> og ned med lynet's hastighed

Nej, men med spindler skal du bruge laaang tid på at køre op og ned. Men
selvfølgelig, har du tid til at vente, så........ Min garageportåbner er
af et eller andet amerikansk fabrikat og er rimeligt tjep. Min fars er
sådan en af de der 1000kr's tingester, baseret på viskermotor og
kædetræk, for satan den er sløv, selv min far (hvor meget efterhånden
foregår i satadigt tempo) syntes at den er sløv.

> jeg aner et kædetræk's fordele, men du overser at jeg ikke sigter
> efter den nemme løsning , jeg vil gerne selv kreere noget, gerne med
> de for hånden værende remedier.

Men du har ikke en spindel i forvejen.......

> Selve styringen af porten har jeg tænkt på, det bliver noget med flere
> hastigheder. Jeg føler mig lidt frem, på hvor i portens bevægelse der
> skal bruges energi.

Skal porten ikke udbalanceres med fjederen ?

> Jeg har et mindre udvalg af aktuatorer liggende, de kunne også være
> emner ;)
>
> Deres problem er blot arbejdslængden

De må jo blot kobles i serie røven af hinanden. Alternativt skal de bare
geares lidt med en mekanisk udveksling.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Uffe Ravn (06-10-2007)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 06-10-07 10:08

Klaus D. Mikkelsen wrote:

>> Jeg har et mindre udvalg af aktuatorer liggende, de kunne også være
>> emner ;)
>>
>> Deres problem er blot arbejdslængden
>
> De må jo blot kobles i serie røven af hinanden. Alternativt skal de
> bare geares lidt med en mekanisk udveksling.

Ja det må være løsningen.

Forresten hvad angår aktuatorer, en af mine venner har en liggende der kan
løfte hans egen bil

Mvh. Uffe Ravn



jan@bygteknik.dk (06-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 06-10-07 10:19

"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev :

>Nej, men med spindler skal du bruge laaang tid på at køre op og ned. Men
>selvfølgelig, har du tid til at vente, så........

Tid er noget jeg tager mig ;)

>Men du har ikke en spindel i forvejen.......

Nok ikke - men da jeg ikke har været bunkerne gennem ...

>> Selve styringen af porten har jeg tænkt på, det bliver noget med flere
>> hastigheder. Jeg føler mig lidt frem, på hvor i portens bevægelse der
>> skal bruges energi.

>Skal porten ikke udbalanceres med fjederen ?

Joda ... derfor vil der stadig være forskel op hvilke kræfter der
skal bruges på at starte, vedligeholde, og endeligt standse bevægelsen


--
Jan_stevns

MikLarsen@gmail.com (06-10-2007)
Kommentar
Fra : MikLarsen@gmail.com


Dato : 06-10-07 08:25

On 5 Okt., 23:27, j...@bygteknik.dk wrote:
> "Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev :
>
> >Den spindel du skal anvende, skal helst være udstyret med trapez gevind.
> >Hvorfor ikke bare et spil?
>
> porten skal jo kunne køre begge veje. med spil, skal der noget
> ballast til at lukke den igen - derfor min tanke om et spindeldrev
>
> noget a'la en hulens lang gevindstang....

Kan du ikke ringe til Stenhøj og få en af de spindler de skifter på
liftenen rundt omkring?
Men det er måske overkill i størrelsen?

Mikael


jan@bygteknik.dk (06-10-2007)
Kommentar
Fra : jan@bygteknik.dk


Dato : 06-10-07 08:39

MikLarsen@gmail.com skrev :

>Kan du ikke ringe til Stenhøj og få en af de spindler de skifter på
>liftenen rundt omkring?

Hov ! Det var da et genialt forslag.

>Men det er måske overkill i størrelsen?

Nøehhhhh....... egentligt ikke ;)


--
Jan_stevns

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408544
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste